Muita joita leikkaukset eivät koskettaneet mitenkään?
Mikä tässä politiikassa oikein ihmisiä huudattaa, elääkö niin moni tuilla?
Olen nelikymppinen kaupan myyjä 2300€/kk nettotuloilla. Mieheni tienaa toisen alan duunarityössä 2500€ nettona. Lapsia kaksi, ovat yksityiskoulussa. Meillä aikuisilla laaja työterveys ml.hammashoito, lapsilla yksityinen terveysvakuutus. Perheessä yksi auto, asuntolainaa pk-seudulla jäljellä kymmenisen vuotta, siinä korkokatot ja kaikki turvat. Säästöjä parikymmentä tonnia per pää, perus palkasta sivuun laitettuja eikä mitään hienoja osinkoja. Elämä on siis kaikin puolin harvinaisen tavallista. Mitä meidän peruspulliaisten tulisi pelätä?
Kommentit (157)
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/
Ei tosta voi leikata 9 miljardia 🤭🤣.
"Olen nelikymppinen kaupan myyjä 2300€/kk nettotuloilla. Mieheni tienaa toisen alan duunarityössä 2500€ nettona. Lapsia kaksi, ovat yksityiskoulussa. Meillä aikuisilla laaja työterveys ml.hammashoito, lapsilla yksityinen terveysvakuutus. Perheessä yksi auto, asuntolainaa pk-seudulla jäljellä kymmenisen vuotta, siinä korkokatot ja kaikki turvat. Säästöjä parikymmentä tonnia per pää, perus palkasta sivuun laitettuja eikä mitään hienoja osinkoja. Elämä on siis kaikin puolin harvinaisen tavallista. Mitä meidän peruspulliaisten tulisi pelätä?"
Että tällaisen tarinan saitte siellä perskokkareiden puoluetoimistoilla kyhättyä. Laskitteko nyt sentilleen varmasti ettei tämä teidän kuvitteellinen "duunariperhe" taatusti ole menettänyt mitään ;)
No laskitte tai ette niin vi tuiks män jo viimeistään siinä kohtaa kun ette huomioinut (siis tietoisesti unohditte) arvonlisäveron korotusta lainkaan.
Lisäksi yksikään työpaikka ei ole ikuinen, vaikka sellaista saattaisi joku persupulliainen kuvitellakin. Työttömyystukea leikattiin ja suojaosa poistettiin. Nämä tulee vastaan välittömästi kun persupulliaiselle isketään lomautuslappu tai lopputili kouraan. Myös ne terveydenhoidon leikkauksetkin saattaa joskus nasahtaa kohdalleen, viimeistään siinä kohtaa kun se työterveys loppuu, tai sattuu omaan kuntaan yöpäivystyksen poisto.
No joo onhan tällaiset trollit aivan naurettavia, mutta tätähän se on oikeistolla ja erityisesti äärioikeistolla ollut jo vuosikaudet. Tekeydytään muka duunareiksi ja annetaan ymmärtää, että muka oikeisto olisi duunarin paras kaveri, vaikka asia on täysin päinvastoin.
Ei ole koskettanut mitenkään koska en saa mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
"Olen nelikymppinen kaupan myyjä 2300€/kk nettotuloilla. Mieheni tienaa toisen alan duunarityössä 2500€ nettona. Lapsia kaksi, ovat yksityiskoulussa. Meillä aikuisilla laaja työterveys ml.hammashoito, lapsilla yksityinen terveysvakuutus. Perheessä yksi auto, asuntolainaa pk-seudulla jäljellä kymmenisen vuotta, siinä korkokatot ja kaikki turvat. Säästöjä parikymmentä tonnia per pää, perus palkasta sivuun laitettuja eikä mitään hienoja osinkoja. Elämä on siis kaikin puolin harvinaisen tavallista. Mitä meidän peruspulliaisten tulisi pelätä?"
Että tällaisen tarinan saitte siellä perskokkareiden puoluetoimistoilla kyhättyä. Laskitteko nyt sentilleen varmasti ettei tämä teidän kuvitteellinen "duunariperhe" taatusti ole menettänyt mitään ;)
No laskitte tai ette niin vi tuiks män jo viimeistään siinä kohtaa kun ette huomioinut (siis tietoisesti unohditte) arvonlisäveron korotusta lainkaan.
Lisäksi yks
Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä, työtunteja ei saa enempää.
Täydet työtunnit on lähinnä osastopäälliköillä.
"Surkea talouspolitiikka ja lainsäädäntö tukahduttavat yrittäjyyden joka olisi ainoa realistinen moottori pitkäkestoiselle talouskasvulle ja sen myötä hyvinvoinnille. "
Höpsistä. Vain Suomessa yrittäjät pitävät ikuista valitusvirttä siitä miten valtio ei huomaa tukea heitä koko ajan kaikin tavoin. Ei auta että yhteisövero on yksi Euroopan matalimmista ja ympärillä on harvinaisen vakaa ja turvallinen yhteiskunta. Eikä se että koulutettua työvoimaa on saatavilla kilpailijamaihin nähden ihan kilpailukykyisellä palkalla.
Ei uskalleta kasvaa, kansainvälistyä ja investoida vaan junnataan varovaisina paikallaan vuodesta toiseen. Jo Ruotsissa on yrityksillä ihan eri meininki.
Eipä isommin koskettanut itseänikaan, nettotulot n.3600kk, miehellä sama. Lapsilla vakuutukset, joten ei tarvitse kuormittaa julkista.
Silti olen huolissani. Jos yhä useampi ns. tippuu kelkasta mm koulutusleikkausten vuoksi niin missä tämä yhteiskunta on 20v päästä. Jo nyt jengi ei osaa vielä yläasteen jälkeenkään lukea. Automatiikka ja tekoäly korvaa osan tarvittavista ammateista, mutta ei tätä maata nyt ihan jonkun saharan etelänpuolisen kehitysvaltion tyyliseksi tarvitse ajaa.
Minulla oli hupaisa tilanne: olin työtön, mutta ennen kuin työttömiin kohdistuvat uudet leikkaukset iskivät, pääsin juuri "pakoon" eläkkeelle. Eläkeläiset aina valittavat korkeaa veroprosenttia ynnä muuta, mutta työtönhän se maksaa aina enemmän. Joten mulla veroprosentti laski roimasti.
Lisäksi saan eläkkeensaajan asumistukea, joka on vielä indeksin jäädyttämisestä huolimatta korkeampi kuin yleinen asumistuki. Siinä vaan otetaan huomioon enemmän varallisuus ja talletukset. No köyhillähän niitä ei paljonkaan ole, joten plussaa sekin.
Hinnankorotukset iskevät tietysti kaikkiin, sekä alvit. Eläkeläisalennukset joistakin asioista helpottavat hieman. Eläkeläisenä, jolla on pitkäaikaissairauksia, ikävästi iskee tietysti hoito- ja lääkekaton nostaminen sekä omavastuun korottaminen.
Asun onnekseni kohtuuedullisessa vuokra-asunnossa, pystyn vielä kulkemaan julkisilla ja asun kunnassa, jossa on suht alhainen veroprosentti, enkä kuulu kirkkoonkaan. Verojen alhaisuus siis maksimoitu omin valinnoin.
Tulevaisuudessa eläkkeet eivät nouse hirveästi, joten se alkaa kurjistaa meikäläistäkin, jos hintataso nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaista leikattiin ja leikkaan hiukset itse. En käy parturissa.
Tämä oli hallituksen tarkoitus.
Rikkaan vaimo voi käydä meidän muiden puolesta parturikampaajalla.
Hiukset letille ja leikkaa minuutissa letin päästä 5 cm.
Siinä se, minuutin hiusten leikkaus ja ilmaista.
Epätasaista tulee noin.
Ei liikauttanut pätkääkään. Tosin olen aina pärjännyt vähällä, saanut vähät riittämään. Silti koen olevani aina varakas. Reissuunkin pääsee jos huvittaa. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.
Veroja leikattiin pois n. 2500€/ vuosi. Mikäli olisin köyhä, kurja tai sairas niin vietäisiin lähes kaikki muu.
Tämä on ollut hyvä hallitus. Ei vielä mitään valittamista. Juuri oikeista kohdista on leikattu. Ei mistään elintärkeästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne minuakaan ole henkilökohtaisesti koskettaneet. Mutta vaikka minulla on hyvä palkka, niin hahmotan, että kaikilla ei ole. Minusta meidän pitää yhdessä pitää toisistamme huolta ja auttaa sitä, jolla menee heikommin. Meidän tulisi hoitaa lapset ja vanhukset nykyistä paremmin ja huolehtia, että koulu pysyy kunnossa. Tehdyt leikkaukset vaarantavat sosiaalidemokratian perustaa: luottamusta ja pahimmillaan jopa yhteiskuntarauhaa. Ne ovat minusta yksinkertaisesti epäreiluja, ja kyllä se suututtaa, vaikka juuri minun rahoihini ei kosketakaan.
Minusta ihmisten pitäs ensisijaisesti hoitaa omat asiat kuntoon. Jos ei hoida, ei muiden kuulu tekohengittää. Kaivettu vesi ei kaivossa pysy.
Eli vaviskoon kaikki vammaiset, vanhuikset, lapset, heikot ja sairaat, epäonniset, epävakaissa oloissa kasvaneet, heikomman älykkyy
Älä jaksa olla lapsellinen. Olen epävakaissa oloissa kasvannut ja olen nyt jotenkin säälittävä ihminen enkä voi kääriä niitä hihojani ja ryhtyä töihin? Minun syrjäytymistäni ei pidä mitenkään estää vaan tarjota se "ilmainen" toimeentulo? Ja tästä näkökulmasta oletettavasti parannetaan myös mielenterveyttä? Ihmisen ei tarvitse kokea elämänsä mielekkääksi ollessaan säälittävän sijasta tarpeellinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laskitte tai ette niin vi tuiks män jo viimeistään siinä kohtaa kun ette huomioinut (siis tietoisesti unohditte) arvonl
Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä, työtunteja ei saa enempää.
Täydet työtunnit on lähinnä osastopäälliköillä.
Totta kai se on näin, mutta tottahan nyt sinäkin ymmärsit, että tämä oli päähallituspuolueiden puoluetoimistoilla kyhätty täysin kuvitteellinen tarina.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli hupaisa tilanne: olin työtön, mutta ennen kuin työttömiin kohdistuvat uudet leikkaukset iskivät, pääsin juuri "pakoon" eläkkeelle. Eläkeläiset aina valittavat korkeaa veroprosenttia ynnä muuta, mutta työtönhän se maksaa aina enemmän. Joten mulla veroprosentti laski roimasti.
Lisäksi saan eläkkeensaajan asumistukea, joka on vielä indeksin jäädyttämisestä huolimatta korkeampi kuin yleinen asumistuki. Siinä vaan otetaan huomioon enemmän varallisuus ja talletukset. No köyhillähän niitä ei paljonkaan ole, joten plussaa sekin.
Hinnankorotukset iskevät tietysti kaikkiin, sekä alvit. Eläkeläisalennukset joistakin asioista helpottavat hieman. Eläkeläisenä, jolla on pitkäaikaissairauksia, ikävästi iskee tietysti hoito- ja lääkekaton nostaminen sekä omavastuun korottaminen.
Asun onnekseni kohtuuedullisessa vuokra-asunnossa, pystyn vielä kulkemaan julkisilla ja asun kunnassa, jossa on suht alhainen veroprosentti
Hallituksella tulossa lisää leikkauksia. Toivottavasti eivät osu eläkeläisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut hyvä hallitus. Ei vielä mitään valittamista. Juuri oikeista kohdista on leikattu. Ei mistään elintärkeästä.
Oma perse siis turvattu, viis muista,
Vierailija kirjoitti:
Ei ne minuakaan ole koskettaneet. Silti, koska olen empatiaan ja laajempaan ajatteluun kykenevä ihminen, ymmärrän että on paljon ihmisiä joita ne koskettavat ja jotka kärsivät nykyhallituksen arvovalinnoista.
Siis kysymyksessähän ei ole mikään arvovalinta vaan pakkotilanne. Lapsillammeko meinasit maksattaa meidän elämisen kulut? Ei missään tapauksessa toivottava tilanne kun supistaa täytyy. Empatian lisäksi pitäisi järkeäkin käyttää.
Ironisesti rahaa jää säästöön enemmän, kun satun olemaan terve, hyväkuntoinen ja hyvässä työssä, missä hyvät kulttuuriedut ja työterveydenhuolto. En ole tätä pyytänyt tai halunnut.
Ei koskettanut. Elin ennenkin pelkästään työmarkkinatuella enkä käy missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne minuakaan ole henkilökohtaisesti koskettaneet. Mutta vaikka minulla on hyvä palkka, niin hahmotan, että kaikilla ei ole. Minusta meidän pitää yhdessä pitää toisistamme huolta ja auttaa sitä, jolla menee heikommin. Meidän tulisi hoitaa lapset ja vanhukset nykyistä paremmin ja huolehtia, että koulu pysyy kunnossa. Tehdyt leikkaukset vaarantavat sosiaalidemokratian perustaa: luottamusta ja pahimmillaan jopa yhteiskuntarauhaa. Ne ovat minusta yksinkertaisesti epäreiluja, ja kyllä se suututtaa, vaikka juuri minun rahoihini ei kosketakaan.
Minusta ihmisten pitäs ensisijaisesti hoitaa omat asiat kuntoon. Jos ei hoida, ei muiden kuulu tekohengittää. Kaivettu vesi ei kaivossa pysy.
Eli vaviskoon kaikki vammaiset, vanhuikset, lapset, heikot ja sairaat, epäonniset, epävakaissa oloissa kasvaneet, heikomman älykkyy
Jokaisen peruskoulun päättäneen lapsen vanhemman kannattaisi tehdä omasta lapsestaan lasu. "Laitos" hommaa sen opiskelupaikan, terapian, asunnon ja duunipaikan.
- 4 vuotiaana ekan kerran huostaanotettu.
Hallitus meinaa leikata 9 miljardia.
Mutta kun ansiosidonnaista maksetaan 2 miljardia niin ei siitä voi leikata 9 miljardia 🤣.