Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joita leikkaukset eivät koskettaneet mitenkään?

Vierailija
15.04.2025 |

Mikä tässä politiikassa oikein ihmisiä huudattaa, elääkö niin moni tuilla?

Olen nelikymppinen kaupan myyjä 2300€/kk nettotuloilla. Mieheni tienaa toisen alan duunarityössä 2500€ nettona. Lapsia kaksi, ovat yksityiskoulussa. Meillä aikuisilla laaja työterveys ml.hammashoito, lapsilla yksityinen terveysvakuutus. Perheessä yksi auto, asuntolainaa pk-seudulla jäljellä kymmenisen vuotta, siinä korkokatot ja kaikki turvat. Säästöjä parikymmentä tonnia per pää, perus palkasta sivuun laitettuja eikä mitään hienoja osinkoja.  Elämä on siis kaikin puolin harvinaisen tavallista. Mitä meidän peruspulliaisten tulisi pelätä?

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikataan varakkailta. Nostetaan veroja. Eikö kaikkien pidä tehdä osansa velan maksuun?

Kannatan. Kantakoot kaikki osansa, samansuuruisen osansa.  

Vierailija
142/157 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt jokainen ymmärsi, että tämä kuvitteellinen pariskunta oli persujen/kokkareiden kyhäämä?

Rökäletappion kärsinyt oikeistohallitus on näköjään lähtenyt välittömästi taistoon vaalivoittajia vastaan ja "hieman yllättäen" kepulikonstein. Tätä on vissiin luvassa seuraavat parivuotta.

Oikeisto ei ole koskaan duunarin ystävä, tämä on kylmä fakta, vaikka persut ja kokkarit on vuoronperään tällä työväenpuolue mantralla yrittänyt ratsastaakin. Oikeat työväenpuolueet voittivat nämä vaalit ja hyvä niin. Toivottavasti duunarit muistaa myös parin vuoden päästä tämän kylmän faktan, että oikeistopuolue ei koskaan ole ollut eikä tule olemaan työväenpuolue.

Ei se vasemmistokaan ei rakasta köyhiä, se rakastaa köyhyyttä. Köyhien vastoinkäymisten painamia hartioita pitkin voi kiivetä Arkadianmäelle.Myös hyväosaisten vasemmistolaisten rahat ovat poissa köyhiltä.

Suomen kokoisessa valtiossa, jossa ei valitettavasti ole rikkaita, valtion pitää tukea yrityksiä, maataloutta, taidetta, lasten päivähoitoa, kotitalovähennyksiä, jne....

Niinhän sen pitäisi. Kuitenkin hallitus hyökkäsi juuri taiteen ja kotitalousvähennyksen kimppuun. Jostain kumman syystä yritystuet ja maataloustuet jäivät kokonaan leikkausten ulkopuolelle, vaikka juuri yritystuet (joita siis maataloustuetkin ovat) vääristävät kilpailua. Talouskasvu on se, johon vientivetoisen maan pitäisi panostaa, mutta sen eteen tämä hallitus ei ole tehnyt yhtään mitään, kuten yrittäjä Harkimokin asiasta hallitusta moitti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskettanut minuakaan suoraan. Olen 40-vuotias, asun omistusasunnossa, josta on enää maltillisesti lainaa, ei ole lapsia, olen töissä, olen terve, en käytä julkisia sosiaali- tai terveydenhuollon palveluita enkä saa sosiaalietuuksia. Välillä on jopa hieman syyllinen olo, että niin moneen muuhun leikkaukset osuvat kipeästi ja monella tapaa, mutta minuun ei lainkaan.

Osui ne sinuunkin, vaikka sen ihan tietoisesti jätit kertomatta. Alvin korotus koskee ihan kaikkia. 

Onhan nää hallituksen trollien kuvitteelliset henkilöt hauskoja, kun ne on juuri mukavasti sellaisia, joita leikkaukset koskee mahdollisimman vähän.

Toi viimeinen virke oli ihan näppärä, kun yritit muka tekeytyä empaattiseksi vähempiosaisia kohtaan ;)

Eihän veronkorotus ole leikkaus? Joo, alvin korotus on tietenkin osunut, mutta koska tienaan ihan hyvin, en ole pulassa sen takia. Tarkennan, että vastustan hallituksen kurjistamispolitiikkaa ja pidän sitä epäinhimillisenä. Suututtaa myös, että hallitus tietoisesti sivuuttaa asiantuntijatiedon leikkausten vaikutuksista ja tehokkaammista keinoista. Nykyhallitus on läpeensä ideologiansa sokaisema ja siitä joutuu kärsimään suorasti moni ja epäsuorasti vielä useampi.

Vierailija
144/157 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yhdet yt:t ja ette ole enää "peruspulliainen". Minäkin tienasin saman verran kun te kahdestaan ja täällä sitä ollaan oltu työkkärin listoilla jo yli 1,5 vuotta. "Kyllä töitä tekevälle löytyy" tuu koittaa ite hakemaan.

Vierailija
145/157 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on onnekas ollakseen riittävän pienituloinen palkansaaja jotta verotuksen progressio ei vielä pahemmin kirpaise.

Mutta mietipä perheen verotusta siten, että jos olisi yksinhuoltaja joka tienaa saman bruttona kuin AP:n tapauksessa nämä kaksi aikuista yhteensä tienaisi. Niin minkä ihmeen takia tuo yksinhuoltaja maksaa tuplasti veroja verrattuna kahden henkilön yhteenlaskettuihin veroihin.

Palkansaajan progressiivinen verotus on persiistä. Miksi kukaan muu kuin palkansaaja ei pääse nauttimaan tästä? Kelpaisi varmaan niille listaamattomille holding pienyrityksille tämä herkku. Vai onko se niin, että jonkun pitää heidänkin veroluistelunsa kustantaa.

Vierailija
146/157 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli hupaisa tilanne: olin työtön, mutta ennen kuin työttömiin kohdistuvat uudet leikkaukset iskivät, pääsin juuri "pakoon" eläkkeelle. Eläkeläiset aina valittavat korkeaa veroprosenttia ynnä muuta, mutta työtönhän se maksaa aina enemmän. Joten mulla veroprosentti laski roimasti.

Lisäksi saan eläkkeensaajan asumistukea, joka on vielä indeksin jäädyttämisestä huolimatta korkeampi kuin yleinen asumistuki. Siinä vaan otetaan huomioon enemmän varallisuus ja talletukset. No köyhillähän niitä ei paljonkaan ole, joten plussaa sekin.

Hinnankorotukset iskevät tietysti kaikkiin, sekä alvit. Eläkeläisalennukset joistakin asioista helpottavat hieman. Eläkeläisenä, jolla on pitkäaikaissairauksia, ikävästi iskee tietysti hoito- ja lääkekaton nostaminen sekä omavastuun korottaminen.

Asun onnekseni kohtuuedullisessa vuo

Ei kaikki eläkeläiset saa toimeentulotukea leikkausten tilalle kuten ei työttömätkään.

Yhtiölaina / rahoistusvastike ei ole meno eikä saa omistaa kesämökkiä, venettä, asuntovaunua.

Vierailija
147/157 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset/

Ei työkkäri ole ennenkään järjestänyt ikääntyneelle työpaikkaa, vaan kunnat maksavat mieluummin sakkomaksut.

Sanna Marin poisti eläkeputken.

On, vanhempia työttömiä oli ennen palkkatukitöissä valtiolla ja kunnilla ja sillä sai kerättyä ansiosidonnaisen.

Mutta viime syksynä tuo loppui.

Vierailija
148/157 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole meno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Vierailija
149/157 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole meno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Ja enää ei saa omistusasuntoon yleistä asumistukea.

Vierailija
150/157 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne minuakaan ole koskettaneet. Silti, koska olen empatiaan ja laajempaan ajatteluun kykenevä ihminen, ymmärrän että on paljon ihmisiä joita ne koskettavat ja jotka kärsivät nykyhallituksen arvovalinnoista.

Taloudellinen ajattelu ei ilmeisesti kuitenkaan ymmärryksesi piiriin kuulu.

Voimme löytää empatian itsestämme myös ventovieraita kohtaan, juurikin järkeilemällä, ei tunteilemalla. Moraalin tulisi perustua rationaalisiin periaatteisiin ja velvollisuuksiin, ei pelkästään tunteisiin.

Köyhille pitää yksinkertaisesti antaa enemmän ruokaa, vaatteita, yms. Ne ovat nimenomaan täsmäapua niille, jotka tarvitsevat säälin sijaan ruokaa. Harvase päivä joku yksinhuoltaja valittaa omakotitalossaan kuinka lasten, lemmikkien, auton, jne kulujen jälkeen

Miksi tuo ruoka laitetaan aina listan viimeiseksi?

Miksei valiteta ettei ruuan, lasten, vuokran, sähkön, auton jälkeen rahaa riitä enää harrastuksiin ja lemmikkeihin.

Koska se herättää empatiaa(sääliä).

Vierailija
151/157 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskettanut täälläkään koskettanut leikkaukset. Alv -korotus ei ole leikkaus, mutta otan kantaa siihen. Yksinyrittäjänä ja kaupassa se kyllä näkyy. Kyllähän tuo korotus on yrittäjänä haitallinen; etenkin, kun myyn tieto-taitoa käytännössä yksinomaan hlöasiakkaille. Laskua harmittaa kirjoittaa, kun nousee aina alvin myötä tarpeettoman suureksi. 

Vaikka itsellä ei ole taloudellisesti tiukkaa, niin kyllä kaupassa tulee hintoja katsottua tarkemmin. Eilenkin kävin ihan tarkoituksella Alepassa hakemassa halpaa juustoa 4,99/kg ja tarpeettomat ostokset ovat vähentyneet. 

Mutta viimeisin tuki on ollut vuosina 2006-2007 starttiraha yrityksen perustamiseen. Se raha on kyllä maksettu takaisin valtiolle verojen muodossa jo moninkertaisesti. 

Tulot n. 5500 - 6000 netto.

yrittäjä

Vierailija
152/157 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää töitä pukkaa, kun heikko-osaisuus lisääntyy ja perheet kärsii.

- lastensuojelun ohjaaja

Vierailija
153/157 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske minuakaan. Olen eläkkeellä mutta en ole hakenut enkä saanut asumistukea. Eläkkeenikin on työeläkeyhtiön maksama.

Vierailija
154/157 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää töitä pukkaa, kun heikko-osaisuus lisääntyy ja perheet kärsii.

- lastensuojelun ohjaaja

Vuositulot nousseet joka vuosi koronan alettua.

Vierailija
155/157 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei koske, koska olen täysin tuloton, mutta tietenkin on syytä olla huolissaan omasta ja puolison tulevasta vanhuudesta koska kaikki vanhusten hoiva ja terveyspalvelut ajetaan näköjään alas. Ollaan lapsettomia, mulla ei ole ketään sukulaista joka voi edes marginaalisesti auttaa missään asiassa. 

Vierailija
156/157 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin aloituksessa on provon makua. Se, että teillä kuuluu hampaiden huolto työterveyteen, ei tarkoita, että muilla kuuluisi. Oli sitten isompi tai pienempi palkka. Yksityiskoulut taas ovat pääsääntöisesti ilmaisia, kuten muutkin koulut, lukuunottamatta sisäoppilaitoksia. 

Vierailija
157/157 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette kuitenkin aika köyhiä pienet palkat niin en leuhottas!!

Ite olin lastenhoitajana töissä ja palkka oli isompi,nyt työtön ja saan ansiosidonnaista,saan kuitenkin toimeentulotukea kun ansiosidonnainen on niin pieni kun palkka oli vain 2370 terapian olen myös aloittanut mikä menee toimeentulotuesta  muuten olen niin köyhä että istun kotona,ainoa missä käyn on terapia.

Nyt oli pakko tasata hiukset kun olivat pyllyyyn asti enkä ollut käynyt yli vuoteen.oli yllättävän kallis melkein 50e!! Koska hiukset niin pitkät. Loppuviikon ruokarahaksi on nyt 20e.

Olen onneksi aina ollut köyhä niin Kestän tämän. Osaan onneksi olla passiivinen ja kuluttamatta.netflixiä ja mitään sellaista ei ole,peruin. Jos ikinä joudut työttömäksi niin noin köyhänä ansiosidonnainen on todella pieni.minullakin verojen jälkeen vähän Yli 1000e. Ansiosidonnaisesta lähtee valtavasti veroa. 

Asumistuki minullakin paikkaa mutta sekin pieneni hallituksen päätöksen myötä joten toimeentulotukiasiajas tässä ollaan.terapiassa tosin 1.5 tuntia/käynti joten en sano elämää merkityksettömäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi