Työnantaja linjasi, että siivooja ei saa pitää löytämiänsä kolikota ja seteleitä
Viihdekeskuksessa työskennelleenä, lapset etenkin ovat aika huolimattomia rahan kanssa, ja pieneksi lisätienestikseni voin laskea kahden euron ja viiden euron setelit, joita usein löytyy. Vastikään työnantaja laati "ystävällisen" linjauksen, että kävijöiltä tippuneita rahoja ei työntekijä saa pitää, vaan ne on toimitettava työnantajalle. Linjauksen rikkominen voidaan katsoa työsuhteen purkamisen perusteena. Ruotsissa ja Amerikassa työntekijöille annetaan bonuksia, täällä pikemminkin niin, että nykyisistä tienesteistä yritetään vielä jotain ottaa pois jos sais!
Kommentit (65)
"kahden euron ja viiden euron setelit"
Montako kahden euron seteliä olet viime aikoina löytänyt?
Eikös se ole lain mukaan niin että rahaa jos löytää sitä ei tarvitse palauttaa mihinkään. Siis jos löytää pelkkää rahaa. Korjatkaa jos olen väärässä.
Löytäjä saa pitää pikkurahat. Jos viet alle 20 e poliisille, poliisi antaa ne löytäjälle takaisin . Lähde YLE
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole lain mukaan niin että rahaa jos löytää sitä ei tarvitse palauttaa mihinkään. Siis jos löytää pelkkää rahaa. Korjatkaa jos olen väärässä.
Niin, työnantajan ei tarvitse palauttaa siis. Työntekijän kyllä tulee ne toimittaa työnantajan taskuun!
Ei löydy enää Orpo on viennyt kaikkien rahat, yhyy
Prkl. Rahat tuotte minulle. Olen teidän työnantaja! MInä käytän ne johdon rentoutuskassaan että jaksamme teitä patalaiskoja työntekijöitä joille joutuu maksaa jopa Tes mukaista palkkaa, vaikka 5e olisi sopiva!!!!
Oot hiljaa ja pistät rahat taskuun.
Seuraava kysymys.
Arto Satonen on sitä mieltä että tämä ohjeistus tulisi kirjata lakiin
Vierailija kirjoitti:
20 euroa tai alle. Tätä suuremmat rahasummat poliisi kirjaa ylös ja ottaa ne haltuunsa. Jos rahoille ei löydy omistajaa kolmen kuukauden kuluessa, saa löytäjä rahat itselleen.
Uskoisikohan tätä tarinaa? Ei kai työnantaja voi tuollaista määrätä yleisen lainsäädännön ohitse?
Ne ovat ns. liikelöytöjä ja niitä ei saa pitää itse. Ne tulee toimittaa työnantajalle joka lisää ne firman kassaan että saa miinukset vähän pienemmälle. Toki jos 20 euron seteleitä tai yli niin sitte löytötavaratoimistoon. Niinku jos löydät kaupan lattialta esmes tonnin Bossin puvun niin luuletko että sekin kuuluu sulle, apina?!
Olin siivoojana ja löysin 350 euroa. Pidin rahat itsellä. En tietenkään kerro siitä työnantajalle eikä muutkaan siivoojat ole kertoneet. Monet ovat löytäneet rahaa mitä puhuttiin työajan ulkopuolella.
Entä jos joku jättää tippiä vaikka huonesiivoojalle?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos joku jättää tippiä vaikka huonesiivoojalle?
Taikka selvittää siivojan rehellisyyden "jättämällä" rahaa näkösälle.
Lain mukaan yli 20e arvoinen rahamäärä on löytötavara. Pienemmät kertalöydöt taskuun vaan
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan yli 20e arvoinen rahamäärä on löytötavara. Pienemmät kertalöydöt taskuun vaan
Paitsi ei sisätiloissa löydetyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, työnantajan ei tarvitse palauttaa siis. Työntekijän kyllä tulee ne toimittaa työnantajan taskuun!
Työnantaja saa käydä itse keräämässä ne rahat jos haluaa ne itselleen.
Siivojalle suosittelen ilmoittamaan, että "laitoin kaikki roskat roskiin, en huomannut rahaa" jos työnantaja niistä kyselee.
Kolikot ja pienet setelit taskuun vaan. Ei kaikkea kannata aina kertoa. Isommat rahalöydöt asia sitten erikseen.
Riippuu vähän, mistä raha löytyy. Viihdekeskuksen penkki on eri asia kuin toimiston pöydänkulma.
No et tietenkään kerro löydöistä vaan omaan taskuun vaan.