Miten paljon nettikirppareilla ostajat yrittävät kusettaa? Tää on ihan perus että tingataan useita päiviä maksuaikaa, sitten kun maksupäivä
koittaa, täytyy rahojen perään kysellä ja ai niin, unohtui. Onko tässä ensimmäinen kusetus, että koitetaan kepillä jäätä josko joku lähettäisi ilman maksua. Itse en koskaan lähetä ennenkuin maksu on tilillä. Oikeesti en käsitä, että jos on puoli-ilmaisesta tuotteesta kyse, niin jollain ei ole muutamaa euroa irrottaa maksaakseen heti, mutta oletetaan myyjän olevan niin rikas että hänellä ei ole kiire saada rahojaan.
Sitten aletaan tinkaamaan summaa alaspäin, tuotteesta löytyykin ostajan mielestä virhe, joka ei varaushetkellä haitannut. En suostu tällaisiin tinkauksiin ja ehdotan kaupan perumista kun ei ole maksuakaan vielä tullut. Tässä vaiheessa eräs "ostaja" aloitti kamalan shown että hän ei halua perua kauppoja ja olen kamala ihminen kun oletan että hän ei aio maksaa. Mitään tämän suuntaista en ollut sanonut, mutta kun "ostaja" itse asian näin ilmaisee, niin hmmm.... Yhä jatkuu tuotteiden haukkuminen. Pakosti miettii, mihin tällainen tyyppi oikein tähtää. Varmaankin siihen, että jos jostain kumman syystä olisi maksanut, niin lähestys perille tultuaan olisikin sisältänyt pelkkää roskaa, sanomalehtiä ja kiviä. Sitten olisi alkanut uhriutuminen "ostajan" taholta ja rahojen täydellisen palautuksen saaminen, koska häntä on huijattu. Eli tällaiset ostajat meinaavat että valehtelemalla saavat täysin ilmaisia tuotteita ja myyjä vielä maksaa postikulutkin. Tämän eliminoimiseksi kuvaan videolle vaihe vaiheelta pakkaamisen ja paketin kiinni teippaamisen, osoitteen kirjoittamisen ja paketin luovutuksen postiin. Luonnollisesti laitan ostajalle seurantakoodin. Siinä on sitten "ostajan" hyvä mennä tekemään poliisille rikosilmoitusta huijaamisesta, kun myyjällä onkin täydellinen video tapahtumien eri vaiheista. Saako väärän rikosilmoituksen tekijä muuten mitään syytettä itse jos tekee ilmoituksen tällaisesta asiasta ja paljastuukin huijariksi itse.
Kommentit (23)
Ja sitten nämä haulla ostavat no show ostajat jotka eivät ilmestykään hakemaan. Nämä myös tinkaavat monta päivää tavaralle varausta. Jo tällainen pitkän varausajan ja maksuajan tinkaaminen monesti on merkki siitä ettei tavaraa ole tarkoituskaan lunastaa, kunhan vedätetään huvikseen tai silkkaa yksinäisyyttään halutaan viestitellä muutaman euron takia.
Helpommalla pääsee kun kantaa roskikseen tavarat. Muutama euro ei ole vaivan väärti kirpparilla. Roskalavaryhmissäkään ilmaiseksi antaminen ei ole ongelmatonta, koska täälläkin varattaisiin pitkiksi ajoiksi tuote ja haetaan jos haetaan, yleensä ei. Sekin on jännä juttu, että jos parilla eurolla yrittää myydä jotain, kukaan ei osta, mutta heti kun laitat ilmaiseksi roskalavalle, tulee kilometrin pitkä halukkaiden jono. Autottomana kierrätykseen vieminen on mahdotonta, joten roskikseen vaan. Jos laittaa roskiksen viereen ja siihen saa ottaa lapun, tästäkin saa vaan valitusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelin just ostajaa joka halusi tarkan osoitteen ja puhelinnumeron ennen kuin oli edes sanonut ostavansa tavaran. Ei vastannut enää kun kysyin että milloin on tulossa noutamaan, että sitten kerron tiedot ym. kun kaupat on sovittu.
Mutta joo, kaikenlaista tinkaajaa ym. jankuttajaa riittää nettikirppareilla, jätän näihin nykyään vastaamatta. Enkä koskaan postita mitään ennen kuin maksu näkyy tililläni.
Tällaisia osoitteen kalastelijoita on liikkeellä. Heillä tosin ei ole pokkaa näyttää naamansa eli saapua paikalle. En ymmärrä mitä he niillä osoitteilla tekevät.
No joo, tästä sain juuri kokemuksen. Myytiin soitinta netissä. Tyyppi laittoi viestiä että on kiinnostunut. Halusi laitteen kokeiluun. Sai sillä ehdolla, että toisi pantiksi oman soittimessa. Meni pari viikkoa, että pääsi hakemaan. Kolmen päivän luvattu kokeilu venyi yli viikoksi ja toinenkin lisäviikko olisi pitänyt saada, sen jälkeen hän voisi neuvotella hinnasta. Käskettiin palauttaa soitin ja sanottiin, että muitakin kiinnostuneita olisi. Tyyppi oli ihan tosi sori, kun ei ollut tullut tätä ajatelleeksi. Olisinpa ollut paikalla palautushetkellä, sen verran suututti tuo käytös.
En tiedä mistä löydätte tällaiset ostajat ja tinkaajat. Riippuuko se tavarasta mistä on myynnissä? Esim. ovatko trokarit kovia tinkaamaan ja jopa huijaamaan? Itse en ole koskaan törmännyt mihinkään tuollaiseen, kun myyn ja ostan säännöllisesti vaatteita ja kodin tavaraa, käytännössä kaikki tavarani ovat kierrätettyjä. Kaupat ovat sujuneet ilman minkäänlaista hämminkiä jo 10 vuoden ajan ainakin. Asun helsingissä ja yleensä kauppatapa on nouto, ja maksu ja tuotteen tarkistus samassa yhteydessä. Postitus se vasta helppoa onkin. Rahat tilille ja tuote postiin, ei koskaan toisinpäin, eikä kukaan ole sellaista ehdottanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä löydätte tällaiset ostajat ja tinkaajat. Riippuuko se tavarasta mistä on myynnissä? Esim. ovatko trokarit kovia tinkaamaan ja jopa huijaamaan? Itse en ole koskaan törmännyt mihinkään tuollaiseen, kun myyn ja ostan säännöllisesti vaatteita ja kodin tavaraa, käytännössä kaikki tavarani ovat kierrätettyjä. Kaupat ovat sujuneet ilman minkäänlaista hämminkiä jo 10 vuoden ajan ainakin. Asun helsingissä ja yleensä kauppatapa on nouto, ja maksu ja tuotteen tarkistus samassa yhteydessä. Postitus se vasta helppoa onkin. Rahat tilille ja tuote postiin, ei koskaan toisinpäin, eikä kukaan ole sellaista ehdottanutkaan.
Postitse myyminen on vaivatonta kunnes tulee huijariostaja joka väittää saaneensa tyhjän laatikon, tiiliskiven tai mitä tahansa. Tämän vuoksi kaikki kannattaa kuvata jotta on millä osoittaa ostajan valehtelu.
Vierailija kirjoitti:
No joo, tästä sain juuri kokemuksen. Myytiin soitinta netissä. Tyyppi laittoi viestiä että on kiinnostunut. Halusi laitteen kokeiluun. Sai sillä ehdolla, että toisi pantiksi oman soittimessa. Meni pari viikkoa, että pääsi hakemaan. Kolmen päivän luvattu kokeilu venyi yli viikoksi ja toinenkin lisäviikko olisi pitänyt saada, sen jälkeen hän voisi neuvotella hinnasta. Käskettiin palauttaa soitin ja sanottiin, että muitakin kiinnostuneita olisi. Tyyppi oli ihan tosi sori, kun ei ollut tullut tätä ajatelleeksi. Olisinpa ollut paikalla palautushetkellä, sen verran suututti tuo käytös.
Myin lastenrattaat. Ostaja muutaman päivän päästä otti yhteyttä että rattaat ovat rikki, olleet kuulemma jo ostaessa, ei vaan ollut huomannut aiemmin. Palautin rahat kun en viitsinyt alkaa asiasta vääntämään. Rattaisiin kuului vielä jalkapeitto, jota ostajalta piti erikseen pyytää takaisin, olisi pitänyt tämän muuten itse. Ehjinä myydyt rattaat olivat olleet ilmeisesti jossain reissussa heillä ja lopuksi rikottu kun ei enää tarvittu, koska kun tutkimme puolisoni kanssa rattaita, näistä oli katkottu tukirakenteiden rautaputkia jotka eivät ihan pienellä voimalla poikki mene. Puolisoni hitsaisi rattaat kuntoon ja myin seuraavalle ostajalle nämä tiedon kanssa että nämä ovat hitsaamalla korjattu edellisen ostajan palautettua rattaat. Uusi ostaja oli rehellinen ja erittäin tyytyväinen rattaisiin. Hän tarvitsi selkeästi nämä omaan käyttöönsä eikä jonnekin risteilylle tai festareille lainarattaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin lastenrattaat. Ostaja muutaman päivän päästä otti yhteyttä että rattaat ovat rikki, olleet kuulemma jo ostaessa, ei vaan ollut huomannut aiemmin. Palautin rahat kun en viitsinyt alkaa asiasta vääntämään. Rattaisiin kuului vielä jalkapeitto, jota ostajalta piti erikseen pyytää takaisin, oli
Tämä taitaa hipoa jo petosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin lastenrattaat. Ostaja muutaman päivän päästä otti yhteyttä että rattaat ovat rikki, olleet kuulemma jo ostaessa, ei vaan ollut huomannut aiemmin. Palautin rahat kun en viitsinyt alkaa asiasta vääntämään. Rattaisiin kuului vielä jalkapeitto, jota ostajalta piti erikseen pyytää takaisin, oli
Olen kohdannut samanlaisen ostajan. Ilmoitin kaupantekohetkellä, että haluan ottaa luvan ostajasta ja rattaista ja sen jälkeen hyvin yksilöidyt kuvat rattaiden eri osista siten, että kuvissa näkyy myös ostajan jalka, hiha tms. jokin sellainen elementti, joka osoittaa ostajan olleen paikalla kuvattaessa. Sanoin, että näin varmistan, että minulle ei väitetä rattaiden olleen rikki.
Kauppoja ei yllättäen syntynyt.
Todella paljon. Lähde aina oletuksesta, että ostaja kusettaa ja jättää maksamatta. Käteiskauppa tai mobilepay kasvotusten.
Yleensä sarjakusettajat tekee sitä halvoilla tavaroilla. 20-50€ tavarasta kynnys tehdä rikosilmoitus on melko korkea ja poliisi ei noihin edes haaskaa aikaansa.
Yli päivän päähän varaavat jättävät useimmiten tulematta. Autokaupoissa aina.
Mitä nettikirpparia tarkoitat? Itse myyn Huutonetissä enkä ole törmännyt tuollaisiin.
En ole minäkään koskaan törmännyt tuollaisiin tinkaajiin/ ostajiin. Huutonetissä olen myynyt jo 18 vuotta ja Torissakin noin kymmenen vuotta
Vierailija kirjoitti:
Mitä nettikirpparia tarkoitat? Itse myyn Huutonetissä enkä ole törmännyt tuollaisiin.
Fb-kirppareita.
Minä myyn uutta kosmetiikkaa joita olen saanut kylkiäisinä jne ja ovat itselleni tarpeettomia. Myyn näitä alle puoleen hintaan ovh, siitä huolimatta moni yrittää tingata vielä tästäkin summasta. Taidan tästälähin heittää roskiin, koska roskalavarytmätkin on mielensäpahoittajia täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mähän olisin menny kattomaan miten ne on rikki. Toivottavasti sullakin olis ollu myyntikuvat vielä tallessa, että ehjänä myyty,ostaja rikkoi. Mutta harmittava tapaus kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin lastenrattaat. Ostaja muutaman päivän päästä otti yhteyttä että rattaat ovat rikki, olleet kuulemma jo ostaessa, ei vaan ollut huomannut aiemmin. Palautin rahat kun en viitsinyt alkaa asiasta vääntämään. Rattaisiin kuului vielä jalkapeitto,
Itseasiassa sanoin hänelle että me tullaan miehen kanssa heille katsomaan rattaita niin ei käynyt. Ei halunnut omaa osoitettaan antaa. Myyntikuva oli tallessa ja niistä näkyi kärryjen kunto, mutta olen sen verran kiva että maksoin rikkomansa rattaat kun kuitenkin saimme ne korjattua ja myytyä uudelleen. Tämä ostaja oli vielä jonkin sortin yrittäjä, niin tietää ainakin kenen yritystä ei kannata suosia tai suositella muille.
Ette osaa myydä. Minun mielestä rahaa ei lähetetä etukäteen eikä tavaraa. Itse jos jotain myyn niin tapaan ostajan ja rahat saa käteen. Hinta sovitaa viestillä. Viimeksi myin mun vanhan läppärin 50 eurolla ja myyjä tinkasi kympin ja sanoin että kaupat tuli ja ostaja tuli hakee puolen tunnin päästä.
Minä ihmettelin just ostajaa joka halusi tarkan osoitteen ja puhelinnumeron ennen kuin oli edes sanonut ostavansa tavaran. Ei vastannut enää kun kysyin että milloin on tulossa noutamaan, että sitten kerron tiedot ym. kun kaupat on sovittu.
Mutta joo, kaikenlaista tinkaajaa ym. jankuttajaa riittää nettikirppareilla, jätän näihin nykyään vastaamatta. Enkä koskaan postita mitään ennen kuin maksu näkyy tililläni.