Eikö enää ole tarjolla entry level -töitä asiantuntijoille?
Minulla on maisteritutkinto eräältä yhteiskuntatieteelliseltä alalta, joka mahdollistaa työskentelyn varsin monenlaisissa asiantuntijatöissä, useilla eri sektoreilla. Jonkun verran työkokemustakin on, mutta määräaikaisen päätyttyä ei ole uutta löytynyt. Kiinnostavia työpaikkoja kyllä tulee joka päivä hakuun, mutta vain johtajatason tehtäviä tai senior-tason konsulttitehtäviä. Ja niissä kaikissa edellytetään vähintään viiden vuoden kokemusta senior-tasolta. Eli ei mitään jakoa edes hakea tällaisia tehtäviä. On selvää, että niissä mitään perehdytystä ei voisi odottaa, vaan päinvastoin heitettäisiin heti vastaamaan yksin ja itsenäisesti joko vaativimmista laajoista valtakunnantason/kansanvälisistä hankkeista tai sitten johtamaan ison konsernin koko toimintoa yksin ja itsenäisesti. Missä siis ovat kaikki entry levelin työpaikat ja tehtävät? Tai ns. tavallisen asiantuntijan tehtävät, sellaisen joka ei ole se koko toiminnan johtaja organisaatiossa? Vinkkejä?
Kommentit (66)
Onko työsi ja elämäntilanteesi semmoisia, että voisit lähteä ulkomaille? Suomessa töitä ei ole. Nuo välitason hommat ulkoistetaan ulkomaille tai AI hoitaa monella alalla. En tietenkään tiedä onko sinun alalla vielä kuinka yleistä. 38v on nuori, mutta työelämässä monella on tuossa vaiheessa jo pitkä CV takana ja vastuutakin kertynyt. Mitä edes asiantuntijatyö tarkoittaa sinulle? Minulle se tarkoittaa juuri tuota vastuuta, johtamista ja tietysti vankkaa tietoa alalta. En esimerkiksi pidä veroviraston asiakaspalvelua asiantuntijatyönä, vaikka henkilö siellä enemmän veroasioista tietää kuin minä. Minulle se on asiakaspalvelua, entry level hommaa.
Vierailija kirjoitti:
"johtamaan ison konsernin koko toimintoa yksin ja itsenäisesti"
Eivät konsultit johda mitään. Olen käsittänyt väärin
Eikä todellakaan haeta tuollaiseen positioon henkilöä, jolla viiden vuoden kokemus asiantuntijahommista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä junior- ja entry level -hommat on korvattu tekoälyllä. Korkeimmalla johdolla on todella naiivi ja epärealistinen käsitys siitä, mihin tekoäly pystyy. Siksi junioritason hommat on sysätty meille kokeneemmille asiantuntijoille ja jos työmäärästä valittaa, käsketään käyttämään ChatGPT:tä.
Tämä oli mielenkiintoinen näkökulma. Huolestuttava kehityssuunta tuo. Osaisiko joku vinkata miten voisin työnhakija onnistuneesti luovia tämän ilmiön kanssa? Ap
No, ainakin sillä, että perehdyt siihen miten voit AI:tä hyödyntää omissa hommissasi, niin työn tuottavuuden kuin myös laadun parantamisessa. Ja ei ehkä pelkkää ChatGPT sellaisenaan, vaan visioita siitä mitä ratkaisuja olisi nykyteknologialla mahdollista organisaatioon rakentaa, jossa organisaation data saadaan mukaan niihin AI-ratkaisuihin. Et siis olisi tekemässä mitään softakehitystä itse, vaan visiota ja ideaa. Luulisi, että nykyisin rekryprosesseissa nämä olisi työnantajia kiinnostavia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä junior- ja entry level -hommat on korvattu tekoälyllä. Korkeimmalla johdolla on todella naiivi ja epärealistinen käsitys siitä, mihin tekoäly pystyy. Siksi junioritason hommat on sysätty meille kokeneemmille asiantuntijoille ja jos työmäärästä valittaa, käsketään käyttämään ChatGPT:tä.
Näin se menee. Tästä ei vielä puhuta tarpeeksi Suomessa, mutta muulla kyllä enemmän. Tiedotteet, markkinointimateriaalit, artikkelit, esitykset, tiivistelmät jne. on usein niitä entry level-hommia. Milloin alkoi tämä alamäki että näitä töitä ei enää tunnu olevan? Niin, pari vuotta sitten, kun ChatGPT ilmestyi. Ei se ole mitään sattumaa, vaikka toki tämä yleinen taloustilannekin vaikuttaa.
Tässä käytännössä keskitytään paljon ap:n ikään, mutta jos hän käytännössä on muutama vuosi sitten valmistunut ilman asiantuntijatason työkokemusta, niin sitten hän ei ole työnantajan silmissä todennäköisesti asiantuntija, vaan voisi hakea kokemuksen ja koulutuksen perusteella esim. niitä traineehommia, jossa sitten kerryttää kokemusta. Ei kannata jäädä jumiin ajatukseen, että iän vuoksi tulisi tietty asema, vaan se pitää hankkia kokemuksella ja näytöillä. Muutenkin entry level asiantuntija on aika outo käsite, asiantuntijanhan pitäisi nimenomaan olla sellainen henkilö, jolla on jo sen tason osaamista jolla on lisäarvoa, josta joku asiakas tai yritys haluaa maksaa.
Sanakirjassakin asiantuntija on "henkilö, jolla on erityistä asiantuntemusta johonkin; ekspertti". Harva korkeakoulututkinto suoraan tekee asiantuntijaksi, vaan siinä tarvitaan tietty määrä kokemusta. Ja tätä apn pitäisi nyt kerätä.
Olen itse asiantuntijatyössä, ja koulutuksen lisäksi ennen tähän päätymistä olin yrityksessä työntekijänä vaativan projektin aikaan ja sen jälkeen olen tehnyt myös tuollaisen trainee-pätkän ison asiantuntijafirman leivissä. Eli ennen asiantuntijaksi/konsultiksi pääsemistä olen tehnyt töitä, jossa sitä asiantuntemusta ja näyttöjä on kertynyt. Asiakkaani saattavat olla korkeakoulutettuja, jotka odottavat, että asiantuntija osaa neuvoa eri toteutusten käytännön hyödyt, ja joilla on kokemusta ja onnistumisia.
Onnittelut korkeakoulututkinnosta, se on kova suoritus! Työmarkkinat on haastavat ja liikkeellä on tosiaan nyt todella osaavia hakijoita, jotka saattavat kilpailla samoista paikoista. Mutta myös helpommassa tilanteessa suosittelen korkeakoulusta valmistunutta keräämään kokemusta myös trainee- ja vastaavista paikoista. Hioo vain hakemuksen niin että siitä selvenee into kerryttää kokemusta ja toki sitten voi olla eduksi työnhakijalle jos on muun alan ansiokasta työhistoriaa.
Ap on myös kertonut voivansa tinkiä palkasta jos työ joustaa, mutta itse asiantuntijana työskentelevänä täytyy sanoa, että on projekteja jossa täytyy itse joustaa välillä paljonkin. Eli sillä asenteella että etsii joustavaa ja kivaa toimistotyötä jossa on asiantuntijanimikkeellä ja palkalla, ei välttämättä ole tarjolla, vaan asiantuntijalta odotetaan ekstraa verrattuna johonkin perustoimistohommaan. On tärkeää tavoitella inhimillistä työelämää, mutta ehkä todellisuus ja odotukset ei tule kohtaamaan.
En osaa sanoa onko meikäläiset noin keskimäärin hinnoitelleet itsensä sitten ulos työmarkkinoilta. Itse en ole niin tarkka palkan suhteen, vaan voin kyllä joustaa palkkatoiveestani, jos on muuten kiinnostava työpaikka, jossa on kiva henki ja löytyy joustoa työhön perheellisen näkökulmasta. Ap