Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö enää ole tarjolla entry level -töitä asiantuntijoille?

Vierailija
15.04.2025 |

Minulla on maisteritutkinto eräältä yhteiskuntatieteelliseltä alalta, joka mahdollistaa työskentelyn varsin monenlaisissa asiantuntijatöissä, useilla eri sektoreilla. Jonkun verran työkokemustakin on, mutta määräaikaisen päätyttyä ei ole uutta löytynyt. Kiinnostavia työpaikkoja kyllä tulee joka päivä hakuun, mutta vain johtajatason tehtäviä tai senior-tason konsulttitehtäviä. Ja niissä kaikissa edellytetään vähintään viiden vuoden kokemusta senior-tasolta. Eli ei mitään jakoa edes hakea tällaisia tehtäviä. On selvää, että niissä mitään perehdytystä ei voisi odottaa, vaan päinvastoin heitettäisiin heti vastaamaan yksin ja itsenäisesti joko vaativimmista laajoista valtakunnantason/kansanvälisistä hankkeista tai sitten johtamaan ison konsernin koko toimintoa yksin ja itsenäisesti. Missä siis ovat kaikki entry levelin työpaikat ja tehtävät? Tai ns. tavallisen asiantuntijan tehtävät, sellaisen joka ei ole se koko toiminnan johtaja organisaatiossa? Vinkkejä?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaan ongelma on se, että opiskelijat ja vastavalmistuneet on niitä, jotka saa nuo trainee-paikat. Ei me, joilla on jo useampi vuosi työkokemusta. Ap"

No sinä olet väliinputoaja jo niin että ainakin toisen vastauksesi mukaan olet jo aika iäkäs olemaan noin työuran alussa. 

Vierailija
22/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaan ongelma on se, että opiskelijat ja vastavalmistuneet on niitä, jotka saa nuo trainee-paikat. Ei me, joilla on jo useampi vuosi työkokemusta. Ap"

No sinä olet väliinputoaja jo niin että ainakin toisen vastauksesi mukaan olet jo aika iäkäs olemaan noin työuran alussa. 

Iäkäs? 38-vuotias, joka on valmistunut 32-vuotiaana. Ei se ole akateemisilla aloilla mikään iäkäs. Aika moni valmistuu tuossa iässä ylipistosta. Moni vanhempanakin kuin minä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi käydä korkeakouluja jos pelkää vastuuta?

Mistä päättelet että pelkäisin vastuuta? Ihan pidän vastuusta.

Ap

En ole se jolta kysyt mutta tunnut rajaavan itseltäsi pois kaikki vaativat tehtävät. Ehkä nyt olisi aika rohkeasti hakea niihin ja uskoa itseensä. Et kuitenkaan ole enää ihan nuori ja kokematon.

Vierailija
24/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En ole se jolta kysyt mutta tunnut rajaavan itseltäsi pois kaikki vaativat tehtävät. Ehkä nyt olisi aika rohkeasti hakea niihin ja uskoa itseensä. Et kuitenkaan ole enää ihan nuori ja kokematon.

Joo, voinhan minä niitä hakea ja olen hakenutkin. Mutta ei ole ollut mitään mahdollisuutta päästä edes lähellekään haastattelua. Ja kun olen katsonut keitä niihin on sitten valittu, niin ovat olleet todella kovan tason senior-osaajia. Ap

Vierailija
25/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iäkäs? 38-vuotias, joka on valmistunut 32-vuotiaana. Ei se ole akateemisilla aloilla mikään iäkäs. Aika moni valmistuu tuossa iässä ylipistosta. Moni vanhempanakin kuin minä. Ap

Olet iäkäs siihen nähden että et uskalla hakea vielä mitään vaativampia tehtäviä. Sinun iässäsi sekä elämänkokemusta että työkokemusta pitäisi jo olla sen verran että ei pelätä hypätä isompiin saappaisiin.

Vierailija
26/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo, voinhan minä niitä hakea ja olen hakenutkin. Mutta ei ole ollut mitään mahdollisuutta päästä edes lähellekään haastattelua. Ja kun olen katsonut keitä niihin on sitten valittu, niin ovat olleet todella kovan tason senior-osaajia. Ap

Mistä johtuu että sinulla ei ole vielä senior-tason osaamista vaikka olet jo kohta 40?

Vierailija
27/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun mahdollista laajentaa Työ hakua Suomen ulkopuolelle? 

Vierailija
28/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mistä johtuu että sinulla ei ole vielä senior-tason osaamista vaikka olet jo kohta 40

Se mitä tarkoitan senior-tason osaamisella on noin 20-vuoden kokemus vaativimpien projektien johtamisesta ja johtoryhmätasolla toimimisesta. Miksi minulla ei sitä ole? Ei ole ollut mahdollisuutta saada. Jos olisi ollut tarjolla mahdollisuus, olisin toki siihen tarttunut. Mutta harvallapa 5 vuoden päästä valmistumisesta tuollaista on. KTM-puolella joillain, mutta minun alalla ei kyllä kellään. Ap

Vierailija
29/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko käynyt niin, että irtisanomisia on ollut niin paljon, että työvoimasta on ylitarjontaa. Miksi siis ottaa entry level tekijä, kun tällä markkinalla saat samaan hintaan muualla kokemusta hankkineen asiantuntijan? 

Vähän aikaa sittenhän oli juttu siitäkin, miten työnantajat on alkaneet kokeilla tarjota alempia palkkoja. Työpaikat on tiukassa, niin joku silläkin tekee.

Vierailija
30/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun mahdollista laajentaa Työ hakua Suomen ulkopuolelle? 

Ei ole, minulla on lapsi ja mies, ja miehen työt täällä Suomessa. Ap

Vierailija
31/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se mitä tarkoitan senior-tason osaamisella on noin 20-vuoden kokemus vaativimpien projektien johtamisesta ja johtoryhmätasolla toimimisesta."

Puhut siis ihan todella kovan tason ammattilaisista jotka yleensä lähempänä viittäkymppiä että noin paljon kokemusta on ehtinyt saada? En nyt ihan usko että mitään muita paikkoja kuin tällaisia ei olisi yhtään tarjolla.

Toki nyt on hiekommat ajat ja paikat tiukalla mutta ei sentää ihan noin tiukalla.

Vierailija
32/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet iäkäs siihen nähden että et uskalla hakea vielä mitään vaativampia tehtäviä. Sinun iässäsi sekä elämänkokemusta että työkokemusta pitäisi jo olla sen verran että ei pelätä hypätä isompiin saappaisiin.

Olisin kyllä ihan tyytyväinen tavalliseen asiantuntijatason työhön. En välttämättä tavoitteli mitään huippukorkealle tähtäävää rakettimaista urakehitystä. Eli en ole koskaan edes haaveillut elämästä, jossa työni on olla johtoryhmätason toimija. Vaan ihan tavallinen kiinnostava asiantuntijatason työ pienemmällä palkalla olisi näin lapsiperheen äitinä ihan hyvä, jäisi aikaa lapsellekin eikä pelkälle uran rakentamiselle sata lasissa. Ap

Vierailija
33/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallisia konttorirottia suurin osa maistereista on.

Vierailija
34/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se mitä tarkoitan senior-tason osaamisella on noin 20-vuoden kokemus vaativimpien projektien johtamisesta ja johtoryhmätasolla toimimisesta."

Puhut siis ihan todella kovan tason ammattilaisista jotka yleensä lähempänä viittäkymppiä että noin paljon kokemusta on ehtinyt saada? En nyt ihan usko että mitään muita paikkoja kuin tällaisia ei olisi yhtään tarjolla.

Toki nyt on hiekommat ajat ja paikat tiukalla mutta ei sentää ihan noin tiukalla.

Kyllä, puhun juuri noista todella kovan tason ammattilaisista. Olen ollut 6 kk työtön ja niiltä sektoreilta joita osaan ja joihin koulutukseni sopii on ollut avoimena vain noita kovan luokan osaajien paikkoja. Ap

Vierailija
35/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinua opetettu siellä yliopistossa kirjoittamaan selväkielisesti ja yleistajuisesti tavallisille ihmisille? Tämä palsta ei ole yliopistomaailma, joten tänne ei kuulu tuollaiset entry level -sanonnat. Ei tuollaiset vieraskieliset sanonnat tee sinusta yhtään sen fiksumpaa, vaikutus voi olla jopa päinvastainen.

Vierailija
36/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, puhun juuri noista todella kovan tason ammattilaisista. Olen ollut 6 kk työtön ja niiltä sektoreilta joita osaan ja joihin koulutukseni sopii on ollut avoimena vain noita kovan luokan osaajien paikkoja. Ap

Olet väliinputoaja. Melko iäkäs ensimmäisen "oikean" työpaikan työnhakija jolla ikään nähden melko vaatimaton kokemus ja työura.

Vierailija
37/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinua opetettu siellä yliopistossa kirjoittamaan selväkielisesti ja yleistajuisesti tavallisille ihmisille? Tämä palsta ei ole yliopistomaailma, joten tänne ei kuulu tuollaiset entry level -sanonnat. Ei tuollaiset vieraskieliset sanonnat tee sinusta yhtään sen fiksumpaa, vaikutus voi olla jopa päinvastainen.

Firmojen oma viestintä on nykyään täynnä näitä vieraskielisiä ilmaisuja. Se on siis sitä työelämän todellisuutta nykyään.

-ohis

Vierailija
38/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae yksinkertaisempia fyysisiä töitä esim. kaupan myyjä, joihin tosin on ihan hirveästi hakijoita tai opiskele lähihoitajaksi tai muuten soten alalle. Kohta työvoimapalvelut pakoittavat sinutkin lähihoitajan koulutukseen ja sinne on sitten haettava ja mentävä, jos sattuu pääsemään. Ei auta, eikä ketään kiinnosta, jos yrittää selittää, että ala ei kiinnosta, eikä sovi alalle.

Vierailija
39/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No anteeksi nyt. Aloitukseni ei ollut suunnattu kaikelle kansalle vaan vain niille, jotka ymmärtää tilanteen ja tietää aiheesta jotain. Täällä palstalla on todella paljon akateemisia lukemassa ja kirjoittelemassa, myös akateemisia työttömiä. Ap

Vierailija
40/66 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" ja niiltä sektoreilta joita osaan ja joihin koulutukseni sopii on ollut avoimena vain noita kovan luokan osaajien paikkoja"

Onko osaamisesi ja kokemuksesi hieman kapeaa nykypäivän työelämään? Mitä mietin omaa työuraani ja monien tuttavieni uria niin niissä määrittävä tekijä on se että on saatu kokemusta matkan varrella myös asioista jotka eivät ihan suoraan liity siihen omaan opiskelualaan mutta jotka ovat antaneet juuri sen tarvittavan laaja-alaisuuden että niitä töitä on sitten löytynyt yllättäviltäkin suunnilta. Yksi asia on aina johtanut toiseen ja lopulta siihen paikkaan josta on haaveiltu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi