Mitä olisit toivonut, että sinulle olisi lapsuudenkodissa opetettu?
Että kaikki ihmiset eivät ole fiksuja, ja että huonoa kohtelua ei pidä sietää yhtään hetkeä. Lisäksi ruoanlaitto.
Muita?
Kommentit (49)
Terve ruokasuhde ja liikunnan ilo.
Olisi ollut mukavaa, jos vanhemmat olisivat ottaneet meidät lapset mukaan kotitöihin: kokkaamaan, leipomaan, hoitamaan pihaa ja jopa siivoamaan. Toki vanhemmat pääsivät helpommalla tekemällä työt itse kuin raahaamalla kitiseviä lapsia perässään. Tunsin itseni usein aika tyhmäksi, kun en osannut sellaisia kotitöitä, joita ikätoverit tekivät jatkuvasti.
Itsenäisyyttä. "anna kun äiti laittaa tän" ja "anna kun isi pistää ton" varmaan yleisimmät jutut joita lapsena kuulin, itse en saanut yrittää mitään ja oppia kokemuksien kautta.
En kyllä keksi mitään, mikä olisi jäänyt puuttumaan, vaikka kuinka mietin. Osasimme kotoa lähtiessä laittaa ruokaa, leipoa, tiskata, siivota, pyykätä, kiinnittää taulut seinään, vaihtaa lamput ja talvirenkaat... mitä vaan. Jopa ajaa traktoria ja muita maatalouskoneita, vaikka tyttöjä olimmekin. :)
Seksuaalimoraali. Siis se toimiva, eli kristillinen.
Pitämään puolia ja käyttämään kyynärpäitä.
Sitä että mokat eivät ole katastrofi, itseluottamusta mennä ja kokeilla rohkeasti, sosiaalisia taitoja, sitä että osaa puolustautua tarpeen vaatiessa, sitä että saa olla tarpeita ja negatiivisia tunteitakin saa ilmaista. Meidän molemmat vanhemmat oli/on aika ongelmaisia itse (päälle päin kyllä ns. hyvä koti) joten eihän he tuommoisia pystyneet opettamaan.
Olisin halunnut keskustella syvällisemmin joistain asioista, mutta äiti kielsi "höpöttämästä". Edes joskus olisi voinut sanoa minulle: Olet hyvä, rakas, ihana jne. Vaan ei, et osaa mitään, sinusta ei ole mihinkään.
Kun sitten mieheni kehui minua, en uskonut, koska se ei ole totta, enkä usko kenenkään myönteiseen palautteeseen. Jotenkin Äidin haamu tulee väliin taas ja mitätöi kaiken.
Isä oli ihana.
Talouden pito ja rahan käyttö. Äiti ei ole itsekään vahvoilla siinä asiassa Olen opetellut sitten omillani.
Itsepuolustusta rauhan ja sovittelun sijaan.
Monikin ihminen, kohdeltuaan minua huonosti, olisi ansainnut päin näköä.
Eikös tuon asian, että "kaikki eivät ole fiksuja", opi jo muutamassa vuodessa alakoulun penkillä. Näkeehän sen. Paitsi tietenkin jos itse ei ole fiksu..
Säästäminen ja rahankäyttö muutenkin.
Sijoittamaan ja ostamaan ensiasunto ja sijoitusasunnot lama-aikaan kun Helsingissäkin hinnat oli mitättömät nykyhetkeen verrattuna. Sen sijaan piti opetella kävelemään ja lukemaan. 🙃
Olisi ollut kiva oppia, että saa olla iloinen ja ylpeä itsestään ja tekemisistään. Meille opetettiin että sellainen on leuhkuutta, eikä koskaan saa sanoa että on hyvä jossain. Aina piti olla vaatimaton ja vähätellä itseään, ettei muut vaan ajattele että mikä tuo luulee olevansa.
Olisi isän pitänyt puhua meille lapsille ruotsia. Ei viitsinyt. Hänen äitinsä kyllä puhui, mutta asui niin kaukana, että 2 tai 3 kertaa vuodessa nähtiin.