Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako köyhän työttömän elää ennemmin syrjäseudulla vai kaupungissa?

Vierailija
15.04.2025 |

Hyvät ja huonot puolet? 

Kommentit (257)

Vierailija
181/257 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTube hyppy Humppa. 

Vierailija
182/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen komea seksiaddikti, joten syrjäkylä ei ole vaihtoehto minulle. Sinänsä kyllä luonnosta ja omasta rauhasta pitäisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen komea seksiaddikti, joten syrjäkylä ei ole vaihtoehto minulle. Sinänsä kyllä luonnosta ja omasta rauhasta pitäisin.

Siksikö valitsit pikkukaupungin? Vaikka sielläkään et kykene kauas liikkumaan kun nupissa viiraa niin pahasti.

Vierailija
184/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se halvempi asunto pikkukaupungissa auttaa, kun tuet tippuvat sitten vastaavasti verrattuna esim. Helsinkiin?

Elämänlaadun takia esimerkiksi? Köyhän ihmisen asumisolot jossain Vantaan lähiössä on aika karut siihen verrattuna, mitä muualla saa. 

Miksi köyhä asuisi Vantaan lähiössä? Kantakaupungista saa pieniä yksiöitä ihan samaan hintaan. Yhtä surkeaa sillä keskituloisellakin on siellä Vantaan lähiössä.

Vierailija
185/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa, koska köyhällä ei ole varaa autoon joten hänen on myös sairas tapauksissa turvauduttava julkiseen liikenteeseen

Vierailija
186/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisesti kannattaisi asia syrjäseudulla mutta eihän työttömät halua muuttaa kaupungeista koska siellä on kaikki kahvilat, kuppilat, baarit, bile paikat, elämykset ja palvelut johon ne veromaksajilta saadut rahat tuhlataan

Vierailija
187/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa, jotta ei tarvitse pitää autoa, asioida kalliissa lähikaupassa eikä maksaa sähkölämmityksestä.

Maalla kyllä nimenomaan lämmitetään harvemmin pelkällä sähköllä. Lähes kaikilla on useita tulisijoja ja puuta omalta tontilta. 

Ei kaikilla ole ja puiden ostaminen tulee kalliiksi. Vuokra-asunnoissa ei mitään tulisijoja ainakaan ole.

Maalla vuokra-asunto voi olla vaikka vanha omakotitalo, jossa on vain puulämmitys. Maalla polttopuun hinta on alhaisempi kuin kaupungissa. Kaupunkialueilla sekapuuklapi maksaa n. 80-90 euroa/heittokuutio, koivuklapi 90-100 euroa/heittokuutio, + kuljetus. Täällä meidän kylällä kuiva koivuklapi maksaa 60-70 euroa/heittokuutio, pihaan tuotuna. Sekapuu n. 10 euroa vähemmän, sisältää kyllä yleensä paljon myös koivua.

Vierailija
188/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudellisesti kannattaisi asia syrjäseudulla mutta eihän työttömät halua muuttaa kaupungeista koska siellä on kaikki kahvilat, kuppilat, baarit, bile paikat, elämykset ja palvelut johon ne veromaksajilta saadut rahat tuhlataan

Tarkoitat siis että kaupungissa on se julkinen liikenne, apteekit ja sairas palvelut. 

Millä kuvittelet keskellä yötä sairastuessa köyhän lähtevän päivystykseen tai apteekkiin?

Jos syrjäseudulla on parasta niin luulisi sitten keskitulosten sinne haluavan? 

Vierailija
189/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäseuduilla ja minimoi netin käytön pelkkien pakollisen asioiden hoitoon. Omavaraisuus aste mahdollisimman korkeaksi. Avain onnellisuuteen. Tyypillisesti ahdistunein ihminen asuu neukkukuutiossa yksinään ja sen elämä pyörii näyttöjen ympärillä, vailla oikeita ja reaalielämän ihmiskontakteja.

Vierailija
190/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson että kaupungissa oleilu on tällä hetkellä fiksumpaa. Maaseudun suunta on lähinnä takaisin maakuoppaan, poislukien muutamat menestyjät. Kaupungissa on enemmän "löysää" varallisuutta ja yleisesti ottaen järkevämpi ilmapiiri. Jotkut maaseutupitäjät elävät vielä jossakin 1800-luvulla. Vaikka tekniikka on kehittynyt, ihmisten mielenterveysongelmat ja muu sekoilu ei.

Kaupungissa saa isommat tuet ja pääsee myös erinäisten ruokajakeluiden piiriin, jos haluaa vaikka säästää tuet muihin hyödykkeisiin. 

Kaupungissa tosin myös riskejä esim. päihdepiireihin ajautumisesta, mutta jos osaa välttää tämän sudenkuopan niin mikäpä siinä.

Olen kotoisin muutaman tuhannen asukkaan herrankukkarosta, josta muutin Helsinkiin. Jopa siellä perähikiällä on huumerinkinsä, varkaansa, väkivaltarikollisensa ja kaikki muut ison kaupungin "edut".

Vierailija
191/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muitakin vaihtoehtoja kuin kaupunki tai niin syrjäinen syrjäseutu, että auto olisi pakollinen. Pienten paikkakuntien keskustoissa on välttämättömät peruspalvelut kävelymatkan päässä joka paikasta, ja vuokrat alhaiset verrattuna pieniinkin kaupunkeihin. Päivittäin kulkee bussi lähimpään kaupunkiin. 

Eli jos ei ole realistisia mahdollisuuksia saada töitä kaupungista, on taloudellisesti kannattavaa muuttaa maalle. Minulla on tästä omakohtainen kokemus. Kaupungissa oli tarjolla vain kuntouttavaa työtoimintaa kehitysvammaisille tarkoitetussa toimintakeskuksessa. Maalla olen tehnyt opettajan sijaisuuksia oppiaineissa, joista minulla on yliopistokoulutus.

Mutta se, kumpi on työttömälle kannattavampaa, riippuu mm. siitä, oletko enemmän introvertti vai ekstrovertti. Kokeeko hiljaisuuden rauhoittavana vai painostavana?

Vierailija
192/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson että kaupungissa oleilu on tällä hetkellä fiksumpaa. Maaseudun suunta on lähinnä takaisin maakuoppaan, poislukien muutamat menestyjät. Kaupungissa on enemmän "löysää" varallisuutta ja yleisesti ottaen järkevämpi ilmapiiri. Jotkut maaseutupitäjät elävät vielä jossakin 1800-luvulla. Vaikka tekniikka on kehittynyt, ihmisten mielenterveysongelmat ja muu sekoilu ei.

Kaupungissa saa isommat tuet ja pääsee myös erinäisten ruokajakeluiden piiriin, jos haluaa vaikka säästää tuet muihin hyödykkeisiin. 

Kaupungissa tosin myös riskejä esim. päihdepiireihin ajautumisesta, mutta jos osaa välttää tämän sudenkuopan niin mikäpä siinä.

Maaseudullakin päihdepiirejä.

Vierailija
193/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa, koska köyhällä ei ole varaa autoon joten hänen on myös sairas tapauksissa turvauduttava julkiseen liikenteeseen

Maalla on kyllä pulassa ilman autoa tai jos ei sairaana kykene ajamaan. Ambulanssi tulee vain jos on kuoleman kielissä ja taksit ei enää päivystä. Ajavat vaan sovitut koulu- ja sairaalakyydit. (Kiitos Berner ha Sipilä).

Vierailija
194/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se halvempi asunto pikkukaupungissa auttaa, kun tuet tippuvat sitten vastaavasti verrattuna esim. Helsinkiin?

Elämänlaadun takia esimerkiksi? Köyhän ihmisen asumisolot jossain Vantaan lähiössä on aika karut siihen verrattuna, mitä muualla saa. 

Miksi köyhä asuisi Vantaan lähiössä? Kantakaupungista saa pieniä yksiöitä ihan samaan hintaan. Yhtä surkeaa sillä keskituloisellakin on siellä Vantaan lähiössä.

Vantaan lähiössä on väljyyttä ja vehreyttä, hyvät palvelut ja yhteydet. Miksi kukaan haluaisi pimeän murjun saasteiden ja liikennemelun keskeltä, ellei sitten vaivattoman huumeiden hankinnan takia.

Vierailija
195/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/varkaus/kommila/kerrostalo/847628?entry…

Jokin tuollainen voisi olla oma valintani, jos olisi pakko etsiä halpaa asumismuotoa rahattomuuden takia.

- Vuokra 390€/kk, neliöitä 49,5, 2h + k + p, pintoja remontoitu, talopesula ja kuivaushuone

- 6 kk sopimuksella 2 kk ilmaiseksi (?) 

- terveyskeskus lähellä, järvenranta lähellä, K-market 550 m, S-market 750 m, Lidl 3,5 km (joo, on pitkä matka pyöräillä, mutta varmasti lähempänä kuin jostakin maaseudulta kaupunkiin lähdettäessä).

Hauska kun olen asunut tuolla nurkilla nuoruudessani ja 3,5km pyörämatka ei ole mitään, jo pikku lapsena tuli pyöräiltyä ympäri Varkautta!

Vierailija
196/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu henkilöstä. Maaseudulla voi olla helpompi sada töitä, kun ei tule stoja hakemuksia yhtä paikkaa kohti. Minä sain ensimmäisen kokoaikatyöni vähän sen jälkeen, kun muutin muutaman sadan ihmisen kylään.

Kaupungeissa on enemmän leipäjonoja, maaseudulla voi marjastaa, sienestää, kalastaa (aika monessa kaupugissakin voi kalastaa).

Maaseudulla vuokrat pienemmät.

Ite oon mieluumin maalla. Tuntuu, että kauungeissa aktiviteetit on aina maksullisia.

Vierailija
197/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu henkilöstä. Maaseudulla voi olla helpompi sada töitä, kun ei tule stoja hakemuksia yhtä paikkaa kohti. Minä sain ensimmäisen kokoaikatyöni vähän sen jälkeen, kun muutin muutaman sadan ihmisen kylään.

Kaupungeissa on enemmän leipäjonoja, maaseudulla voi marjastaa, sienestää, kalastaa (aika monessa kaupugissakin voi kalastaa).

Ite oon mieluumin maalla. Tuntuu, että kauungeissa aktiviteetit on aina maksullisia.

Kaupungissa on kaiken maailman ilmaisia happeningeja. Ja aina ovat auki esimerkiksi kirjastot, kauppakeskukset ja tavaratalot joissa voi viettää aikaa. Kesällä puistot ja rannat. 

Vierailija
198/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse Imatralla, jota voin suositella. On täällä tietenkin huonot puolensa - mutta ainakin työttömän tai vähävaraisen osalta täällä on hyviäkin puolia.

- Yksityisiltä vuokranantajilta löytää edullisia vuokra-asuntoja. Kaupungin asunto- ja tilayhtiön vuokrat ovat huomattavasti kalliimpia, mutta yksityisiltä saa edullisesti, jopa ilman luottotietoja voi saada, jos on rehellinen. 

- Keskeisimmiltä paikoilta yksiön voi saada alle 400€/kk, halvimmillaan 300€/kk.

- Lidlejä 2 kpl, Prisma, Citymarket, Tokmanni ja paikallisena erikoisuutena Rajamarket, josta myös löytyy välillä hyviä ruokatarjouksia.

- Melko hyviä kirpputoreja

- Pieni, mutta toimiva kierrätyskeskus

- Joukkoliikenne toimii.. jotenkin.

- Ilmaisia tapahtumia ihan kivasti tämänkokoiseen kaupunkiin

- Kaunis luonto, väljä kaupunki, Saimaan ja Immalanjärven rannat, Vuoksi, hyvät liikuntapaikat.

Miinuksena:

- Levittäytynyt melko laajalle, pitkät kävely- ja pyörämatkat.

- Työpaikasta taitaa olla turha haaveilla: työttömyys on jotakin 18% luokkaa

- Osa vuokra-asunnoista (ainakin osa kaupungin asunnoista) melko huonokuntoisia. Osalla alueista palvelut kuolleet pois. 

Vierailija
199/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjastaa ja sienestää voi ihan missä päin vain Suomea. Asun pk-seudulla ja kyllä sitä joka vuosi tulee kymmeniä litroja suppilovahveroita. Jopa Helsingin ydinkeskustassa asuvalla marjastus ja sienestys paikat ovat yhden bussi/juna/metro matkan päässä.

Vierailija
200/257 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa.

- Ei tarvitse autoa, kun kaikki on kävelymatkan tai korkeintaan bussi matkan päässä.

- Ruokakaupassa hinnat on murto-osan kyläkauppojen hinnoista.

- Julkinen liikenne kulkee tiheeseen. Esim lähi pysäkiltä menee busseja 5-10 minuutin välein. Lisäksi julkinen liikenne kulkee myös öisin.

- Lähin sairaala yöpäivystyksellä on 5 kilometrin päässä ja terveysasema 500m päässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi