Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako köyhän työttömän elää ennemmin syrjäseudulla vai kaupungissa?

Vierailija
15.04.2025 |

Hyvät ja huonot puolet? 

Kommentit (257)

Vierailija
221/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jäisin työttömäksi eikä uutta työtä olisi näköpiirissä, käyttäisin säästöistäni jonkun 50 tonnia ja ostaisin talon maalta, omalta tontilta. Siellä olisi huomattavasti helpompaa elellä työttömänä kuin kaupungissa. 

Haista paska.

Vierailija
222/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian kun työttömien päivärahoista tulee vastikkeellisia ja ne "työkohteet" kaupungeissa niin maalla asuminen onkin kallista tai mahdotonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hyvä työterveys ja korkeakoulututkinto niin kaupungissa mutta jos matala koulutustaso plus syrjäytynyt niin sitten syrjäseudulla. Syrjäseuduilla vaikka huono työtilanne niin helpommin löytyy joku hanttihomma johon ei niin tarvita hienoa koulutusta kun taas kaupungissa pitää olla kilometrin cv ja tehdä satoja hakemuksia ja olla sitten se 500 henkilö joka hakee sitä yhtä työpaikkaa ja toistaa tämä uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
224/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa asumiskuntoisen kaksion 350€ / kk ja vielä palvelut samassa kylässä? Linkkejä tähän kiitos!

Itä-Suomesta. Kaveri suunnittelee jättävänsä avaimen perintö kaksion oveen ja lapun mukaan jossa toivotetaan tervetulleeksi ilmaiseksi. Asunto kun ei mene kaupaksi edes muutamalla tonnilla.

Palvelut nurkan takana 

Melko tyhmä kaveri. Siinä olisi halpa asunto itselleen, jos eroaa tai jää työttömäksi.

Eli ajattelit että kannattaa maksella vastikkeita tyhjästä asunnosta vaikka seuraavat 20 vuotta siltä varalta, että ehkä jää joskus työttömäksi tai eroaa? Ja että silloin kannattaa muuttaa nimenomaan johonkin, missä ei ole töitä? 

<

"Vuokralainen hoitaa vastikkeen maksamalla vuokraa."

Haloo. Jos perillinen oli jo valmis antamaan asunnon pois niin eiköhän tuossa ollut pointti, että mitään vuokralaista ei ole eikä tule, koska sijainti. 

Vierailija
225/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jäisin työttömäksi eikä uutta työtä olisi näköpiirissä, käyttäisin säästöistäni jonkun 50 tonnia ja ostaisin talon maalta, omalta tontilta. Siellä olisi huomattavasti helpompaa elellä työttömänä kuin kaupungissa. 

Haista paska.

😂 Kylläpäs kävi tunteisiin. Ei sun tarvii muuttaa maalle.

Vierailija
226/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kaupungissa. Itse asun stadin ytimessä kaupungilla vuokralla 570 e/kl ja saan asumistukea 100.  En omista autoa enkä käytä julkisia kuin harvoin. Pääasiassa käytä kaupunkipyörää 35 e koko kausi huhtikuusta lokakuuhun. Myös sähköpotkulaudan omistan ja liikun myös sillä jos ei huvita polkea. Ruokaa ostan tarjouksista ja punalaputettuja iltaisin ja joskus käyn leipäjonossa. Kaikki elämisen kulut Helsingissä sisältäen vuokran, ruoat, sähkön ja vakuutuksen ovat noin 1100,- per kk.

Eli aika paljon, vaikka olet käytännössä voittanut lotossa saatuasi Hekan asunnon. Meillä omakotitalon juoksevat kulut maalla plus ruoka ja taloustarvikkeet kuukaudessa noin tonni kahdelta hengeltä. 

Helsingissä tuo ei ole paljon. 570 vuokra ja ruoka 300 tekevät jo liki 900.

Vierailija
227/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa saa paremmat tuet ja kulut ovat pienemmät. Matkakulut ja sähkölaskut vievät puolet päivärahoista ja talvella enemmänkin.

Matkakuluihin ei saa tukea, asumiseen saa. Voi tulla edullisemmaksi jos asunto on kohtuullisen hintainen.

Vierailija
228/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha sanoa tähän mitään hyvää ja oikeaa kantaa ..

Jos on vain tukien varassa niin molemmissa on huono asua jos asuu jossain kunnan vuokra asunnossa..

Jossain Teuvalla on aika karua asua jossain kunnan vuokra asunnossa työttömänä  paikkakunnalla jossa ei ole yhtään mitään..

Vierailija
229/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa.

Sieltä voi edes jotain työtä löytyä.

Autoa ei ole pakko omistaa.

Miespuoliselle löytyy naisseuraa helpommin.

Vierailija
230/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi oma huomioni syrjäseudulla asumisesta on se, että täällä säästyy rahaa todella hyvin, koska ei ole olemassa mitään maksullisia harrastuksia eikä ole mahdollista notkua kauppakeskuksissa tai kahviloissa tai hakea pikaruokaa. Tietty jos nettishoppailee, tämä ei toimi.

Minulla ei ole myöskään autoa eikä ajokorttia, kun aina vasta-argumenttina esitetään se, että maalla asuessa sitten menisi rahaa niihin. Asun 3000 asukkaan kunnassa 4km päässä keskustasta, jossa on iso kauppa, kirjasto, terveyskeskus ja kuntosali. Siinäpä onkin aika lailla kaikki palvelut, joita itse tarvitsen. Jos tarvitsisi lähteä, julkisilla pääsee isoon kaupunkiin.

Isoin huono puoli, jonka olen itse havainnut: Vuokrakohteet ovat usein surkean kuntoisia, ja valinnanvaraa ei hirveästi ole. Tässäkään kunnassa ei ole kuin kaksi uutta hyväkuntoista kerrostaloa, joista yhteensä vapautuu yksi asunto vuokralle ehkä kahden vuodne välein. Vuokramarkkinoilla on 70-luvun peruskorjaamattomia rivarikämppiä ja omakotitaloja. Iso osa omakotitaloista on potentiaalisia homepommeja, koska ne ovat monesti kuolinpesistä jääneitä eli ei ole hetkeen panostettu kunnossapitoon. Hyväkuntoista ei välttämättä löydy edes rahalla.

Eniten täällä syrjäseudulla pärjääminen riippuu kyllä ihmisen persoonasta eikä rahatilanteesta. Sellainen, joka on tottunut olemaan koko ajan menossa ja vilskeessä ja ihmiskontaktissa, voisi saada päänsä äkkiä hajoilemaan täällä. Itselle taas kävi toisin päin. Pienessä kaupungissa en tullut ikinä poistuneeksi kotoani, koska ympristö masensi minua, mutta täällä tulee tehtyä pitkiä kävelylenkkejä ja ulkoiltua, syksyllä marjastettua lähes kokopäiväisesti.

Vierailija
231/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kaupungissa. Itse asun stadin ytimessä kaupungilla vuokralla 570 e/kl ja saan asumistukea 100.  En omista autoa enkä käytä julkisia kuin harvoin. Pääasiassa käytä kaupunkipyörää 35 e koko kausi huhtikuusta lokakuuhun. Myös sähköpotkulaudan omistan ja liikun myös sillä jos ei huvita polkea. Ruokaa ostan tarjouksista ja punalaputettuja iltaisin ja joskus käyn leipäjonossa. Kaikki elämisen kulut Helsingissä sisältäen vuokran, ruoat, sähkön ja vakuutuksen ovat noin 1100,- per kk.

Eli aika paljon, vaikka olet käytännössä voittanut lotossa saatuasi Hekan asunnon. Meillä omakotitalon juoksevat kulut maalla plus ruoka ja taloustarvikkeet kuukaudessa noin tonni kahdelta hengeltä. 

Helsingissä tuo ei ole paljon. 570 vuokra ja ruoka 300 tekevät jo liki 900.

Niin, sehän tässä oli pointti. Halpa se epäilemättä on helsinkiläiseksi vuokraluukuksi, vaikka tuollaisella budjetilla maksaa Helsingin ulkopuolella jo useamman ihmisen juoksevat kulut omakotitalossa. 

Vierailija
232/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi oma huomioni syrjäseudulla asumisesta on se, että täällä säästyy rahaa todella hyvin, koska ei ole olemassa mitään maksullisia harrastuksia eikä ole mahdollista notkua kauppakeskuksissa tai kahviloissa tai hakea pikaruokaa. Tietty jos nettishoppailee, tämä ei toimi.

Minulla ei ole myöskään autoa eikä ajokorttia, kun aina vasta-argumenttina esitetään se, että maalla asuessa sitten menisi rahaa niihin. Asun 3000 asukkaan kunnassa 4km päässä keskustasta, jossa on iso kauppa, kirjasto, terveyskeskus ja kuntosali. Siinäpä onkin aika lailla kaikki palvelut, joita itse tarvitsen. Jos tarvitsisi lähteä, julkisilla pääsee isoon kaupunkiin.

Isoin huono puoli, jonka olen itse havainnut: Vuokrakohteet ovat usein surkean kuntoisia, ja valinnanvaraa ei hirveästi ole. Tässäkään kunnassa ei ole kuin kaksi uutta hyväkuntoista kerrostaloa, joista yhteensä vapautuu yksi asunto vuokralle ehkä kahden vuodne välein. Vuokramarkkinoilla on 70-lu

Tämä voisi olla minun kirjoittamani, niin sama kokemus. Asuin aikaisemmin Helsingissä ja olen myös huomannut tuon, että rahaa säästyy maalla helposti ihan jo siksi että elämä muuttuu vähemmän kulutuskeskeiseksi. Kun mikään spontaani ostarilla pyöriminen ei ole vaihtoehto, rahaa kuluu ainoastaan sellaiseen, mitä oikeasti tarvitsee. Täällä ei myöskään ole enää niin tarkka ulkonäön tai muodin suhteen, vaatteet käytetään loppuun asti jne. Olen ollut todella onnellinen tästä muutoksesta itsessäni. Kukkaro kiittää, luonto kiittää, mielenterveys kiittää. 

Vierailija
233/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä kysymys. Nyt varmaan paljon ihan hiiiirveän fiksuja kannanottoja tulossa

- Kaupungissa on työt mutta ei varaa asua

- Jossain keskellä ryteikköä voi olla just ja just varaa asua jossain purkukuntoisessa paskassa mutta lähimmät palvelut ja työpaikat on jossain 200km päässä

Muhhaa kaupunkissa on työt,no ei ainakaan tuottavat  muhhaa hyvä mielikuvitus sulla.Kaupunkit on suuri menoerä ja hesanen on jo katasrofi ,kolminkertainen vuokra ja kulut syrjäseudulla asuvaan verrattuna.

Vierailija
234/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa saa paremmat tuet ja kulut ovat pienemmät. Matkakulut ja sähkölaskut vievät puolet päivärahoista ja talvella enemmänkin.

Joo ja suomihan rikastuu kun on paremmat tuet luusereille melko tyhmää matematiikkaa sulla.

Vierailija
235/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs perheellisenä työttömänä? 

Vierailija
236/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäseudulla. Täällä on paljon mukavampaa asua kuin kaupungissa 👍

Vierailija
237/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäseudulla ,etelän vetelä meininki on nähty ja koettu ,ei ikinä enää töihin sinne eikä varsinkaan asumaan.

Vierailija
238/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs perheellisenä työttömänä? 

Helsingissä seurasin aika kauhistuneena sitä, miten jopa moni työssäkäyvä vanhempi asuu varsinkin avioeron jälkeen. Todella tavallista, että raha ei riitä tarpeeksi isoon asuntoon, joten vanhempi itse nukkuu olohuoneessa. Työttömillä varmasti vielä yleisempää, ellei ole onnistunut saamaan kaupungin vuokraluukkua. 

Vierailija
239/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungissa. Täällä on ruokajakelua, joiltain kirppiksiltä saa lapsille ilmaisia vaatteita poistokorista joten siinäkin voi säästää. Tori.fi sivuilla löytyy välillä annetaan- osastolla tavaroita, mutta pitää olla tosi nopea että ne saa. Sain kerran esim. Meille Vedenkeittimen, johon ei olisi ollut muuten varaa. Liikkuminen edullista ja pääsee välillä ilmaistapahtumiin, niin herkittäin ei tunne oloaan niin köyhäksi kun oikeasti on, ja lapsetkin saa elämyksiä. Asuminen tietty on kallista, siitä ei pääse mihinkään, mutta piknikille puistossa,termarikahvit kaupungilla tai  päivä rannalla tai kirjastossa tuo pientä iloa. Kaipaan ihmisten pariin, haaveilen siitä, että joskus mäkin olen matkalla töihin tekemään jotain tärkeää. 

Toivon, että haaveesi toteutuu, söpöliini.

Vierailija
240/257 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haista paska.

:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi