Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdunpoistossa käyneet. Kertokaapa kokemuksia.

Vierailija
14.04.2025 |

Huomenna leikkaus edessä. Kertokaapa kokemuksia. 

Tämä on eka vatsanalueen leikkaus. Tähystyksellä tehdään. Millaiset ja kuinka kovat kivut on leikkauksen jälkeen? Millaiset kipulääkkeet sait? Kuinka pitkään söit kipulääkkeitä? Pystyykö miten liikkumaan leikkauksen jälkeen? Miten kotitöiden tekeminen onnistuu? Pää täynnä kysymyksiä, joten kertokaapa kokemuksianne. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan kokemusten toivossa.

Ap

Vierailija
2/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut omat kokemukseni ainakin kolmeen, neljään ketjuun täällä. Enää en jaksa. Googlaa, niin löydät ne ketjut, niitä on vaikka kuinka paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoiston jälkeinen raskaus on harvinainen mutta mahdollinen. Ehkäisystä on huolehdittava.

Vierailija
4/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotta sitten avoleikkauksella tehtiin, samalla poistettiin toinen munasarja. 18 tikkiä, pari yötä sairaalassa. Kivut pysyi lääkkeiden avulla hyvin kurissa. Eka viikko tietysti hankala. Kipulääkkeenä ihan burana ja ehkä panadol. Hyvin niillä pärjäs. Menin ulos vähän haukkaamassa happea jo n. Viiden päivän päästä leikkauksesta. Siitä sitten pikkuhiljaa enemmän.

Vierailija
5/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut omat kokemukseni ainakin kolmeen, neljään ketjuun täällä. Enää en jaksa. Googlaa, niin löydät ne ketjut, niitä on vaikka kuinka paljon.

Sama täällä. Olen kirjoittanut kokemukseni jo moneen ketjuun. Minulla kaikki meni hyvin eikä kohdunpoistosta ole ollut muuta kuin positiivista kerrottavaa.

Vierailija
6/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime joulukuussa poistettiin kohtu ja munasarjat tähystyksellä. Leikkaus meni hyvin. Toipilaana en tarvinnut muuta kipulääkettä kun Burana 600 ja panadol yhtäaikaa kolme kertaa päivässä. Leikkauksen jälkeisenä päivänä kävelin ihan normaalisti ja kipu asteikolla 1-10 oli korkeintaan 2. Kolmeen viikkoon ei saa nostella yli kilon painoisia juttuja, ei kauheesti kumarrella tai kurkotella. Torstaina leikattiin niin sunnuntaina kävin prismassa ostoksilla, toki en itse kantanut ostoksia. Helpolla meni mulla. 

Vierailija
7/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäsi?

Vierailija
8/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana. Vielä välillä kutittelee.

Vierailija
9/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2014 poistettiin tähystyksellä, seuraavana aamuna kotiin. Pari päivää burana 600, kipuja ei juuri ollenkaan. Elämänlaatu parani 100%.

Vierailija
10/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Toivottavasti itselläkin menee kaikki noin helposti. 

Joku kyseli ikää. Ikää mulla 50v. 

Tuossa joku mainitsi että ei saa kantaa ja nostaa yli kilon painavia juttuja kolmeen viikkoon. Mietin sitä että saikkua saan noin 2viikkoa mutta jos ei saa kantaa/nostaa yli kilon juttuja niin miten onnistuu töihinpaluu jo 2 viikon jälkeen kun työlaukku painaa jo useamman kilon ja sitä kannettava aamuin illoin töihin ja töistä kotiin?! Täytynee kysellä lääkäriltä. 

Ap

Vierailija
11/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi viikolla 10kk leikkauksesta (robottiavusteinen tähystys), kipuja ei ollut ja ellen olisi tähystysarpia nähnyt olisi voinut luulla ettei ole edes leikattu. Ei ollut ulkoisia tikkejä ollenkaan .

Kolme päivää leikkauksen jälkeen sain tarvittaessa särkylääkettä, muuten ei mitään ongelmia.

Tuo kiputuntemus on jokaisen kohdalla yksilöllinen, joten siihen paha ottaa kantaa.

Omalla kohdalla ihan parasta kun pääsin leikkaukseen, ja vaiva jäi sille reissulle

Vierailija
12/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 jatkaa vielä

Leikkauksen jälkeen jalkeilla ja seuraavana päivänä kotiin. Tarvittaessa särkylääkettä 3pv operaation jälkeen muuten en tarvinnut koska ei ollut kipuja missään

Vierailija
13/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tapauksissa kohdunpoisto yleensä tehdään. Minulle tämä on täysin vieras asia. Olisko tästä tietoa, mikä ennen poistoa on oireina, vaivana ?

Vierailija
14/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tapauksissa kohdunpoisto yleensä tehdään. Minulle tämä on täysin vieras asia. Olisko tästä tietoa, mikä ennen poistoa on oireina, vaivana ?

Itsellä runsaat kuukautiset lääkityksestä huolimatta ja lukuisat myoomat joiden takia kohdun asento oli muuttunut

Vierailija
15/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla isohko myooma sekä useita pieniä jotka aiheuttavat melkein jatkuvia todella runsaita vuotoja. Isoin myooma myös sellaisessa paikassa ettei kierukka saada laitettua eikä se pysyisi sisällä. Hormonit ei auta. Vuotojen takia anemia. 

Ap

Vierailija
16/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla isohko myooma sekä useita pieniä jotka aiheuttavat melkein jatkuvia todella runsaita vuotoja. Isoin myooma myös sellaisessa paikassa ettei kierukka saada laitettua eikä se pysyisi sisällä. Hormonit ei auta. Vuotojen takia anemia. 

Ap

Kiitos vastauksesta. Minulla on jotenkin jäänyt sellainen oletus, että kohdunpoisto tehdään pahojen vaihdevuosioireiden vuoksi. Minullakin oli 1 myooma kauan kauan sitten ja se poistettiin anestesiassa. Joillakin naisilla on ns. haamu/hälveoireita kun kuukautiset loppuu ja siitä aiheutuu ikäviä ja kivuliaita tuntemuksia. Toivotan pikaista paranemista ja voimia koetukseen! 

Vierailija
17/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin samana päivänä kotiin, kipulääke burana ja panadol. Pari päivää olin aika kipeä, sitten vain väsynyt. Lähdin nopeasti liikkeelle pienille kävelyille. Muista parannuttuasi lantionpohjatreeni ja syvien vatsalihasten vahvistus. Tarvit lisää saikkua, et voi kantaa noin nopeasti painavia asioita. 

Vierailija
18/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon se viime joulukuussa leikattu ja mulla oli myös runsaasti myoomia. Ne aiheutti paljon vaivoja, esimerkiksi virtsankarkailu ja jatkuvasti sai rampata pissillä kun kohtu painoi virtsarakkoa. Vaivat jäi leikkaussaliin.

Vierailija
19/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi ihmeessä tulit kertomaan, että et jaksa kertoa? Sinuna olisin skipannut koko aloituksen.. 

Vierailija
20/24 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kohdun poistaa alakautta, siis ilman avoleikkausta? Olin ymmärtävinäni näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi