Miten olette selittänyt 5-vuotiaalle tytölle kuukautiset? Jos hän on esim nähnyt kuukautissuojiasi?
Itse olen vaan selittänyt, että naiselle tulee kerran kuussa kuukautiset, eli verta vuotaa, että sinullekin tulee sitten kun olet isompi ja silloin sinäkin käytät näitä samanlaisia suojia kuin äiti.
Joskus ihmetteli saunassa, että mikä se tamponinnaru on, että mikä naru sieltä pepusta roikkuu. Selitin vain että se on sellainen kuukautissuoja, mikä laitetaan sisälle, ettei veri valu joka paikkaan. Sen jälkeen tyttö on vaan kysynyt kun on nähnyt sen narun, että onko sinulla taas sellainen kuukautissuoja. 😅
Kommentit (91)
Toteaa vain että se normaalia elimistön toimintaa kuten pissi ja kakka ja kaikki. Aikuisilla, ja siitä seuraaviin lisäkysymyksiin voikin jo vastailla siten kuin lapsi käsittää. Tyttölapsi voi päättää ryhtyä mieheksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten maailman luonnollisimmista asioista on tullut maailman vaikeimpia ihmisille?
Kerran kuussa naisen elimistö on valmis vauvaan, mutta kun sitä vauvaa ei vielä tarvitse tulla / nainen ei voi saada vauvaa, kohtu tekee suursiivouksen.
Miksi pitäisi kierrellä ja kaarrella yksinkertaista asiaa?
Miksi tähän pitää jotain vauvoja ja siivouksia sotkea? Yksinkertaisen asian voi ilmaista ihan niin kuin se on eli kohdun limakalvo irtoaa ja valuu ulos verenä.
umm, koska veri on pelottavaa ja herättää turhaan huolta jos sitä ei selitetä lapselle ikätasoisesti?
Ja koska tuo virke sisältää epätoden väitteen?
Vierailija kirjoitti:
Mua rupesi ällöttää tämän ketju.. naisten pimppa on kuin lisko joka luo nahkansa joka kuukausi 🤢🤢🤢
Ole ilman sitten tai ryhdy homoksi. Taidan jo ollakin, kun aito pilde noin ällöttää. Tule ulos vain sieltä kaapista. 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten maailman luonnollisimmista asioista on tullut maailman vaikeimpia ihmisille?
Kerran kuussa naisen elimistö on valmis vauvaan, mutta kun sitä vauvaa ei vielä tarvitse tulla / nainen ei voi saada vauvaa, kohtu tekee suursiivouksen.
Miksi pitäisi kierrellä ja kaarrella yksinkertaista asiaa?
Miksi tähän pitää jotain vauvoja ja siivouksia sotkea? Yksinkertaisen asian voi ilmaista ihan niin kuin se on eli kohdun limakalvo irtoaa ja valuu ulos verenä.
umm, koska veri on pelottavaa ja herättää turhaan huolta jos sitä ei selitetä lapselle ikätasoisesti?
Ja koska tuo virke sisältää epätoden väitteen?
Ei veri itsessään ole pelottavaa. Tuo on sinun mielipiteesi ja siirrät ennakkoluulosi vain eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nähnyt kun vaihdan veristä sidettä. Kerroin, että vauvaa varten on kohtu pehmustettu solukerroksilla, jotka irtoavat kohdun sisäpinnalta ja vuotavat verenä pois, jos vauvaa ei ole kasvamassa kohdussa sinä kuukautena. Vuodon jälkeen alkaa uusi pehmusteiden kasvu kohtuun ja taas vuoto, ellei vauvaa. Jos on vauva, niin vuotaa vasta silloin kun vauva syntyy. Vauvan alkio voi kiinnittyä vain hyvin pehmustettuun kohtuun. Kerron, että vuoto puhdistaa ja valmistelee kohtua ja on siksi hyvä.
"Kiitos, AI!", huutavat lapset kuorossa.
:D Repesin
5v tietää että vauva kasvaa kohdussa. Kuukautisista tietää sen, että kohdussa on limakalvo mitä kehittyvä vauva tarvitsee, mutta silloin kun kohdussa ei kasva vauvaa, niin se limakalvo tulee aina silloin tällöin pois verisenä vuotona samasta paikasta mistä vauvakin. Ja että se vuoto ei ole tavallista verta vaan johtuu siitä limakalvosta, ja tämän vuoksi kuukautisten aikana käytetään esimerkiksi siteitä.
Vierailija kirjoitti:
Äitillä tulee joskus pipi ja silloin äiti voi olla huonolla tuulella, silloin on kuukautiset. Silloin täytyy olla tosi kiltti tyttö. Ja olemme kertoneet, että kaikilla naisilla voi olla kuukautiset. Ennen kouluikää kerromme tarkemmin, että transnaisilla ei ole kuukautisia mutta ei vielä ymmäträisi.
Nykyään tyttö tietää, että kuukautisten aikaan äiti karjuu enemmän. Tyttö tosin jo 6v.
Ei naiset menkkojen aikaan ole yleensä vihaisia, vaan juuri ennen, koska ovulaation jälkeen taivaissa olevat hormonit romahtaa normitasolle.
Lapsistani tuli aivan normaaleja vaikken rasittanut heitä 2 ja 3 vuotiaana kertomuksilla kuukautisista ja verisistä siteistä ynnä tamponinaruista. Miten viitsittekin rasittaa noin pienten lasten aivoja tuollaisilla solujutuilla ym. pascalla?
Sanoin, että aikuisten vaippoja. En tässä vaiheessa muuta, koska lapsella on paha veren pelko.
Aloittajan selitys on hyvä ja riittävä. Toki voi jatkaa biologisen hedelmöitysprosessin selittämisellä silloin, kun se sitten järkevältä tuntuu.
Ei kuitenkaan kannata tehdä kuten minun kohdallani tehtiin. Kysyin n. viisivuotiaana kaupassa terveyssidehyllyn nähdessäni, että mitä nuo ovat. Äiti sihisi ja suhisi ja käski olemaan hiljaa, että hän sitten selittäisi kotona. Kotimatkalla kysyin jo toistamiseen, johon tuli jotenkin niin painostava hiljaa olemisen vaatimus, että aloin jo pelätä olevan kysymys jostain niin vakavasta, että alkoi pelottaa. Kotona sitten minut sitten vietiin suljettujen ovien taakse makuuhuoneeseen, jossa äiti ojenteli tärisevin käsin kaapista ottamaansa terveyssidettä nenääni kohti ja soperteli naama punaisena ja silmin nähden hankalana jotain, josta en ymmärtänyt muuta kuin "aikuisena sinäkin sitten". Vastasin "aha" ja siirryn leikkeihini miettien, että mikähän outo kohtaus tuo nyt oli. Minulle olisi riittänyt se "aikuisena sinäkin sitten".
Kuukautiset ovat kunkin naisen, myös äiti-ihmisten yksityisasia. Kuukautishygieniaa ei mielestäni hoideta kenenkään muun nähden. Lapsi kyllä todennäköisesti saattaa huomata side- ja tampoonipakkausten olemassaolon, vaikka ne eivät varsinaisesti esillä olisikaan. Mitä pienempi lapsi kysyy tai kommentoi, sitä niukempaan vastaukseen pitää tyytyä. Alle kouluikäisten ei mielestäni tarvitse tietää enempää kuin että kyseessä on isojen tyttöjen ja aikuisten naisten asia.
Vierailija kirjoitti:
2-vuotiaalle olen selittänyt, että äiti käyttää vaippaa kun äitillä on pieni pipi. Ehtiihän sitä paremmin selittämään myöhemmin.
Minä olen kyllä kertonut 3veelle kuukautisista ihan suoraan, yksinkertaistettuna. Ei sitä ole sen enempää asia sitten kiinnostanut. Meni varmaan yli hilseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain, että äidillä on kuukautiset ja niiden aikana pimpistä tulee verta. Se on normaalia eikä siitä tarvitse huolestua.
Too much information.
Vierailija kirjoitti:
Äideillä ei ilmeisesti ole mitään yksityisyyttä kun lapset näkevät verisiä siteitä ja naruja perseessä. Voisi myös sitä lastakin miettiä, että tarviiko sen todella nähdä kaikkea.
Eihän meillä äideillä paljoa sitä yksityisyyttä olekaan, että naulan kantaan osuit siinä. Suurin osa lapsista näkee niitä verisiä siteitä, kun änkeävät vessaan mukaan jne. Uimahallissakin äidin kanssa tämä voi tulla vastaan kun ei voi yksin jättää pukutilaan.
Ihan samalla tavalla olen kertonut kuin ap. Osaapa suhtautua järjellä kuukautisiin kun omat alkavat ja poika myös ei aikanaan kauhistele kuinka kaikki naiseuteen liittyvä on häpeällistä.
Vierailija kirjoitti:
Äideillä ei ilmeisesti ole mitään yksityisyyttä kun lapset näkevät verisiä siteitä ja naruja perseessä. Voisi myös sitä lastakin miettiä, että tarviiko sen todella nähdä kaikkea.
Pitääkö se pikkulapsi jättää julkisilla paikoilla vessan ulkopuolelle jos äidin pitää vaihtaa tamponi/side? Tai jos ottaa koppiin niin pakottaa ja uhkailee tuijottamaan seinää niin kuin jotain pelottavaa olisi menossa? Lapsille ei opeteta että menkoissa on jotain hävettävää. Se on ihan keskiaikaista ja takapajuista hävetä tuollaista. Itse olen tytölle sanonut niin kuin asia oli ja menetti heti mielenkiintonsa. Piilottelulla ja salailulla lapsi olisi utelias ja urkkisi lisää.
Mä taisin selittää jotenkin niin, että naisilta ja teinitytöiltä tulee verta pimpsasta kerran kuukaudessa, ja se on merkki siitä, että nainen voi saada vauvoja. Kerroin, että se on täysin normaalia ja että sitä ei tarvitse pelätä. Noin kerran vuodessa keskustellaan tästä aiheesta tyttären aloitteesta. Nyt hän on 10v ja tietää, että mistä löytyy kaikki tarpeellinen, sitten kun ne alkaa.
Näin minäkin selitin. Tosin en puhunut soluista ja kohdusta, vaan kerroin, että siellä on vauvan koti ja vauvan kotia siivotaan tuolla lailla. Että vauvan olisi siellä hyvä elää jos äiti ja isi päättäisi laittaa sinne vauvan kasvamaan. Että se on verta ja vanhaa limakalvoa eikä yhtään vaarallista tai satu yhtään, vaan ihan tavallinen juttu joka on kaikilla naisilla.