Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette selittänyt 5-vuotiaalle tytölle kuukautiset? Jos hän on esim nähnyt kuukautissuojiasi?

Vierailija
14.04.2025 |

Itse olen vaan selittänyt, että naiselle tulee kerran kuussa kuukautiset, eli verta vuotaa, että sinullekin tulee sitten kun olet isompi ja silloin sinäkin käytät näitä samanlaisia suojia kuin äiti. 

Joskus ihmetteli saunassa, että mikä se tamponinnaru on, että mikä naru sieltä pepusta roikkuu. Selitin vain että se on sellainen kuukautissuoja, mikä laitetaan sisälle, ettei veri valu joka paikkaan. Sen jälkeen tyttö on vaan kysynyt kun on nähnyt sen narun, että onko sinulla taas sellainen kuukautissuoja. 😅

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äideillä ei ilmeisesti ole mitään yksityisyyttä kun lapset näkevät verisiä siteitä ja naruja perseessä. Voisi myös sitä lastakin miettiä, että tarviiko sen todella nähdä kaikkea.

Mä olen itse neljä vuotiaana mennyt vessaan ja äiti olikin siellä vaihtamassa sidettä. Olin juuri saanut pikkusiskon ja olin aika pelästynyt siitä mitä vessassa näin. Laitoin oven vain kiinni ja kysyin myöhemmin, mitä olin nähnyt. Äiti kiisti mitään näkemääni tapahtuneen ja esitti, ettei ymmärrä mistä puhun. Silloin opin, että äitiin ei voi luottaa ja hän valehtelee mulle.

Vierailija
82/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerroin, että se on naisen osa. Naisen osa on palvella miestään ja tehdä lapsia. Silloin kun nainen ei ole tiineenä, tulee hänestä saastaveri ulos. Se toimii myös ehkäisynä, ettei nainen hairahda tai joku hairahda häneen. Poikani ja vaimoni kuuntelivat kiinnostuneita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden kerran mulle oli jääny wc:n lavuaarin reunalle verinen tamponi, minkä olin kyllä rullannu wc-paperiin. Ja jonka olin viemässä roskiin. Olin just vaihtamassa uutta.  Tyttö tuli siihen viereen ja huomasi sen verisen  tamponin. 

Tyttö halus heti nähdä, minkä näköinen se on ja mä sitten avasin paperin ja näytin. Tyttö vaa kattoi sitä,  ja kysyi, että onko tuo se, mikä työnnetään sinne sisälle, mä sanoin että on, että sen takia se laitetaan sinne "pyllyyn" ettei se veri valu ihan joka paikkaan että se imeytyy tuohon tamponiin. Tyttö katto vähän aika ja tokaisi sitten, että "aikamoinen tulppa". 😂  Sitten jatkoi omia hommiaan. Ap

🤢🤮tän on pakko olla trolli. Kuka pervo esittelee  käytettyä tamponia lapselleen! Pistäkää ihmiset ne vessan ovet lukkoon kun teette intiimijuttujanne!

Vierailija
84/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitillä tulee joskus pipi ja silloin äiti voi olla huonolla tuulella, silloin on kuukautiset. Silloin täytyy olla tosi kiltti tyttö. Ja olemme kertoneet, että kaikilla naisilla voi olla kuukautiset. Ennen kouluikää kerromme tarkemmin, että transnaisilla ei ole kuukautisia mutta ei vielä ymmäträisi.

Nykyään tyttö tietää, että kuukautisten aikaan äiti karjuu enemmän. Tyttö tosin jo 6v.

Apua!

äitillä on pipi ja lapsen pitää olla sen takia erityisen kiltti?

Siis apua oikeesti!

Mitä sinä sekoilet? Sekoitat kuukautisiin lapsen käyttäytymisen. Huh

Vierailija
85/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita joita inhottaa opettaa lapselle että naisen genitaaleja voi kutsua sanalla pimppi? Niin vastenmielinen sana. Ihanat suomenkielen isät, kiitos myös sanasta emätin. Nää on vaan ihan hirveitä. 

Vierailija
86/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo omia lapsia mutta jos olisi niin sanoisin varmaan että kerran kuussa nainen vuotaa verta ja se on täysin normaalia. Kun kasvat naiseksi sinäkin vuodat verta ja se tarkoittaa että pystyt myös saamaan joskus omia lapsia. 

Vierailija
87/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä ketju. Kuukautisista ei meidän kotona puhuttu paljon mitään ja hävetti kertoa äidille että ne on alkaneet. Lapset on viisaita ja kyllä niille pitää selittää asioita eikä jättää asioita kertomatta tai vääristellä tosiasioita. Menkat on kuitenkin niin arkinen asia naisen elämässä että ihan naurettavaa että lapsille on hävetty puhua näistä aikoinaan. Ja lapsena ne menkat monella tytöllä alkaa joten tärkeää että niistä puhutaan riittävän varhain. 

Vierailija
88/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muita joita inhottaa opettaa lapselle että naisen genitaaleja voi kutsua sanalla pimppi? Niin vastenmielinen sana. Ihanat suomenkielen isät, kiitos myös sanasta emätin. Nää on vaan ihan hirveitä. 

Minusta pimppi on aivan normaali sana. Pimppi, kikkeli, pippeli. Ihan hyviä, suomen kielen sanoja. Mistähän tuo tuntemasi vastenmielisyys noita sanoja kohtaan kumpuaa?

Vierailija
89/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta pimppi on aivan normaali sana. Pimppi, kikkeli, pippeli. Ihan hyviä, suomen kielen sanoja. Mistähän tuo tuntemasi vastenmielisyys noita sanoja kohtaan kumpuaa?

Vastenmielisyys liittyy sanojen sointiin. Kikkeli ja pippeli vielä menee mutta pimppi on jotenkin yäk. Ja emätintä ei varmaan tarvii edes selittää. 

Vierailija
90/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nähnyt kun vaihdan veristä sidettä. Kerroin, että vauvaa varten on kohtu pehmustettu solukerroksilla, jotka irtoavat kohdun sisäpinnalta ja vuotavat verenä pois, jos vauvaa ei ole kasvamassa kohdussa sinä kuukautena. Vuodon jälkeen  alkaa uusi pehmusteiden kasvu kohtuun ja taas vuoto, ellei vauvaa. Jos on vauva, niin vuotaa vasta silloin kun vauva syntyy.

Vauvan alkio voi kiinnittyä vain hyvin pehmustettuun kohtuun. Kerron, että vuoto puhdistaa ja valmistelee kohtua ja on siksi hyvä.

Pienelle lapselle? 

Vierailija
91/91 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta ei kannata lapselle kertoa siitä tai muuten Lapsi itkee tunteja että ei halua teiniksi ja saa traumat niistä ja pelkää että se sattuu