Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette selittänyt 5-vuotiaalle tytölle kuukautiset? Jos hän on esim nähnyt kuukautissuojiasi?

Vierailija
14.04.2025 |

Itse olen vaan selittänyt, että naiselle tulee kerran kuussa kuukautiset, eli verta vuotaa, että sinullekin tulee sitten kun olet isompi ja silloin sinäkin käytät näitä samanlaisia suojia kuin äiti. 

Joskus ihmetteli saunassa, että mikä se tamponinnaru on, että mikä naru sieltä pepusta roikkuu. Selitin vain että se on sellainen kuukautissuoja, mikä laitetaan sisälle, ettei veri valu joka paikkaan. Sen jälkeen tyttö on vaan kysynyt kun on nähnyt sen narun, että onko sinulla taas sellainen kuukautissuoja. 😅

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisilla naisilla tulee pimpasta kerran kuukaudessa verta, ja se on merkki siitä, että elimistö valmistautuu vastaanottamaan vauvan.

Ei tule jos ei halua että tulee, jos on esim.hormonikierukka. Muttei tuon ikäiselle tartte selittää ehkäisyä.

Vierailija
62/91 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsistani tuli aivan normaaleja vaikken rasittanut heitä 2 ja 3 vuotiaana kertomuksilla kuukautisista ja verisistä siteistä ynnä tamponinaruista. Miten viitsittekin rasittaa noin pienten lasten aivoja tuollaisilla solujutuilla ym. pascalla? 

Meillä kanssa äiti jätti kertomatta tuollaiset nolot naistenjutut. Luulin sitten 10-vuotiaana kuolevani kun rintoihin ilmestyi kovat patit. Ihan oli vain rintojen kehitys alkanut. Ja 11-vuotiaana alkoi menkat ja niistäkään ei äiti ollut puhunut. Koulussa kerrottiin 6 luokalla kun oli jo vuoden menkat ollut ja itse koittanut pärjätä siteiden ja hygienian kanssa itku kurkussa. Kunpa olisi ihan pienestä puhuttu suoraan kaikesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On nähnyt kun vaihdan veristä sidettä. Kerroin, että vauvaa varten on kohtu pehmustettu solukerroksilla, jotka irtoavat kohdun sisäpinnalta ja vuotavat verenä pois, jos vauvaa ei ole kasvamassa kohdussa sinä kuukautena. Vuodon jälkeen  alkaa uusi pehmusteiden kasvu kohtuun ja taas vuoto, ellei vauvaa. Jos on vauva, niin vuotaa vasta silloin kun vauva syntyy.

Vauvan alkio voi kiinnittyä vain hyvin pehmustettuun kohtuun. Kerron, että vuoto puhdistaa ja valmistelee kohtua ja on siksi hyvä.

Kai kerrot tytölle myös että hänellä on kaksinkertainen todennäköisyys sairastua vanhana Alzheimeriin eli hänestä vähitellen poistuu kaikki ihmisyys ja jäljelle jää zombie, toisin kuin hänen veljensä joka viettää hauskoja eläkepäiviä. 

Alzheimer ei poista ihmisyyttä!! Ihmisyys säilyy loppuun asti.

Vierailija
64/91 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun nykyvanhemmat selittävät edes jotenkin näitä asioita lapsilleen! Mulla oli lapsena joku aavistus näistä jutuista, mut en voinut kysyä kun tiesin et jotain noloa niihin liittyy.

Kuulin muuten sanat pimpsa tai pimppi vasta koulussa, mun äiti ei edes nimennyt ko. kehonosaa. Se oli "pissapaikka" kun äiti neuvoi suihkussa pesemään. Tää on ihan tosi ja mä oon -81 syntynyt!

Vierailija
65/91 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äideillä ei ilmeisesti ole mitään yksityisyyttä kun lapset näkevät verisiä siteitä ja naruja perseessä. Voisi myös sitä lastakin miettiä, että tarviiko sen todella nähdä kaikkea.

Eihän meillä äideillä paljoa sitä yksityisyyttä olekaan, että naulan kantaan osuit siinä. Suurin osa lapsista näkee niitä verisiä siteitä, kun änkeävät vessaan mukaan jne. Uimahallissakin äidin kanssa tämä voi tulla vastaan kun ei voi yksin jättää pukutilaan.

Ihan samalla tavalla olen kertonut kuin ap. Osaapa suhtautua järjellä kuukautisiin kun omat alkavat ja poika myös ei aikanaan kauhistele kuinka kaikki naiseuteen liittyvä on häpeällistä.

Onhan pojillakin omat häpeänsä tai eivät koe sitä häpeänä.

Vierailija
66/91 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitillä tulee joskus pipi ja silloin äiti voi olla huonolla tuulella, silloin on kuukautiset. Silloin täytyy olla tosi kiltti tyttö. Ja olemme kertoneet, että kaikilla naisilla voi olla kuukautiset. Ennen kouluikää kerromme tarkemmin, että transnaisilla ei ole kuukautisia mutta ei vielä ymmäträisi.

Nykyään tyttö tietää, että kuukautisten aikaan äiti karjuu enemmän. Tyttö tosin jo 6v.

tää ei onneksi voi olla totta. ei näin kukaan selitä.

Vierailija
67/91 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisilla naisilla tulee pimpasta kerran kuukaudessa verta, ja se on merkki siitä, että elimistö valmistautuu vastaanottamaan vauvan.

Ei tule jos ei halua että tulee, jos on esim.hormonikierukka. Muttei tuon ikäiselle tartte selittää ehkäisyä.

No kyllä minä itseasiassa jotenkin sitäkin sivusin, että pakko ei tietenkään ole vauvaa hankkia jos ei halua, mutta kuukautiset tulee joka tapauksessa.

Vierailija
68/91 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten maailman luonnollisimmista asioista on tullut maailman vaikeimpia ihmisille? 

Kerran kuussa naisen elimistö on valmis vauvaan, mutta kun sitä vauvaa ei vielä tarvitse tulla / nainen ei voi saada vauvaa, kohtu tekee suursiivouksen.

Miksi pitäisi kierrellä ja kaarrella yksinkertaista asiaa?

Miksi tähän pitää jotain vauvoja ja siivouksia sotkea? Yksinkertaisen asian voi ilmaista ihan niin kuin se on eli kohdun limakalvo irtoaa ja valuu ulos verenä. 

Koska vauvat liittyy olennaisesti siihen, miksi naisella on kuukautiset.

Vierailija
69/91 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan tajua näitä, joiden mielestä kuukautiset ovat kauheita salaisuuksia. Tai siis ymmärrän, jos ihmisellä itsellä on sellainen kokemus yksityisyydestä ja häveliäisyydestä, ettei halua omien lasten näkevän kuukautissuojan vaihtoa tms. Mutta niitä en tajua, joiden sävy tuntuu olevan ettei lasten ylipäänsä pidä nähdä kuukautissuojia, ikäänkuin siinä olisi jotain vahingollista ja väärää jos joku suhtautuu näihin juttuihin luonnollisemmin ja mutkattomammin.

Vierailija
70/91 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla kuin aikuisellekin.

Vierailija
71/91 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran mulle oli jääny wc:n lavuaarin reunalle verinen tamponi, minkä olin kyllä rullannu wc-paperiin. Ja jonka olin viemässä roskiin. Olin just vaihtamassa uutta.  Tyttö tuli siihen viereen ja huomasi sen verisen  tamponin. 

Tyttö halus heti nähdä, minkä näköinen se on ja mä sitten avasin paperin ja näytin. Tyttö vaa kattoi sitä,  ja kysyi, että onko tuo se, mikä työnnetään sinne sisälle, mä sanoin että on, että sen takia se laitetaan sinne "pyllyyn" ettei se veri valu ihan joka paikkaan että se imeytyy tuohon tamponiin. Tyttö katto vähän aika ja tokaisi sitten, että "aikamoinen tulppa". 😂  Sitten jatkoi omia hommiaan. Ap

Vierailija
72/91 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Persvittu vuotaa verta kerran kuukaudessa koska äiti ei ole raskaana. Pillusta valuu sillon kohdun limakalvot pihalle verisenä sotkuna."

Vierailija
73/91 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden kerran mulle oli jääny wc:n lavuaarin reunalle verinen tamponi, minkä olin kyllä rullannu wc-paperiin. Ja jonka olin viemässä roskiin. Olin just vaihtamassa uutta.  Tyttö tuli siihen viereen ja huomasi sen verisen  tamponin. 

Tyttö halus heti nähdä, minkä näköinen se on ja mä sitten avasin paperin ja näytin. Tyttö vaa kattoi sitä,  ja kysyi, että onko tuo se, mikä työnnetään sinne sisälle, mä sanoin että on, että sen takia se laitetaan sinne "pyllyyn" ettei se veri valu ihan joka paikkaan että se imeytyy tuohon tamponiin. Tyttö katto vähän aika ja tokaisi sitten, että "aikamoinen tulppa". 😂  Sitten jatkoi omia hommiaan. Ap

Pyllyyn?! Väärä reikä!

Vierailija
74/91 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tuollaista rahvaan omaista juntti kieltä minun lapseni kuullen puhuisi, Sanoisin alapää . Ja sanoisin niin kuin äitini sanoi nämä ovat isojen naisten  juttuja. Vanhempana selittäisin mistä on kyse.

Itse olin yhdeksän vuotias kun minun kuukautiset alkoivat. Äiti olisi halunnut minulle pillerit lääkäristä, että voisi vähän viivyttää niitä, mutta lääkäri ei suostunut.

Yhdeksän-vuotias on pikkutyttö, ei iso nainen.

Vierailija
75/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni sai olla lapsi, en esitellyt kuinka me isin kanssa käytämme kondomia. En kulkenut alastomana esitellen sheivattua alapäätäni lapselle,  kaikki ajallaan. Jos tytöllä alkaa kuukautiset 5 v on toki hyvä esitellä kaikki kuukautissuojat ja kondomit. Jos tyttö naitetaan 9 vuotiaana asia on ehkä toinen🤔

Vierailija
76/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äideillä ei ilmeisesti ole mitään yksityisyyttä kun lapset näkevät verisiä siteitä ja naruja perseessä. Voisi myös sitä lastakin miettiä, että tarviiko sen todella nähdä kaikkea.

Eihän meillä äideillä paljoa sitä yksityisyyttä olekaan, että naulan kantaan osuit siinä. Suurin osa lapsista näkee niitä verisiä siteitä, kun änkeävät vessaan mukaan jne. Uimahallissakin äidin kanssa tämä voi tulla vastaan kun ei voi yksin jättää pukutilaan.

Ihan samalla tavalla olen kertonut kuin ap. Osaapa suhtautua järjellä kuukautisiin kun omat alkavat ja poika myös ei aikanaan kauhistele kuinka kaikki naiseuteen liittyvä on häpeällistä.

Onhan pojillakin omat häpeänsä tai eivät koe sitä häpeänä.

Mitä oikein tarkoitat? Pojat tuntevat häpeää, tai eivät tunne? Mitä ihmettä?

Vierailija
77/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi lattanut tamponin pyllyyn? Miksi kerrot lapsille vääriä asioita? Onko se sinun "etupylly"? Tästähän oli juttua, että jos oikeita sanoja ei käytetä, niin lapset eivät ymmärrä enää mistään mitään.

Vierailija
78/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten maailman luonnollisimmista asioista on tullut maailman vaikeimpia ihmisille? 

Kerran kuussa naisen elimistö on valmis vauvaan, mutta kun sitä vauvaa ei vielä tarvitse tulla / nainen ei voi saada vauvaa, kohtu tekee suursiivouksen.

Miksi pitäisi kierrellä ja kaarrella yksinkertaista asiaa?

Miksi tähän pitää jotain vauvoja ja siivouksia sotkea? Yksinkertaisen asian voi ilmaista ihan niin kuin se on eli kohdun limakalvo irtoaa ja valuu ulos verenä. 

Siksi, koska kyse on lapsesta. Et ilmeisesti sellaisten kanssa ole pahemmin ollut tekemisissä? Ei lapsi hahmota, että mikä kohtu ja limakalvo mistäkin valuu ulos... Lapselle puhutaan lapsen tasoista kieltä ja selitetään asian niin, että hän sen voisi ymmärtää oman kokemusmaailmansa pohjalta.

Vierailija
79/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eijei. Olet varmaan mies. Kuukautisten alkaminen tarkoittaa sitä, että hormonitoiminta on alkanut, mikä vaikuttaa moneen asiaan, kuten rintojen kasvuun, naisen hyvinvointiin, seksuaalisuuteen.  Ei se elimistö muutenkaan "vastaanota" sitä vauvaa. Siellä on niitä vauvan siemeniä, joista yksi valuu pois tarpeettomana kerran kuussa. Siemen voi alkaa sitten kasvaa, jos isiltäkin tulee vauvan siemen. Siellä se kasvaa. Ei niin, että se vauva jotenkin vastaanotetaan sinne. 

Vierailija
80/91 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on naisten elämä vaippoista vaippohin  koko ikä.

Onhan siinä ehkä vuosikymmen 2-12v ilman vaippoja jos hyvin onnistuu.