Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on syysi ajaa maantiellä 70 km/h satasen alueella?

Vierailija
14.04.2025 |

Menettäisin varmaan järkeni jos joutuisin ajamaan maantietä säännöllisesti vaikka työni takia. Aurinkoinen kevätilta, rutikuiva tie, ei ruuhkaa; miksi et aja suurinta sallittua nopeutta? Haluaisin päästä näiden pakittajien pään sisään.

Hauskimpia ovat ne jotka ajavat sen parisenkymmentä kilometriä tunnissa alinopeutta, ja painavat jarrua jokaisen kameran kohdalla.

Kommentit (739)

Vierailija
241/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohituskaistan kohdalla tientukkijat kyllä hetkeksi löytävät rohkeutta lisätä vauhtia.  

Se johtuu siitä kun ohituskaistalla on leveämpi tie.

Vierailija
242/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitit: nopeusrajoitus 100 tarkoittaa voit ajaa nopeudella 0-100

yli 100 on laitonta ja rangaistavaa

Alinopeus on nykyään myös rangaistavaa !

Vastaus: alinopeus ei ole rangaistavaa, sille ei ole säädetty tarkkoja rajoja. 

Viime kädessä käräjillä ratkaistaan aiheuttiko alinopeus liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

On olemassa vähimmäisnopeus liikennemerkki jonka alittaminen on rangaistavaa  paitsi tietyissä tilanteissa jos esim. olosuhteet vaativat ajaa hitaampaa.

Tieliikennelaki kieltää ajamasta aiheettoman hitaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmasi on enemmänkin se että et osaa ohittaa, autollasi ei pysty ohittamaan, tai sitten sekä että :D

Vierailija
244/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nopeusrajoitus 100 tarkoittaa voit ajaa nopeudella 0-100

En osaa tieliikennelakia ulkoa, mutta inssiä ei läpäise jos satasen alueella maantiellä ajelee viittäkymppiä tavallisella hlöautolla.

Vierailija
245/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on AP syy että ei voi ohittaa?

Missä olen sanonut etten ohita?

Ap

Et sanonut myöskään missään että ohitat? XD

Vierailija
246/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä miksi Suomessa moottoritiellä ajetaan usein hiljempaa vasemmalla kaistalla kuin oikealla?

Kaikissa muissa maissa tuo on päinvastoin.

Vierailija
247/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasen alueella sopiva vauhti on 80-100.

Vierailija
248/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun maasturi kuluttaa vain 6 litraa satasella, jos köröttelee 80 km/h. Satasella menee 8 ja 120 jo 10.

Eli rahan säästö motivoi, jos ei ole kiire.

Tästäkin huolimatta moottoritiellä joku jää ajamaan 5 metriä perässä, vaikka ohituskaista on vapaa.

Mutta vakionopeudensäädin ei hermostu, vaikka joku hiillostaa takana.

Vierailija
249/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni fani luo idoliinsa parasosiaalisen suhteen ja näin on myös kaikilla stalkkereilla. 

Vierailija
250/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun tällaista tulppaa lähtee ohittamaan, niin kappas kun se kaasu juuri silloin löytyykin. 120 mittarissa et pääse edes rinnalle :D

Vierailija
251/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitit: nopeusrajoitus 100 tarkoittaa voit ajaa nopeudella 0-100

Alinopeus on nykyään myös rangaistavaa !

Vastaus: alinopeus ei ole rangaistavaa, sille ei ole säädetty tarkkoja rajoja. 

Viime kädessä käräjillä ratkaistaan aiheuttiko alinopeus liikenneturvallisuuden vaarantamisena.

On olemassa vähimmäisnopeus liikennemerkki jonka alittaminen on rangaistavaa  paitsi tietyissä tilanteissa jos esim. olosuhteet vaativat ajaa hitaampaa.

Laki on tässä täysin epämääräinen, pelkkä oma harkinta riittää syyksi, sen kumoaminen onkin hankalampi juttu. Joten käytännössä alinopeuden ajaminen ei ole rangaistavaa.

Vierailija
252/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun tällaista tulppaa lähtee ohittamaan, niin kappas kun se kaasu juuri silloin löytyykin. 120 mittarissa et pääse edes rinnalle :D

Rikot lakia jos ajat 120 satasen alueella. Satasen alueella saa ajaa maksimissaan 100.

Vierailija
253/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pysyä kotona, kaikki voittaa.

Vierailija
254/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahdentiellä viiden auton kolari tänään, oliko syynä taas tällainen ajan kuinka hitaasi haluan tyyppi vai kiihdytyskaistalta kiilaaja. Näiden hitaiden kaistanvaihtajien olisi hyvä muistaa, että he ovat väistämisvelvollisia.

Vierailija
255/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pysyä kotona, kaikki voittaa.

Te ylinopeutta ajavat kuskit olette huonoja kuskeja, teidät pitäisi laittaa takaisin autokouluun.

Vierailija
256/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä ap osaa ohittaa? 

Juu, se onneksi sujuu. Muuten olisi eilenkin mennyt matkaan ihan järjettömän kauan.

Ap

Pääsitkö panemaan?

Sinä et ainakaan ole päässyt, mieli kyllä näköjään tekisi mutta kyvyt eivät riitä.

Se että en pannut eilen johtui ainoastaan puolison menstruaatiosta. Ja ei, nyt viime viikonloppuna ei ollut edes kimppoja. 

M48, guru

Ikävä kuulla että sinulle on tullut haava käteen, eikä se toinenkaan viikonloppuna maistunut. Kaikesta huolimatta, pikaista paranemista. 

Vierailija
257/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni fani luo idoliinsa parasosiaalisen suhteen ja näin on myös kaikilla stalkkereilla. 

Sinähän sen parhaiten tiedät.

Vierailija
258/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen näitä tunareita. Kauhea pelko päällä ettei auto kaadu jos ajaa normi nopeutta. Ja ikinä ei saa järkevää vastausta tähän syyhyn. Piipitetään että ei oo kiirus mihinkään, lähde ennemmin jos ärsyttää. No jos ei näillä pelkureilla ole kiire niin miksi eivät aja jonnekin sivuun välillä ja päästä autoletkaa ohi? No siksi kun minä, minä, minä saan olla tien tukkona koska minä olen minä.

Sivuun ajaminen voi olla vaikeaa jos takana oleva auto on tappituntumassa.

Vierailija
259/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kunpi vituttaa teitä enemmän, alinopeus vai ylinopeus?

Ei kumpikaan, jos ne tapahtuvat huomaamatta. Esimerkiksi jos edellä menevä ajaa 96-97km/h satasen alueella, ei mua ärsytä yhtään, mutta jos esimerkiksi lisäksi vielä jarruttaa kameroiden kohdalla alkaa ärsyttämään. Sama juttu, jos joku ajaa esimerkiksi moottoritiellä mun ohi, ei ärsytä yhtään, vaikka ajan itse 120km/h, mutta ihan perseeseen kiinni ajaminen, kun ajaa ohituskaistalla 120km/h ärsyttää. Sama juttu tietysti talvirajoituksilla talvella.

Vierailija
260/739 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohituskaistan kohdalla tientukkijat kyllä hetkeksi löytävät rohkeutta lisätä vauhtia.  

Se johtuu siitä kun ohituskaistalla on leveämpi tie.

Eikä johdu, vaan siitä kun korvien välissä on pissaa.