Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja uuteen työtilanteeseen ja mieheen joka kohtelee minua kuin sihteeriä

Vierailija
13.04.2025 |

Ei niin että sihteerintyössä olisi mitään vikana. Mutta se vain ei ole se mihin minut palkattiin. Päinvastoin, olen siis uudessa työssä jossa omat tehtäväni ovat hyvinkin selkeitä. Ja tämän miehen tehtävä taas on tukea minua omissa tehtävissäni, eli hänen pitäisi hoitaa admin. Esimerkiksi nyt tulevassa kokouksessa hänen esimiehensä komensi hänet ottamaan muistiinpanoja.

Mutta ei, hän kieltäytyi ottamasta muistiinpanoja. Ja kaikki tehtävät joita hänen pitäisi työnkuvansa mukaan tietää ja tehdä niin hän ilmoittaa minulle, että minun pitää selvittää asiat muilta ihmisiltä. Kun teen niin, niin hän ottaa matskut ja jakaa ne kaikille ominaan.

Olen jo päättänyt omasta strategiastani hänen kanssaan toimimiseen mutta kuulisin mielelläni muidenkin mielipiteitä?

Mies on siis jo iäkkäämpi mutta alanvaihtaja joten vasta koulusta valmistunut tälle alalle.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin suoraan, että "ei kuulu minun tehtäviini, tee itse oma työsi". Mitä sinä sitten teet omien töittesi kanssa, jos hyppäät hänen asiamiehenä?

Entä miten esimiehenne (oletettavasti yhteinen) on tähän asiaan puuttunut? Kai sinä ole ensimmäiseksi keskustellut hänen kanssaan.

Vierailija
22/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu vain niin inhottavalta kokea, että olen alaspäin katsottava miehen sihteeri ja hyväksikäytettävä hänen mielestään. Hän ei tee yhtään mitään työtehtäviään joita hänen pitäisi. Jokaisen kerran kun hänen pitäisi tehdä jotain, hän kieltäytyy tai nakittaa tehtävän minulle. Ja sitten ottaa kunnian asioista joita minä teen.

Ja siis tätä ei ole jatkunut pitkään, eli en ole todellakaan antanut tällaisen tilanteen olla pitkään mahdollinen. Mutta joudun työskentelemään hänen kanssaan varmaan seuraavat kaksi vuotta joten inhottava tilanne!

Olen päättänyt, ettei mitään kahdenkeskisiä keskusteluja vaan kaikki kommunikaatio kirjallisena yhteisellä kanavalla jotta kaikki näkevät mitä kukin tekee ja ehdottaa. Enkä todellakaan jaa hänelle yhtään mitään materiaaleja vaan kaikki matskut yhteiselle kanavalle jotta näkevät että ne tulevat minulta.

Mutta miten kestää henkisesti tuollainen inhottava tilanne jos

Eihän se sinun ongelmasi ole, jos ei tee omia tehtäviään. Tämä perusasia on jokaisen Kiltin Tytön opittava. Huolehdi sinä omista töistäsi. Esimiehen asia on tehdä jotain, ei sinun. Mikä estää sinua sanomasta suoraan, että sinulle nakitetut tehtävät eivät sinulle kuulu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaisin suoraan, että "ei kuulu minun tehtäviini, tee itse oma työsi". Mitä sinä sitten teet omien töittesi kanssa, jos hyppäät hänen asiamiehenä?

Entä miten esimiehenne (oletettavasti yhteinen) on tähän asiaan puuttunut? Kai sinä ole ensimmäiseksi keskustellut hänen kanssaan.

En vain halua tehdä tästä mitään draamaa. Joten olen ehdottanut nyt noita asioita jotka jo mainitsin, eli kaikki viestintä kirjallisena ja niin, että näkyy kaikille. Ja aion jakaa matskut kaikille, ei mitään suoraan hänelle. Ja ei, meillä ei ole yhteistä esimiestä vaan kyseessä on matriisiorganisaatio. Ja itse ajattelen, että yksinkertaisesti suhtaudun niin, että häneen ei voi luottaa missään. Teen vain kaikille selväksi, että minä hoidan hommat eikä hän hoida niitä mitä hänen pitäisi. Kai siitä muut vetävät johtopäätökset jossain vaiheessa koska en todellakaan aio tuhlata aikaa tästä asiasta riitelemiseen enkä missään nimessä halua saada mainetta henkilönä joka riitelee muiden kanssa. Muut joita hänen pitäisi tukea ovat tietojeni mukaan yksinkertaisesti jättäneet hänet ulos kaikesta. Hoitavat itse hommansa eivätkä juurikaan vastaa hänen viesteihinsä.

Vierailija
24/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eihän se sinun ongelmasi ole, jos ei tee omia tehtäviään. Tämä perusasia on jokaisen Kiltin Tytön opittava. Huolehdi sinä omista töistäsi. Esimiehen asia on tehdä jotain, ei sinun. Mikä estää sinua sanomasta suoraan, että sinulle nakitetut tehtävät eivät sinulle kuulu?"

Jonkun ne pitää hoitaa ja ongelma kaatuu minulle jos niitä ei hoideta. Joten ensin pitää tehdä kaikille selväksi, ilman draamaa, että minä ne teen. En edes halua tuota miestä tekemään ne huonosti, varsinkin kun vie enemmän aikaa painostaa häntä tekemään ne kuin tehdä ne itse ja varsinkin kun hän on tehnyt selväksi että edes painostettuna hoitaa ne huonosti. Vasta kun on paper trail siitä, että hän toistuvasti laiminlyö tehtävänsä, voi asiaan puuttua.

Joten kai tiedän, miten hoitaa tilanne, ehkä enemmän kamppailen sen kanssa, että tilanne aiheuttaa minussa hirveästi raivoa. Koska on täysin selvää, että kyseinen mies pyrkii käyttämään minua hyväkseen laittamalla minut tekemään hommansa ja ottamalla niistä kunnia, jotta voi rakentaa itselleen uuden uran. Joten tuo minun pitää katkaista, eli se että hän voi ottaa kunnian minun töistäni. Tavoitteeni on, että ensinnäkin hommat pitää hoitaa ja hän ei siihen edes kykene eikä häneen voi luottaa; mutta että kaikki näkevät, että hän ei niitä hoida. Se on sitten hänen esimiehensä päätös mitä tekee sen tiedon kanssa. Haluan myös tehdä tuon täysin selväksi omalle esimiehelleni.

Vierailija
25/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät meilinä kaikki tehtävät mahdollisimman yksilöityinä ja sanot, että käy ne vielä esihenkilön kanssa läpi, jotta varmasti osaat tehdä ne oikein. Jos mies kieltäytyy, niin sanot, että valitettavasti en voi tehdä näitä ilman kirjallista ohjeistusta, koska ne vaikuttavat työmäärääni ja nämä pitää sopia pomoni kanssa ensin.

Kyse ei ole iästäsi tai sukupuolestasi, kyse on siitä, että olet uusi ja sinulle voi yrittää nakittaa omia töitään. Sen verran kannattaa esittää tyhmää, että voi käydä lisätyöt ja niihin liittyvän työmäärän läpi oman pomon kanssa.

Vierailija
26/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin suoraan, että en tee sun töitä ja piste. Olen joutunut samaan tilanteeseen ja sanoin esimiehelleni, että tää peli ei vetele ja sille miehelle sanoin suoraan, että hän hoitaa omat vastuualueensa ja minä omani. Loppui siihen nakittaminen

Asia pitää myös hoitaa nopeasti, tai pian käy niin että mies onkin johtaja ja ap hänen apulaisensa.

Vierailija
27/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydät meilinä kaikki tehtävät mahdollisimman yksilöityinä ja sanot, että käy ne vielä esihenkilön kanssa läpi, jotta varmasti osaat tehdä ne oikein. Jos mies kieltäytyy, niin sanot, että valitettavasti en voi tehdä näitä ilman kirjallista ohjeistusta, koska ne vaikuttavat työmäärääni ja nämä pitää sopia pomoni kanssa ensin.

Kyse ei ole iästäsi tai sukupuolestasi, kyse on siitä, että olet uusi ja sinulle voi yrittää nakittaa omia töitään. Sen verran kannattaa esittää tyhmää, että voi käydä lisätyöt ja niihin liittyvän työmäärän läpi oman pomon kanssa.

Tämä oli hyvä neuvo olemassaolevan strategiani lisäksi!

Ja joo, vaikka mies on myös uusi (aloittanut tammikuussa) niin minä olen vielä uudempi (aloitin maaliskuussa). Joten ilmeisesti kokeilee jos minä olisin tarpeeksi kiltti ja hölmö ja tietämätön. 

Mutta se, että mies on aloittanut täysin uudessa tehtävässä ja täysin uudella uralla tarkoittaa myös sitä, että hän ilmeisesti ei osaa tehtäviään ollenkaan. Ainakin vastaus jokaiseen kysymykseen on, että hän ei tiedä ja voinko selvittää asian muilta. Ja kun olen selvittänyt niin jakaa tiedot muille ominaan. Joten ilmeisesti yrittää etsiä helpointa mahdollista kohdetta jolle nakittaa tehtävät.

Mutta tosiaan, keskustelen tästä oman esimieheni kanssa. 

Sinänsä ikä saattaa vaikuttaa, että saan sen kuvan hänestä, että on ollut edellisellä urallaan aika senior, eli tottunut siihen että on ihmisiä pompoteltavana. Ja kokee nyt sen nöyryyttävänä, ettei osaa eikä tiedä ja häneltä vaaditaan juniori-tason tehtäviä kuten vaikkapa muistiinpanojen ottamista. Ilmoitti yksinkertaisesti, että hän ei sellaista osaa.

Vierailija
28/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin suoraan, että en tee sun töitä ja piste. Olen joutunut samaan tilanteeseen ja sanoin esimiehelleni, että tää peli ei vetele ja sille miehelle sanoin suoraan, että hän hoitaa omat vastuualueensa ja minä omani. Loppui siihen nakittaminen

Asia pitää myös hoitaa nopeasti, tai pian käy niin että mies onkin johtaja ja ap hänen apulaisensa.

Tähän arvelen kyseisen miehen tähtäävän.

Vierailija
29/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miesvaltaisella alalla ja olen huomannut, että miehet nokittelevat toisiaan mielellään. Heille pitää vain sanoa suoraan ja napakasti, että heidän tulee tehdä asia X ja sinä teet asian Y. 

Näitä neuvoja kuuntelevan naisen pitää aina ymmärtää yksi asia: jos jokin toimii miesten kesken, se ei tarkoita että se toimii sinulle. Jos mies sanoo napakasti, miehet kunnioittavat. Jos nainen sanoo napakasti, miehet suuttuvat.

Tästä on tehty useita tutkimuksia. Naisille on eri säännöt kuin miehille. Se pitää muistaa. Asia ei ole niin yksinkertainen, että sen kun matkit miesten käytöstä. Se ei toimi niin.

Vierailija
30/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauhoita nämä hys hys -keskustelut. Kun tiedät sellaisia olevan tulossa, laita vaikka puhelimen videokamera päälle ja pöydälle kattoa kuvaamaan. Sitten varsinkin, jos sanoo jotain "harmaan alueen" juttua, voi se olla syy koeaikapurkuun. Ei kai kukaan laiskuria JA huijaria katsele työpaikalla? 

Itsekin olen huomannut, kuinka hyvät ideani epävirallisessa tilanteessa sanottuna muuttuvat yhteiseksi omaisuudeksi, ja se, joka ne sitten sanoo palaverissa, saa papukaijamerkin. :D Mutta oikeastaan tämä ei minua haittaa, kun yhteishenki on hyvä ja tavoitteet yhteiset. Kyykyttäminen haittaisi, siis tuollainen, mitä ap kokee. Tsemppiä!

Vierailija
31/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miesvaltaisella alalla ja olen huomannut, että miehet nokittelevat toisiaan mielellään. Heille pitää vain sanoa suoraan ja napakasti, että heidän tulee tehdä asia X ja sinä teet asian Y. 

Näitä neuvoja kuuntelevan naisen pitää aina ymmärtää yksi asia: jos jokin toimii miesten kesken, se ei tarkoita että se toimii sinulle. Jos mies sanoo napakasti, miehet kunnioittavat. Jos nainen sanoo napakasti, miehet suuttuvat.

Tästä on tehty useita tutkimuksia. Naisille on eri säännöt kuin miehille. Se pitää muistaa. Asia ei ole niin yksinkertainen, että sen kun matkit miesten käytöstä. Se ei toimi niin.

Ja kun mies suuttuu, se on jämäkkä ja vahva. Kun nainen suuttuu, se on tunteellinen ja hauras.  Jos et suutu, mies erottaa tärkeät asiat vähemmän tärkestä ja nainen on kiltti. Ja jos mies käskee, hän on suora ja selkeä. Kun nainen käskee, hän on päsmäri ja pomottaja. Ja kun ei käske, mies on tilaa antava valmentava johtaja ja nainen on nössö. Ja jos jotenkin onnistut pujottelemaan tässä viidakossa, vaikka olet nainen, joku sanoo että olet teennäinen ja näyttelet.

Turvallista menettelytapaa ei ole. Tee siis mitä huvittaa.

Vierailija
32/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa olla totta, varsinkin jos nainen on muunlainen kuin kiroileva rekkalesbo. Jotkut miehet inhoavat suorasukaisia naisia, ja yrittävät lannistaa nämä henkilökohtaisuuksiin menemällä (ikä, ylipaino, naimattomuus, mikä tahansa). Itsekin olen tämän oppinut kantapään kautta, kun joskus muinoin luulin, että kaikilla on oikeus sanoa mielipiteensä (rakentavasti ja muita kunnioittavasti) ja kaikki että ihmiset ovat samanarvoisia. :D :D :D

Vierailija
33/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauhoita nämä hys hys -keskustelut. Kun tiedät sellaisia olevan tulossa, laita vaikka puhelimen videokamera päälle ja pöydälle kattoa kuvaamaan. Sitten varsinkin, jos sanoo jotain "harmaan alueen" juttua, voi se olla syy koeaikapurkuun. Ei kai kukaan laiskuria JA huijaria katsele työpaikalla? 

Itsekin olen huomannut, kuinka hyvät ideani epävirallisessa tilanteessa sanottuna muuttuvat yhteiseksi omaisuudeksi, ja se, joka ne sitten sanoo palaverissa, saa papukaijamerkin. :D Mutta oikeastaan tämä ei minua haittaa, kun yhteishenki on hyvä ja tavoitteet yhteiset. Kyykyttäminen haittaisi, siis tuollainen, mitä ap kokee. Tsemppiä!

Oikeasti ne ideat ON yhteistä omaisuutta. Ei sun ajattelu niin ainutalaatuista ole, etteikö samat jutut pyörisi muidenkin päässä. Ja se on ihan ok, koska ideoilla sinänsä on kovin vähän väliä. Niitä on neljätoista tusinassa. Väliä on sillä KUKA SAA IDEAN (jonkun idean, ihan sama kenen idean) TOTEUTETTUA.

Vierailija
34/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitat oman nimesi papereihin niin selvästi että kaikki ymmärtää kuka ne on tehnyt. Keskusteluahan aina voi yrittää mutta jos miehen esimies näkee käytöksen eikä puutu siihen niin et voi oikeastaan mitään.

Tämä on aivan uusi tilanne, olen vasta aloittanut. Ja tähän asti miehen käytös ei ole näkynyt kenellekään koska hän nimenomaan haluaa innokkaasti, että kaikki hoidetaan kahdenkeskisissä keskusteluissa jolloin mikään ei näy ulospäin. Ja että jaan materiaalit suoraan hänelle jolloin taaskaan silloin kukaan ei näe mitä tapahtuu.

Ja siis en todellakaan aio jatkaa näin mutta onko kenelläkään muulla ollut samanlaisia kokemuksia? En tiedä onko tämä henkilöstä kiinni vai vaikuttaako se, että hän on tätä ennen tehnyt eri alalla melko pitkän uran ja ilmeisesti tottunut olemaan pomo. Mutta nyt uudella alalla joutunut aloittamaan nollasta joten hänen tehtävii

Tottakai tässä on takana sekä ikä, sukupuoli, että aiempi ura pomona. Älä käy mitään kahdenkeskisiä keskusteluja, vaan hoida materiaalit jakoon julkisesti, että käy selvästi ilmi, kuka ne on tehnyt. Mutta varaudu myös selkäänpuukotukseen, kun mies tajuaa asian. Turvaa oma selustasi, mutta kohtele häntä asiallisesti, niin hän ei pääse sepittämään omia versioitaan asioista. 

Vierailija
35/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tottakai tässä on takana sekä ikä, sukupuoli, että aiempi ura pomona. Älä käy mitään kahdenkeskisiä keskusteluja, vaan hoida materiaalit jakoon julkisesti, että käy selvästi ilmi, kuka ne on tehnyt. Mutta varaudu myös selkäänpuukotukseen, kun mies tajuaa asian. Turvaa oma selustasi, mutta kohtele häntä asiallisesti, niin hän ei pääse sepittämään omia versioitaan asioista. "

Kiitos, tämä oli järkevää. Kiitos, että joku arvioi myös että ikä, sukupuoli ja aiempi ura pomona vaikuttavat. Hän toistelee, että tässä projektissa ei ole kyse hänen egostaan. Mikä jatkuvasti toisteltuna saa ajattelemaan, että kyse on tosiaan vain hänen egostaan.

Vinkkejä miten turvata selustani kun häntä ryhtyy kiukuttamaan etten toimi kuten hän haluaa vaan siirrän viestinnän kirjalliseksi ja kaikkien luettavaksi?

Vierailija
36/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti ne ideat ON yhteistä omaisuutta. Ei sun ajattelu niin ainutalaatuista ole, etteikö samat jutut pyörisi muidenkin päässä. Ja se on ihan ok, koska ideoilla sinänsä on kovin vähän väliä. Niitä on neljätoista tusinassa. Väliä on sillä

Eihän tässä ole ideoista kyse. Vaan ihan asioista kuten: (1) pitää tietää joku asia ja tuo mies on vastuussa siitä, että tietäisi sen; (2) hän toteaa, että ei tiedä mutta että selvitä asia muilta henkilöiltä; (3) selvitän asian muilta henkilöiltä ja hölmönä kerron hänelle vastauksen (joo, tapahtui kerran, ei todellakaan tapahdu koskaan uudestaan); (4) hän kertoo vastauksen koko ryhmälle omana työnään.

Vierailija
37/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sovitte jotain juttelemalla, laita perään mailia ja pomo cc:ksi. Mainitse, mitä juttelitte, kerro, milloin asian pitää olla valmis ja kysy, milloin mies ehtisi saada oman osuutensa lähetettyä sinulle.

Vierailija
38/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tälläisen märehtimisen takia meidän firmaan ei ole enää aikoihin palkattu naisia, eikä palkata. Ja kuten tuossa jo sanottiin, ideoita riittää jokaisella. Oleellista on toimeenpanokyky.

Vierailija
39/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tälläisen märehtimisen takia meidän firmaan ei ole enää aikoihin palkattu naisia, eikä palkata. Ja kuten tuossa jo sanottiin, ideoita riittää jokaisella. Oleellista on toimeenpanokyky.

Huono provo, mutta:

Eihän tässä ole ideoista kyse. Vaan ihan asioista kuten: (1) pitää tietää joku asia ja tuo mies on vastuussa siitä, että tietäisi sen; (2) hän toteaa, että ei tiedä mutta että selvitä asia muilta henkilöiltä; (3) selvitän asian muilta henkilöiltä ja kerron hänelle vastauksen (joo, tapahtui kerran, ei todellakaan tapahdu koskaan uudestaan); (4) hän kertoo vastauksen koko ryhmälle omana työnään.

Vierailija
40/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti ne ideat ON yhteistä omaisuutta. Ei sun ajattelu niin ainutalaatuista ole, etteikö samat jutut pyörisi muidenkin päässä. Ja se on ihan ok, koska ideoilla sinänsä on kovin vähän väliä.

Tässä ei ole ideoista kyse. Vaan ihan asioita kuten kuka ottaa muistiinpanot tapaamisissa. Tämä mies käskettiin tekemään se oman esimiehensä taholta ja kieltäytyi, kaksi kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi