Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja uuteen työtilanteeseen ja mieheen joka kohtelee minua kuin sihteeriä

Vierailija
13.04.2025 |

Ei niin että sihteerintyössä olisi mitään vikana. Mutta se vain ei ole se mihin minut palkattiin. Päinvastoin, olen siis uudessa työssä jossa omat tehtäväni ovat hyvinkin selkeitä. Ja tämän miehen tehtävä taas on tukea minua omissa tehtävissäni, eli hänen pitäisi hoitaa admin. Esimerkiksi nyt tulevassa kokouksessa hänen esimiehensä komensi hänet ottamaan muistiinpanoja.

Mutta ei, hän kieltäytyi ottamasta muistiinpanoja. Ja kaikki tehtävät joita hänen pitäisi työnkuvansa mukaan tietää ja tehdä niin hän ilmoittaa minulle, että minun pitää selvittää asiat muilta ihmisiltä. Kun teen niin, niin hän ottaa matskut ja jakaa ne kaikille ominaan.

Olen jo päättänyt omasta strategiastani hänen kanssaan toimimiseen mutta kuulisin mielelläni muidenkin mielipiteitä?

Mies on siis jo iäkkäämpi mutta alanvaihtaja joten vasta koulusta valmistunut tälle alalle.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaisin tekemäni asist hänelle sähköpostitse siten, että saajina on muitakin. 

Tämä oli minun strategiani, lisäksi laitoin kaikki työpyynnöt spostilla ja niistäkin lähti kopiot myös muille työryhmän jäsenille. Muutama viikko riitti ja asiat alkoivat hoitua 

Vierailija
42/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydät meilinä kaikki tehtävät mahdollisimman yksilöityinä ja sanot, että käy ne vielä esihenkilön kanssa läpi, jotta varmasti osaat tehdä ne oikein. Jos mies kieltäytyy, niin sanot, että valitettavasti en voi tehdä näitä ilman kirjallista ohjeistusta, koska ne vaikuttavat työmäärääni ja nämä pitää sopia pomoni kanssa ensin.

Kyse ei ole iästäsi tai sukupuolestasi, kyse on siitä, että olet uusi ja sinulle voi yrittää nakittaa omia töitään. Sen verran kannattaa esittää tyhmää, että voi käydä lisätyöt ja niihin liittyvän työmäärän läpi oman pomon kanssa.

Tämä oli hyvä neuvo olemassaolevan strategiani lisäksi!

Ja joo, vaikka mies on myös uusi (aloittanut tammikuussa) niin minä olen vielä uudempi (aloitin maaliskuussa). Joten ilmeisesti kokeilee jos minä olisin tarpeeksi kiltti ja hölmö ja tietämätön. 

Mutta se, ett

Jatkossa pyydät miestä selvittämään asiat itse. "En tiedä" pitää muuttua muotoon "En  tiedä mutta otan selvää".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei käy ilmi, millaisesta työstä on kyse. Omassa työssä ei jaeta mitään työtehtäviä sähköpostilla eikä laiteta esihenkilöitä cc:ksi sähköposteihin ellei ole aivan välttämätöntä. Kukaan esihenkilö ei halua hukkua turhiin sähköposteihin.

Vierailija
44/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyt vähän ryhtiä tilanteeseen. Lakkaa olemasta tossu ja toimi kuten mies tilanteessasi toimisi! Älä ole se pompoteltava tyttönen."

No mitä muuta ehdotat kuin tätä:

"Olen päättänyt, ettei mitään kahdenkeskisiä keskusteluja vaan kaikki kommunikaatio kirjallisena yhteisellä kanavalla jotta kaikki näkevät mitä kukin tekee ja ehdottaa. Enkä todellakaan jaa hänelle yhtään mitään materiaaleja vaan kaikki matskut yhteiselle kanavalle jotta näkevät että ne tulevat minulta."

Mitään riitaa en aio aloittaa vaan yksinkertaisesti kylmän viileästi sulkea hepun viestinnästä ulos.

Olen puolellasi mutta jos et itse asiaa hoida niinkuin aikuiset basvokkain kukaan ei sua tilanteesta pelasta. Olet qikuinen ihminen.

Vierailija
45/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun mies väittää ettei osaa tai tiedä jotain hänen toimenkuvaansa kuuluvaa asiaa, sanot "Olen huomannut että sinulla koet paljon haasteita työssäsi. Olen hieman huolissani, onko tehtävä sinulle ihan sopiva. Ehkä meidän pitäisi keskustella esimiehen kanssa, voisimmeko jotenkin helpottaa työtäsi niin selviytyisit paremmin."

Vierailija
46/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miesvaltaisella alalla ja olen huomannut, että miehet nokittelevat toisiaan mielellään. Heille pitää vain sanoa suoraan ja napakasti, että heidän tulee tehdä asia X ja sinä teet asian Y. 

Näitä neuvoja kuuntelevan naisen pitää aina ymmärtää yksi asia: jos jokin toimii miesten kesken, se ei tarkoita että se toimii sinulle. Jos mies sanoo napakasti, miehet kunnioittavat. Jos nainen sanoo napakasti, miehet suuttuvat.

Tästä on tehty useita tutkimuksia. Naisille on eri säännöt kuin miehille. Se pitää muistaa. Asia ei ole niin yksinkertainen, että sen kun matkit miesten käytöstä. Se ei toimi niin.

Kylläbte nykynuoret ootta herkkiä. Saattaa huutaa, huuda sit kovempaa! Ei se sun päälle käy kuin kerran. Marjatta44

Vierailija
47/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei käy ilmi, millaisesta työstä on kyse. Omassa työssä ei jaeta mitään työtehtäviä sähköpostilla eikä laiteta esihenkilöitä cc:ksi sähköposteihin ellei ole aivan välttämätöntä. Kukaan esihenkilö ei halua hukkua turhiin sähköposteihin.

Kyllä vaan, ihmisten pitäisi pystyä hoitamaan asiat itse erityisesti suhteet työkavereihin sen sijaan, että vaivaa esimiehiä turhanpäiväisyyksillä

Vierailija
48/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tälläisen märehtimisen takia meidän firmaan ei ole enää aikoihin palkattu naisia, eikä palkata. Ja kuten tuossa jo sanottiin, ideoita riittää jokaisella. Oleellista on toimeenpanokyky.

Ahaa, eli tuo laiska ja laittomuuksiin yllyttävä MIES on parempi työntekijä? 🥴

Vierailija
49/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu vain niin inhottavalta kokea, että olen alaspäin katsottava miehen sihteeri ja hyväksikäytettävä hänen mielestään. Hän ei tee yhtään mitään työtehtäviään joita hänen pitäisi. Jokaisen kerran kun hänen pitäisi tehdä jotain, hän kieltäytyy tai nakittaa tehtävän minulle. Ja sitten ottaa kunnian asioista joita minä teen.

Ja siis tätä ei ole jatkunut pitkään, eli en ole todellakaan antanut tällaisen tilanteen olla pitkään mahdollinen. Mutta joudun työskentelemään hänen kanssaan varmaan seuraavat kaksi vuotta joten inhottava tilanne!

Olen päättänyt, ettei mitään kahdenkeskisiä keskusteluja vaan kaikki kommunikaatio kirjallisena yhteisellä kanavalla jotta kaikki näkevät mitä kukin tekee ja ehdottaa. Enkä todellakaan jaa hänelle yhtään mitään materiaaleja vaan kaikki matskut yhteiselle kanavalle jotta näkevät että ne tulevat minulta.

Mutta miten kestää henkisesti tuollainen inhottava tilanne jos

Sano suoraan sille. Kysy ymmärtääkö mikä hänen työnkuvansa on ja mistä hänelle palkka maksetaan. Jos ei auta, niin sanot että nyt mennään sitten yhdessä pomon juttusille selventämään mitkä tehtävät kenellekin kuuluu. Tai sitten toteat joka kerta kun hän yrittää jotain hänelle kuuluvaa nakittaa sinulle, että et tee hänen töitään, ja jos hän jättää ne tekemättä, vastaa hän asiasta itse esimiehelle. Sitten vaan pidät tästä kiinni, etkä todellakaan tee hänen töitään. 

Vierailija
50/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitat oman nimesi papereihin niin selvästi että kaikki ymmärtää kuka ne on tehnyt. Keskusteluahan aina voi yrittää mutta jos miehen esimies näkee käytöksen eikä puutu siihen niin et voi oikeastaan mitään.

Tämä on aivan uusi tilanne, olen vasta aloittanut. Ja tähän asti miehen käytös ei ole näkynyt kenellekään koska hän nimenomaan haluaa innokkaasti, että kaikki hoidetaan kahdenkeskisissä keskusteluissa jolloin mikään ei näy ulospäin. Ja että jaan materiaalit suoraan hänelle jolloin taaskaan silloin kukaan ei näe mitä tapahtuu.

Ja siis en todellakaan aio jatkaa näin mutta onko kenelläkään muulla ollut samanlaisia kokemuksia? En tiedä onko tämä henkilöstä kiinni vai vaikuttaako se, että hän on tätä ennen tehnyt eri alalla melko pitkän uran ja ilmeisesti tottunut olemaan pomo. Mutta nyt uudella alalla joutunut aloittamaan nollasta joten hänen tehtävii

Vaikuttaa siltä, että häneltä puuttuu kokemusta ja siksi nakittaa  tehtävät sinulle. Ei siis kehtaa sanoa ääneen, ettei osaa tehdä jotain. Vaikea tilanne,

Vierailija
51/54 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tottakai tässä on takana sekä ikä, sukupuoli, että aiempi ura pomona. Älä käy mitään kahdenkeskisiä keskusteluja, vaan hoida materiaalit jakoon julkisesti, että käy selvästi ilmi, kuka ne on tehnyt. Mutta varaudu myös selkäänpuukotukseen, kun mies tajuaa asian. Turvaa oma selustasi, mutta kohtele häntä asiallisesti, niin hän ei pääse sepittämään omia versioitaan asioista. "

Kiitos, tämä oli järkevää. Kiitos, että joku arvioi myös että ikä, sukupuoli ja aiempi ura pomona vaikuttavat. Hän toistelee, että tässä projektissa ei ole kyse hänen egostaan. Mikä jatkuvasti toisteltuna saa ajattelemaan, että kyse on tosiaan vain hänen egostaan.

Vinkkejä miten turvata selustani kun häntä ryhtyy kiukuttamaan etten toimi kuten hän haluaa vaan siirrän viestinnän kirjalliseksi ja kaikkien luettavaksi?

Jos hän suoraan kysyy miksi teet niin, niin vastaa yhtä suoraan että haluat kaikkien tietävän kuka ne työt on tehnyt. 

Vierailija
52/54 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita sähköpostiketjuihin aina joku muu copyksi, esim. esimiehesi "jotta pysyy kärryillä missä mennään".

Ole ketjuissa ystävällinen ja lyhytsanainen. Kerro hoidettava tehtävä ja pyydä vastaukseksi aikataulu, jossa homma hoituu. Jos homma ei ole hoitunut, kysy paljonko tarvitsee lisäaikaa ja kerro mitkä tehtävät sinulle myöhästyvät aikataulusta odotellessa hänen osuuttaan.

Vierailija
53/54 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuisen eri tilanne mulla, mutta siis mä itse useinkin sanon puhelimitse tulleisiin työpyyntöihin, että "voitko laittaa tän vielä sähköpostina mulle, että mä en unohda mitään oleellista". Toimii myös "omana oikeusturvana", kun on mahdollisissa ristiriitatilanteissa esittää, mitä lähtökohtaisesti pyydettiin.

Vierailija
54/54 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoittaisin suoraan, että "ei kuulu minun tehtäviini, tee itse oma työsi". Mitä sinä sitten teet omien töittesi kanssa, jos hyppäät hänen asiamiehenä?

Entä miten esimiehenne (oletettavasti yhteinen) on tähän asiaan puuttunut? Kai sinä ole ensimmäiseksi keskustellut hänen kanssaan.

En vain halua tehdä tästä mitään draamaa. Joten olen ehdottanut nyt noita asioita jotka jo mainitsin, eli kaikki viestintä kirjallisena ja niin, että näkyy kaikille. Ja aion jakaa matskut kaikille, ei mitään suoraan hänelle. Ja ei, meillä ei ole yhteistä esimiestä vaan kyseessä on matriisiorganisaatio. Ja itse ajattelen, että yksinkertaisesti suhtaudun niin, että häneen ei voi luottaa missään. Teen vain kaikille selväksi, että minä hoidan hommat eikä hän hoida niitä mitä hänen pitäisi. Kai siitä muut vetävät johtopäätökset jossain vaiheessa koska en todellakaan aio tuhl

Älä sitten tee draamaa! Ei suoraan sanominen ole draaman tekemistä. Varma tieto, kun olen ollut koko ikäni kouluajoista alkaen erittäin suorasanainen enkä ole yli puoleen vuosisataan saanut yhtään draamaa aikaiseksi. Kun hän nakittaa sinulle jotain hommaa, toteat vaan, että ei kuulu sinulle, PISTE. Ei se ole draamaa eikä riitelyä, vaan ilmoitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän