Miten täysin normaalilta näyttävä ihminen voi olla sairauseläkkeellä?
Naapurissani asuu yksi tällainen. Käy ihan itse kaupassa ja on tullut jopa taloyhtiön talkoisiin haravoimaan ja ilmainen talkoosiiderikin näyttää hänelle maistuvan. Outoa ettei töihin muka kykene
Kommentit (53)
Et varmaankaan itse näytä normaalilta.
Ainakin mieheni mummolla oli lapsesta saakka reuma sen verran pahana että töitä ei koskaan tehnyt. Hoitolapsia otti ja vaivoja valitteli, mutta oli kyllä yleensä ihan toimintakykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Olen normaali työssäkäyvä ihminen
ap
Minun kaveri on sairaseläkkeellä. Ulospäin ihan normaalin oloinen mutta sairaus on kuitenkin. Oli juuri 4kk sairaalassa.
Pitääkö ne diagnoosit sinulla ,AP hyväksyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Et kuitenkaan ymmärrä, että ei kaikki sairaudet näy päälle päin. Niitä on jo tähän mennessä mainittu muutamia.
Tutulla sairauseläkeläisellä on parantumaton maksasairaus. Hän pystyy tekemään osa-aikaista työtä ja esim. urheilemaan, mutta ei kykene olemaan töissä jatkuvasti, koska saattaa sitten yhtäkkiä olla kuukauden aivan poissa pelistä.
Työkyvyttömyyden aiheuttaneen sairauden suurimmat ryhmät olivat vuonna 2020 mielenterveyden häiriöt (44 %), tuki- ja liikuntaelinten sairaudet (24 %), hermoston sairaudet (9 %) ja verenkiertoelinten sairaudet (6 %).
Todennäköisesti syy on joissan näissä. Asia selvisi googlettamalla. Kesti 25 sekuntia.
Kyylä.
Kuinka aivovammainen täytyy olla että ei ymmärrä sitä, että ihan joka ikinen sairaus ja vaiva ei näy ulospäin? Itsellänikin on krooninen, vakava kipusairaus mutta ei sitä mitenkään voisi minusta päätellä. Käyn kyllä töissä mutta joskus tuon takia tulee sairauslomapäiviä valitettavasti.
Eivät kaikki fyysisetkään sairaudet näy ulospäin, vaikka olisivat vaikeitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Normaali ihminen ei ihmettele naapureiden sairauksia sunnuntaisin aamuysiltä. Ei sulla mitään elämää ainakaan ole kyylä.
AP voisi keskittyä oman mielen- ja kehonterveydensä ylläpitämiseen.
Jokaisella on oma elämänsä sellaisena kuin se on, joillakin on vaikeaa jossakin asiassa ja jollakin jossakin toisessa. Yhden ihmisen kokemus oman elämänsä asioista, ei tarkoita sitä, että jokaisella toisella ihmisellä meistä yli kahdeksasta miljardista asiat olisivat samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Et sinä ole normaali. Normaali ihminen ei kyseenalaista toisten sairauksia.
Minä sairastan parantumatonta syöpää, eikä sekään näy ulospäin.
Vierailija kirjoitti:
Masennus
Jos olisi invalidisoiduin masennus, tuskin olisi mukana talkoissa.
Alkuvaiheessa oleva ennenaikainen alzheimer ei juuri näy päälle, mutta estää pitkäjänteisen, suunnitelmallisen työnteon. Talkoissa voi pyöriä mukana, kunhan ei sovi ottavansa yksin vastuuta mistään.
Mielisairaus ei näy ulkomuodosta. Muissa maailmoilssa elävä skitsofreenikko voi näyttää ihan normaalilta mutta muuttua sekunneissa verenhimoiseksi kirveen heiluttajaksi koska häntä käsketään hyökkäämään.
Älkää nyt ruokkiko näin väsynyttä trollia. 0/5, ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka aivovammainen täytyy olla että ei ymmärrä sitä, että ihan joka ikinen sairaus ja vaiva ei näy ulospäin? Itsellänikin on krooninen, vakava kipusairaus mutta ei sitä mitenkään voisi minusta päätellä. Käyn kyllä töissä mutta joskus tuon takia tulee sairauslomapäiviä valitettavasti.
Aivovamma on aivoihin koituneen iskun seurauksena tullut vaurio aivoihin. Sitä ei ainakaan näe päällepäin mistään. Mutta älä käytä sitä halventavana, sinullekin se voi nimittäin tulla, jos esim kaadut pyörällä, portaissa, joudut liikenneonnettomuuteen tms. Aivovamman seuraukset ovat yksilöllisiä, riippuen siitä mihin kohtaan vaurioituminen tapahtuu. Lievistä toipuu yleensä työkykyiseksi, mutta keskivaikeasta ja vaikeasta ei. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa, kuten tunnut vihjaavan.
En tiedä, miksi naapurisi on sairauseläkkeellä. Helposti sitä ei saa. Tunnen erään ihmisen, joka on sairauseläkkeellä epilepsian takia. Ei hän näytä mitenkään poikkeavalta ulospäin.