Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.

Vierailija
12.04.2025 |

Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.

Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.

Kommentit (1013)

Vierailija
981/1013 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Moni on päässyt eläkkeelle jo 63-vuotiaana, työtahti on aikoinaan ollut paljon kevyempi ja enemmän tekijöitä jakamassa työkuormaa. Oikeasti 35-vuotiaana lähinnä itkettää omat edessä olevat työvuodet."

Tällaista valehtelua koko ajan, miten työtahti on voinut olla kevyempi aikana jolloin sentään tehtiin töitä? 35-vuotiaana varmaan itkettää, kun kohta pitäisi jo mennä töihin "opiskelemasta". Hävetkää!

Mun äiti pääsi varhaiseläkkeelle 58 -vuotiaana. 58! Mulla palkka ja hänellä eläke samaa luokkaa. 58-vuotiaasta asti tehnyt mitä huvittaa. Olen nyt jo tehnyt yhteensä pitemmän työuran kuin hän ja mulla työt jatkuu vielä10-15 vuotta. N54

Vierailija
982/1013 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minullakin ollut joskus pienempi palkka kuin nykyinen eläkekertymä. Loppupäässä se vielä nousisi reilusti jos pystyisi 70 vuotiaaksi töitä tekemään mutta tuskin pystyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvat vanhemmat ovat olleet huippuviroissa kuten ap:n. Kun itse olin valtiolla sain 6000mk brutto v 94

Itse saan eläkettä hyvinpalkatun 40 työvuoden ja 2 tk-eläkevuoden jälkeen bruttona 2250e/kk.

Mun lapset saavat palkkaa tuplasti tuon verran. 

Vierailija
984/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Oma isäni saa 3200e eläkettä nettona joka kk. Asuu kerrostalo-osakkeessa yksin, syö kuin lintu, autoa enää ei ole, koska asuu keskustassa ja pyöräilee joka paikkaan.

Ihmettelee, etteikö työssäkäyvällä parilla, kahden lapsen kanssa muka jää säästöön joka kk mitään, kun hän voi helposti säästää tonnin kuussa.

Mulle jäisi tuosta eläkkeestä käteen 2800e/kk. Isäni eläke taas 1050e/kk. Työvuosista en tiedä mutta 14 vuotiaana läx maailmalle työntekoon ja eläköityi normaalisti 65-vuotiaana. Pärjää mutta moittii, kun mitään tekemättömät saa saman! Eli todellakaan kaikki eläkeläiset saa mitään ruhtinaan palkkioita. Isäni oli töissä aina. Vain yksi talvi joskus 70-luvulla meni työttömänä. Oli yrittäjänä ja väliin palkkatöissä ja maanviljelystä puolen vvälin Elämästä eteenpäin siinä samalla. Tuossa yhteiskunnan kiitos kaikesta!

Vierailija
985/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvat vanhemmat ovat olleet huippuviroissa kuten ap:n. Kun itse olin valtiolla sain 6000mk brutto v 94

Itse saan eläkettä hyvinpalkatun 40 työvuoden ja 2 tk-eläkevuoden jälkeen bruttona 2250e/kk.

Hemmetti et on kakaroilla isot palkat! itse en ole saanut palkkaa vielä kertaakaan 2000 euron per kk. ikää 58v. Töitä on nakerrettu ja pettuleipää syöty koko tähän astisessa maallisessa vaelluksessa siitä kun 18v. Sain ajokortin. eläkekertymääni en tiedä mutta noista palkoista päätellen tulee olemaan aivan paska? tuossapa varmaan tämän ankean ajan syy. maksetaan liikaa. tuollakin rahalla voitaisiin palkata 2 jopa kolmekin henkilöä töihin. Näin ei tarttis sitä yhtä töillä tappaa kuten on valitettu.

Vierailija
986/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin kanssa kun äitini jäi eläkkeelle hänen hyvää eläkettään. Miten voi eläke olla isompi kuin minun palkkani. Sai vielä viimeisiltä vuosilta jotain superkertymää vaikka pääosin sai kaikki lomansa pidettyä. Ihan käsittämätön järjestelmä. Oma eläke on ihan kusinen ja koko elämä pelkkää pätkäää vaikka olen triplakouluttanut äitiini verrattuna.

Toiset ei viitsi edes töitä tehdä ja saavat avustuksien myötä yhtä paljon rahaa kuin töissä käyvä, ei niin isopalkkainen saa, miten  se on mahdollista? Eläkeläinen joka on töitä tehnyt 40-50v, ei niin isolla palkalla saa vähemmän käteen kuin päivääkään tehnyt luuseri, miten se on mahdollista? Olis näitä kateusaiheita enemmänkin kuin omaa vanhempaa kadehtia.

Vierailija
987/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemmetti et on kakaroilla isot palkat! itse en ole saanut palkkaa vielä kertaakaan 2000 euron per kk. ikää 58v. Töitä on nakerrettu ja pettuleipää syöty koko tähän astisessa maallisessa vaelluksessa siitä kun 18v. Sain ajokortin. eläkekertymääni en tiedä mutta noista palkoista päätellen tulee olemaan aivan paska? tuossapa varmaan tämän ankean ajan syy. maksetaan liikaa. tuollakin rahalla voitaisiin palkata 2 jopa kolmekin henkilöä töihin. Näin ei tarttis sitä yhtä töillä tappaa kuten on valitettu.

Ovat kouluttautuneet ja aloittaneet työuransa 15v:nä. Tehneet töitä koko lukio- ja opiskeluajan ja edenneet manageritasolle n 30v:nä.

Ei ne positiot ole lahjana saatuja vaan töitä on tehty niska limassa. Yksi lapsista on poissa perheensä luota 2vkoa-2kk kun komennus vie maailman toiselle laidalle. No, saa siitä toki rahallisen korvauksen mutta menettää aikaa perheen luona. 

Opiskelijakuopus saa nyt ihan palvelualalla kesätöissä saman verran kuin minä eläkettä. 

Vierailija
988/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu, tosin eläkkeen raippavero tasaa niin, että käteen jää enemmän. 

Ei tasaa. Työssäkäyvällä menee verojen lisäksi eläkemaksu 7,15 %, työttömyysvakutuusmaksu 1,5 % ja sairasvakuutusmaksu 1,5 %.

Paitsi että samansuuruisesta palkasta ja eläkkeestä on eläkkeen verotus suurempi.

Teen vanhuuseläkkeellä ollessani töitä. Ansiotulojen ennakonpidätys 35 %.

No jätäpä ne työt nuorille ja nauti eläkepäivistä.

Vierailija
989/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tästä asiasta voi keskustella asiallisesti vaan pitää alkaa haukkumaan nuoria heti? Syyllisyyskö painaa?

Vierailija
990/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."

https://yle.fi/a/3-12103818

Et sitten viitsinyt etsiä uudempia artikkeleita?

Mikset itse viitsi? Pitääkö kaikki tehdä puolesta?

Vierailija
991/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te nykyajan nuoret ette liiku yhtään, syötte mitä sattuu ja tuijotatte vaan puhelinta. Nyt jo jenkeissä on tullut tätä että kuollaan nuorena elintasosairauksiin. Elinajan odote ei pian enää nouse vaan laskee. Teille käy kuten lähiomaiselleni. Kuoli aivoinfarktiin työikäisenä. Ylipainoa oli paljon. Kuolette suurin osa alle 65-vuotiaana,  joten ette ehdi eläkkeelle koskaan. 

Ai sinun lähipiirissä vai lähiössä? Kyllä meillä näkyy ihan työteliäitä, normaalipainoisia ja urheilevia nuoria, mutta jos näkemyksesi on noin synkeä, niin suosittelen matkustamista lähiösi ulkopuolelle.

Vierailija
992/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."

https://yle.fi/a/3-12103818

Et sitten viitsinyt etsiä uudempia artikkeleita?

Mikset itse viitsi? Pitääkö kaikki tehdä puolesta?

Ole hyvä:  

Eläketurvakeskuksen laskelmien mukaan uusi ehdotettu eläkeuudistus vahvistaa eläkkeiden rahoitusta. Maksutasolla arvioituna uudistuskokonaisuuden vaikutus on keskimäärin noin 1,5 prosenttiyksikköä TyEL-maksua alentava. Osakepaino nousee, mikä oletusarvoisesti kasvattaa työeläkevaroja.

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elakeuudistukset/elakeuudist…

Vierailija
993/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääsivät 10v aikaisemmin eläkkeelle ja maksoivat prosentteina monikertaisesti vähemmän, niin eivät maksaneet samalla tavalla. Jos minä maksan satasen per kuukausi, ja sinä neljäsataa, ja minä vielä lopetan maksamisenkin kesken kun sinä jatkat kuukausittaista maksamista, ollaanko me silloin mielestäsi maksettu samalla tavalla?

Vierailija
994/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin! Niin saat eläkettäkin sitten vanhana.

Vierailija
995/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pääsivät 10v aikaisemmin eläkkeelle ja maksoivat prosentteina monikertaisesti vähemmän, niin eivät maksaneet samalla tavalla. Jos minä maksan satasen per kuukausi, ja sinä neljäsataa, ja minä vielä lopetan maksamisenkin kesken kun sinä jatkat kuukausittaista maksamista, ollaanko me silloin mielestäsi maksettu samalla tavalla?

Jokainen eläkeläinen, niin nykyinen kuin tuleva, maksaa kulloinkin voimassa olevien sääntöjen mukaisesti ja kulloiseenkin eläkeikään asti. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää.

Vierailija
996/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teillä kohta eläkkeelle jäävillä on arviopalkka?

Vierailija
997/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni nuori ihminen on vähän yksinkertainen, olipa amis tai maisteri, jos syyttelee eläkeläisiä ja vielä erityisesti suuria ikäluokkia.

Kulloisetkin päätökset tekevät päättäjät, eläkeasiassa työnantajaliitoillakin iso valta,  eläkejärjestelmän kehitti suurten ikäluokkien vanhempien ja isovanhempien sukupolvi.

Onko muutama aktiivinen keskustelupalstoilla vai enemmän näitä osku pajamäkeen juuttuneita, toistavat tuon kirjan lauseita syytellen suuria ikäluokkia.

Olen vanhana ihan varmasti ajatuksiltani vireämpi, tunnen yhteiskunnallista toimintaa paremmin, muistankin vielä työelämän historiaa 60-luvulta asti kuin nämä nuoremmat tai  keski-ikäiset jankkaajat.

Vierailija
998/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on sellaiset 40 vuotta tallettanut joka palkasta siivun vaikka 7% vuotuisella korolla, ja korkoa korolle -ilmiö on päässyt toimimaan kunnolla, rahaa pitääkin olla todella paljon.

Tuo "korkoa korolle" laskuharjoitus on kyllä matemaattisesti paikkansapitävä, mutta sellaista ei käytännössä tapahdu. Se "toimii" vain pankin sijoitusosaston mainoshypetyksenä. 

"Teoria on teoria ja käytäntö on käytäntö" kuvaa paljon osuvammin sitä, mitä sijoituksille vuosikymmenten aikana oikeasti tapahtuu. Ja jos tuo korkoakorolle mantra toimisi, niin miksei sitä ilmiötä näy niissä pankin omissa sijoitusrahastojen reaaliarvoissa? Miksi se kuvaaja pomppii ylös-alas ja monesti siellä on vuosien mittaisia vaakasuoria osuuksia? Tälläkin hetkellä itselläni on Titanium-rahastoyhtiön osuuksia, sijoitettu vuosittain, ja salkun arvo on nyt sama kuin 5 vuotta sitten? Milloin voin ootella sitä korkoakorolle ilmiötä näkyviin?

Vierailija
999/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

Vierailija
1000/1013 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026. 

Kerrostalossa ollaan vastuussa naapureiden yhtiölainoista. 

Asuntokauppa ei käy ja vuokra-asunnoista on iso ylitarjonta Suomessa.