Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.

Vierailija
12.04.2025 |

Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.

Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.

Kommentit (1013)

Vierailija
321/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se olisi jo puoli voittoa, jos ahne sukupolvi tunnustaisi järjesttelmän epäoikeudenmukaisuuden. He eivät ole maksaneet omia eläkkeitään.

Ethän sinäkään mitään eläkettäsi itse maksa.  Työnantaja maksaa työeläkevakuutusyhtiöille tyel-maksusi.

Vuodesta 1993 on ollut se itse maksettu osuus. Esim suuret ikäluokat ehtivät sitä jo maksaa liki 20 vuotta työvuosinaan.

Vierailija
322/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä."

https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…

Aika ristikkäisiä kirjoitat. Eläkkeet ovat mielestäsi hyvät ja silti noinkin moni saa asumistukea.  Eläke ei silloin voi olla hyvä.

Eläkkeensaajan asumistuki on eri asia kuin yleinen asumistuki, esim eläkkeensaajan asumistukea saa omistusasuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, noissa on kumma epäsuhta. Teen itse töitä vaarallisen asiakasryhmän parissa. Töissä jatkuva väkivallan uhka, valppaana pitää olla. Vuorot vaativia ja paljon vastuuta, olen lisäksi esimiestehtävässä. Olen myös kahden pienen lapsen yksinhuoltaja. Eläkkeellä oleva isäni tienaa paljon enemmän vaikkei ole koskaan tehnyt vastuullista työtä. Eihän sillä rahalla enää siinä vaiheessa tee yhtään mitään. Minä hyötyisin lisätuloista, saisin ostettua palveluita arjen tueksi. En ymmärrä kuka on edes keksinyt näin typerän systeemin. Eläkeläisenä pärjäisi 1500€/kk. Aktiivisessa lapsiperhe- ja työelämävaiheessa sitä rahaa aidosti tarvitsee.

Miksei isäsi auta sinua arjessa?

Hyvä kysymys. Hän on aina ollut itsekeskeinen. Ei tule ajatelleeksi että auttaisi? Ei osaa olla lasten kanssa normaalisti

Tyypillistä ahneelle sukupolvelle. Minä.

Vierailija
324/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, noissa on kumma epäsuhta. Teen itse töitä vaarallisen asiakasryhmän parissa. Töissä jatkuva väkivallan uhka, valppaana pitää olla. Vuorot vaativia ja paljon vastuuta, olen lisäksi esimiestehtävässä. Olen myös kahden pienen lapsen yksinhuoltaja. Eläkkeellä oleva isäni tienaa paljon enemmän vaikkei ole koskaan tehnyt vastuullista työtä. Eihän sillä rahalla enää siinä vaiheessa tee yhtään mitään. Minä hyötyisin lisätuloista, saisin ostettua palveluita arjen tueksi. En ymmärrä kuka on edes keksinyt näin typerän systeemin. Eläkeläisenä pärjäisi 1500€/kk. Aktiivisessa lapsiperhe- ja työelämävaiheessa sitä rahaa aidosti tarvitsee.

Mitä oikein meinaat, ettei eläkeläinen tee rahalla mitään enää? Että saisit itse ostettua palveluita arjen tueksi? Eläkeläinen vasta tarvitseekin jossain vaiheessa palveluita arjen tueksi, ei jaksa esim. enää siivota tai teh

No jossakin vaiheessa kyllä. Mutta ajattelen myös että yhteiskunnassakin taataan tietyt asiat eli palveluasuminen ja hoiva jos niistä ei ole varaa maksaa. Isäni on onneksi terve, on aina liikkunut paljon ja huolehtinut itsestään joten toistaiseksi tarvetta palveluille ei ole ollut. Mikäpä siinä olikaan liikkuessa ja harrastaessa kun äiti hoiti lapset ja kodin aikanaan. Itse toivoisin että olisi varaa esim 4-8tuntia apua viikossa jotta jäisi voimavaroja omaan arkeen enemmän. Nyt palkasta ei jää.

Vierailija
325/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VäähVäähVäähBääh.

Älä valehtele.

Keskimääräinen eläke 2024 oli 2100e kuukaudessa. Kukaan ei usko, koska se ei ole totta, että yksityissektorilla 20 työvuoden jälkeen maksettaisiin vaivaiset 2100e palkkaa. Tai että kukaan siihen tyytyisi. Aloituksesi on totta ainoastaan siinä tapauksessa että vanhempasi ovat olleet johtotehtävissä hja saaneet vähintään 15000e kuukauispalkkaa. Silloin heidän noin 6-7000e eläke ja sinun saman suuruinen kuukausipalkka olisivat yhtenevät. Tässäkin skenaariossa koko aloituksesi otsikkoa myöten on vain pahantahtoisen trollin näppisripulia.

Eri. Miksi epäiilet? Tule pois kuplastasi ja katsele ympärillesi. Pienipalkkaisia on paljon. Toinen asia mitä sinä et ehkä ymmärrä on se ettei raha merkitse kaikkea. Jos pärjää pienellä palkalla ja pitää työstään, niin miksi pitäisi vaihtaa työpaikkaa parempi palkkaiseen?

Vierailija
326/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jo viime kesänä ehdotettiin eläkeläisten siirtämistä yleisen asumistuen piiriin."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-n-tiedot-elakeleikkauksista-yha…

Vierailija
327/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se olisi jo puoli voittoa, jos ahne sukupolvi tunnustaisi järjesttelmän epäoikeudenmukaisuuden. He eivät ole maksaneet omia eläkkeitään.

Ethän sinäkään mitään eläkettäsi itse maksa.  Työnantaja maksaa työeläkevakuutusyhtiöille tyel-maksusi.

Vuodesta 1993 on ollut se itse maksettu osuus. Esim suuret ikäluokat ehtivät sitä jo maksaa liki 20 vuotta työvuosinaan.

Miten selittäisit ahneelle sukupolvelle, etteivät he ole maksaneet eläkkeitään?

Vierailija
328/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskieläke on noin 1900 e/kk, keskipalkka melkein 4000 e/kk.

Kumpi luku on suurempi?

Oman alan keskipalkka ei ole 4000/kk,  vaan 3300/kk.  Herätys.

En ymmärä mistä nuo keskipalkat oikein lasketaan, kun todella harva sellaisia summia saa.

ap

Ja sun vanhempien oman alan keskipalkka oli mikä? Nää on jotenkin ihania: verrataan ensin omaa palkkaa ja vanhempien eläkettä ja sitten kun joku iskee faktat pöytään, niin kerrotaan, että ei se noin voi olla.

Vierailija
329/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulen usein hoivakoti työntekijänä miten nykyisiä vanhuksia on hoidettava hyvin, koska he ovat nostaneet työllään maamme hyvinvointiin. Nykyajan ihmisetkö eivät ole tehneet mitään minkään vuoksi, niinkö? Kuvottava ajatus tää vanhusten ihannointi. Kun he olivat 40- 50 vuotiaita ilmeisesti edellistä sukupolvea ihailtiin kun synnyttivät ison perheen. Nykyään syyllistetään joka asiasta jokainen tuössäkäyvä ja työtön.  Ihminen on sellainen ettei näe kuin itsessä kaiken hyvyyden, koskaan ei kenessäkään toisessa. Itse ihailu on tärkeintä. 

Vierailija
330/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei isäsi auta sinua arjessa?

Hyvä kysymys. Hän on aina ollut itsekeskeinen. Ei tule ajatelleeksi että auttaisi? Ei osaa olla lasten kanssa normaalisti

Minne se lasten isä on hävinnyt?  Jos on elossa, kai vastuunsa kantaa.  Jos ei, tuleehän lapsille pieni rahallinen etu.

Vierailija
331/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta 

Ja työkyvyttömyyseläkkeellä 181000.

Eli 34 % kansasta on eläkkeellä. 

Vierailija
332/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

PYYDETTY YP:TÄ POISTAMAAN TÄMÄ SPÄMMIKETJU JOKA TOISTUU VIIKOTTAIN.

Vierailija
333/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Oma isäni saa 3200e eläkettä nettona joka kk. Asuu kerrostalo-osakkeessa yksin, syö kuin lintu, autoa enää ei ole, koska asuu keskustassa ja pyöräilee joka paikkaan.

Ihmettelee, etteikö työssäkäyvällä parilla, kahden lapsen kanssa muka jää säästöön joka kk mitään, kun hän voi helposti säästää tonnin kuussa.

Isälläsi on ollut noin 8000 euron kuukausipalkka.

Miksi sinulla ei ole? Onko se isäsi tai muiden eläkeläisten syytä? Suureneeko palkkasi, jos eläkkeitä/eläkettäsi leikataan?

Oma palkkani on noin 5100e / kk jos se sinua kiinnostaa. Mutta jos jotain säästöön jää, niin tyyliin muutama satanen / kk. 

Tuosta saa helposti tonnin kuussa säästöön ja enemmänkin. Elät kuten vanhempasikin säästeliäästi niin voit sitten eläkkeellä asustella siinnä Espanjan huvilassasi.

Vierailija
334/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin nuoret ahneet eivät sitä tajua eläkevakuytusta, totta sanoi.

Vastasit minulle, tulin työelämään yhtä aikaa tel-vakuutuksen alkaessa.  Ja tiiätkö, et usko, työelämästä eläkkeelle jäävät rupesivat heti saamaan tel-eläkettä.  Vaikkeivat "olleet maksaneet."

Vierailija
335/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oikein meinaat, ettei eläkeläinen tee rahalla mitään enää? Että saisit itse ostettua palveluita arjen tueksi? Eläkeläinen vasta tarvitseekin jossain vaiheessa palveluita

Olisit jättänyt lapset tekemättä jos et heitä jaksa itse hoitaa.-vela

Vierailija
336/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yli puolet mökinomistajista on eläkkeellä."

https://stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/yli-puolet-mokinomistajista-on…

Vierailija
337/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VäähVäähVäähBääh.

Älä valehtele.

Keskimääräinen eläke 2024 oli 2100e kuukaudessa. Kukaan ei usko, koska se ei ole totta, että yksityissektorilla 20 työvuoden jälkeen maksettaisiin vaivaiset 2100e palkkaa. Tai että kukaan siihen tyytyisi. Aloituksesi on totta ainoastaan siinä tapauksessa että vanhempasi ovat olleet johtotehtävissä hja saaneet vähintään 15000e kuukauispalkkaa. Silloin heidän noin 6-7000e eläke ja sinun saman suuruinen kuukausipalkka olisivat yhtenevät. Tässäkin skenaariossa koko aloituksesi otsikkoa myöten on vain pahantahtoisen trollin näppisripulia.

Eri. Miksi epäiilet? Tule pois kuplastasi ja katsele ympärillesi. Pienipalkkaisia on paljon. Toinen asia mitä sinä et ehkä ymmärrä on se ettei raha merkitse kaikkea. Jos pärjää pienellä palkalla ja pitää työstään, niin miksi pitäisi vaihtaa työpaikkaa parempi palkkaiseen?

Esim. kaupan alalla tuo 2100 e on ihan realistinen palkka, 8. työvuoden jälkeen palkka ei nouse enää yhtään korkeammaksi, vaikka olisi 20 vuotta töissä. Tes-korotuksia toki tuossa ajassa tulee hieman, mutta mitään ikälisää ei tuon 8. vuoden jälkeen enää tulee lisää.

Vierailija
338/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun laskennallinen eläke tulee olemaan n. 1300. Saako jossain kokoaikatyössä tuollaista palkkaa? N61

Vierailija
339/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinä itse otat vastaan omien lastesi valituksen samasta asiasta kun sen aika on?

Vierailija
340/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VäähVäähVäähBääh.

Älä valehtele.

Eri. Miksi epäiilet? Tule pois kuplastasi ja katsele ympärillesi. Pienipalkkaisia on paljon. Toinen asia mitä sinä et ehkä ymmärrä on se ettei raha merkitse kaikkea. Jos pärjää pienellä palkalla ja pitää työstään, niin miksi pi

Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä, työtunteja ei saa enempää.

Kaupoissa on töissä nuoria harjoittelija palkalla ja työttömiä palkkatuella ja sitten vakituisia osa-aikatyötä tekeviä. Harva saa täydet työtunnit. 

Eli kun teet 30 tuntia joka viikko vuorotyötä niin saa palkkaa 1300 netto ja soviteltua päivärahaa 140 euroa.

Hallitus leikkasi soviteltua päivärahaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän