Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempani saavat eläkettä saman verran kuin itse saan palkkaa. Hyvä heille, mutta onhan tää systeemi täysin kestämätön.

Vierailija
12.04.2025 |

Pienipalkkaisia valtion ja kunnan virkahenkilöitä olivat.

Itsellä ylempi korkeakoulututkinto, asiantuntijatyö yksityisellä sektorilla ja työvuosia takana 20.

Kommentit (1013)

Vierailija
21/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin kanssa kun äitini jäi eläkkeelle hänen hyvää eläkettään. Miten voi eläke olla isompi kuin minun palkkani. Sai vielä viimeisiltä vuosilta jotain superkertymää vaikka pääosin sai kaikki lomansa pidettyä. Ihan käsittämätön järjestelmä. Oma eläke on ihan kusinen ja koko elämä pelkkää pätkäää vaikka olen triplakouluttanut äitiini verrattuna.

Ja sun äidillä on ikää noin 80 vuotta, koska tuo superkarttumankeruu poistui jo yli 20 vuotta sitten! Miten ihmeessä ihmiset voi muitella noin muinaisia asioita kateellisina?

Vierailija
22/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullahan on vielä toiset 20 vuotta jäljellä sitä työuraa.

Kun suuret ikäluokat menevät kummun alle. Syntyvyys on laskussa koko ajan.

Voit olla aika varma. Et eläkejärjestelmä joudutaan muuttamaan. Ennen kuin itse pääset eläkkeelle.

Pullamössöjen hartain toive toteutuu. Saavat leikattua omia eläkkeitään. Jippii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskieläke on noin 1900 e/kk, keskipalkka melkein 4000 e/kk.

Kumpi luku on suurempi?

Vierailija
24/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suon vanhemmille hyvän eläkkeen vaikka olisi parempi kuin minun palkka, koko ikänsä töitä tehneet ja veroja maksaneet! Ihmeen kateellista porukkaa täällä.

Vierailija
25/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi luku on suurempi?

Oman alan keskipalkka ei ole 4000/kk,  vaan 3300/kk.  Herätys.

En ymmärä mistä nuo keskipalkat oikein lasketaan, kun todella harva sellaisia summia saa.

ap

Vierailija
26/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti nyt työikäisten toiveet toteutuu.  Kun he jäävät eläkkeelle on eläkkeet pieniä ja verotus korkeaa.  Kyllä päättäjät kuuntelevat toiveitanne kun noin mieleistä asiaa toivotte.  Muistakaa, liittoihin ei kannata kuulua mutta hyvä kun työnantajilla, jotka eläkkeet maksavat, on hyvät ja vahvat liitot ja suhteet hallituksiin.

Vierailija
27/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemattomilla tai matalilla eläkemaksuilla on ollut mukava liihottaa kuusikymppisenä eläkkeelle naatiskelemaan. Tulevaisuudessa koko eläkehimmeliä ei enää ole kun suuret ikäluokat ovat syöneet kakun ja eläkevarat ovat vakuutena Suomen lainoille. Muutenkin Suomi on kyllä paskottu joka suunnasta, eikä olla enää kuin läntisen liittouman luonnonvarareservi ja eturintama Venäjää vastaan. Kelpaa olla vanhusten ylpeitä jätöksistään tuleville sukupolville. 

Vierailija
28/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhempasi valtiolla pienipalkkaisessa työssä yli 40v niin heidän eläke n. 1200€ ja verojen jälkeen tonni käteen.

Ja sinun kannattaa vaihtaa työpaikkaa ja neuvotella palkka uusiksi. 

Tästä näet viime vuonna maksettujen eläkkeiden suuruudet

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kaikki-elakk…

Vierailija
29/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Oma isäni saa 3200e eläkettä nettona joka kk. Asuu kerrostalo-osakkeessa yksin, syö kuin lintu, autoa enää ei ole, koska asuu keskustassa ja pyöräilee joka paikkaan.

Ihmettelee, etteikö työssäkäyvällä parilla, kahden lapsen kanssa muka jää säästöön joka kk mitään, kun hän voi helposti säästää tonnin kuussa.

Isälläsi on ollut noin 8000 euron kuukausipalkka.

Miksi sinulla ei ole? Onko se isäsi tai muiden eläkeläisten syytä? Suureneeko palkkasi, jos eläkkeitä/eläkettäsi leikataan?

Vierailija
30/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmalta sukupolvilta on vedetty matto jalkojen alta, surkeilla minipalkoilla pitäisi pystyä ostamaan oma asunto tai maksaa järkyttäviä vuokria, perusta siinä sitten perhe kun rahaa ei ole hyvä jos itsensä elättämiseen ja hinnat senkuin nousee. Julkisesta terveydenhuollosta on turha haaveilla ja hammaslääkäristäkin saat maksaa yksityisellä itsesi kipeäksi.

Vierailija
31/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi luku on suurempi?

En ymmärä mistä nuo keskipalkat oikein lasketaan, kun todella harva sellaisia summia saa.

ap

Eipä ihme, että olet niin kateellinen eläkeläisille ja että miksi sinulla on niin pieni palkka.

Vierailija
32/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan eläkettä 1300 e ja lapseni saavat palkkaa   5 kertaa tuon  verran, koska kouluttivat itsensä hyväpalkkaisiin töihin.

Itse jouduin tyytymään vähempään ja olen onnellinen, että lapsillani on paremmin.

He ovat onnellisia siitä, että hoidin heidät pienenä yli 3 v kotona ja ilman kotihoidontukia ym ja osaksi siksi eläkkeeni on pieni.

Vierailija
33/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin kanssa kun äitini jäi eläkkeelle hänen hyvää eläkettään. Miten voi eläke olla isompi kuin minun palkkani. Sai vielä viimeisiltä vuosilta jotain superkertymää vaikka pääosin sai kaikki lomansa pidettyä. Ihan käsittämätön järjestelmä. Oma eläke on ihan kusinen ja koko elämä pelkkää pätkäää vaikka olen triplakouluttanut äitiini verrattuna.

Tuo superkarttuma oli suurten ikäluokkien koijaus. Se poistettiin heitä nuoremmilta. 

Paitsi että on voimassa edelleenkin.

Vierailija
34/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on sellaiset 40 vuotta tallettanut joka palkasta siivun vaikka 7% vuotuisella korolla, ja korkoa korolle -ilmiö on päässyt toimimaan kunnolla, rahaa pitääkin olla todella paljon.

Koska muka on ollut tuollainen reaalikorko?

On ollut yli 8 melkein koko ajan. Sijoitusten keskimääräisestä korosta on kysymys eikä mistään hikisestä pankkikorosta.

Tässä kai tarkoitetaan sijoitusten tuottoa esim. rahastoissa. Sijoituksille ei makseta korkoa. Viime päiviä lukuun ottamatta muun muassa rahastot ovat todellakin tuottaneet keskimäärin hyvin ja prosentit ovat ihan jotakin muuta kuin jopa miinusmerkkiset pankkitalletuskorot.

Vierailija
35/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi luku on suurempi?

ap

Minun laskutaidollani 3300 o  myös enemmin kuin 1900. Luulisin😏

Vierailija
36/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Isäni saa eläkettä yli 2000 käteen. Hän kävi 3 kk ammattikoulutusta aikanaan ja työskenteli sitten duunarina.

Minä saan käteen palkkana melkein saman, minulla on yliopistotutkinto. 

Juu, ei ole hyvä palkka, vaikka kuinka on mäkkärin vuoropäällikkö.

Vierailija
37/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon ostaminenkin on täysin epärealistinen vaihtoehto suurimmalle osalle nykyään, jos asuu yhtään suuremmassa kaupungissa, suurille ikäluokille tämäkin oli lähinnä täysin itsestäänselvyys, sai asua uudessa ja hienossa talossa.

Halvalla saa lähinnä näiden eläkeläisten purkukuntoisia taloja, joita ei ole ikinä remontoitu, remonttiin saisikin upottaa sitten enemmän kuin talon arvo on, palkka ei uuteen taloon riitä ikinä.

Vierailija
38/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan syytä neuvotella palkasta tai vaihtaa työpaikkaa?

Kuulemma just nyt vähän huono aika korotuksille.  Eipä noiden muiden paikkojenkaan palkat ihan pilviä hivuttele.

ap

Eli olet passiivisena tilanteen vietävissä ja kuvittelet, että uhripuhe ajanvietteenä keskustelupalstalla nostaa niitä palkkoja? 

Vierailija
39/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sun äidillä on ikää noin 80 vuotta, koska tuo superkarttumankeruu poistui jo yli 20 vuotta sitten! Miten ihmeessä ihmiset voi muitella noin muinaisia asioita kateellisina?

Ei se ole kateutta, vaan v*tutusta sitä kohtaan, että me emme ole tasa-arvoisessa asemassa. Kun suuret ikäluokat olivat jäämässä eläkkeelle, joka paikassa toitotettiin, että tulee työvoimapula. Ei ole tullut huutavaa työvoimapulaa, vaan eläkkeelle jääneen tilalle ei ole otettu ketään, sillä työt on jaettu muille. Siitä on tullut jo ihan ns. hyväksi todettu tapa - omassakin työpaikassa eläkkeelle lähtevän tilalle ei oteta uutta työntekijää, vaan tehtävät sälytetään muiden niskaan. Sanotaan vain, että meidän pitää pystyä tehostamaan toimintaamme ja tällä tavalla vältymme irtisanomisilta. Eläkemaksuista yms on niin paljon julkaistu tutkimuksia ja fakta on se, että nykyiset eläkeläiset ovat hyötyneet todella paljon järjestelmästä -  he ovat maksaneet eläkemaksuja vähemmän kuin saavat nyt eläkettä. Nykyisillä työikäisillä asia on päinvastoin. Kun olen tämän tähän nyt kirjoittanut, saan seuraavaksi sivutolkulla haukkumista siitä, että nuoria ei kiinnosta työ, he vain istuvat koulussa, suuret ikäluokat maksavat heidän opiskelunsa ja diipadaapalääpäliipa. Olkaa hyvä, aloittakaa mollaaminen, kiitos.

Vierailija
40/1013 |
12.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan syytä neuvotella palkasta tai vaihtaa työpaikkaa?

Eihän pieni palkka ole tässä pääasiassa, vaan se että eläkkeitä pitäisi leikata. Ap ja muut pullamössöt maksaisvat mielellään satasen, ettei eläkeläinen saa viittäkymppiä.

Nythän todellisuudessa työssäkävijät maksaa eläkemaksuissaan pääosin eläkeläisten eläkkeitä. Eli joka satasesta menee suurin osa sinunkin eläkkeeseesi. Eläkerahastot vaan kasvavat ja tulevat eläkkeet pienenevät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan