Sametti: haluan vaihtaa takaisin alkuperäiseen sukupuoleeni:
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/7d9fd668-3432-4a3f-a979-aa9e07d…;
Tänään telkkarissa.
Kommentit (1830)
Vierailija kirjoitti:
Eipä toimi lainaus, mutta olen eri joka ei tiedä mitä tarkoittaa yas queen. Ei kukaan valtaväestöön kuuluva tiedä tuollaisia.
No auttaako sinua se selitys, jonka kirjoitin edelliselle sivulle? Olen eri mieltä kanssasi. Eikös nyt Rupaul's Drag race ole ihan tunnettu tosi-tv-ohjelma? (Itse en ole sitä koskaan katsonut, mutta aika paljon se on ollut esillä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoriso ei aina ajattele omilla aivoilaan . Ryhmäpaine on kova.
Tämän takia heillä on vanhemmat. Vanhempien pitää tukea ja kasvattaa tässä kohtaakin niin, että nuori rohkenee valita oikean ja järkevän tien.
Lapsen pitää antaa kasvaa omaksi itsekseen ja tukea oman identiteetin kehittymistä vahvaksi. Silloin voi aikuisena olla juuri sitä mitä tuntee olevansa muiden mielipiteistä välittämättä. Yleensä lapsesta näkee jo pienenä sen erilaisuuden olipa sitten kyse homoseksuaalista tai transihmisestä. Ne erot sitten vain korostuvat mitä vanhemmaksi kasvaa ja oma persoona tulee esiin. Jos ihmisen sisimpään perustuvaa oleellista ominaisuutta voisi muuttaa jollain terapialla niin sitten voisi heteroista tehdä helposti homoseksuaaleja ja omaan sukupuoleensa tyytyväisistä transihmisiä. Tähän kuitenkin eivät n
Sukupuoli ei ole sama kuin sukupuolirooli. Ei tarvitse noudattaa sukupuolirooleja, mutta se ei tarkoita, että olisi toista sukupuolta.
Erilaisuuden ja vääränlaisuden kokemus voi johtua monesta asiasta. Sitähän Sametti juuri videoillaan kertoo, että vääränlaisuuden kokemus johti siihen että hän ajattteli olevansa mies. Että hän ei oliisi niin outo, jos olisi mies kuin naisena koki olevansa. Ja sanoi, että tajusi, että on transmiehenä sitten vain outo mies. Ja kun hyväksyi oman "outoutensa", niin palasi takaisin biologiseen sukupuoleensa.
Poliitikot eivät tähän asiaan tartu. Yksinkertaista matematiikkaa: terveydenhuollon kustannukset kokonaisuuteen peilaten olemattomat ja nämä ihmiset tuovat sitä kuormaa terveydenhuoltoon kävivätpä he transhoidot tai ei. Kannattaako rahallisesti noin vähäpätöisen asian vuoksi alkaa omaa naamaa likaamaan näin tunnepitoisessa keskustelussa? Ei todella. Kaikkiin epäsuosittuihin päätöksiin tarvitaan joku Kaikkonen, Sipilä tai persu valmiina ottamaan vastaan seuraavan vaalikauden mittainen paitsioasema, ehkä tämä on joskus listalla tämäkin epäkohta.
Ja epäkohta miksi? Rahan vuoksi? Ei.
Kukaan ei tunnu ihan hirveästi välittävän niistä nuorista ihmisistä joilla menee paikkakunta vaihtoon ja koko elämältä putoaa pohja, kun on tullut nuoruuden kriisejä ratkottua hyvin näkyvällä tavalla. Esimerkiksi ystäväni tytär: poikatyttö jonka parhaat kaverit olivat läpi lapsuuden poikia, ihan siksi ettei naapurustossa ollut saman ikäisiä tyttöjä. Yläkoulun alkaessa koki kamalan identiteettikriisin kun ei enää kelvannutkaan poikien kaveriporukkaan. Tytötkin tuntuivat vierailta. Yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden kautta sateenkaariporukkaan. Siellä kokemus muunsukupuolisuudesta ja lesboudesta. Tyttökokeiluja, näyttävästi erikoinen tyyli, kotona itkua pimeässä huoneessa, hallitsematonta ahmimista, parikymmentä kiloa painoa hetkessä. Lopulta ei pystynyt menemään edes kouluun, koska ei halunnut nähdä näitä "ystäviä / lesboystäviä" -eikä kiusaajia. Paine tuli molemmilta puolin. Kotikoulussa ysiluokan kevät. Sitten lukioon toiselle paikkakunnalle ja helpotti. Paino lähti tippumaan, löytyi kavereita, poikaystävä, koulu alkoi sujua. Entisen paikkakunnan nuoria ei halua häpeältään enää edes nähdä.
Mitä jos hänellä ei olisi ollut rakastavaa perhettä ympärillä? Olisiko enää hengissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Samettihenkilö on aika lailla harvinaienn tapaus - transkatuja. Hän saa huomattavan paljon palstatilaa. Tuollaisia tapauksia on, mutta harvoja.
Ai, millä tavalla harvinainen? Mistä tietosi on peräisin? Eihän Suomessa edes ole tehty tutkimusta transhoitojen katumisesta! WPATHin transhoitoja kannattava jäsen kertoi just tänä vuonna, että katumisprosentti on todennäkösesti vähintään 30.
Mielenkiintoinen ilmaus tämä todennäköisesti. Tilanne on varmasti eri juuri näissä maissa missä ei tämmöistä tutkimus ja diagnosointijärjestelmää ole kuin meillä.
Ahaa, kannatatko setan ym aktiivien vaatimusta hoitoa edeltävän tutkimusprosessin keventämisestä?
Vierailija kirjoitti:
https://www.hus.fi/ajankohtaista/matka-sukupuolen-korjaukseen
Sukupuolenvaihdos on tuon linkin mukaan todella pitkä prosessi, ja tuon mukaan siihen ei ryhdytä, jos on psykiatrisia ongelmia, jotka pitää hoitaa ensin. Miten on mahdollista, että Sametille on voitu tehdä, jos noita psykiatrisia ongelmia ei ole hoidettu ensin pois?
Vain tietyt psykiatriset ongelmat estävät prosessin. Monet mt-ongelmat eivät estä eikä kaikkia psykiatrisiakaan ongelmia tunnisteta prosessissa, vaikka se ideaalia olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä toimi lainaus, mutta olen eri joka ei tiedä mitä tarkoittaa yas queen. Ei kukaan valtaväestöön kuuluva tiedä tuollaisia.
No auttaako sinua se selitys, jonka kirjoitin edelliselle sivulle? Olen eri mieltä kanssasi. Eikös nyt Rupaul's Drag race ole ihan tunnettu tosi-tv-ohjelma? (Itse en ole sitä koskaan katsonut, mutta aika paljon se on ollut esillä.)
Katsoin googlesta :) En ole katsonut tositeeveeohjelmia enkä ole yhtään kiinnostunut transihmisten asioista, toki olen ollut heitä kohtaan hyväntahtoinen ja olen periaatteessa edelleen. En kuitenkaan käsitä transideologiaa, jota on jo useamman vuoden ujutettu mediaan, se on muuttanut käsitystäni negatiivisemmaksi.
Ehkäpä transaktivistit käyttävät hyväkseen sitä, että ihmiset ovat pääsääntöisesti Suomen kaltaisessa maassa vastaanottavaisia vähemmistöjen oikeuksille ja sen varjolla sitten pesiytyy kielteisiäkin ilmiöitä sateenkaaren alle. Omaa huomiotani kiinnitti (näihin asioihin suht pitkäjänteisesti perehtyneenä) se, että nykyisin ilmeisesti kaikki psykodynaamisen ja kehityspsykologiset faktat ohitetaan samaistamalla sukupuoli sukupuolielimiin ja omiin kokemuksiin sukupuolesta. Se on erittäin köyhä, ellei suorastaan populistihenkinen käsitys sukupuolesta. Miten tällaisilla argumenteilla on voitu mennä täydestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intersektionaalit on heti kurkussa kiinni, jos jossain lasta kasvatetaan kohti sen omaa sukupuolta. Se on toksista. Sen sijaan uskotellaan, että sukupuolen voi vaihtaa. Valehtelevat korjauksesta. Miehestä ei voi tehdä naista, eikä naisesta miestä. Jälki on edelleen rujoa, ja vie koko elämän sekaisin.
Ei sukupuoleen voi kasvattaa, siihen synnytään. Jokaisella lapsella on omat juttunsa josta tykkää ja niitä pitää kannustaa. Kaikki tytöt ei tykkää nukkeleikeistä eikä kaikki pojat jostain autoleikeistä, mutta niillä ei ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa. Jos tytöstä, joka haluaa leikkiä ns. poikein leikkejä ja häntä kiinnostta tekniikka tms. koitetaan pakottaa tyttöjen iänkaikkisiin hoivajuttuihin (kasvattaa kohti omaa tiukasti määriteltyä sukupuolta), niin kyllä siinä äkkiä pää sekoaa ja koittaa sitten keinolla millä hyvänsä tehdä itsensä pojaksi että saa teh
Jep, sukupuoli = biologiaa.
Kaikki huttu siitä ympäriltä, kuka tykkää mistäkin leluista ja leikeistä, ei se määritä sukupuolta, vaikka väestötasolla tiettyä korrelaatiota näkyykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin googlesta :) En ole katsonut tositeeveeohjelmia enkä ole yhtään kiinnostunut transihmisten asioista, toki olen ollut heitä kohtaan hyväntahtoinen ja olen periaatteessa edelleen. En kuitenkaan käsitä transideologiaa, jota on jo useamman vuoden ujutettu mediaan, se on muuttanut käsitystäni negatiivisemmaksi.
Ehkäpä transaktivistit käyttävät hyväkseen sitä, että ihmiset ovat pääsääntöisesti Suomen kaltaisessa maassa vastaanotta
Kehityspsykologia on jätetty sivuun, koska jos sitä mietittäisiin, niin jouduttaisiin myöntämään, ettei nykyinen lastenkasvatusmalli, miten se käytännössä toteutuu (rauhattomat liian isot lapsiryhmät) tue lapsen kehitystä henkisesti vakaaksi ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä transaktivistit käyttävät hyväkseen sitä, että ihmiset ovat pääsääntöisesti Suomen kaltaisessa maassa vastaanottavaisia vähemmistöjen oikeuksille ja sen varjolla sitten pesiytyy kielteisiäkin ilmiöitä sateenkaaren alle. Omaa huomiotani kiinnitti (näihin asioihin suht pitkäjänteisesti perehtyneenä) se, että nykyisin ilmeisesti kaikki psykodynaamisen ja kehityspsykologiset faktat ohitetaan samaistamalla sukupuoli sukupuolielimiin ja omiin kokemuksiin sukupuolesta. Se on erittäin köyhä, ellei suorastaan populistihenkinen käsitys sukupuolesta. Miten tällaisilla argumenteilla on voitu mennä täydestä?
Minusta villakoiran ydin on tässä. Mielestäni asia on juuri noin. Olin itsekin muutama vuosi sitten sitä mieltä, että hoitoihin ei kukaan hakeudu muuta kuin viimeisessä hädässä eikä ketään, joka ei ole "oikeasti trans", hoideta. Sitten aloin perehtyä asiaan. Oikeastaan kiitos kuuluu sekä jollekulle vauvapalstalaiselle, joka esitti kysymyksiä, joihin en osannut vastata, että juurikin Sametille, joka kertoi omista kokemuksistaan. Näiden seurauksena aloin ottamaan selvää asioista, ja välillä toivon, etten olisi tietoinen kaikista niistä asioista, joita nyt tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä transaktivistit käyttävät hyväkseen sitä, että ihmiset ovat pääsääntöisesti Suomen kaltaisessa maassa vastaanotta
Jotenkin entistä enemmän tulee mieleen menneisyyden lobotomialeikkaukset, joilla kaikista mielenterveysongelmista kuviteltiin päästävän eroon vähän niinkuin taikasanalla. Nyt samaa oikotietä haetaan sukupuolileikkauksista
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot eivät tähän asiaan tartu. Yksinkertaista matematiikkaa: terveydenhuollon kustannukset kokonaisuuteen peilaten olemattomat ja nämä ihmiset tuovat sitä kuormaa terveydenhuoltoon kävivätpä he transhoidot tai ei. Kannattaako rahallisesti noin vähäpätöisen asian vuoksi alkaa omaa naamaa likaamaan näin tunnepitoisessa keskustelussa? Ei todella. Kaikkiin epäsuosittuihin päätöksiin tarvitaan joku Kaikkonen, Sipilä tai persu valmiina ottamaan vastaan seuraavan vaalikauden mittainen paitsioasema, ehkä tämä on joskus listalla tämäkin epäkohta.
Ja epäkohta miksi? Rahan vuoksi? Ei.
Kukaan ei tunnu ihan hirveästi välittävän niistä nuorista ihmisistä joilla menee paikkakunta vaihtoon ja koko elämältä putoaa pohja, kun on tullut nuoruuden kriisejä ratkottua hyvin näkyvällä tavalla. Esimerkiksi ystäväni tytär: poikatyttö jonka parhaat kaverit olivat läpi lapsuuden poikia, ihan siksi ettei naapurustossa ollut saman ikäisiä t
Jatkan vielä tähän, että tuo sateenkaariporukka (pelkkiä biologisia tyttöjä) kasaantui kahden kaveruksen ympärille, jotka oli ystävän tyttöä yhden luokka-asteen edellä. Toinen tytöistä on todella voimakas persoona, tiedän hänet tuosta kylältä noin suurinpiirtein. Oli jo alakoulussa isokokoinen ja isoääninen, ihan kaikella rakkaudella :) Hän on käsittääkseni äidin ja sisaruksen kanssa elänyt kolmestaan. Toinen kaveri on sitten kulkenut mukana alakoulusta asti. Heillä oli muutaman tytön porukka, johon ystävän tytär liittyi. Myöhemmin porukassa kulki ehkä 6-8 tyttöä. Tiedän koska oma lapsi kavereineen juorusi näistä, joten valitettavasti kuulin sen raadollisemman puolen tarinasta kuin ystäväni. Nyt muutaman vuoden myöhemmin porukka on hajonnut. En tiedä missä muut ovat, mutta tämä isokokoinen tyttö on lihonut entisestään ja minusta näyttää tuolla kylällä nähdessä, että hän ehkä juo tai on kovalla lääkityksellä.
Ihan oikeasti näihin pitäisi kodin ja koulun yhteistyössä jotenkin puuttua. Sukupuoli/seksuaalivähemmistöjen keskuudessa tapahtuva seksiin painostaminen liian nuorella iällä ei pitäisi olla sen vaikeampi asia puuttua kuin valtaväestön nuortenkaan. Mutta koskettamaton tabuhan tuo aihe selvästi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä transaktivistit käyttävät hyväkseen sitä, että ihmiset ova
Minusta villakoiran ydin on tässä. Mielestäni asia on juuri noin. Olin itsekin muutama vuosi sitten sitä mieltä, että hoitoihin ei kukaan hakeudu muuta kuin viimeisessä hädässä eikä ketään, joka ei ole "oikeasti trans", hoideta. Sitten aloin perehtyä asiaan. Oikeastaan kiitos kuuluu sekä jollekulle vauvapalstalaiselle, joka esitti kysymyksiä, joihin en osannut vastata, että juurikin Sametille, joka kertoi omista kokemuksistaan. Näiden seurauksena aloin ottamaan selvää asioista, ja välillä toivon, etten olisi tietoinen kaikista niistä asioista, joita nyt tiedän.
No mikäs niin yllätti ja mistä toivoisit olevasi tietämätön?
"No mikäs niin yllätti ja mistä toivoisit olevasi tietämätön?"
Se yllätti, että hoidot eivät varsinaisesti perustu tieteelliseen tutkimukseen (esim. noita pitkiä seurantatutkimuksia ei ole tehty esim. maissa, joissa on julkinen terveydenhuolto). Se, että hoidoilla on hirveästi komplikaatioita. Toivoisin olevani tietämätön esim. just monista genitaalikirurgian komplikaatioista sekä fetissielementeistä, jotka liittyvät transilmiöön sekä queerideologiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyy räikeimmin intersektionaalisen marxilaisen feminismin raadollinen ja nihilistinen maailmankuva. Kukaan ei ota vastuuta näistä idelogian aivopesemistä uhreista.
Ihminen ottaa tämän sukupuolenvaihdoshuuhaan suhteen ihan itse vastuun itsestään ja tekemisistään. Miten olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kait sentään verorahoja oo tähän laitettu?
On, mutta sappileikkaukseen ei pääse kuin teho-osaston kautta
Ja sterilisaatioon pitäisi päästä ihan heittämällä omasta pyynnöstä, niin jäisi aimo liuta näitä identiteettivammaisia syntymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyy räikeimmin intersektionaalisen marxilaisen feminismin raadollinen ja nihilistinen maailmankuva. Kukaan ei ota vastuuta näistä idelogian aivopesemistä uhreista.
Ihminen ottaa tämän sukupuolenvaihdoshuuhaan suhteen ihan itse vastuun itsestään ja tekemisistään. Miten olisi?
Olethan tietoinen, että nämä ovat julkisella puolella tehtäviä toimenpiteitä? Niin kauan, kun niitä tehdään verorahoilla, niihin ei voi suhtautua noin. Jos niitä aletaan kustantaa kokonaan omasta pussista, tuota suhtautumista voi harkita. Pitäisi kuitenkin muistaa myös se, mitä Hippokrateen valassa sanotaan: "Elintapoja koskevia ohjeita tulen käyttämään sairaiden hyväksi kykyni ja harkintani mukaan: tulen torjumaan kaiken, mikä voi olla vahingoksi ja vääryydeksi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan normaaliälyinen ihminen ei katso tuota sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten se hengenlähtö oli lähellä?"
Hän sai ison verenvuodon. On kirjoittanut siitä blogissaan.
Ja ihan oikein hänelle.
Miksi? Selitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten se hengenlähtö oli lähellä?"
Hän sai ison verenvuodon. On kirjoittanut siitä blogissaan.
Ja ihan oikein hänelle.
Mitä annettavaa sulla on tälle keskustelulle?
Voisitko ihan ensin kertoa, mikä syy sinulla on vähätellä Sametin kokemaa komplikaatiota, niin minä etsin sillä aikaa sen blogipostauksen, jossa hän tuosta verenvuodosta kertoo?