Saako pajun oksia repiä ilman maanomistajan lupaa?
Kommentit (65)
Ei ainakaan mun maalta saa. Vuokraan sitä maata kunnalta.
Täällä maalla monet kerää pajunoksia ennen pääsiäistä ison tien vieressä olevista pajuista, siis monesti näen jonkun pajuista oksia ottavan tai kulkevat pajunoksat kädessä. Joskus yli 10 vuotta sitten kuulin kun olin lenkillä kun joku vanhempi nainen meni sanomaan pajunoksien kerääjälle että kyllä ne oksat olisi nätimpiä pajussa, kaupungin omistamia maita kaiketi ovat nämä alueet mistä ihmiset pajunoksia täällä päin on keränneet.
Luulen, ettei kukaan maanomistaja pahastu, jos otat pajuja kotikäyttöön. Paju on maanomistajalle haittakasvi ja vie valoa ja voimaa muilta puilta.
Sitäpaitsi, teiden vieressä on n. 5m syvyydet rajavyöhykkeet, jotka kuuluvat tien ylläpitäjän/omistajan vastuulle pitää puhtaana liikenne turvallisuuden vuoksi, jotka usein kasvavat pajua.
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla monet kerää pajunoksia ennen pääsiäistä ison tien vieressä olevista pajuista, siis monesti näen jonkun pajuista oksia ottavan tai kulkevat pajunoksat kädessä. Joskus yli 10 vuotta sitten kuulin kun olin lenkillä kun joku vanhempi nainen meni sanomaan pajunoksien kerääjälle että kyllä ne oksat olisi nätimpiä pajussa, kaupungin omistamia maita kaiketi ovat nämä alueet mistä ihmiset pajunoksia täällä päin on keränneet.
Olipa ne kaupungin tai yksityisen omistuksessa, teiden molemmin puolin on vähintäin 5m syvät rajavyöhykkeet, jotka pitää pitää kasvillisuudesta puhtaana.
Ja viimeustään toukokuussa, kun routa on sulanut, jos tien varsille on kasvanut pajukkoa, ne pitää niittää pois eli viime kesän kasvu. Eli hyvin voi ottaa niitä pajunkissoja teiden varsilta.
Ei saa. Edes maassa olevia oksia et saa kerätä ilman lupaa. Ne on maanomistajan omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulta älykääpiö tosiaankaan ikinä mitään älykästä irtoa?
No jos et tiedä vastausta, niin turhaan keuhkoot.
Siis: älykääpiöltä ei tosiaankaan irtoa mitään älykästä.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, ettei kukaan maanomistaja pahastu, jos otat pajuja kotikäyttöön. Paju on maanomistajalle haittakasvi ja vie valoa ja voimaa muilta puilta.
Sitäpaitsi, teiden vieressä on n. 5m syvyydet rajavyöhykkeet, jotka kuuluvat tien ylläpitäjän/omistajan vastuulle pitää puhtaana liikenne turvallisuuden vuoksi, jotka usein kasvavat pajua.
Ei saa katkoa oksia, moni pajun näköinen terijoensalava on istutettu tarkoituksella näkösuojaksi pihan ja tien väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa ne kaupungin tai yksityisen omistuksessa, teiden molemmin puolin on vähintäin 5m syvät rajavyöhykkeet, jotka pitää pitää kasvillisuudesta puhtaana.
Ja viimeustään toukokuussa, kun routa on sulanut, jos tien varsille on kasvanut pajukkoa, ne pitää niittää pois eli viime kesän kasvu. Eli hyvin voi ottaa niitä pajunkissoja teiden varsilta.
Ei koske yksityisteitä. Eihän kaikilla ole niihin edes välttämättä käyttöoikeutta.
Pajua ei saa repiä. Paju on yksi Suomen tärkeimmistä kasveista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään saa, mutta tuskin ketään kiinnostaa, kun lapsi ottaa pajusta oksia. Ja paju villiintyy siitä.
Taidan ilmoittaa yhdelle maanomistajalle muutamasta lapsesta jotka repi pajun oksia.182
Saat naurut päällesi . Paju ei ole hyöykasvi maanomistajalle, päinvastoin niitä raivataan pois ettei alueet pusikoidu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa katkoa oksia, moni pajun näköinen terijoensalava on istutettu tarkoituksella näkösuojaksi pihan ja tien väliin.
Kuka sotkee terijoensalavan ja pajun?
Ja kyllä, teiden varsilta saa kerätä pajua, sillä teiden molemmin puolin on rahavyöhyke, joka ei ole kenenkän maata, vaikka omistaisit maan, eikä sinne saa edes istuttaa mitään kasveja, sillä ne vaarantavat liikenneturvallisuutta ja siksi laki velvoittaa saktion uhalla pitämään maa-alueen puhtaana eli siinä mielessä niitä terijoensalavia ja pajunkissoja ei voi sekoittaa keskenään. Samoin pajukissoja voi ottaa sähköliljojen alta, myös ne on pidettävä ilman kasvillisuutta.
Oletko, ap, tyytyväinen saamiisi vastauksiin?
Miten on?
Jossain luki että pitää olla lupa.
Minkähän takia ei saisi, kun nehän ovat sitkeitä ja oksat kasvaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi, teiden vieressä on n. 5m syvyydet rajavyöhykkeet, jotka kuuluvat tien ylläpitäjän/omistajan vastuulle pitää puhtaana liikenne turvallisuuden vuoksi, jotka usein kasvavat pajua
Voi pyhä jysäys, ne on eri näköisiä, eikä niitä teiden varrelle istuteta, vaan tonteille
Ilmeisesi sinulla ei ole muuta tekemistä kuin vaivata päätäsi tuollaisella
EI ehkä saa mutta ketään ei kiinnosta.
Ei ole pajut sukupuuttoon kuolleet, vaikka virpojat ym. muutaman oksan ottavat. Kannattaa leikata oksasaksilla, ei repiä.
Sitä varmaan kiinnostaa ihan hirveästi. Paju tekee siihen kohtaan haaroja mistä se on leikattu. Sitkeä kasvi