Mitä tapahtuu jos vanhanaikaisen hellan levy on täysillä esim. työpäivän ajan, jos vahingossa jää tai koira kääntää?
Syttyykö aina tulipalo vaikkei hellalla olisi palavaa materiaalia? Eli kuumeneeko se levy aina vaan kunnes hehkuu ihan punaisena ja sytyttää kauempanakin olevaa ainesta...
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ota johto seinästä irti sitten.
Takaisin sitä ei sitten saa asentaa kuin sähkömies niin ei ole oikein fiksua
Töpseliä,pistoketta kyllä tarkoitin.
Harvemmin vaan kolmivaiheliesi on töpselillä seinässä. Itse asiassa ei koskaan. Aina ne on kiinteitä asennuksia.
Yhden tai kahden levyn keittolevyjä löytyy kyllä töpsselikytkentäisenä. Ehkä jotain miniuunejakin. Yksi vaiheisia ne on.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on jäänyt päälle, ei mitään ole tapahtunut, kun en hellan lähellä pidä mitään koskaan
Tuurilla ne laivatkin seilaa. Kunnes karahtavat karille.
Tietystikään sinulle, joka olet äärimmäisen tarkka ja et ikinä tee virheitä, ei voi sattua mitään sellaista vahinkoa, joita tyhmemmillesi tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Pöytä- ja hellalevyt voivat syttyä. Jos et keksi muuta levysuojaa (ei ole varaa ostaa virallista levysuojaa), niin teippaa nupit jeesusteipillä nollalle. Itse en ottaisi sitä riskiä, että lemmikki kääntää hellan levyt.
Lieden sulake veks.
Jos asia vaivaa, niin hommaa liesivahti, joka katkaisee sähköt liedestä, jos lämpötila nousee liikaa tai jos liesi on liian kauan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytä- ja hellalevyt voivat syttyä. Jos et keksi muuta levysuojaa (ei ole varaa ostaa virallista levysuojaa), niin teippaa nupit jeesusteipillä nollalle. Itse en ottaisi sitä riskiä, että lemmikki kääntää hellan levyt.
Ehkä helpompi nypätä ne nupit vaan irti :D
Kaikkein helpointa on painaa lähtiessä keittiön sulake pois päältä ja palatessa taas takaisin päälle. Siinähän vääntelee nappuloita.
Hellan sulakkeen voi ruuvata irti, kunhan ensin selvittää mikä on hellan sulake, niitä on aika huonosti merkitty, mikä kuuluu mihinkin. Hella sentään ylee
Asutko jossain kallion kopissa jossa sähköt on tehty ennen sotia kun hella on valovirrassa yhden vaiheen
Vielä 70-luvun alussa kerrostaloasuntoja tehtiin yksivaiheisina ympäri Suomen. Hella uuni systeemikin siis yhden sulakkeen takana. Juuri muutin sellaisesta 71 rakennetusta kolmiosta tuoreenpaan 2020 rakennettuun.
Arvaa vaan montako roikkaa tarvittiin, kun makuuhuoneissa oli 1 pistorasia ja olohuoneessa 2. Sius kaksi seinää ilman pistorasioita. TV antennirasioita oli 1. Ja sekin sellaisessa olohuoneen nurkassa, että kenelläkään ei tule mieleen laittaa televisiota sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein helpointa on painaa lähtiessä keittiön sulake pois päältä ja palatessa taas takaisin päälle. Siinähän vääntelee nappuloita.
Vanhassa sähkötaulussa ei mitään muuta painettavaa kuin pääkytkin. Jos sen painaa pois päältä, niin ei voi käyttää hellaa, mutta pakastin ja jääkaappi lämpenee samalla. Hellan sulakkeen voi ruuvata irti, kunhan ensin selvittää mikä on hellan sulake, niitä on aika huonosti merkitty, mikä kuuluu mihinkin. Hella sentään ylee
Hellassa on 3 sulaketta. Ei riitä, että ottaa yhden pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hätää jos palavaa materiaalia ei ole lähellä ja hellan/uunin sivuilla on tarpeeksi tilaa. Joskus näkee kuinka keittiön kaapistot ovat käytännössä kiinni hellassa ja se voi materiaalista riippuen osoittautua ongelmaksi.
Minulla on joskus jäänyt n. 8 tunniksi hella kutoselle. Keittiö oli hyvin lämmin mutta ei mitään varsinaista ongelmaa.Tuliko iso sähkölasku?
Saman verran kun saunomisesta. Euron luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hätää jos palavaa materiaalia ei ole lähellä ja hellan/uunin sivuilla on tarpeeksi tilaa. Joskus näkee kuinka keittiön kaapistot ovat käytännössä kiinni hellassa ja se voi materiaalista riippuen osoittautua ongelmaksi.
Minulla on joskus jäänyt n. 8 tunniksi hella kutoselle. Keittiö oli hyvin lämmin mutta ei mitään varsinaista ongelmaa.
Huh huh...
"Hellassa on 3 sulaketta. Ei riitä, että ottaa yhden pois."
Väärin. Ei pidä kommentoida kun ei tiedä
Hellassa voi olla 1, 2 tai 3 sulaketta. Johdotuksesya ja kytkennästä riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä helpompi on kotoa lähtiessä napsauttaa lieden sulake pois päältä.
Aikaavievää ruuvata sulake irti ja jos hajoaa, etsiä kaupasta samanlaista...
Silloin kun oli vanha hella, pidin sulakkeet päällä ainoastaan kun hella käytössä.
Kaverin kissa oli hypätessään polkaissut levyt päälle, ja oli jo kampetta vieressä alkanut sulaa.
Itsellä on liesivahti vuokra-asunnossa joten liesi sammuu itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun oli vanha hella, pidin sulakkeet päällä ainoastaan kun hella käytössä.
Kaverin kissa oli hypätessään polkaissut levyt päälle, ja oli jo kampetta vieressä alkanut sulaa.
Ja kyllä kerran minullakin olisi ollut päällä hella jos ei olisi ollut sulakkeet pois. Monta vuotta turhaan varautumista, mutta yksikin kerta riittää tulipaloon. Kyllähän niitä tapahtuu.
Olen asunut myös sellaisessa asunnossa jossa vanhat sulakkeet piti ruuvata pois, eikä napsauttaa, enkä kokenut mitenkään ylivoimaiseksi. Ihan rutiinijuttu tarkistaa ennen lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä palatessa jäätelökään niin vihlaise hammasta kun sitä velliä lusikoi suuhunsa.
Vierailija kirjoitti:
Kotoa lähtiessä lieden sulakkeet/johdonsuojat pois. Ei varmana levyt kuumene.
Minä otan pääsulakkeet pois
Alle 2-kymppisenä Itselläni oli paha tapa jättää hella vahingossa päälle. Sain sitten kuulla siitä - seurauksena pakko-oireinen häiriö eli tarkistuspakko. Olen kärsinyt siitä nyt yli 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhassa sähkötaulussa ei mitään muuta painettavaa kuin pääkytkin. Jos sen painaa pois päältä, niin ei voi käyttää hellaa, mutta pakastin ja jääkaappi lämpenee samalla. Hellan sulakkeen voi ruuvata irti, kunhan ensin selvittää mikä on hellan sulake, niitä on aika huonosti m
Asun asunnossa, jossa pääkytkintä ei saa pois päältä.
VOI JEESUS, mitä kysymyksiä täällä on!
Amerikassa köyhät lämmittävät asuntojaan hellalla tai uunilla.
Levy hehkui punaisena ja koko yksiö oli kuuma kun viikonlopun jälkeen tultiin kotiin. Oli siis pieni keittokomero ja todennäköisesti vahingossa mennyt levy päälle kun jotain siellä on häärätty.