Mitä tehdä vainoajalle
Minusta levitellään huhuja anonyymisti, mutta kuitenkin että minut tunnistetaan. Olen 100% varma kuka huhuja levittää. Ottaako poliisit vakavasti näitä, kannattaako tehdä rikosilmoitus? Ja tärkein, saahan tuo ihminen tuomion ja mahdollisesti lukkojen taakse koska tiedän ettei ole töissä (ei ole kykenevä maksamaan korvauksia) Tätä on jatkunut nyt jo puoli vuotta eikä loppua näy. Syytä en tiedä miksi tämä ihminen tekee näin, liittyy yhteisiin tuttuihin ja sen myötä helppo yhdistää ja sanon epäillynkin suoraan jos teen ilmoituksen niin osaavat ottaa seurantaan.
Onko kellään kokemusta vastaavasta, miten asia ratkesi vai ratkesiko ollenkaan? Mietityttää prosessin kesto ja onko sitten kuitenkin turhaa jos ei tuomita ja menee vaan pahemmaksi.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Miten toimia jos toimittaja kirjoittaa jutun jossa henkilöstä esitetään väitteitä jotka ei pidä paikkaansa?
Rikosilmoitus
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tapauksen missä vainottu kuvitteli kaiken ja olikin itse se vainoaja + mustamaalaaja.
Miten tämmöisessä tapauksessa toimitaan, perätön ilmianto? Entä jos selviää että tällä on jokin sairaus esimerkiksi skitsofrenia, joutuuko vastuuseen? Vai onko syyntakeeton.
Mun eksä levittää musta keksittyjä juttuja. Oon pyytänyt todella monesti jo, että voiko lopettaa ja voidaanko selvittää asiat, mutta ei käy. Oikeuteen tämä juttu näillä näkymin menossa, koska eksä nöyryytti mua muutenkin meidän suhteen aikana. Lisäksi käyttää huumausaineita. Tällä hetkellä tämä tilanne rajoittaa elämää ja tekee pikkasen vainoharhaiseksi, että kehen voi enää luottaa ja kehenkä ei.
Vierailija kirjoitti:
Mun eksä levittää musta keksittyjä juttuja. Oon pyytänyt todella monesti jo, että voiko lopettaa ja voidaanko selvittää asiat, mutta ei käy. Oikeuteen tämä juttu näillä näkymin menossa, koska eksä nöyryytti mua muutenkin meidän suhteen aikana. Lisäksi käyttää huumausaineita. Tällä hetkellä tämä tilanne rajoittaa elämää ja tekee pikkasen vainoharhaiseksi, että kehen voi enää luottaa ja kehenkä ei.
Niin vielä, prosessi on hidas ja kestää, enkä todella tiedä auttaako mitään ja loppuuko tämä koskaan. Itse suosittelen muuttoa ja yhteystietojen vaihtoa, pian onneksi näin tapahtuu. Olen jo somesta pois.
Ap, katkaise välit niihin tuttuihin.
Kannattaa tehdä rikosilmoitus mutta varaudu siihen että asiassa kestää vähintään vuosi, voi mennä pari vuottakin ennenkuin otetaan käsittelyyn. Tänä aikana kerää koko ajan todisteita. Kärsivällisyys palkitaan. Voit myös sanoa kyseiselle ihmiselle että aiot tehdä rikosilmoituksen, joskus tämä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vielä, prosessi on hidas ja kestää, enkä todella tiedä auttaako mitään ja loppuuko tämä koskaan. Itse suosittelen muuttoa ja yhteystietojen vaihtoa, pian onneksi näin tapahtuu. Olen jo somesta pois.
Ap, katkaise välit niihin tuttuihin.
Itse jouduin joskus nettistalkkauksen uhriksi ja mikä toimi: Päivitykset vain kavereille ja tämä sankari estoon. Siihen loppui se ennenkuin alkoikaan. On järjen köyhyyttä jakaa julkisena asioitaan jos tietää että joku saa niistä kimmoketta. Sama kuin jättäisi pyörän lukitsematta vain siksi koska "minulla on oikeus". Ei pidä olla myöskään tyhmä somessa.
Vierailija kirjoitti:
Huhujen levittäminen ei ole vainoamista.
Rikosilmoitus.
Ilman todisteita/ todistajia asiaa ei tutkita. Kuten suurinta osaa pikkurikoksista. Resurssipula.
Pitäisi olla esim tämän henkilön uhkaavia ja halventavia puheluita ja viestejä, jotka on lähetetty ap:lle.
Taitaa mennä nyt juoruilu sekaisin vainoamisen kanssa.
Sinusta juorutaan? No, olet kiinnostava.
Luottaako joku juoruämmän (äijän) puheisiin?
Ei. Juoruajiin ei luota kukaan. Joten huoli pois.
Älä jatkossa levittele asioitasi, valikoi ystäväsi, salaa henkilötietosi ja puhelinnumerosi sekä autosi omistajatiedot.
Ja sitten, pikkuhiljaa, on hyvä ottaa hiukan hajurakoa ja vaihtaa asuinpaikkaa. Tuppukylät on kamalia paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus.
Ilman todisteita/ todistajia asiaa ei tutkita. Kuten suurinta osaa pikkurikoksista. Resurssipula.
Pitäisi olla esim tämän henkilön uhkaavia ja halventavia puheluita ja viestejä, jotka on lähetetty ap:lle.
Ei tarvitse olla lähetetty aplle. Näin someaikana riittää jos levittää esimerkiksi keskustelupalstalla ihmisestä juoruja niin lähtee tutkintaan ja poliisi selvittää kirjoittelijan. Luulen että aplla on tästä kyse.
Juorutaan anonyymisti? Mitä helvettiä nyt taas.
Vierailija kirjoitti:
Älä jatkossa levittele asioitasi, valikoi ystäväsi, salaa henkilötietosi ja puhelinnumerosi sekä autosi omistajatiedot.
Ja sitten, pikkuhiljaa, on hyvä ottaa hiukan hajurakoa ja vaihtaa asuinpaikkaa. Tuppukylät on kamalia paikkoja.
Paikkakunnan vaihto ei aina auta, nettikiusaaminen jatkuu siitä huolimatta. Vain tuomarin sanaa totellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus.
Ei tarvitse olla lähetetty aplle. Näin someaikana riittää jos levittää esimerkiksi keskustelupalstalla ihmisestä juoruja niin lähtee tutkintaan ja poliisi selvittää kirjoittelijan. Luulen että aplla on tästä kyse.
Juuri tästä on kyse. Anonyymilla alustalla joku levittää (tiedän kuka!!) minusta valheita ja niistä teksteistä minut tunnistaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus.
Juuri tästä on kyse. Anonyymilla alustalla joku levittää (tiedän kuka!!) minusta valheita ja niistä teksteistä minut tunnistaa.
Ap
Oletko mies vai nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus.
Juuri tästä on kyse. Anonyymilla alustalla joku levittää (tiedän kuka!!) minusta valheita ja niistä teks
Nainen ja tämä huhujen levittäjä myös nainen, jos sillä jotain merkitystä. Yksi epäilys olisi syynä tähän yhteinen miestuttu jonka kanssa päädyimme yhteen ja tämä nainen olisi ilmeisemmin ihastunut häneen. Emme ole enää yhdessä että sikäli ihmettelen miksi tekee tämmöistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuntemattomat ihmiset voi uskoa huhuja ja tämä voi aiheuttaa haittaa uhrille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus.
No se on enintään kunnianloukkaus tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen, ei vainoamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus.
No se on enintään kunnianloukkaus tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen, ei vainoamista.
Kuten kerroin aiemmin niin tällä alustalla kerrotaan että minut olisi nähty tietyissä paikoissa. On hyvin ahdistavaa että joku seuraa liikkeitäni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuten kerroin aiemmin niin tällä alustalla kerrotaan että minut olisi nähty tietyissä paikoissa. On hyvin ahdistavaa että joku seuraa liikkeitäni.
Mistä voit olla varma, että juuri Sinusta on puhuttu, jos ei nimiä mainita? Voitko osoittaa yhden ketjun tai otsikon missä sitä on tapahtunut?
Oletko jollain tapaa "julkkis" tai somessa näkyvillä?
Miten toimia jos toimittaja kirjoittaa jutun jossa henkilöstä esitetään väitteitä jotka ei pidä paikkaansa?