Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen menettämässä parhaan ystäväni alkoholille

Vierailija
10.04.2025 |

Hei kaikille!

Kaipaisin hieman apua kinkkisessä tilanteessa... Asumme ystävämme kanssa eri kaupungeissa, joten ei nähdä toisimme IRL kovinkaan usein, mutta viestittelemme päivittäin.

Alkoholi tuli hänen elämäänsä oikeastaan koronan jälkeen aika vahvasti, kun alkoi suht säännöllisesti käymään työpaikkansa vieressä olevassa kuppilassa ja sieltä löysi vielä vakipanon. Sellainen panokaveri, joka itsekin haaskaa aikansa ja rahansa alkoholiin ja vällyjen välissä ollaankin aina ihan tuiterissa. Luulen, että se on yksi syy alkoholin käyttöön; saa yleensä ilmaiset kännit tältä panolta ja vastapalveluksesi antaa sitten... no, you know.

Ei sillä, että itse olisin joku absolutisti, kyllähän minäkin alkoholia käytän, mutta huomattavasti vähemmän kuin ystäväni. Nyt olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota siihen, että sinne kuppilaan mennään miten sattuu ja mistä syystä tahansa. Kenen kutsumana tahansa ja nykyään jalat on levällään melkein kenelle tahansa, jolta liikenee juotavaa. Ja sitten ollaan saikulla, koska krapula on ihan kamala tai koska vällyjen välissä on kivempi olla...

Miten otan huoleni esiin? Miten voin sanoa asiasta ilman, että ystäväni suuttuu/loukkaantuu/ pistää ehkä välit poikki? Olen aidosti huolissaan hänen alkoholin käytöstä, mutta mun mielestä hän kyl saa harrastaa irtosuhteita miten tykkää...

Pyydän apua ja kaipaan hyviä vinkkejä... <3  

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sanoa ystävällesi, että olet huolissasi ja pyytää mukaan vaikka avominnen luennolle, ne ovat ilmaisia. Mutta hän päättää kuitenkin, haluaako apua vai ei. 

Oikeasti, kyllä kannattaa olla varovainen, mitä tyrkyttää ystävilleen ja miten pitkälle lähtee holhoamaan. Olen itse ollut tilanteessa ja tiedän, että yleensä nämä huolen ilmaukset yms. eikun ahdistaa ja herättää uhkaa. Muutenkin hauska tuo, että pitäisi löytää ilmaista tekemistä = paljon juovalla ei ole rahaa. Ainakin yksi omista ongelmistani oli, että rahaa nimenomaan oli istua ja tarjota muillekin, jotta seuraa löytyy.

Jossain tilanteessa voi sanoa, että kannattaisi rajoittaa tms. Ja pitää ne omat rajansa, eli jos ystävän kännäily yhtään häiritsee, sanoa se. Mieluummin kuulin ja se tepsi, kun pari kaveria sanoi suoraan, että ei lähde mun kanssa mihinkään ulos, koska juon liikaa ja olen seuraavana päivänä "mahataudissa". Että eivät halua olla minään osana tuota.

Sen sijaan joku lässytys huolehtimisesta ja ehdottelu että lähdetäänpäs kuule reippaalle lenkille vähän nauratti ja ärsytti.

Suorassa puheessa on sekin, että siinä säilyy ystävyys, kun sen jälkeen kun vaiheiluni oli ohi, ei tullut tunnetta, että toinen on jotenkin yläpuolella,  ollut holhoajan asemassa kun mä olin luuserina, jota pitää auttaa. Vaikka en todellakaan apua edes tarvinnut.

Vierailija
62/64 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä teki maksa-arvotestit. Ihmettelin asiaa. Sanoi että alkoholin ongelmakäyttö on paljon yleisempää kuin ihmiset luulee. Alkoholiongelmaa vähätellään.

Saa sitä päänsä sekaisin vailla lyömällä sitä seinään. Sitä ei pidetä normaalina.

Häh? Mitä varten sulle työkkärissä tehtiin testejä? Saitko myös muita terveyspalveluja?

Ei ehkä tarkoita että työkkärin täti olis ottanut testejä, vaan terveystarkastuksessa mikä on kai ihan järkevä käydä kun sen ilmaiseksi saa? 

Joillekin on ollut hyötyäkin, mutta kannattaa muistaa, ettei työkkäri tavoittele välttämättä työttömän etua, vaikka niin väittäisi. Monista työttömistä on yritetty väkisin etsiä työkykyä alentavia sairauksia, oireita on liioiteltu ja niitä on jopa pahimmillaan tekaistu. Kunnat yrittivät säästää tuolla tavoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärissä teki maksa-arvotestit. Ihmettelin asiaa. Sanoi että alkoholin ongelmakäyttö on paljon yleisempää kuin ihmiset luulee. Alkoholiongelmaa vähätellään.

Saa sitä päänsä sekaisin vailla lyömällä sitä seinään. Sitä ei pidetä normaalina.

Häh? Mitä varten sulle työkkärissä tehtiin testejä? Saitko myös muita terveyspalveluja?

Ei ehkä tarkoita että työkkärin täti olis ottanut testejä, vaan terveystarkastuksessa mikä on kai ihan järkevä käydä kun sen ilmaiseksi saa? 

Joillekin on ollut hyötyäkin, mutta kannattaa muistaa, ettei työkkäri tavoittele välttämättä työttömän etua, vaikka niin väittäisi. Monista työttömistä on yritetty väkisin etsiä työkykyä alentavia sai

Aijaa? Mä ainakin tavoittelin ihan omaa etuaniettä sain helposti ja kuluitta labrat ynnä muuta enkä ihan ymmärrä tuota kirjoittamaasi. Jos työkkäri katsoo että työkyky on alentunut niin sehän on vaan helpotus pakkotoimiin. Esim. tilanne että pitää saada jonkinlainen todennus että on joku vaiva joka estää vaikkapa raskaan fyysisen työn. 

Ja eihän työkkäri sinne tosiaan patista, itse sitä pitää ehdottaa jos sinne haluaa - ei se mikään pakollinen ole. 

Vierailija
64/64 |
11.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin on ollut hyötyäkin, mutta kannattaa muistaa, ettei työkkäri tavoittele välttämättä työttömän etua, vaikka niin väittäisi. Monista työttömistä on yritetty väkisin etsiä työkykyä alentavia sai

Millä tavalla kunta säästää "tekaistuilla sairauksilla"?