Olen menettämässä parhaan ystäväni alkoholille
Hei kaikille!
Kaipaisin hieman apua kinkkisessä tilanteessa... Asumme ystävämme kanssa eri kaupungeissa, joten ei nähdä toisimme IRL kovinkaan usein, mutta viestittelemme päivittäin.
Alkoholi tuli hänen elämäänsä oikeastaan koronan jälkeen aika vahvasti, kun alkoi suht säännöllisesti käymään työpaikkansa vieressä olevassa kuppilassa ja sieltä löysi vielä vakipanon. Sellainen panokaveri, joka itsekin haaskaa aikansa ja rahansa alkoholiin ja vällyjen välissä ollaankin aina ihan tuiterissa. Luulen, että se on yksi syy alkoholin käyttöön; saa yleensä ilmaiset kännit tältä panolta ja vastapalveluksesi antaa sitten... no, you know.
Ei sillä, että itse olisin joku absolutisti, kyllähän minäkin alkoholia käytän, mutta huomattavasti vähemmän kuin ystäväni. Nyt olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota siihen, että sinne kuppilaan mennään miten sattuu ja mistä syystä tahansa. Kenen kutsumana tahansa ja nykyään jalat on levällään melkein kenelle tahansa, jolta liikenee juotavaa. Ja sitten ollaan saikulla, koska krapula on ihan kamala tai koska vällyjen välissä on kivempi olla...
Miten otan huoleni esiin? Miten voin sanoa asiasta ilman, että ystäväni suuttuu/loukkaantuu/ pistää ehkä välit poikki? Olen aidosti huolissaan hänen alkoholin käytöstä, mutta mun mielestä hän kyl saa harrastaa irtosuhteita miten tykkää...
Pyydän apua ja kaipaan hyviä vinkkejä... <3
Kommentit (64)
Voi olla että on joku vaihe. Että hän kokee elävänsä 100%:sti vain ryyppyporukassa ja saa endorfiininsa siitä. Olla selvinpäin on yksinäistä ja tylsää. Ehkä hän ei tunne kuuluvansa mihinkään porukkaan paitsi kapakkaan? Ehkä voisit ehdottaa jotain yhteistä tekemistä selvinpäin josta saisi endorfiineja. Kyllähän toi alkoholisoi. Yleensä joku isompi kolaus tarvitaan että hänet saisi heräämään alkoholikuplastaan.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä teki maksa-arvotestit. Ihmettelin asiaa. Sanoi että alkoholin ongelmakäyttö on paljon yleisempää kuin ihmiset luulee. Alkoholiongelmaa vähätellään.
Saa sitä päänsä sekaisin vailla lyömällä sitä seinään. Sitä ei pidetä normaalina.
Häh? Mitä varten sulle työkkärissä tehtiin testejä? Saitko myös muita terveyspalveluja?
Hyvä on sanoa, että olet huolissasi ja että hän on sinulle rakas, siksi puutut. Ja kertoa, että alkoholi on terveydelle haitallista suurina määrinä ja että olet havainnut, että hän käyttää suuria määriä. Puhu faktoista ja omista huolen tunteistasi.
Ei kannata lähteä tälle linjalle. Kyllä aikuinen ihminen tietää, että alkoholi on haitallista ja tietää myös juomansa määrät, kuten muutkin faktat. Ei niillä ole tässä kuitenkaan mitään merkitystä.
Myös vaatimus, että olisi jotenkin "tukena" on melkoisen hankala, koska minkä tukena?
Olen tosiaan elänyt tuon. Ex-ystävälleni tukena oleminen tarkoitti, että kuuntelen hänen kännijorinoitaan kello kahdelta tiistai-yönä, vaikka tiesi minun kelloni soittavan klo 6 seuraavana aamuna. Se tarkoitti, että hän saa tulla luokseni ensin viikonlopuksi, odottaen, että onhan mulla tarjoilua ja sitten kun minä nukun, juoda viinakaapista yksinään salaa kalliit viskit jne. ja piilottaa tyhjät pullot täysien taakse. Se tarkoitti, kuuntelen, kuuntelen, kuuntelen.
Lopulta pinna tosiaan katkesi hänen puoleltaan siinä, kun yksi vkonloppu en ollut kotona vastaanottamassa. Sain kamalat haukut, olin nipottava pska kun en ollut valehdellut miehelleen, että hän on luonani, vaan sanoin kuten asia oli, että en tiedä, missä hän on. En voinut valehdella senkään vuoksi, että entäs, jos jotain oikeasti on sattunut ja häntä ei haeskella muualta luullen, että hän on mun luona.
Jos ystäväsi on todella ns. alkuvaiheessa nyt, vielä voi olla mahdollista jutella siitä, että olet huolissasi ja siitäkin, miten tämä vaikuttaa muihin. Jos hän on sinkku, niin sitten on kovin vähän tehtävissä, sillä eihän hän ole vastuussa kenellekään. Ja se on kova pala purtavaksi, mutta niin se vain on, että jokainen elää kuten tahtoo.
Hankala paikka. Todennäköisesti se loukkaantuu ja välit menee, jos asian ottaa puheeksi. Alkoholiongelma on sitä sorttia, että harvoin sen omaavat tunnustavat omaa ongelmakäyttöään. Susta tulee sitten se ongelma, kun otat asian esille.
Vierailija kirjoitti:
Hankala paikka. Todennäköisesti se loukkaantuu ja välit menee, jos asian ottaa puheeksi. Alkoholiongelma on sitä sorttia, että harvoin sen omaavat tunnustavat omaa ongelmakäyttöään. Susta tulee sitten se ongelma, kun otat asian esille.
Aika usein näissä on sitäkin, että on eletty yhdessä railakas sinkkuaika, jolloin molemmat on ollleet menossa ja meiningissä mukana, alko on näytellyti isoa roolia, on ollut kamalan hauskaa yhdessä rankemmin rytystäen, jne. Sitten toinen alkaa töiden ja perheen kautta lopetella ja vaikka yhteiset tapaamiset vielä onkin sitä samaa tyyliin mökkiviikonloppua tai perjantaina radalla lähtöä, toinen jää siihen yhä pyörteisempään elämään.
Ja siitä jos sitten menee sanomaan, saa kuulla, että on tekopyhä ja kyllä se sullekin maistuu, jne. Mikä on tietysti osaltaan tottakin, mutta siinä, missä itse laittaa korkin kiinni ja lähtee töihin, hirvittää katsella kun toinen pistää usvaa putkeen ja soittaa taas rokulipäivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkkärissä teki maksa-arvotestit. Ihmettelin asiaa. Sanoi että alkoholin ongelmakäyttö on paljon yleisempää kuin ihmiset luulee. Alkoholiongelmaa vähätellään.
Saa sitä päänsä sekaisin vailla lyömällä sitä seinään. Sitä ei pidetä normaalina.
Häh? Mitä varten sulle työkkärissä tehtiin testejä? Saitko myös muita terveyspalveluja?
Tästä kiinnostuin minäkin! En ole saanut työkkäristä mitään muuta kuin satunnaisia soittoja, joten testaamiset olisi aika plussaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein näissä on sitäkin, että on eletty yhdessä railakas sinkkuaika, jolloin molemmat on ollleet menossa ja meiningissä mukana, alko on näytellyti isoa roolia, on ollut kamalan hauskaa yhdessä rankemmin rytystäen, jne. Sitten toinen alkaa töiden ja perheen kautta lopetella ja vaikka yhteiset tapaamiset vielä onkin sitä samaa tyyliin mökkiviikonloppua tai perjantaina radalla lähtöä, toinen jää siihen yhä pyörteisempään elämään.
Ja siitä jos sitten menee sanomaan, saa kuulla, että on tekopyhä ja kyllä se sullekin maistuu, jne. Mikä on tietysti osaltaan tottakin, mutta siinä, missä itse laittaa korkin kiinni ja lähte
Ja noissa voi roolit kääntyä. Olen nähnyt. Yksi menee parisuhteeseen, saa lapsia. On huolissaan sen sinkkukaveein juomisesta, joka sitten menee niin pitkälle, että ainut vaihtoehto on absolutismi ja sen jälkeen roolit vaihtuu. Perheellisen lapset kasvaa, alkaa omaa aikaa olla ja perheellinen alkaa vähän kerrallaan juomaan enemmän ja useammin ja sitten se vanharapajuoppo, nykyinen absolutisti, valittaa siitä, että toinen juo jokaisena viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt vasta huomaat nuo merkit niin voi olla liian myöhäistä.
Riippuvuussairaudesta on toooodella vaikea nousta hoitamaan itseään.
Olen mä näitä merkkejä ennenkin saanut ja pidemmän aikaa. Välillä olenkin heittänyt jotain, että pitäiskö sun tehdä välillä vähän muutakin. Mulla oli viime vuonna pelko sokeritaudista ja kävin labrassa, tästä kun kerroin ystävälleni, niin vähät välitti ja sanoi, että sen labroissa ei oo mitään vikaan...
Ja jossain vaiheessa se jo mietti sen vakipanon hylkäämistäkin, kun sille vakipanolle tuli ilmeisesti joku tauti. Mutta kun siellä baarissa tapahtuu ja "kaikki" juoksee siellä, niin hänkin nyt sit siellä juoksee... Kavereita tosiaan tapaa aina juomisen merkeissä.
Joku kysyi hänen ikäänsä. Nelissäkymmenissä mennään...
Sitä sattuu. Ensin tuli korona, sitten vaimo sekosi (literally) ja sitten alkoholisoitui. Nyt on ex-vaimo ja ryyppää yhdessä uuden jännämiehensä kanssa. Minun kannaltani tämä oli melkein kuin ölottovoitto, vaikka useimmille tietysti olisi tragedia. Uuden naisen kanssa elämä hymyilee ja velatkin tuntuvat saatavilta.
Ei siinä varmaan ole muuta tapaa kuin ottaa puheeksi asia. Koska olette eri kaupungeissa, niin puhelinsoitto sellaiseen aikaan, että ystäväsi ei ole liesussa, itse kokeilisin arki-iltaa ja alkuiltaa. Tämä on niin iso asia, että ei hoidu tekstareilla.
Hyvä on sanoa, että olet huolissasi ja että hän on sinulle rakas, siksi puutut. Ja kertoa, että alkoholi on terveydelle haitallista suurina määrinä ja että olet havainnut, että hän käyttää suuria määriä. Puhu faktoista ja omista huolen tunteistasi. "
Ehdottaa henkilö, joka ei kyllä ymmärrä mitään. Arki-ilta, kun ei ole liesussa? Jos henkilö on kunnon alkoholisti, niin hän käy kyllä baarissa sellaiset 6-7 iltaa viikossa. Jos hän on taas vain joku viikonloppujuoja, niin ei hän tule kuin vihaiseksi siitä, että joku alkaa valittaa hänelle alkoholin käytöstä puhelinlinjojen yli jostain toisesta kaupungista."
Ehkä niin, mutta ehkä on kuitenkin todennäköisempää, että ystävä ei ole kaatokännissä torstaina klo 17 kuin lauantaina iltayhdeksältä? Joskushan sen kanssa nytkin on pystytty puhelimessa puhumaan.
Yritin vain olla rakentava ja antaa AP:lle neuvon, sillä ketjun pituudesta huolimatta niitä ei kovin monta ollut tullut. Minä en usko, että kyseessä on kunnon alkoholisti, vielä, ja luulen, että tilanteita puhua asiasta on kyllä.
Kiitos vastauksestasi ja näkemyksestäsi!
Hyvä on sanoa, että olet huolissasi ja että hän on sinulle rakas, siksi puutut. Ja kertoa, että alkoholi on terveydelle haitallista suurina määrinä ja että olet havainnut, että hän käyttää suuria määriä. Puhu faktoista ja omista huolen tunteistasi.
Oikeasti, kertoa, että alkoholi on terveydelle haitallista suurina määrinä? Oletko nyt tosissasi, että tämä on se seikka, joka saa alkoholistin olemaan, että ahaa, hyvä tietää, ihan uusi juttu mulle!
Itselläni meinasi mennä vähän liian lujaa alkon kanssa yhdessä vaiheessa, monesta eri syystä. Viimeinen, mitä tarvitsin, oli terveyssaarnat. Ne tehoaa yhtä hyvin kuin liikalihavalle sen kertominen, että hampurilaiset ja pitsa on huono, lihottava ruokavalio ja liikalihavuus on epäterveellistä.
Ei noissa tilanteissa auta oikeastaan kun se, että fiksummat alkaa välttelemään ja kääntää selkää, ei todellakaan ymmärrä mitään kännijuttuja, ei todellakaan paapo, jos on tullut mokattua jne. Siinä on riskinsä tietty, että valuu yhä enemmän sinne känniporukoihin, mutta itselleni se, kun selkeästi osoitettiin, että nyt aletaan elämään eri porukoissa ja ollaan eri porukkaa, havahdutti. Että kumpaan suuntaan todellakin haluan elämääni ja ystäväpiiriäni viedä.
Ei nyt ainakaan holhoamaan pidä alkaa ja saarnata mistään liian alkoholinkäytön vaaroista, se saa asetelman jo heti ihan vääräksi. Ethän sinä ole hänen huoltajansa tms. eikä hän kai ole millään tavoin heikkolahjainen, joten älä kohtele häntä niin. Kysele mieluummin kuulumisia ja sano vaikka suoraan, että olet vähän huolissasi. Muista kuitenkin, että aikuinen ihminen tekee itse päätöksensä niin hyvässä kuin pahassa etkä voi auttaa ketään, kuka ei apuasi halua tai koe edes tarvitsevansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä tarkoita että työkkärin täti olis ottanut testejä, vaan terveystarkastuksessa mikä on kai ihan järkevä käydä kun sen ilmaiseksi saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä tarkoita että työkkärin täti olis ottanut testejä, vaan terveystarkastuksessa mikä on kai ihan järkevä käydä kun sen ilmaiseksi saa?
En luullutkaan, että työkkärin täti ottaa, vaan ihmettelin juuri, että saako jotkut työkkärin kautta ilmaisia terveystarkastuksia? Ei minulle ainakaan ole koskaan sellaista tarjottu.
Olen itsekin joskus saanut hyviltä ystäviltäni tuollaisen huolipuhelun. Kiitin huolenpidosta, ja jätin sen jälkeen jakamatta niitä asioita mitä tein vapaa-aikanani koska tiesin kyllä tasan tarkkaan itsekin, ettei se silloin viettämäni elämänvaihe ollut mitään erityisen fiksua, mutta liittyi silloisen elämäntilanteeseeni ja pikkuhiljaa sitten tilanne tasoittui vakaan parisuhteen myötä. En myöskään kadu tuota vaihetta ,se oli tarpeellinen irrotteluvaihe ja irtiotto . Elämään mahtuu monenlaista vaihetta. Ja kyllä nuo ystävät ovat edelleenkin ystäviä ja silloin kun on yhteisiä tapaamisia , ei niissä muistella menneitä.
Mutta sitä mieltä olen edelleen että tuo puhelu ei muuttanut yhtään mitään, koin jonkinasteista ärsytystäkin ja ilman sitäkin olisin voinut kyllä olla , siis sitä puhelua. Aikuinen ihminen vastaa aina tekemisistään itse.
Juoko edes paljon? Varmasti juon enemmän. Lekan viikonloppuisin. Suhahtelevia 6 päivässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luullutkaan, että työkkärin täti ottaa, vaan ihmettelin juuri, että saako jotkut työkkärin kautta ilmaisia terveystarkastuksia? Ei minulle ainakaan ole koskaan sellaista tarjottu.
Ei varmaan tarjotakaan, mutta kannattaa ilmoittaa halukkuutensa. En tiedä onko tästäkin leikattu, mutta pari vuotta sitten itse kävin. Esim. THL ja hyvinvointialueiden omilta sivuilta löytyy tietoa.
... siis "työttömän terveystarkastus", ihan peruspalvelu joka kuuluu työttömälle.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin joskus saanut hyviltä ystäviltäni tuollaisen huolipuhelun. Kiitin huolenpidosta, ja jätin sen jälkeen jakamatta niitä asioita mitä tein vapaa-aikanani koska tiesin kyllä tasan tarkkaan itsekin, ettei se silloin viettämäni elämänvaihe ollut mitään erityisen fiksua, mutta liittyi silloisen elämäntilanteeseeni ja pikkuhiljaa sitten tilanne tasoittui vakaan parisuhteen myötä. En myöskään kadu tuota vaihetta ,se oli tarpeellinen irrotteluvaihe ja irtiotto . Elämään mahtuu monenlaista vaihetta. Ja kyllä nuo ystävät ovat edelleenkin ystäviä ja silloin kun on yhteisiä tapaamisia , ei niissä muistella menneitä.
Mutta sitä mieltä olen edelleen että tuo puhelu ei muuttanut yhtään mitään, koin jonkinasteista ärsytystäkin ja ilman sitäkin olisin voinut kyllä olla , siis sitä puhelua. Aikuinen ihminen vastaa aina tekemisistään itse.
No, sinuun se ei tehnyt vaikutusta, mutta joku toinen voi alkaa miettiä asioita tuollaisen jälkeen. Aikuinen on aikuinen, mutta juoppo ei vastaa tekemisistään niin kauan kuin juo. Vastuu on aina jollain muulla.
Voit sanoa ystävällesi, että olet huolissasi ja pyytää mukaan vaikka avominnen luennolle, ne ovat ilmaisia. Mutta hän päättää kuitenkin, haluaako apua vai ei.
Fyysisenä faktana kuitenkin on, että nainen alkoholisoituu nopeammin kuin mies. Tätini kuoli 53-vuotiaana, aloitti saunaoluesta ja joi viimeiset parikymmentä vuotta ihan tolkuttomasti.
Aloituksen sävy ei ollut huolestuva, vaan tuomitseva. Jos haluat tuoda huolesi esiin, etkä vaan kiukutella ystävällesi, niin esitä asia jotenkin toisin. Ja suosittelisin jättämään hänen seksielämänsä ruotimisen alkoholikeskustelusta kokonaan pois.