Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen menettämässä parhaan ystäväni alkoholille

Vierailija
10.04.2025 |

Hei kaikille!

Kaipaisin hieman apua kinkkisessä tilanteessa... Asumme ystävämme kanssa eri kaupungeissa, joten ei nähdä toisimme IRL kovinkaan usein, mutta viestittelemme päivittäin.

Alkoholi tuli hänen elämäänsä oikeastaan koronan jälkeen aika vahvasti, kun alkoi suht säännöllisesti käymään työpaikkansa vieressä olevassa kuppilassa ja sieltä löysi vielä vakipanon. Sellainen panokaveri, joka itsekin haaskaa aikansa ja rahansa alkoholiin ja vällyjen välissä ollaankin aina ihan tuiterissa. Luulen, että se on yksi syy alkoholin käyttöön; saa yleensä ilmaiset kännit tältä panolta ja vastapalveluksesi antaa sitten... no, you know.

Ei sillä, että itse olisin joku absolutisti, kyllähän minäkin alkoholia käytän, mutta huomattavasti vähemmän kuin ystäväni. Nyt olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota siihen, että sinne kuppilaan mennään miten sattuu ja mistä syystä tahansa. Kenen kutsumana tahansa ja nykyään jalat on levällään melkein kenelle tahansa, jolta liikenee juotavaa. Ja sitten ollaan saikulla, koska krapula on ihan kamala tai koska vällyjen välissä on kivempi olla...

Miten otan huoleni esiin? Miten voin sanoa asiasta ilman, että ystäväni suuttuu/loukkaantuu/ pistää ehkä välit poikki? Olen aidosti huolissaan hänen alkoholin käytöstä, mutta mun mielestä hän kyl saa harrastaa irtosuhteita miten tykkää...

Pyydän apua ja kaipaan hyviä vinkkejä... <3  

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viinaan menevä loukkaantuu aina, jos joku asiasta sanoo, koska hänellä ei ole ongelmaa. Ongelma on valittajalla. Sen kun otat huomioon, niin voit kertoa mitä tunnet. Vaikka toisitkin huolesi esiin, niin tuskin voit asiaan vaikuttaa. Todennäköisesti teillä vaan menee välit. Mutta voit puntaroida asiaa oman moraalisi kannalta.

Jopa eläinmailmassa on tavallista ottaa kännejä, joten ehkä se raitis onkin se kieroonkasvanut poikkeus?

Niin ja eläinmaailmassa ei haeta saikkua krapulaan.

Vierailija
22/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä. Harvempi lopulta itseänsä muutamassa vuodessa hautaan juo, vaan joko juominen lopulta pysyy aisoissa tai sitten mennään jossain vaiheessa niin syviin vesiin muutama kerta, että se lopettaminen alkaa olla ainut mahdollisuus ja alkaa sisäinen motivaatio löytyä.

Et sä voi kaverina olla kuin tukena hänelle. Jos asuu jossain toisessa kaupungissa, niin hankalaa. Mutta pidä aktiivisesti yhteyttä whatsapp, puhelut ja fyysisesti. Jos olisi sama kaupunki, niin olisi hyvä yrittää löytää jotain yhteistä harrastusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millaista tukea haluat? Kukaan ei voi tehdä mitään jos alkkis ei halua raitistua. Ota asia puheeksi ja katso mitä tapahtuu.

Vierailija
24/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida ap olla kummoinenkaan ystävä, joka puhuu noin rumasti ystävästään. Ja sitten sen jälkeen leikitään enkeliä, että kuinka voisin auttaa, kun olen se parempi ihminen. 

Vierailija
25/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tarkoitin tuolla "ongelma on valittajalla" sitä, että viinaan menevällä ei omasta mielestään ole käyttäytymisessä mitään ongelmaa, vaan heidän mielestään ongelma on siihen puuttujan pääkopassa. Mun isäni oli alkoholisti ja voin sanoa 36 vuoden kokemuksella (on ollut jo kohta parikymmentä vuotta kuolleena), että jos viina vie, niin siinä ei muiden järkipuheet auta.

Mmmm. Totta! Ystäväni tietää vielä ihan tasan tarkkaan, että anopillani on ongelma alkoholin kanssa ja hänelle ollaan pidetty vasta viime vuonna huolipuhe. Myös setäni on juonut itsensä hautaan aivan liian nuorena ja tästäkin ystäväni on hyvin tietoinen... 

Anoppihan suhtautui meidän huolipuheeseen siihen tyyliin juurikin, ettei hänellä mitään ongelmaa ole, että keskittykää vain itseenne.

Vierailija
26/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis millaista tukea haluat? Kukaan ei voi tehdä mitään jos alkkis ei halua raitistua. Ota asia puheeksi ja katso mitä tapahtuu.

Kohtalotovereita? Vinkkejä, miten kissa nostetaan pöydälle?

Vierailija
27/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä varmaan ole muuta tapaa kuin ottaa puheeksi asia. Koska olette eri kaupungeissa, niin puhelinsoitto sellaiseen aikaan, että ystäväsi ei ole liesussa, itse kokeilisin arki-iltaa ja alkuiltaa. Tämä on niin iso asia, että ei hoidu tekstareilla.

Hyvä on sanoa, että olet huolissasi ja että hän on sinulle rakas, siksi puutut. Ja kertoa, että alkoholi on terveydelle haitallista suurina määrinä ja että olet havainnut, että hän käyttää suuria määriä. Puhu faktoista ja omista huolen tunteistasi. 

Me pidettiin yhdelle toisella paikkakunnalla asuvalle ystävälle vastaava puhe, kun oltiin kaikki kerrankin samassa paikassa. Sillä ei ollut vaikutusta, ja luulen, että meidän ystävä pahastui eritoten siitä, että kerrankin, kun oltiin samassa paikassa, niin akat alkoi länkyttää tollasesta eikä tahtoneet lähteä yhdessä radalle. Siksi en ehdota, että ottaisit asian puheeksi, kun seuraavan kerran näette, vaan että soittaisit hänelle. 

Vierailija
28/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tarkoitin tuolla "ongelma on valittajalla" sitä, että viinaan menevällä ei omasta mielestään ole käyttäytymisessä mitään ongelmaa, vaan heidän mielestään ongelma on siihen puuttujan pääkopassa. Mun isäni oli alkoholisti ja voin sanoa 36 vuoden kokemuksella (on ollut jo kohta parikymmentä vuotta kuolleena), että jos viina vie, niin siinä ei muiden järkipuheet auta.

Mmmm. Totta! Ystäväni tietää vielä ihan tasan tarkkaan, että anopillani on ongelma alkoholin kanssa ja hänelle ollaan pidetty vasta viime vuonna huolipuhe. Myös setäni on juonut itsensä hautaan aivan liian nuorena ja tästäkin ystäväni on hyvin tietoinen... 

Anoppihan suhtautui meidän huolipuheeseen siihen tyyliin juurikin, ettei hänellä mitään ongelmaa ole, että keskittykää vain itseenne.

Ymmärrettävää kun alkoholi on ainoa laillinen päihde. Mitään ei saisi ottaa ja jotenkin pitäisi viihtyä. Mahdoton yhtälö viihtyä ilman nautintoaineita. Kaikesta voi saada ongelman varsinkin jos siitä väkisin tehdään ongelma.

Vierailija
29/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö hänen siis olla juomatta siksi että sinulla on traumoja juopoista?

Vierailija
30/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä varmaan ole muuta tapaa kuin ottaa puheeksi asia. Koska olette eri kaupungeissa, niin puhelinsoitto sellaiseen aikaan, että ystäväsi ei ole liesussa, itse kokeilisin arki-iltaa ja alkuiltaa. Tämä on niin iso asia, että ei hoidu tekstareilla.

Hyvä on sanoa, että olet huolissasi ja että hän on sinulle rakas, siksi puutut. Ja kertoa, että alkoholi on terveydelle haitallista suurina määrinä ja että olet havainnut, että hän käyttää suuria määriä. Puhu faktoista ja omista huolen tunteistasi. 

Me pidettiin yhdelle toisella paikkakunnalla asuvalle ystävälle vastaava puhe, kun oltiin kaikki kerrankin samassa paikassa. Sillä ei ollut vaikutusta, ja luulen, että meidän ystävä pahastui eritoten siitä, että kerrankin, kun oltiin samassa paikassa, niin akat alkoi länkyttää tollasesta eikä tahtoneet lähteä yhdessä radalle. Siksi en ehdota, että ottaisit asian puheeksi, kun seuraavan kerran näette, vaan että soittaisit hä

Ehdottaa henkilö, joka ei kyllä ymmärrä mitään. Arki-ilta, kun ei ole liesussa? Jos henkilö on kunnon alkoholisti, niin hän käy kyllä baarissa sellaiset 6-7 iltaa viikossa. Jos hän on taas vain joku viikonloppujuoja, niin ei hän tule kuin vihaiseksi siitä, että joku alkaa valittaa hänelle alkoholin käytöstä puhelinlinjojen yli jostain toisesta kaupungista.

Vierailija
31/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse lähtisin liikkeelle siitä, että selvittäisin kokeeko hän itse asian olevan ongelma. Jos ei, niin antaisin olla. Toki tuo, että ottaa krapulan takia sairauslomaa töistä kertoo jonkun sortin elämänhallinnan ja/tai alkoholinkäytön ongelmasta mutta muuten aikuisella ihmisellä on oikeus elää kuten haluaa. Jos hän nauttii irtosuhteita ja baarissa istumisesta, niin tehköön sitten niin. Toki jos muutos entiseen on iso ja nopea, niin kysyisin onko taustalla jotain esim. käsittelemätön erosuru tms. Mutta muuten antaisin hänen elää haluamaansa elämää, koska eihän siinä muutakaan oikeasti voi tehdä.

Vierailija
32/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehdottaa henkilö, joka ei kyllä ymmärrä mitään. Arki-ilta, kun ei ole liesussa? Jos henkilö on kunnon alkoholisti, niin hän käy kyllä baarissa sellaiset 6-7 iltaa viikossa. Jos hän on taas vain joku viikonloppujuoja, niin ei hän tule kuin vihaiseksi siitä, että joku alkaa valittaa hänelle alkoholin käytöstä puhelinlinjojen yli jostain toisesta kaupungista."

Eihän kukaan halua, että läheisestä tulee alkoholistia. Tai "kunnon" alkoholistia. Alkoholistihan voi olla ilman että juo joka päivä. Älytöntä, jos joku ei nykypäivänä tiedä mitä on olla riippuvainen jostain...

Kiitos asiallisille kommentoijille, lupaan nostaa kissan pöydälle kevyesti ja hellästi :) Josko vähän herättelisi ystävän tuntosarvia.

-AP

Vierailija
33/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännissä naitattaa...mukavaa kun on vakipano,ja huikkaa riittää..

Vierailija
34/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen tämä nainen on? Elämässä ei ole sisältöä ja sitä on löytynyt nyt baarista. Sosiaalinen aspekti, johon tulee myös vahva riippuvuus, monella baarissa kävijälle vahvempi kuin siihen alkoholiin, miesten huomio ja seksi.

Taustalla voi olla myös huono isäsuhde ja nyt hän hakee miesten seuraa ja huomiota ja saa sitä.

Kaikki ei ole samasta muotista. Sellainen henkilö joka käy kävelylenkillä iltaisin tuulipuvussa ja yksin neuloo kotona Emmerdalea katsoen ei voi ymmärtää jotain joka mukavassa porukassa nauraa baarissa.

Vierailija
35/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt vasta huomaat nuo merkit niin voi olla liian myöhäistä.

Riippuvuussairaudesta on toooodella vaikea nousta hoitamaan itseään. 

Vierailija
36/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot ajatuksesi ja huolesi. Se on ainoa, mitä voit tehdä. Veikkaan, että suutuu. Alkoholisti hakee apua, jos tahtoo. 

Vierailija
37/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä huoli omista asioistasi ja anna toisten elää kuten haluavat.

Vierailija
38/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä kuulostaa nyt pahalta ja voi olla että suutut minulle, mutta oletko ajautumassa alkoholiongelmaiseksi? Missä kohtaa sinun mielestä menee kohtuullisuuden raja ja kummalla puolella sitä olet?"

Turha tehdä asiasta liian monimutkaista. Jos huolestuttaa niin sitten kysyt. Muuten vatvot asiaa ikäsi.

Vierailija
39/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä elää myös tuollaista elämää. Minkäs sille kukaan muu voi. Jos haluat olla ystävä edelleen, älä moralisoi ääneen. Pidä pientä etäisyyttä ja yritä tavata muissa yhteyksissä. Mikään pakko ei ole itse lähteä tuollaiseen elämään mukaan. Vaikeahan sitä on katsoa vierestä, kun toinen ryyppää elämänsä ja terveytensä. Jotkut vaan tuntuvat tarvitsevan päihtymystilaa ja epämääräisiä miehiä tuomaan elämään jännitystä. Ennemmin hylätään ystävä kuin tuollainen elämäntapa.

Vierailija
40/64 |
10.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärissä teki maksa-arvotestit. Ihmettelin asiaa. Sanoi että alkoholin ongelmakäyttö on paljon yleisempää kuin ihmiset luulee. Alkoholiongelmaa vähätellään.

Saa sitä päänsä sekaisin vailla lyömällä sitä seinään. Sitä ei pidetä normaalina.