Toimeentulotuen perusosa sisältää laskennallisia menoja suhteessa: Ravintomenenot 49%....MITEN täällä EDELLEEN väitetään että 100e riittää?!
PERUSOSA on 593,55e/kk
Ravintomenot 49%
vaate -ja jalkinemenot 9%
informaatiomenot 20%
vähäiset terveydenhuoltomenot 3%
muut menot 19%
Eli RUOKAAN tulisi olla 290e/kk sillä työttömälläkin. MIKSI täällä hoetaan että 100e riittää? Kertoisitteko? Nuo luvut ovat ihan virallsiesta dokumentista kelan sivuilta.
Kommentit (320)
Mua ihmetyttää vaan noi vähäiset terveydenhuoltomenot 17e. Yks lääkärikäynti on sen 67e nykyään.
Multa loppuis äkkiä syömiset, ellei mieheni ostaisi meille ruokaa. Kyllä tulis ruokajonot liiankin tutuiksi. Hirvittää ihan ajatellakkin miten pärjäisin.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuvittelee, että hänellä on oikeus toimeentulotuella kaikkeen samaan kuin töissä käyvillä.
Kyllä, olen elänyt toimeentulotuella lapsen kanssa. Tajusin elää sen mukaan enkä todellakaan tilannut sanomalehtiä, ottanut suoratoistoja jne. Tarkkaan mietin mitä ostan ruokakaupassa, että lapsi saa tarvitsemansa ruoan. Aikuinen voi tinkiä omasta ruoastaan. Samalla tein töitä sen eteen, että saan itselleni ammatin ja pääsen töihin.
Kerro tuo niille lukuisille nuorille, jotka eivät pääse opiskelemaan, puhumattakaan töihin. Ehkä sun aikana onnistuikin kun vaan meni kyselemään tehtaan portille töitä. Jos ihminen ei yrityksistä huolimatta pääse opiskelemaan niin hänelle kyllä kuuluu toimeentulotuki. Ihmisiä ei voi vaan nakata kadulle, vaikka sekin on nykypäivää. Taidat olla Riikka Purra, joka siinä sössöttää.
Toimeentulotukeni_Leikattiin_Lääkärintodistus_on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele tekemään ruokaa niin 100€ kyllä riittää. Kela on armelias ja ajattelee ettei heidän asiakkaansa osaa edes näin yksinkertaisia asioita tehdä vaan joutuvat vetämään eineksiä.
Edelleenkin jotain lähteitä tai tutkimuksia tämän mutuilun tueksi. Minulla on viralliset luvut. Mihin perustat väitteesi?
Yksikään teistä ei ole vielä linkannut mitään muuta kuin omaa mielipidettään, ja netissä voi sanoa mitä tahansa.
Mulla menee n. 150 € kuussa ruokaan ja mitään paskaa en suuhuni laita. Tosin olen sairauseläkkeellä syöpäni kanssa mutta siinähän olen. Esimerkiksi juustoa pitää aina löytyä jääkaapista ja ei mitään kaupan halvinta vaan siitä mistä kulloinkin tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuvittelee, että hänellä on oikeus toimeentulotuella kaikkeen samaan kuin töissä käyvillä.
Kyllä, olen elänyt toimeentulotuella lapsen kanssa. Tajusin elää sen mukaan enkä todellakaan tilannut sanomalehtiä, ottanut suoratoistoja jne. Tarkkaan mietin mitä ostan ruokakaupassa, että lapsi saa tarvitsemansa ruoan. Aikuinen voi tinkiä omasta ruoastaan. Samalla tein töitä sen eteen, että saan itselleni ammatin ja pääsen töihin.
Kerro tuo niille lukuisille nuorille, jotka eivät pääse opiskelemaan, puhumattakaan töihin. Ehkä sun aikana onnistuikin kun vaan meni kyselemään tehtaan portille töitä. Jos ihminen ei yrityksistä huolimatta pääse opiskelemaan niin hänelle kyllä kuuluu toimeentulotuki. Ihmisiä ei voi vaan nakata kadulle, vaikka sekin on nykypäivää. Taidat olla Riikka Purra, joka siinä sössöttää.
Ja samoin on meitä vanhempia ja sairaita, jotka eletään vuosi toisensa perään pienillä rahoilla. Kuinka ankeaa sen elämän pitää meillä olla?
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää vaan noi vähäiset terveydenhuoltomenot 17e. Yks lääkärikäynti on sen 67e nykyään.
Julkisen puolen terveydenhuolto maksetaan erikseen, ei kuulu perusosaan. Vähäisillä terveydenhuoltomenoilla tarkoitetaan esim. käsikauppalääkkeitä ja muuta pientä apteekkitavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä julkisella maksa 67e.
Toimeentulotukeni_Leikattiin_Lääkärintodistus_on kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene. Töihin.
Menen heti töihin kun tarjoat minulle paikan josta saan vähintään 200e/kk nettona pimeästi
Tästä viestistä ollaan tehty vinkki netissä poliisille ja verottajalle. Oikea termi ollaan ennakkosensuroitu.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskusmaksut ja reseptilääkkeet sieltä maksetaan Kelan toimesta.
Mutta reseptittömiä lääkkeitä tai muita tarvikkeita ei korva. Esim. laastari, hammasvälien puhdistus, vitamiinit jne...Ne tuon 17e
Vierailija kirjoitti:
Se lääkärikäynti huomioidaan erikseen. Tuo vähäiset terveydenhuoltomenot tarkoittaa esim. käsikauppalääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maksaa ainakin täällä erikoissairaanhoidossa 66,70.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoissairaanhoidossa maksaa
Pakko on satasen riittää, kun niissä Kelan laskennallisuuksissa on asumiskulut mitoitettu ihan liian matalaksi. Halpoja asuntoja ei yksinkertaisesti ole, jos meinaa asua paikkakunnalla jolla on mahdollisuudet vielä joskus työllistyäkin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa no minä sitten olen sinua parempi rahankäyttäjä, kun saan tuilla tilattua sanomalehden. Ihan Kelan sivuilla kerrotaan, että perusosa kattaa lehtitilauksen ja se on laskettu niin, että sillä voi tilata sanomalehden. Jos sinä et saanut sanomalehteä lehtitarjouksista tilattua, ehkä ostit kaljaa tai tupakkaa. Toimeentulotuella kuuluu saada lehtitilaus ja niin on aina ollut. Se on aina ilmoitettu perusosaan kuuluvaksi.
Mene ja äänestä mutta älä PS_KOK joisata esim Purra on miljonääri. Oikeiston toimesta on maahan otettu 600 000 maahanmuuttajaa kuten Sipilä (KEPU) antoi 2 talon heidän käyttöönsä. Silloin ja sen jälkeen niitä on tullut valtavasti maahan. Terveydenhuolto on lakannut toimimasta ja velkaa on KOK ottanut koko määrästä 80%. Säästetään vaikka suomalaiset maksavat veroja ja tekevät työtä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko on satasen riittää, kun niissä Kelan laskennallisuuksissa on asumiskulut mitoitettu ihan liian matalaksi. Halpoja asuntoja ei yksinkertaisesti ole, jos meinaa asua paikkakunnalla jolla on mahdollisuudet vielä joskus työllistyäkin.
Joo asunnottomien on ihan pakko olla asunnottomana Helsingin, Tampereen tai Turun kadulla, vaikka voisi muuttaa naapurikuntiin. En ymmärrä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Mene ja äänestä mutta älä PS_KOK joisata esim Purra on miljonääri. Oikeiston toimesta on maahan otettu 600 000 maahanmuuttajaa kuten Sipilä (KEPU) antoi 2 talon heidän käyttöönsä. Silloin ja sen jälkeen niitä on tullut valtavasti maahan. Terveydenhuolto on lakannut toimimasta ja velkaa on KOK ottanut koko määrästä 80%. Säästetään vaikka suomalaiset maksavat veroja ja tekevät työtä.
Oikeiston aikana tulee tottakai aina paljon maahanmuuttoa, koska kyse on halpatyövoimasta yrityksille. Eihän oikeisto ole maahanmuuttoa ikinä vastustanut. Ainoastaan köyhät, jotka kuvittelee oikeiston ottavan mamuuttajilta ja antavan köyhille.
Täällä palstalla on kela-asiakkaita paljon kun kela-katjut kasvaa pikavauhdilla pitkiksi keskusteluiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo asunnottomien on ihan pakko olla asunnottomana Helsingin, Tampereen tai Turun kadulla, vaikka voisi muuttaa naapurikuntiin. En ymmärrä yhtään.
No itseasiasssa niissä naapuri kunnissa on sama tilanne, sielläkin ihmisiä kehotetaan muuttamaan halvempaan. Eli jos osaa, lukea uutisia ja matematiikkaa peruskoulun ala-asteen oppimäärän verran voi laskea että asunnon saaminen on suurinpiirtein yhtä todennäköistä kuin se työpaikan saaminen koska molempia hakee huomattavasti enemmän ihmisiä kuin niitä töitä tai KELAn rajoihin sopivia asuntoja on tarjolla. Käytännössä tämä on ollut suora leikkaus niiden ihmisten viimesijaiseen toimeentulotukeen joita arpaonni ei näissä kisoissa suosi. Ja huomio myös siihen että sitä ei mikään harkinnan varainen korvaa, vaikka monet niin kuvittelevatkin.