Toimeentulotuen perusosa sisältää laskennallisia menoja suhteessa: Ravintomenenot 49%....MITEN täällä EDELLEEN väitetään että 100e riittää?!
PERUSOSA on 593,55e/kk
Ravintomenot 49%
vaate -ja jalkinemenot 9%
informaatiomenot 20%
vähäiset terveydenhuoltomenot 3%
muut menot 19%
Eli RUOKAAN tulisi olla 290e/kk sillä työttömälläkin. MIKSI täällä hoetaan että 100e riittää? Kertoisitteko? Nuo luvut ovat ihan virallsiesta dokumentista kelan sivuilta.
Kommentit (320)
Ja samoin on meitä vanhempia ja sairaita, jotka eletään vuosi toisensa perään pienillä rahoilla. Kuinka ankeaa sen elämän pitää meillä olla?
Olinko kieltämässä toimeentulotuen? No en. Mä olen koittanut tässä ketjussa tuoda esille sen tosiasian, että toimeentulotuella eläessä menoja karsitaan rankalla kädellä eikä silloin kyllä tilata sanomalehtiä tai oteta suoratoistoja. Tuon pitäisi järkikin sanoa. Toimeentulotuella eläessä tärkeintä katto pään päällä, ruoka, hygienia, puhelinlasku ja lääkkeet. Sitten katsotaan onko varaa johonkin kivaan ja ylimääräiseen.
Ihan turhaan mulle soitatte suutanne kun kerron elämän tosiasioita. Hienosti jätitte lukematta sen, että olen elänyt toimeentulotuella lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuvittelee, että hänellä on oikeus toimeentulotuella kaikkeen samaan kuin töissä käyvillä.
Kyllä, olen elänyt toimeentulotuella lapsen kanssa. Tajusin elää sen mukaan enkä todellakaan tilannut sanomalehtiä, ottanut suoratoistoja jne. Tarkkaan mietin mitä ostan ruokakaupassa, että lapsi saa tarvitsemansa ruoan. Aikuinen voi tinkiä omasta ruoastaan. Samalla tein töitä sen eteen, että saan itselleni ammatin ja pääsen töihin.
Jaa no minä sitten olen sinua parempi rahankäyttäjä, kun saan tuilla tilattua sanomalehden. Ihan Kelan sivuilla kerrotaan, että perusosa kattaa lehtitilauksen ja se on laskettu niin, että sillä voi tilata sanomalehden. Jos sinä et saanut sanomalehteä lehtitarjouksista tilattua, ehkä ostit kaljaa tai tupakkaa. Toimeentulotuella kuuluu saada lehtitilaus ja niin on aina ollut. Se on aina ilmoitettu perusosaan kuuluvaksi.
Voi luoja. Mulla on ollut parempiakin kohteita rahalle kuin sanomalehti. Uutisia voi lukea netistä. Ei lapsi elä pyhällä hengellä ja vaatteita pitää ostaa. Tupakkaa en ole koskaan polttanut ja alkoholia juon vain joskus. Mielummin laitoin rahani esim. pieneen lomareissuun kuin sanomalehteen. Ei mulle nytkään tule sanomalehteä vaikka olen töissä. Ajatella.
Jos rahat ei riitä kunnolla ruokaan, niin kyllä on täysin oma moka laittaa rahansa sanomalehteen. Eikö vieläkään mene tuo asia jakeluun? Ap kitisee kun ei riitä rahat ruokaa ja silti pitäisi saada sanomalehti ja suoratoistoja??? Paskanvitut tarvitse ja tämä on ihan kylmä tosiasia. Omaa typeryyttä jos laittaa rahansa tuollaiseen eikä ruokaan. Turha marista sitten kun ei ole ruokaa.
Kyllä joitakin sieppaa se kun kerrotaan vähän tosiasioita ja todetaan mikä on järkevää ja mikä ei. Sanomalehti ja suoratoistot eivät ole mitenkään välttämättömiä vaikka kuinka märisette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää vaan noi vähäiset terveydenhuoltomenot 17e. Yks lääkärikäynti on sen 67e nykyään.
Ei kyllä julkisella maksa 67e.
Kyllä maksaa ainakin täällä erikoissairaanhoidossa 66,70.
Täällä ei.
Vieläkö ap käy siellä ylihintaisella kuntosalilla polkemassa kuntopyörää?
"Tuilla elävälle riittäisi paljon pienempi summa,osta sitä ravitsevaa ja monipuolista ruokaa OMALLA rahalla!"
Ainakin mun tuet tulee mun omalle tilille ja ne on rahoja, jotka mulle lakien mukaan kuuluu. Joten kyllä ne on ihan mun OMAA rahaa.
Vierailija kirjoitti:
"Tuilla elävälle riittäisi paljon pienempi summa,osta sitä ravitsevaa ja monipuolista ruokaa OMALLA rahalla!"
Ainakin mun tuet tulee mun omalle tilille ja ne on rahoja, jotka mulle lakien mukaan kuuluu. Joten kyllä ne on ihan mun OMAA rahaa.
Ei ole ihme, että noin tyhmä ihminen on ilman töitä.
Yhyy tuki, yhyyy tuki, Nyyh tuki, Nyyh tuki, uiku uiku,
Raamatussa sanotaan että joka ei työtä tee sen ei syödäkkään pidä hyvä ohje
Kai aloittaja sen verran tajuat että se on sinun valinta mihin turhaan rahojasi käytät. J
Vierailija kirjoitti:
Kai aloittaja sen verran tajuat että se on sinun valinta mihin turhaan rahojasi käytät. J
Juuri näin. Itse käyn ruokajaossa pari kertaa viikossa ja ruokaan käytän rahaa kuussa n 40-50€.
Riippuu ihan siitä mitä ja miten paljon syö. Mä voin helposti olla parikin päivää syömättä kokonaan. Ei siihen kuole. Ihan tavallista on, että syön keittoa joka on tehty pelkästä perunasta ja porkkanasta, ja sen kanssa sämpylöitä jotka leivon itse. Kananmunia syön myös usein. Ei noi paljoa maksa. Jos olisin nirso, tai tarkka ravintoarvojen suhteen, niin varmasti menisi helposti paljon enemmän rahaa, mutta minä käytän mieluummin vähät rahani muuhun kuin ruokaan. Valinnoistahan se on kiinni.
Hyppää ap jo kaivoon! Toi sun luuserimainen ininäs ja yhteiskunnan jatkuva syyllistäminen sun omasta tilanteestas alkaa olla hyvin rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstalla on kela-asiakkaita paljon kun kela-katjut kasvaa pikavauhdilla pitkiksi keskusteluiksi.
Kyllä, ja määrä lisääntyy kiitos nykyhallituksen
Vierailija kirjoitti:
Ja samoin on meitä vanhempia ja sairaita, jotka eletään vuosi toisensa perään pienillä rahoilla. Kuinka ankeaa sen elämän pitää meillä olla?
Olinko kieltämässä toimeentulotuen? No en. Mä olen koittanut tässä ketjussa tuoda esille sen tosiasian, että toimeentulotuella eläessä menoja karsitaan rankalla kädellä eikä silloin kyllä tilata sanomalehtiä tai oteta suoratoistoja. Tuon pitäisi järkikin sanoa. Toimeentulotuella eläessä tärkeintä katto pään päällä, ruoka, hygienia, puhelinlasku ja lääkkeet. Sitten katsotaan onko varaa johonkin kivaan ja ylimääräiseen.
Ihan turhaan mulle soitatte suutanne kun kerron elämän tosiasioita. Hienosti jätitte lukematta sen, että olen elänyt toimeentulotuella lapsen kanssa.
Sä et määrittele mihin perustoimeentulotuki on tarkoitettu, ja mitä sillä kuuluu voida ostaa. Kelan sivuilla ja dokumenteissa on se määritelty. Ja se lukee aloituksessakin.
Ja kyllä, sillä myös katetaan "virkistysmenot", vaikka se olisi sun idealogian vastaista. Mene lukemaan Kelan sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö ap käy siellä ylihintaisella kuntosalilla polkemassa kuntopyörää?
-Kävin ennen 23e/kk maksavalla kuntosalilla, mutta en enää kun ei ole varaa. Mielestäni 23e/kk ei ollut "ylihintainen"
-Tein siellä oikeastaan kaikkea muuta kuin poljin kuntopyörää
Valitettavasti nykyisin paljon on myös muualta tulleita tuen saajia. Tottakai silloin tukirahat pienenee kaikilla. Tänäänkin oli Itiksen Kela täynnä muualta tulleita tuen hakijoita.
Mä en ole niin vanha, että munkaan työelämän aikana olisi noin vain töihin menty. Etkö tuon vertaa osannut päätellä mun teksistä kun kerroin eläneeni lapsen kanssa toimeentulotuella.