Avioliitto emotionaalisesti tavoittamattoman miehen kanssa
Kesällä tulisi 15 vuotta täyteen. Olen pohtinut pääni puhki ja kuvitellut että avioliitto on vaikeaa ja sen eteen pitää tehdä töitä. Mutta ei sen kuulu olla yksinäistä, epätoivoista ja sydäntä särkevää.
Sattuu tosi paljon ymmärtää että loppujen lopuksi aitoa rakkautta ei koskaan edes ollut. Oli vaan ajatus siitä mitä se voisi olla.
Muilla kokemuksia vastaavasta?
Kommentit (94)
Kyllä liiton eteen pitääkin tehdä töitä. Mutta molempien, se et vain toinen tekee ei auta.
Jos puolisosikin tekisi rakkauden töitä, et kokisi olevasi niin yksinäinen. "Työnteko" on sitä, että hän haluaisi tehdä kaikkensa, ettet kokisi itseäsi noin surulliseksi.
Harmi ettei kumppanisi halua taistella liittonne vuoksi :(
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa emotionaalisesti tavoittamaton?
Henkilö ei ole joko kykenevä tai halukas muodostamaan tunneyhteyttä toiseen ihmiseen.
Vierailija kirjoitti:
On kylmä, kohtelee kuin kaveria. Ei lirkutuksia eikä lepertelyjä ei love bombausta. Ei puhu tunteistaan, olla möllöttää vain.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle on alunalkaen riittänyt se, että kun sinä rakastat puolisoasi. Olet varmaan jo alkumetreillä huomannut, ettei tunne ole ollut molemminpuolinen. Tämä on hyvin tavanomaista ja suljetaan silmät totuudelta, vaikka se on tarjottimella edessä. Puoliso pitää saada ja naimisiin päästä, vaikka varoitusmerkit ovat ilmassa, kun minä niin rakastan.
Mulle kävi just näin. Mä halusin väkisinkin naimisiin ja mä niin rakastin. Keskityin vain omaan hullaantumiseen niin, etten huomannut, ettei mies niinkään ollut hullaantunut.
15 vuotta myöhemmin tajusin, ettei mies ikinä ollu samalla tavalla mukana. Sitten mies jättikin mut toisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Järki-ihminen, joka ei heittäydy tai antaudu tunneaallokkoon.
Saattaa olla myös autismia.
Miehissä on enemmän näitä. Ap ei sentään puhunut narsismista, mikä olisi ollut jo pahempi asia.
Se mies nyt vain on semmoinen. Voi silti olla ihan vilpitön ja nyt ihmettelisi, mikä ap:hen on mennyt.
On muistettava, että moni päätyy paljon huonompaan tilanteeseen. Ei totaalinen yksinolokaan mitään herkkua ole. Silloin ei todellakaan ole ketään tarjolla, ei emotionaalisesti eikä muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle on alunalkaen riittänyt se, että kun sinä rakastat puolisoasi. Olet varmaan jo alkumetreillä huomannut, ettei tunne ole ollut molemminpuolinen. Tämä on hyvin tavanomaista ja suljetaan silmät totuudelta, vaikka se on tarjottimella edessä. Puoliso pitää saada ja naimisiin päästä, vaikka varoitusmerkit ovat ilmassa, kun minä niin rakastan.
Mulle kävi just näin. Mä halusin väkisinkin naimisiin ja mä niin rakastin. Keskityin vain omaan hullaantumiseen niin, etten huomannut, ettei mies niinkään ollut hullaantunut.
15 vuotta myöhemmin tajusin, ettei mies ikinä ollu samalla tavalla mukana. Sitten mies jättikin mut toisen takia.
Olen toivonut tätä, että mies jättäisi minut toisen takia mutta hän ei haluaisi erota. Sanoo että rakastaa eikä halua muita. Mutta harmi sanat eivät tarkoita käytännössä mitään. Pieniä toiveitani ei ole halunnut toteuttaa. Kun homma alkoi näivettyä täysin kerroin monesti mitkä asiat voisi herättää suhdetta eloon, mies ei ottanut kuuleviin korviin koska ei ne asiat ollut sellaisia joita itse kaipasi. Häntä harmitti vaan kun minulla ei enää ollut seksihaluja. Sanoi jopa monesti että jos minä vain suostuisin seksiin niin kaikki korjaantuisi! Kyllä hänen osaltaan. Muutahan hän ei koskaan kaivannutkaan ja minun tarpeilla ei vaan ollut väliä kun ei hän edes ymmärtänyt niitä vaikka miten niitä yritti selittää. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehissä on enemmän näitä. Ap ei sentään puhunut narsismista, mikä olisi ollut jo pahempi asia.
Se mies nyt vain on semmoinen. Voi silti olla ihan vilpitön ja nyt ihmettelisi, mikä ap:hen on mennyt.
On muistettava, että moni päätyy paljon huonompaan tilanteeseen. Ei totaalinen yksinolokaan mitään herkkua ole. Silloin ei todellakaan ole ketään tarjolla, ei emotionaalisesti eikä muuten.
Kyllä miehellä on myös narsistisia piirteitä. Esim herkästi manipuloi ja kaasuvalottaa riitatilanteessa jotka yleensä tulee siitä kun tuon esille jotain tarpeitani tai harmitustani jota hän ei halua/kykene ottamaan vastaan. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilö ei ole joko kykenevä tai halukas muodostamaan tunneyhteyttä toiseen ihmiseen.
Anna muutama esimerkki tunneyhteydestä!
-katsoo lyhyesti silmiin ja hymyilee ?
" Sanoo että rakastaa eikä halua muita. Mutta harmi sanat eivät tarkoita käytännössä mitään. Pieniä toiveitani ei ole halunnut toteuttaa. "
Kuten olen lukemattomia kertoja sanonut: puhe on halpaa, rakkauden mitta on lopulta aina ne teot.
Vierailija kirjoitti:
" Sanoo että rakastaa eikä halua muita. Mutta harmi sanat eivät tarkoita käytännössä mitään. Pieniä toiveitani ei ole halunnut toteuttaa. "
Kuten olen lukemattomia kertoja sanonut: puhe on halpaa, rakkauden mitta on lopulta aina ne teot.
Tämä.
Itse ex-liitossani kerroin kaipaavani jotain pieniä huomiointeja. Kuten merkkipäivinä jokin muistaminen, edes kaupan pakastekakun ostaminen ja kahvien keittäminen. Arjessa sitten edes niityltä itsepoimitut kukat olisi jo olleet tosi kiva yllätys.
Exän kommentti kaikkeen oli, ettei hän vaan ole sellainen ihminen, ja se siitä.
Nuorena sitä ei vaan nähnyt/hyväksynyt tilanteen tosilaitaa, ettei toinen nähnyt minua edes ilmaiseksi poimittujen villikukkien arvoisena. Olin se ja sama, kun odotteli sitä oman elämänsä kuningatarta.
Kaikkea sitä onkin elämässään tullut katseltua :D yksinolossa ihanaa ostaa lahjoja itse itselleen, myös niitä kukkia <3 Siinä alkaa arvostaa itseään päivä päivältä enemmän, kun kerron itselleni olevan tämän kauniin kukkakimpun arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Itse ex-liitossani kerroin kaipaavani jotain pieniä huomiointeja. Kuten merkkipäivinä jokin muistaminen, edes kaupan pakastekakun ostaminen ja kahvien keittäminen. Arjessa sitten edes niityltä itsepoimitut kukat olisi jo olleet tosi kiva yllätys.
Nuorena sitä ei vaan nähnyt/hyväksynyt tilanteen tosilaitaa, ettei toinen nähnyt minua edes ilmaiseksi poimittujen villikukkien arvoisena. Olin se ja sama, kun odotteli sitä oman elämänsä kuningatarta.
Kaikkea sitä onkin elämässään tullut katseltua :D yksinolo
Meillä itse asiassa mies huomioi tällaisia asioita kun ensin olen pyytänyt/vaatinut/rukoillut niitä vuosia. Ostaa kyllä aina jonkun lahjan synttärinä ja jouluna. Lisäksi antaa äitienpäivänä kukkia. Nämä hän tekee kyllä aina. Siinä se sitten onkin. T. Ap
"Exän kommentti kaikkeen oli, ettei hän vaan ole sellainen ihminen, ja se siitä."
Nämä ihmiset ilmeisesti kuvittelevat tämän olevan jotenkin hyväkin perustelu. Oikeastihan se siis tarkoittaa että ovat ihmisiä jotka eivät halua ilahduttaa muita ihmisiä eivätkä tehdä mitään muiden hyvinvoinnin eteen. Ja se on kyllä todella huono piirre ihmisessä, oli kyse sitten puolisosta tai vaikka yhtävästä tai työkaverista.
Vierailija kirjoitti:
"Exän kommentti kaikkeen oli, ettei hän vaan ole sellainen ihminen, ja se siitä."
Nämä ihmiset ilmeisesti kuvittelevat tämän olevan jotenkin hyväkin perustelu. Oikeastihan se siis tarkoittaa että ovat ihmisiä jotka eivät halua ilahduttaa muita ihmisiä eivätkä tehdä mitään muiden hyvinvoinnin eteen. Ja se on kyllä todella huono piirre ihmisessä, oli kyse sitten puolisosta tai vaikka yhtävästä tai työkaverista.
Joo jännä kun nämä kommentoi tällä tavalla. Miehenikin itse sanoi että hän ei ole vaan sellainen romanttinen, on huono järjestämään yhtään mitään jne.. Kun ei ollut mistään suurista asioista. Ihan ehdotin että jos huomioisi silleen että järjestäisi jotain kivaa illaksi, esim laittaisi ruokaa ihan kotona ja sitten yhdessä syötäisiin sitä, niin ei sitäkään pystynyt tekemään. Sen sijaan teki siitä ongelman jollain tapaa, et miten hän minulle pelkästään laittaisi ruokaa kun meillä lapsiakin jne. Vaihtoehtoisesti ehdotin että veisi vaikka ravintolaan syömään että voitaisiin viettää kahdenkeskistä aikaa, mutta uskomatonta mutta totta, sellainen oli ylivoimainen tehtävä hänelle. Miksi? Koska hän ei tietenkään halunnut viettää minun kanssa aikaa intiimisti kahden kesken muuta kuin sängyssä, ja sielläkin vaan sen lyhyen aikaa. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että olet ollut limerenssin pauloissa, ihastunut/rakastunut ajatukseen rakkaudesta ja onnesta. Minulle kävi samoin ja suhde kesti 12 v. En ole luovuttaja tyyppi ja anna helposti periksi. Ihmisissä on niin paljon potentiaalia henkiseen kasvuun ja sielun jalostumiseen, ja sitä oppimista tapahtuu koko elämän ajan, että suhteessa pitää olla kärsivällinen. Olen luonteeltani myös hyvin lojaali ja partneriuskollinen.
Suomenruotsalainen kirjailija Märta Tikkanen kertoi, että hänen ongelmansa oli ylioptimismi, miksi jäi niinkin pitkäksi aikaa suhteeseen alkoholiongelmaisen Henrik-miehensä kanssa. Onko ylioptimismi tyypillistä juuri naisille?
Olemme molemmat akateemisesti koulutettuja ja ns. "järki-ihmisiä", mutta minulla on myös tuo tunnepuolen nälkä, joka ei koskaan saanut täyttymystä suhteessa. Yritin kyllä lähestyä kumppaniani emotionaalisesti, mutta kaikki yritykset torpattiin.
Eksäni on Suomen johtavia asiantu
Ai joku on keksinyt lyhytnäköisyydelle hienomman nimen? Puu- ja sinisilmäisyys onkin nyt sitten "ylioptimismia"? Hah, saanen nauraa😄
Vierailija kirjoitti:
Olen joka päivä onneton mieheni kanssa. Hän on pahin virhe, jonka olen koskaan tehnyt. Olisinpa valinnut aikoinaan toisin. Tämä on kuitenkin parempi, kuin olla kokonaan yksin. En ole koskaan tavannut ketään miestä minkään harrastuksen yhteydessä. Kukaan ei tule kotoa hakemaan. En onnistuisi tinderissä kilpailemaan minua 30 vuotta nuorempien kanssa. En jaksa yöelämää. Varmasti sieltä kyllä jonkun juopon löytäisin. Elämä olisi erilaista, mutta ei parempaa. Minulla oli pitkään suuri joukko, josta valita. Valitsin väärin. Juna meni jo.
Höpöhöpö ja valivali. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa alusta. Mikä siinä yksin olemisessa on niin kauheaa? Rakenna elämä, jossa viihdyt ja teet asioita, joista saat iloa, parisuhde, jos sellainen kohdalle sattuu, on vain plussaa siihen. Kun yksin olo on hyvä vaihtoehto, ihminen on valmis tasaveroiseen, rajoja kunnioittavan parisuhteeseen. Niin kauan kun pysyt huonossa parisuhteessa, et voi saada onnellista elämää, joka olisi tarjolla jossain muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehellä on myös narsistisia piirteitä. Esim herkästi manipuloi ja kaasuvalottaa riitatilanteessa jotka yleensä tulee siitä kun tuon esille jotain tarpeitani tai harmitustani jota hän ei halua/kykene ottamaan vastaan. T. Ap
Ap, sinun olisi aika kasvaa itsenäiseksi, itsenäisemmäksi ihmiseksi.
Miksi odotat puolisolta tunnetukea? Häntä selvästi harmittaa, että et pysty kantamaan pettymyksiäsi itse.
Onko miehesi koskaan aktiivisesti hakenut sinulta emotionaalista lohtua? Huom. Älä kerro siitä, miten olet ollut tukena ja myötäelänyt omasta aloitteestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Kaikkea sitä onkin elämässään tullut katseltua :D yksinolo
No huh huh. Mikset uskonut miestä, kun hän sanoi, ettei vain ole sellainen.
Monetkaan suomalaiset miehet eivät ole yhtään romanttisia. Heille tämmöisiet elkeet ovat hötttöä. Näin autistisena naisena olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Kaikkea sit
Ap, olet oikeasti pöljä, kun et tajua että sinulla on hyvä mies. Kasva aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toivonut tätä, että mies jättäisi minut toisen takia mutta hän ei haluaisi erota. Sanoo että rakastaa eikä halua muita. Mutta harmi sanat
Kerro meille joku toiveesi ja tarpeesi. Arvioimme, onko sen väärti mitä esität.
Taas on tainnut toteutua se, mikä yleensä toteutuu: Sinulle on alunalkaen riittänyt se, että kun sinä rakastat puolisoasi. Olet varmaan jo alkumetreillä huomannut, ettei tunne ole ollut molemminpuolinen. Tämä on hyvin tavanomaista ja suljetaan silmät totuudelta, vaikka se on tarjottimella edessä. Puoliso pitää saada ja naimisiin päästä, vaikka varoitusmerkit ovat ilmassa, kun minä niin rakastan.