Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?
Kommentit (908)
Ei mulla ole ollut niin pahoja oireita, että olisin hakenut niihin hormonikorvaushoitoa. Jonkin aikaa nukuin melko huonosti, mutta siitä pääsin laittamalla ns. unihygienian kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hikoilun kanssa kyllä pärjää, loppuu kyllä aikanaan (vuoden kesti). Hormonihoito-kokeilusta tuli 10 kg ylipainoa ja kovat turvotukset, piti lopettaa.
Ei pärjää, jos se on jatkuvaa ja töissä olet litimärkänä koko ajan ja yöt menee hiessä kieriskellen ja yöpaitaa ja sänkyvaatteitä yökaudet vaihdellen kuiviin.
Joillakin nuo oireet saattaa kestää lähes 20 vuotta. No loppuuhan ne siltikin tietenkin "aikanaan", mutta on kyllä pitä aikaa kestää jatkuvaa hikisenä olemista joka valuu pitkin selkää ja rintoja ja kasvoja. Varsinkin jos on työelämässä.
Hikoilu on elimistön tapa tasoittaa lämpötilaa. Hikoilu siis helpottaa, jos on kuuma. Voin kertoa, että on astetta vaikeampaa, kun ei hikoile. Se olisi nopea helpotuskeino. Oireisiin, mutta kesällä myös helteisiin. On yhtä kärsimystä, kun tukala olo ei helpota, vaan pitkittyy ja kumuloituu. En tiedä, miksi en hikoile. En ole hikoillut edes lapsena paljoa, mutta niin kauan kuin muistan, niin lähes ollenkaan. Ainoa kohta mikä hiestyy joskus helteellä, on kasvot. Ehkä se on joku autoimmuunireaktio, ja olen hielle "allerginen=elimistölle niin suuri vihollinen", että kroppa sitten lopetti sen. Sain teininä sellaista pikkunäppylää rintakehään, jos olin liian kuumissani. Kutiavaa. Ja se loppui suhteellisen nopeasti itsestään, kun hikoilukin loppui.
Nukkuminen on pätkittäistä ja raskasta kuivissakin lakanoissa. Se on raskasta, kun on joskus ruuhkavuosina kärsinyt unihäiriöistä vuorotyössäkäyvänä 15 vuotta. Ja taas. Mutta monien elämänvaiheiden jälkeen. Jotka ei tilannetta helpota. Päinvastoin. Kognitioille ja muistille ihan totaalimyrkyllistä se, ettei nuku, vaikka uniajastaan huolehtisikin hyvin.
Itselleni ei kierukka sopinut ehkäisyyn, joten saan kai hyvästellä vaihdevuosihoidotkin, koska niihin ei ilmeisesti ole muuta keksitty kuin kierukka. Kaikille ne hormonit eivät tuo autuutta. Minusta ollaan naistenvaivojen hoidon kanssa vielä todella jälkijunassa, kun on kehitetty vain yksi hoitomuoto ja jollei se sovi, olet hankala asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Ovathan nuo ihan jäätäviä lukemia. Jos sata normaalipainoista 50-vuotiasta naista aloittaa yhdistelmähormonikorvaushoidon, heistä kaksi saa rintasyövän hoidon takia. Toki heistä kuusi tai seitsemän saa rintasyövän joka tapauksessa, mutta onhan tuo silti huiman paljon. Ja jo vuoden hoito lisää riskiä.
Ja tämä arvio siis perustuu 58 eri tutkimuksen yhteisanalyysiin.
Tietenkin haluaa. Mukavuudenhalu on arvoasteikon ylimmillä askelmilla näiden mielestä. Lasku siitä tulee myöhemmin, tai vielä myöhemmin. Mukavuudenhalu saa ihmiset antamaan kasvonsa viilleltäviksi, suhteellisen nopean "kauneuspalkinnon" takia ja kasvojensa alueen kemikaalein piikiteltäviksi samoista syistä. Taustalla mukavuudenhalu. Nopeat palkinnot voittaa riskit molemmissa. Jälkimmäisissä jopa leikkauskomplikaatiot, joista vakavin on kuolema. Siis mukavuussyistä. Rationaalisuus fiksuillakin on noissa tapauksissa profiililtaan erittäin epätasaista. Ihminen on joiltakin osilta yksilöiden suhteen ollut aina sellainen. Jos ei aidosti ole, niin pitää olla ainakin olevinaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt mitään, ehkä en koe sellaisia asioita ongelmaksi kuin jotkut. En ole tehnyt isoa numeroa myöskään esim menkoista, raskauksista jne. Otan ihan kiinnostuneena vastaan tuollaisetmuutokset kehossa.
No en minäkään tehnyt numeroa, mutta kroppa teki. Se valvominen oli ihan saatanasta.
Hormoneita on nyt ruvettu kauppaamaan feminismin kyljessä, vaikka aina näitä hoitoja on halukkaille saatavissa ollut. Lääkkeitä ne ovat siinä missä muutkin valmisteet ja lääkityksissä on aina myös haittansa.
Muistan vielä kun masennuslääkkeitä kaupattiin aivokemioiden epätasapainolla ja serotoniinivajeella. Silloin jokainen popsi SSRI-lääkettä kuin karkkia. "En ole hullu, ei elämäntapojani tarvitse päivittää, minulla on serotoniinivaje"
Lääkevastainen en ole ja itsekin turvaudun tarpeen vaatiessa kävelykeppiin. Mutta tiedostan silti jollain tasolla, että bisnestä nuo lääkkeetkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni ei kierukka sopinut ehkäisyyn, joten saan kai hyvästellä vaihdevuosihoidotkin, koska niihin ei ilmeisesti ole muuta keksitty kuin kierukka. Kaikille ne hormonit eivät tuo autuutta. Minusta ollaan naistenvaivojen hoidon kanssa vielä todella jälkijunassa, kun on kehitetty vain yksi hoitomuoto ja jollei se sovi, olet hankala asiakas.
Ei tarvitse kierukkaa, keltarauhashormonin voi syödä tabletteina. Estrogeeni voi olla iholle levitettävä. Jos jompi kumpi hormoni ei sovi, niin sitten voi tulla ongelma. Noista kahdesta itse asiassa keltarauhashormoni on se ongelmallisempi, mutta pelkkää estrogeeniä ei anneta, jos kohtu on tallella.
Keski-ikäinen nainen ei voi enää sanoa, että on huono päivä tai nukuinpa viime yönä huonosti, koska hormoneista on tullut jokin uskonto ja niitä ollaan heti tuputtamassa, vaikka kaikilla voi joskus olla huono päivä. Keski-ikäisen naisen tulisi aina hymyillä kuin aurinko ja nukkua kuin vauva, vaikka se on melko luonnotonta.
Minä hidastan tahtia, vanhenen rauhassa ja popsin hormonini vasta siinä vaiheessa, kun oikeasti en muuten selviä.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino lisää riskejä yhtä paljon (ellei enemmänkin) kuin korvaushoito, mutta miksi merkityävä osa keski-ikäisistä naisista uskaltaa olla kuitenkin lihavia?
Minä uskallan polttaa, jouda viinaa ja painan 100kg.
En uskalla aloittaa estrogeenilääkitystä.
Nukun huonosti, olen pöhöttynyt, iho kuiva.
Neuvoja?
Mulla meni vaihdevuodet ohi sellaisessa kaoottisessa elämäntilanteessa, että en ehtinyt itseeni juuri keskittymään ja vaikea sanoa, että mikä oire johtui vaihdevuosista, mikä muusta. Ensimmäiset oireet olivat yöhikoilu ja runsaat, epäsäännlliset vuodot. Vuosi meni mielialanvaihteluiden kanssa, ja sen koin kaikista oireista raskaimmaksi. Olen vasta 49-vuotias, mutta käytännössä vaihdevuodet ovat ohitse, kuukautiset ovat loppuneet ja elämä tasoittunut. Satunnaisia "hikikohtauksia' on välillä, mutta harvoin. Hormonikorvaushoitoa en ehtinyt oikeastaan edes ajattelemaan, enkä usko että olisin halunnut sitä kuitenkaan, kun jotenkin pärjäsin kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovathan nuo ihan jäätäviä lukemia. Jos sata normaalipainoista 50-vuotiasta naista aloittaa yhdistelmähormonikorvaushoidon, heistä kaksi saa rintasyövän hoidon takia. Toki heistä kuusi tai seitsemän saa rintasyövän joka tapauksessa, mutta onhan tuo silti huiman paljon. Ja jo vuoden hoito lisää riskiä.
Ja tämä arvio siis perustuu 58 eri tutkimuksen yhteisanalyysiin.Tietenkin haluaa. Mukavuudenhalu on arvoasteikon ylimmillä askelmilla näiden mielestä. Lasku siitä tulee myöhemmin, tai vielä myöhemmin. Mukavuudenhalu saa ihmiset antamaan kasvonsa viilleltäviksi, suhteellisen nopean "kauneuspalkinnon" takia ja kasvojensa alueen kemikaalein piikiteltäviksi samoista syistä. Taustalla mukavuudenhalu. Nopeat palkinnot voittaa riskit molemmissa. Jälkimmäisissä jopa leikkauskomplikaatiot, joista vakavin on kuolema. Siis mukavuussyistä. Rationaalisuus fiksuillakin on noissa t
Olen 57v hoikka nainen.
Mukavuuden haluisena minulle on tehty kasvojen kohotus suomessa.
Mukavuuden haluisena syön terveellisesti ja urheilen.
Mukavuuden haluisena aloitin estrogeeni lääkityksen.Limakalvot ovat silmissä, suussa ja siellä kosteat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kierukkaa, keltarauhashormonin voi syödä tabletteina. Estrogeeni voi olla iholle levitettävä. Jos jompi kumpi hormoni ei sovi, niin sitten voi tulla ongelma. Noista kahdesta itse asiassa keltarauhashormoni on se ongelmallisempi, mutta pelkkää estrogeeniä ei anneta, jos kohtu on tallella.
Kiitos vastauksesta. Tätä itsekin mietin ja ehkä tarpeen vaatiessa kokeilen, vaikka gyne oli kyllä skeptinen. Jos kierukka aiheutti ongelmia, niin pillerit todennäköisesti vielä pahempia. No pillerit voi kuitenkin lopettaa nopeasti halutessaan. Kierukasta eroon pääseminen oli hitaampi homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä arvio siis perustuu 58 eri tutkimuksen yhteisanalyysiin.Tietenkin haluaa. Mukavuudenhalu on arvoasteikon ylimmillä askelmilla näiden mielestä. Lasku siitä tulee myöhemmin, tai vielä myöhemmin. Mukavuudenhalu saa ihmiset antamaan kasvonsa viilleltäviksi, suhteellisen nopean "kauneuspalkinnon" takia ja kasvojensa alueen kemikaalein piikiteltäviksi samoista syistä. Taustalla mukavuudenhalu. Nopeat palkinnot voittaa riskit molemmissa. Jälkimmäisissä jopa leikkauskomplikaatiot, joista vakavin on kuolema. Siis muka
Ai unohdin
Silmistäni on leikattu ikänäkö.
En saa myöskään koskaan kaihia
Mukavuuden haluinen 57v.
Mulla paino nousi estrogeenistä. Oon aina ollut hoikka 50kg, nyt 58kg vaikka en ole muuttanut ruokailutottumuksia kuin pelkästään kevyempään suuntaan. Neste/turvotus on tullut tasaisesti ympäri kehoa, mutta esim. samat housut ei enää mahdu jalkaan. Onko muilla samoja ongelmia ja oletteko keksineet ratkaisuja? Urheilen 2 raskasta ja 4 kevyttä treeniä viikossa, lisäksi pyöräilyä, lenkkeilyä ja muuta arkiliikuntaa, joten liikuntaakaan en ehdi/pysty enempää lisäämään. Kiitos vinkeistä, toiveena ois olla 52kg, pari kiloa ihan ok, mutta 8kg ei tunnu omalta enää kroppa.
Selvisin hyvin homeopatialla ja jotain voidetta apteekista!
Hormoneilla voi palauttaa yöunet ja saada limakalvot liukkaaksi. Toisaalta hormonit taas vievät seksihalut ja elämänilon. Vaikeaa sitten päättää. Kaikki osa-alueet ovat tärkeitä. Ilman yöunia ei pitkään elä, mutta ei ilman elämäniloakaan.
Olen 54v. Katsoin todella suositun Amerikkalaisen nettilääkärin ohjelman monta vuotta sitten, jossa hän sanoi, että menopaussia läpikäyvän naisen on tärkeää saada ruokia jotka auttavat lisämunuaisia tuottamaan estrogeenia.
Näitä ruokia ovat esim. kananmunat, voi, brie-juustot jne. Olen ohjetta noudattanut joka päivä. Olen päässyt todella helpolla. Kuukautiset loppuivat kaksi vuotta sitten. Nukun todella hyvin, joskus on ollut lieviä kuumia aaltoja, mutta lähinnä päivällä ja ei hikoiluja. Ei mitään muitakaan ongelmia. Lihon toki helpommin kuin 10v sitten, mutta sekin pysyy kurissa pätkäpaastolla.
Siinähän tuo meni, hikoilupuuskien kourissa. Ei muita oireita.
Viluinen kun olen niin olihan se hauskaa, että aina hetken aikaa tarkeni hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä arvio siis perustuu 58 eri tutkimuksen yhteisanalyysiin.Tietenkin haluaa. Mukavuudenhalu on arvoasteikon ylimmillä askelmilla näiden mielestä. Lasku siitä tulee myöhemmin, tai vielä myöhemmin. Mukavuudenhalu saa ihmiset antamaan kasvonsa viilleltäviksi, suhteellisen nopean "kauneuspalkinnon" takia ja kasvojensa alueen kemikaalein piikiteltäviksi samoista syistä. Taustalla mukavuudenhalu. Nopeat palkinnot voittaa riskit molemmissa. Jälkimmäisissä jopa leikkauskomplikaatiot, joista vakavin on kuolema. Siis muka
"
Olen 57v hoikka nainen.
Mukavuuden haluisena minulle on tehty kasvojen kohotus suomessa.
Mukavuuden haluisena syön terveellisesti ja urheilen.
Mukavuuden haluisena aloitin estrogeeni lääkityksen.Limakalvot ovat silmissä, suussa ja siellä kosteat."
Onnea. Lihalliset asiat kunnossa. Jopa joidenkin kadehdittavaksi asti. Onnenkantamoisia sinulla paljon. Olet ollut terve. Onko henkiset asiat kunnossa? Älylliset, ja sen potentiaalin käyttö, sekä kehttäminen? Jälkimmäinen on oleellisempaa kuin pinta. Jos joskus jokin inhimillinen heikkous esim. vakavan sairauden myötä sinua koskettaa, niin muista, kuinka erinomainen olet. Muista se silloinkin, jos makaat laitoksessa, koska olet erinomaisuuttasi sinne asti "päässyt", vaikka pääsi olisikin silloin niin laho, ettet ede ymmärrä, mitä elimistön limakalvot tarkoittaa. Tai edes sitä, mitä tarkoittaa joku ihan tavallinen asia. Voit kääriytyä itsetyytyväisyyteesi. "Täydellisiksi" itseään luulevat on vähemmistö. Ja hyvä niin.
Olen kuullut joskus jostain, että paikallisestrogeeni voisi "tarttua" mieheen ja nostaa miehen estrogeenitasoja. Onko tämä mahdollista?