Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?

Vierailija
07.04.2025 |

Miten pärjäätte? Millaisia oireita?

Kommentit (908)

Vierailija
121/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en huomannut oikein mitään oireita. Vuodot vain jäi puuttumaan ja limakalvot alkoi kuivumaan.

Mulla kyllä ei ole tuntunut hormonit muutenkaan heittelevän sitten teini-iän. Välillä miettinyt onko hormoneja itsellä ollenkaan. 

Odotapa kun kuivuu iho, hiukset ja kynnet. Sä hajoat pinnasta. Valvot yöt. Saat kroonisia ihottumia, kaljuunnut otsalta ja päälaelta. Niveliin sattuu. Lihakset surkastuu. Vatsaan kertyy läskiä, vaikka mitä tekisit.

Pahinta ei edes ole ulkonäön lysähtäminen vaan ihon kokonaisvaltainen kirvely ja tulehtuminen, jota hikiaallot pahentaa.

Vierailija
122/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en huomannut oikein mitään oireita. Vuodot vain jäi puuttumaan ja limakalvot alkoi kuivumaan.

Mulla kyllä ei ole tuntunut hormonit muutenkaan heittelevän sitten teini-iän. Välillä miettinyt onko hormoneja itsellä ollenkaan. 

Odotapa kun kuivuu iho, hiukset ja kynnet. Sä hajoat pinnasta. Valvot yöt. Saat kroonisia ihottumia, kaljuunnut otsalta ja päälaelta. Niveliin sattuu. Lihakset surkastuu. Vatsaan kertyy läskiä, vaikka mitä tekisit.

Pahinta ei edes ole ulkonäön lysähtäminen vaan ihon kokonaisvaltainen kirvely ja tulehtuminen, jota hikiaallot pahentaa.

En ole tuo, jolle vastaat, mutta kommentoin silti. Minulla ei ole ollut yhtään vaihdevuosioiretta, ja minä olen 60-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt mitään hormoneja ja hyvin pyyhkii sen puolesta. Ihan hyvin pystyy elämään ja olemaan. Kyse on paljolti siitä mitä pitää tärkeänä. Minusta lisäaineeton ja lisähormoniton eläminen on tärkeää. Se edistää terveyttä.

Vierailija
124/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 60v mutta ei mulla ole ollut mitään tuollaista. Hikoilua vain eikä sitäkään kovin paljon. Unettomuuskin on satunnaista. Kun syö hyvin ja ulkoilee, niin de auttaa.

Vierailija
125/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluaa istua kotona sohvalla päivät pitkät tai maata sängysssän, niin sitten voi olla ilman lääkitystä.

Vierailija
126/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käyttänyt mitään hormoneja ja hyvin pyyhkii sen puolesta. Ihan hyvin pystyy elämään ja olemaan. Kyse on paljolti siitä mitä pitää tärkeänä. Minusta lisäaineeton ja lisähormoniton eläminen on tärkeää. Se edistää terveyttä.

Minä pidän tärkeänä kyetä käymään töissä ja olla kivuton. Kyetä kävelemään. Se edistää terveyttä minulla.

Vierailija
127/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa väittelyä taas akkojen kesken ja pätemistä kuka on kovin muija ja selviää parhaiten. Eikö nyt vain voi jakaa kokemuksia vaihdevuosista nostamatta itseään ja painamatta muita alas?

Vierailija
128/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän tärkeänä kyetä käymään töissä ja olla kivuton. Kyetä kävelemään. Se edistää terveyttä minulla.

Ei minullakaan kipuja ole. Ei tosin työtäkään mutta se ei ole oma valintani 😄

Vierailija
129/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnes sairastut syöpään. Tai muistihäiriöön.

Vierailija
130/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos haluaa istua kotona sohvalla päivät pitkät tai maata sängysssän, niin sitten voi olla ilman lääkitystä.

Tutkimuksissa on todettu, että fyysisen työntekijät saavat yleensä vähemmän vaihdevuosioireita. 

Vierailija
131/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa väittelyä taas akkojen kesken ja pätemistä kuka on kovin muija ja selviää parhaiten. Eikö nyt vain voi jakaa kokemuksia vaihdevuosista nostamatta itseään ja painamatta muita alas?

Niin olisikohan järkevämpää tukea toisiamme nälvimisen sijaan? Samassa veneessä kuitenkin olemme ihmisen elon kaarella oireista tai oireettomuuksista huolimatta. Ja kaikki ei aina näy päälle päin ja toiset eivät uskalla ääneen tunnustaa eivätkä edes itselleen myöntää "kärsivänsä" vaihdevuosioireilusta. Iloitkaamme myös heidän puolsetaan, joiden ei tarvitse erityisesti kärsiä, he ovat onnekkaita tässä kohtaa.

Vierailija
132/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sairastuisin just noihin? Mun suvun naiset molemmilta puolilta on pitkäikäisiä ja terveitä. Voi olla, että niin käy mullekin. Jos ei, niin minkä sillekään sitten mahtaa. Eivät nekään ole hormoneja pitkään ikäänsä tarvinneet.

Vierailija
133/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Minusta on ihan mukava lukea vaihteeksi positiivisiakin kokemuksia vaihdevuosista. Pelotteluja ja muuta karmeaa olen lukenut ihan tarpeeksi. Jos joku tarvitsee hormoneja, se ei tee hänestä huonompaa ihmistä. Jos joku pärjää muilla menetelmillä, niin kiva niitäkin kokemuksia on lukea. 

Vierailija
134/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on lääkäri ihan sanonut, etteivät hormonit ole pakollisia, jos ilmankin pärjää. Ihminen ei kuole ilman lisähormoneja. 

Vierailija
135/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisten kommenttien sijaan toivoisin, jotain neuvoja, koska kaikki vain ei voi terveyden takia käyttää korvaushoitoa. Oman aivoinfarktiriskin takia, lääkärit eivät edes kirjoita korvaushoitoreseptiä.

Vierailija
136/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hikoilun kanssa kyllä pärjää, loppuu kyllä aikanaan (vuoden kesti). Hormonihoito-kokeilusta tuli 10 kg ylipainoa ja kovat turvotukset, piti lopettaa. 

Ei pärjää, jos se on jatkuvaa ja töissä olet litimärkänä koko ajan ja yöt menee hiessä kieriskellen ja yöpaitaa ja sänkyvaatteitä yökaudet vaihdellen kuiviin. 

Joillakin nuo oireet saattaa kestää lähes 20 vuotta.  No loppuuhan ne siltikin tietenkin "aikanaan", mutta on kyllä pitä aikaa kestää jatkuvaa hikisenä olemista joka valuu pitkin selkää ja rintoja ja kasvoja.  Varsinkin jos on työelämässä. 

Hikoilu on elimistön tapa tasoittaa lämpötilaa. Hikoilu siis helpottaa, jos on kuuma. Voin kertoa, että on astetta vaikeampaa, kun ei hikoile. Se olisi nopea helpotuskeino. Oireisiin, mutta kesällä my

Mistä tiedät että tukala olo johtuu juuri hikoilusta? Tuskin markyys oloa parantaisi.

Vierailija
137/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kappas. Jos ei ole oireita niin tosissasi luulet sen johtuvan siitä mitä pidät tärkeää? Eiköhän sulla vain käynyt tuuri.

Vierailija
138/908 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kappas. Jos ei ole oireita niin tosissasi luulet sen johtuvan siitä mitä pidät tärkeää? Eiköhän sulla vain käynyt tuuri.

Tai, että ei kuormita elimistöään väärillä aineilla. Myönnän, että mulla voi olla sen suhteen hyvät geenitkin, mistä senkään tietää. Tai laiska asenne. En viitsi syödä lääkkeitä ihan pieneen vaivaan muutenkaan. Jotta olisin tämän ikäisenä enää viitsinyt lähteä hormoneja hakemaan, niin mun oloni olisi pitänyt olla ihan todella hirveä.

Olen e-pillereitä ja keltarauhashormoneja nuorena kokeillut ja turhiksi todennut.

Vierailija
139/908 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, tasan ei tosiaan käy. Täällä työkseen liikkuva, hoikka, päihteetön kasvissyöjä hormonikorvauksella 44-vuotiaasta, koska kroppa ja pää (uni, muisti) vaan äkisti hajosivat, ei toivoakaan selvitä työkykyisenä ilman apuja. Mulla on sysipaskat geenit tämän asian kanssa. Oman äidin vaihdevuosissa olivat aikanaan mukana sekä kriisipsykiatria että käräjäoikeus, mutta mitään ei myönnetä. Pari kuumaa aaltoa vain ja siinä se.

Vierailija
140/908 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minullakaan ollut mitään vaihdevuosiongelmia. Ole 75v. Gynis aikoinaan sanoi,että kuulun siihen onnelliseen 25 %:n joukkoon, joille ei tule ongelmia. Tosin 17v asti kärsin endometriasta,mutta sekin vain parin ekan kuukautispäivän aikana ja loppui vaihdevuosien alkaessa.