Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?

Vierailija
07.04.2025 |

Miten pärjäätte? Millaisia oireita?

Kommentit (876)

Vierailija
61/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalaisnaisista 20 - 30 % käyttää vaihdevuosien korvaushoitoa" eli 70 - 80 & ei käytä.

Lancetin arvostetun tutkimuksen mukaan vvh lisää huomattavasti rintasyöpäriskiä.

Vierailija
62/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse joudun käyttämään vagifem-emätinpuikkoja. Nyt sain hormonisalvaakin. 

On kovin kuivaa ja tulee virtsiksiä. 

Käytättekö te muut emätinpuikkoja?

En ole ap

Joo. Jouduin lopettamaan hormonikorvaushoidon kun sairastuin syöpään, mutta Vagifem on käytössä. Gynekologi sanoi että se hoitaa paikallisesti emättimen limakalvoja jotka muuten ohentuisivat liikaa.

Sanoiko gynekologisi mitään, että voiko tuo paikallisestrogeeni olla jotenkin myös syöpävaarallista. Imeytyyhän sitäkin elimistöön. 

Olen se, jolle vastasit. 

Määrä jota siitä imeytyy vastaa yhtä ehkäisypilleriä vuoden aikana otettuna. Näin sanoi minulle lääkärini vähän aikaa sitten. Estrogenivoiteesta tuli juuri uusi lääketutkimus ja sen hyödyt on kiistattomat, haittoja ei ole.  Estrogenikorvaushoidostakaan ei ole haittaa jos sen aloittaa 10 vuoden sisällä kuukautisten loppumisesta. Sen jälkeen jos aloittaa niin se nostaa syöpäriskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hikoilun kanssa kyllä pärjää, loppuu kyllä aikanaan (vuoden kesti). Hormonihoito-kokeilusta tuli 10 kg ylipainoa ja kovat turvotukset, piti lopettaa. 

Ei pärjää, jos se on jatkuvaa ja töissä olet litimärkänä koko ajan ja yöt menee hiessä kieriskellen ja yöpaitaa ja sänkyvaatteitä yökaudet vaihdellen kuiviin. 

Joillakin nuo oireet saattaa kestää lähes 20 vuotta.  No loppuuhan ne siltikin tietenkin "aikanaan", mutta on kyllä pitä aikaa kestää jatkuvaa hikisenä olemista joka valuu pitkin selkää ja rintoja ja kasvoja.  Varsinkin jos on työelämässä. 

Vierailija
64/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vaihdevuodet ohi, jos menkat loppuu? 

Ei, siitä ne alkaa. Vaihdevuodet kestää naisen loppuelämän, mutta aktiivinen kausi on noin 4-5 vuotta siitä kun kuukautiset loppuu.

Vierailija
65/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käyttänyt mitään, ehkä en koe sellaisia asioita ongelmaksi kuin jotkut. En ole tehnyt isoa numeroa myöskään esim menkoista, raskauksista jne. Otan ihan kiinnostuneena vastaan tuollaisetmuutokset kehossa.

Juuri näin. Mitä enemmän asiaa hysterisoi, sitä enemmän aiheuttaa itselleen psykosomaattisia ongelmia. Raskaudenkin aikana oli itselläni viimeiset pari viikkoa sellaista, että kipu oli elämää rajoittavaa. Sitä ennen ei mitään ongelmia. 

Liikkukaa ja pitäkää elämässänne muutakin sisältöä kun jotkut menkat. Niin kauan kun ne ovat elämänne pääsisältö niin sieltä eskaloituu kaikenlaista paskaa, kun niihin kiinnittää enemmän kuin normaalisti huomiota. 

Ihminen on miljoona vuotta vanha laji. Ette olisi täällä nyt jos esiäidit olisivat kaatuilleet menkkakivuissaan puolukkametsiin. Mitä enemmän kipua sietää ja pystyy keskittämään huomionsa muualle, sitä vähemmän se saa valtaa elämässänne.

Vierailija
66/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hikoilun kanssa kyllä pärjää, loppuu kyllä aikanaan (vuoden kesti). Hormonihoito-kokeilusta tuli 10 kg ylipainoa ja kovat turvotukset, piti lopettaa. 

Ei pärjää, jos se on jatkuvaa ja töissä olet litimärkänä koko ajan ja yöt menee hiessä kieriskellen ja yöpaitaa ja sänkyvaatteitä yökaudet vaihdellen kuiviin. 

Joillakin nuo oireet saattaa kestää lähes 20 vuotta.  No loppuuhan ne siltikin tietenkin "aikanaan", mutta on kyllä pitä aikaa kestää jatkuvaa hikisenä olemista joka valuu pitkin selkää ja rintoja ja kasvoja.  Varsinkin jos on työelämässä. 

Äitini käy jo kahdeksaakymppiä ja hänellä on yhä vaihdevuosioireet. Hikoilu on hänellä se haittaavin ja jatkuva painon nousu, jota on hänelle kertynyt jo kymmeniä kiloja ylimääräistä.

Vierailija
67/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli oireina univaikeuksia, taipumus saada lisäkiloja ja kuumat aallot,  ei ikuitenkaan mitään kovin pahoja. Koin pärjääväni ilman korvaushoitoa. Nyt on 10 vuotta kuukautisten loppumisesta (loppuivat ollessani 50 v) ja olen saanut painon kuriin, kuumat aallot on loppuneet ja voin hyvin. 

Vierailija
68/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomalaisnaisista 20 - 30 % käyttää vaihdevuosien korvaushoitoa" eli 70 - 80 & ei käytä.

Lancetin arvostetun tutkimuksen mukaan vvh lisää huomattavasti rintasyöpäriskiä.

Niin tuo on jo kumottu, koska se on tehty aivan väärään aikaan. Se tehtiin vanhoille naisille, eikä juuri vaihdevuosissa oleville. Tulokset kuitenkin on pinttyneet ihmisten mieleen ja sopiihan se patriarkaatille, että naiset voi huonosti ja kärsii luukadosta ja dementiasta vanhana jonkun väärään aikaan tehdyn paikkansa pitämättömän tutkimuksen vuoksi.

Vierailija
69/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäsin kun liikkui ja urheilu paljon.Yöhikoilu ja levoton nukkuminen  oli pahinta, mutta otin viereen pienen froteepyyhkeen kuivatusta  varten.

Tämä!! Päivittäinen hyötyliikunta eli työmatkapyöräily (n.40 km) auttaa paljon. Ja samalla pudonnut painoakin 20kg. Hikoilut ja yöheräämiset loppui kuin seinään. Mikään hormonihoito ei ole mahdollista kerran sairastetun lihasveritulpan vuoksi.

Vierailija
70/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 ja kävin gynekologilla äskettäin rutiinikäynnillä. Valitin hänelle alakuloista oloa ja yöheräilyä. Hämmästyin, kun hän kirjoitti minulle estrogeenigeelireseptin. Kuukautiseni eivät ole vielä täysin loppuneet ja minulla on Mirena. En ole uskaltanut vielä kokeilla tuota geeliä, kun pakkausselosteessa sanotaan, että käyttö aloitetaan 6kk kuukautisten loppumisesta. Minulla on selvästi mielialahäiriöitä, mutta auttaisiko sitten tuo.. Vuosien ajan olen kamppaillut työstressin kanssa, nyt olen lopettanut stresaamisen jostain syystä. Mikä oire nyt on mitäkin Yöhikoilua minulla on ollut tosi harvoin, ehkä parin kuukauden välein, jos silloinkaan.

Vierailija
71/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nukahtamislääkettä eikä mitään hormoneja.

Nukahtamislääkkeillä on nukkuvinaan, mutta aamulla herätessä ei tunnu siltä kuin olisi nukkunut ja koko päivän on väsynyt. Estrogeeni on paljon parempi, tuottaa normaalin unen.

Vierailija
72/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse joudun käyttämään vagifem-emätinpuikkoja. Nyt sain hormonisalvaakin. 

On kovin kuivaa ja tulee virtsiksiä. 

Käytättekö te muut emätinpuikkoja?

En ole ap

Kuukauden vagifemin jälkeen oli pakko lopettaa... niin kauhee päänsäryt ja migreeni siitä.

En ole koskaan pystynyt käyttämään e-pillereitä samasta syystä.

Ikää 54 ja toivottavasti pääsen vähillä oireilla.

Onko oikeasti mahdollista, että paikallisesti annosteltava vagifem voisi aiheuttaa päänsärkyä ja migreeniä. 

Miten se sitten voi olla mahdollista, että se ei olisi rintasyöpävaarallista. Sitähän sanotaan, että se ei ole vaarallinen, kun on paikallinen. 

Kyllä voi aiheuttaa. Edelleen jopa gynekologi saattaa väittää esim. hormonikierukankin vaikuttavan vain ja ainoastaan paikallisesti, mikä on hevonkukkua. Tuollaisen harhaanjohtamisen pitäisi olla lain silmissä rikos. 

Vierailija
73/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumat aallot väheni selkeästi kovan kuntoilun avulla.Ilmeisesti endorfiinilla on joku merkitys tässä hormonimyllerryksessä. Mutta unella on oma merkitys kokonaisterveyden kannalta eli senkin kannalta kannattaa hakea hormoneja. Itsekin menen jos unirytmi ei tästä ala tasaantumaan. Nukun kahden tunnin pätkissä.

Vierailija
74/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole lääketieteellistä syytä olla ottamatta estrogenia ja keltarauhashormonia, niin en ymmärrä miksei sitä ottaisi. Tämä vvh-vastaisuus tuntuu välillä ihan oudolta, melkein kuin joltain rokotekriittisyydeltä, että lääkkeet on pahoja, ja vielä joku ihmeellinen sivuajatus, että tosinainen ei sellaisia tarvitse tai on jotain heikkoutta tai oman iän kieltämistä, jos ottaa hoitoa. Moni ylpeänä kertoo, että en ole vielä tarvinnut, olen pärjännyt oireiden kanssa jne. Tottakai pärjää, mutta hoidolla on paljon etuja, osa vaikuttaa heti ja osa pitkällä tähtäimellä terveyttä parantaen. Se reipas liikuntakin on kivampaa jos on nukkunut hyvin ja niveliä ei särje. Mutta ei, kärsi, kärsi, kirkkaamaan kruunun saat. En ymmärrä suomalaisia naisia.

Vierailija
75/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuo on jo kumottu, koska se on tehty aivan väärään aikaan. Se tehtiin vanhoille naisille, eikä juuri vaihdevuosissa oleville. Tulokset kuitenkin on pinttyneet ihmisten mieleen ja sopiihan se patriarkaatille, että naiset voi huonosti ja kärsii luukadosta ja dementiasta vanhana jonkun väärään aikaan tehdyn paikkansa pitämättömän tutkimuksen vuoksi.

Ei todellakaan ole kumottu. Älä höpsi.

Vierailija
76/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole lääketieteellistä syytä olla ottamatta estrogenia ja keltarauhashormonia, niin en ymmärrä miksei sitä ottaisi. Tämä vvh-vastaisuus tuntuu välillä ihan oudolta, melkein kuin joltain rokotekriittisyydeltä, että lääkkeet on pahoja, ja vielä joku ihmeellinen sivuajatus, että tosinainen ei sellaisia tarvitse tai on jotain heikkoutta tai oman iän kieltämistä, jos ottaa hoitoa. Moni ylpeänä kertoo, että en ole vielä tarvinnut, olen pärjännyt oireiden kanssa jne. Tottakai pärjää, mutta hoidolla on paljon etuja, osa vaikuttaa heti ja osa pitkällä tähtäimellä terveyttä parantaen. Se reipas liikuntakin on kivampaa jos on nukkunut hyvin ja niveliä ei särje. Mutta ei, kärsi, kärsi, kirkkaamaan kruunun saat. En ymmärrä suomalaisia naisia.

Ei tässä mitään kruunuja tavoitella, vaan yritetään välttää rintasyöpää. Monella on suvussa, osa jo itsekin sairastanut.

Vierailija
77/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50 ja kävin gynekologilla äskettäin rutiinikäynnillä. Valitin hänelle alakuloista oloa ja yöheräilyä. Hämmästyin, kun hän kirjoitti minulle estrogeenigeelireseptin. Kuukautiseni eivät ole vielä täysin loppuneet ja minulla on Mirena. En ole uskaltanut vielä kokeilla tuota geeliä, kun pakkausselosteessa sanotaan, että käyttö aloitetaan 6kk kuukautisten loppumisesta. Minulla on selvästi mielialahäiriöitä, mutta auttaisiko sitten tuo.. Vuosien ajan olen kamppaillut työstressin kanssa, nyt olen lopettanut stresaamisen jostain syystä. Mikä oire nyt on mitäkin Yöhikoilua minulla on ollut tosi harvoin, ehkä parin kuukauden välein, jos silloinkaan.

Tätä pitikin kysyä, olen saman ikäinen ja minulle gynekologi sanoi että "ehdottomasti ei voi aloittaa estrogeeniä jos kuukautiset vielä päällä". Sain siis samoihin oireisiin pelkkää keltarauhashormonia, katsotaan toimiiko. Onko asia tosiaan näin, että estrogeeniä ei voi ottaa ennenkuin kuukautiset ovat loppuneet? 

Vierailija
78/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä pitikin kysyä, olen saman ikäinen ja minulle gynekologi sanoi että "ehdottomasti ei voi aloittaa estrogeeniä jos kuukautiset vielä päällä". Sain siis samoihin oireisiin pelkkää keltarauhashormonia, katsotaan toimiiko. O

Täällä kolmas, 46 v, jolla on raskaisiin vv-oireisiin Mirena ja estrogeenigeeli. Todella kokenut gyne ei nähnyt ongelmaa. Mulla oli myös kuukautiset ennen Mirenaa, jonkinlaiset haamut edelleen. Onpas erilaisia linjauksia.

Vierailija
79/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tämähän ei ole aina valintakysymys. Olen 56v ja on paljon erilaisia oireita kuten nivelkipuja, huonoa unta, hiukset ohenee, kuivuutta ym ym. Mutta en voi käyttää hormonikorvaushoitoa vaikka haluaisin. Minulla on verenhyytymishäiriö eli iso riskiä vertulppiin ja yksi veritulppa oli jo. Pakko yrittää selvitä itse. Vagisan auttaa kuivuuteen ja on hormoniton. 

Vierailija
80/876 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää nyt, että lääkärit ovat ihmisiä hekin, ja osalla on oma vahva agendansa. Juurihan on ollut juttua, miten yksittäiset lääkärit ovat saaneet aikaan nepsydiagnoosibuumin Itä-Suomessa. 

Aivan samalla tavalla osa lääkäreistä vannoo hormonikorvaushoidon autuaaksi tekevään voimaan, eikä heidän mielestään hormoneissa ole mitään pahaa tai mitään riskiä. Sitten vastaavasti on vaikkapa luomusynnytyksen puolesta puhuvia gynekologeja.

Itselläni on niin kova sukurasite rintasyöpään, että pidän hormonikorvaushoitoa omalla kohdallani erittäin epätodennäköisenä ratkaisuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan