Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?
Kommentit (908)
Kuuma tulee toisinaan, muttei hikoiluksi asti, jos on stressiä niin aaltoja tulee enemmän. Ovestin käytössä paikallisesti. Joskus ota melatoniinia nukkumiseen , mutta olen aina ollut herkkäuninen. Kohtu on poistettu 42 vuotiaana, ajattelen että se on helpottanut oireita. Elämä on hyvää.
Toinen murrosikä, oireet aivan samat.
Pahin on ihmisviha.
Vierailija kirjoitti:
Syöpäriski ei välttämättä ole se isoin riski vaan veritulpat!
Ihon kautta annostelu ei lisää veritulppien riskiä lainkaan, pelkästään suun kautta tablettimuodossa nautittava estrogeeni lisää tätä riskiä. Rintasyöpäriski taas johtuu pääosin progesteronista, jota kohdun vielä omistavat tarvitsevat estrogeenikorvaushoidon kanssa. Siltä voi välttyä taas hoitamalla tuon progesteroniasian hormonikierukalla, joka hoitaa kohdun suojaamisen estrogeenilta, mutta ei käytännössä nosta veren progesteronipitoisuutta. Ylipaino nostaa rintasyöpäriskiä paljon enemmän kuin oikein toteutettu hormonikorvaushoito. Hormonikorvaushoito ei myöskään lisää rintasyöpäKUOLEMAN riskiä, vaan jopa suojaa useilta muilta syöviltä. Kokonaiskuolleisuus (per ikäryhmä) hormonikorvaushoitoa saavilla on pienempi kuin ei saajilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut joskus jostain, että paikallisestrogeeni voisi "tarttua" mieheen ja nostaa miehen estrogeenitasoja. Onko tämä mahdollista?
Ei ole, koska paikallisestrogeeni ei nosta edes naisen veren estrogeenitasoja, vaan on nimensä mukaisesti vain paikallisesti vaikuttava.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni ei kierukka sopinut ehkäisyyn, joten saan kai hyvästellä vaihdevuosihoidotkin, koska niihin ei ilmeisesti ole muuta keksitty kuin kierukka. Kaikille ne hormonit eivät tuo autuutta. Minusta ollaan naistenvaivojen hoidon kanssa vielä todella jälkijunassa, kun on kehitetty vain yksi hoitomuoto ja jollei se sovi, olet hankala asiakas.
Kierukka ei ole vaihdevuosihoito. Käy lääkärissä, kierukkaa ei välttämättä hormonikorvaushoidossa tarvita, vaikkakin se olisi kätevä. Se suojaa vain kohdun limakalvoa estogeenilta, itsessään se ei estrogeeniä sisällä, vaan progesteronia. Progesteronia saa muissakin muodoissa kuin kierukka, samaten estrogeeniä on useissa eri muodoissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 54v. Katsoin todella suositun Amerikkalaisen nettilääkärin ohjelman monta vuotta sitten, jossa hän sanoi, että menopaussia läpikäyvän naisen on tärkeää saada ruokia jotka auttavat lisämunuaisia tuottamaan estrogeenia.
Näitä ruokia ovat esim. kananmunat, voi, brie-juustot jne. Olen ohjetta noudattanut joka päivä. Olen päässyt todella helpolla. Kuukautiset loppuivat kaksi vuotta sitten. Nukun todella hyvin, joskus on ollut lieviä kuumia aaltoja, mutta lähinnä päivällä ja ei hikoiluja. Ei mitään muitakaan ongelmia. Lihon toki helpommin kuin 10v sitten, mutta sekin pysyy kurissa pätkäpaastolla.
Lisämunuaiset eivät tuota estrogeeniä, vaan hydrokortisonia eli kortisolia ja suolahormonia eli aldosteronia, sekä adrenaliinia ja noradrenaliinia, stressihormoneja. Voilla, briellä sun muilla saat vaan suonesi tukkoon, erityisesti menopaussi-ikäisenä kun kolesteroliarvot kohoavat. Ylimääräinen ihonalainen rasva tuottaa estrogeeniä, mutta siitä on muuta haittaa sen verran, että parempi olisi olla vähemmällä rasvakudoksella ja tarpeen tullen ottaa hormonit apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut joskus jostain, että paikallisestrogeeni voisi "tarttua" mieheen ja nostaa miehen estrogeenitasoja. Onko tämä mahdollista?
Ei ole, koska paikallisestrogeeni ei nosta edes naisen veren estrogeenitasoja, vaan on nimensä mukaisesti vain paikallisesti vaikuttava.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/annukan-elainklinikalle-tuotiin-apa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä lääkkeet niitä samoja, joista on tullut koirille oireita? Muista että niistä uutisoitiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä lääkkeet niitä samoja, joista on tullut koirille oireita? Muista että niistä uutisoitiin.
Eivät ole, siinä oli kyseessä hormoniKORVAUSvalmiste, joka oli iholle siveltävä hyvin tehokas geeni/voide. Eri valmiste ja mekanismi. Paikallisestogeeni ei ole korvaushormoni, koska se ei imeydy verenkiertoon asti, se on hyvin mieto.
Vierailija kirjoitti:
Hetken oli korvaushoito ja muutuin ihan tylsämieliseksi. Kuumat aallot pysyvät kurissa, kun huolehtii liikunnasta ja oikeasta ravinnosta. Olen muuttunut kiinteämmäksi, mutta tarkkailen hiuksiani. Varmaan testosteroni taso noussut.
Ikääntyessä myös testotaso laskee, naisillakin. Ei nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en huomannut oikein mitään oireita. Vuodot vain jäi puuttumaan ja limakalvot alkoi kuivumaan.
Mulla kyllä ei ole tuntunut hormonit muutenkaan heittelevän sitten teini-iän. Välillä miettinyt onko hormoneja itsellä ollenkaan.
Odotapa kun kuivuu iho, hiukset ja kynnet. Sä hajoat pinnasta. Valvot yöt. Saat kroonisia ihottumia, kaljuunnut otsalta ja päälaelta. Niveliin sattuu. Lihakset surkastuu. Vatsaan kertyy läskiä, vaikka mitä tekisit.
Pahinta ei edes ole ulkonäön lysähtäminen vaan ihon kokonaisvaltainen kirvely ja tulehtuminen, jota hikiaallot pahentaa.
Ei mulla ainakaan ihoa kirvele eikä se ole tulehtunut eikä ole tullut mitään ihottumia. Kuivuneet kyllä on sekä iho että hiukset. Kynnet kasvaa kohisten kuten aina ennenkin. Fläsää valitettavasti kertyy ja juurikin vatsaan.
Huomattavin oire oli hikoilupuuskat, mutta nekin alkaa jo olla ohi. Kestivät pitkään, alkoivat jo vuosia ennen kuin kuukautiset loppuivat. Nyt olen 62-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä eikä mielessä todellakaan ole hoitaa luonnollista asiaa lääkkeillä.
Joko olet päässyt vähäisillä oireilla tai sitten et vielä ole vaihdevuosi-iässä.
Katsotaan asiaa uudestaan jos vaihdat hiestä märkiä lakanoita vähintään kerran yössä, lehahtelet tomaatinpunaiseksi kymmenkunta kertaa päivässä, pidät varapaitaa tai paria mukana töissä että voit vaihtaa hikisen paidan pois tarvittaessa.
Lisänä korpuksi kuivuvat limakalvot, nivel- ja lihaskivut, aivosumu ja hallitsemattomat mielialojen muutokset. On järjetöntä olla hoitamatta oireilua silloin kun hoito parantaa merkittävästi elämänlaatua niin itsellä kuin kanssaihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Limakalvojen huono kunto altistaa virtsatieinfektioille ja sitä kautta jopa sepsikselle. Lisäksi hyvät maitohappobakteerit elää vain estrogeeniä saaneilla limakalvoilla, ilman estrogeenia, emättimen mikrobisto vahtuu hyvin pian suoliston mikrobiomin kaltaiseksi. Jokaisen naisen tulisi käyttää estrogeeniä sisältäviä emätinpuikkoja/emätinvoidetta vaihdevuosista loppuiän. Se auttaa myös inkontinenssioireisiin, joita kyllä vähintään tulee myöhemmin, ellei ole jo. Paikallisestrogeeni estää kudosten löpsähtämistä.
Mun äiti olisi jo kuollut ilman Vagifemiä jatkuviin munuaistason virtatieinfektioihin, yksi urosepsiskin oli. Ei kannata julistaa täällä asioita mistä ei mitään tiedä.
Jos noin olisi tarkoitettu niin luonto olisi hoitanut asian.
En suostu käyttämään. (Eipä ole kyllä ollut virtsatieinfektioitakaan.) Hormonivalmisteet erittyvät virtsaan ja päätyvät sitä kautta vesistöihin. Jätevedenpuhdistuslaitokset ei niitä pysty siivilöimään. Vesistöissä haittaavat kalojen lisääntymistä ihan tutkitusti.
https://www.hs.fi/suomi/art-2000003910755.html
https://wwf.fi/wwf-lehti/pandan-polku-2-2013/kalalounas-hormonikuorrutu…
Käyttäkööt estrogeenivalmisteita ne jotka haluaa, mutta en ymmärrä miksi antaa tuollaista ohjetta että jokaisen tulisi niitä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/annukan-elainklinikalle-tuotiin-apa…
Nämä ei ole paikallisestrogeenivalmisteita, vaan hormonikorvaushoitovalmisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Limakalvojen huono kunto altistaa virtsatieinfektioille ja sitä kautta jopa sepsikselle. Lisäksi hyvät maitohappobakteerit elää vain estrogeeniä saaneilla limakalvoilla, ilman estrogeenia, emättimen mikrobisto vahtuu hyvin pian suoliston mikrobiomin kaltaiseksi. Jokaisen naisen tulisi käyttää estrogeeniä sisältäviä emätinpuikkoja/emätinvoidetta vaihdevuosista loppuiän. Se auttaa myös inkontinenssioireisiin, joita kyllä vähintään tulee myöhemmin, ellei ole jo. Paikallisestrogeeni estää kudosten löpsähtämistä.
Mun äiti olisi jo kuollut ilman Vagifemiä jatkuviin munuaistason virtatieinfektioihin, yksi urosepsiskin oli. Ei kannata julistaa täällä asioita mistä ei mitään tiedä.
En suostu käyttämään. (Eipä ole kyllä ollut virtsatieinfektioitakaan.) Hormonivalmisteet erittyvät virtsaan ja p
Hei, luonto hoitaakin asian, kuolemalla. Entisaikaan juuri kukaan ei elänyt edes 60-vuotiaaksi. Jos aiot itse elää, kannattaa tehdä jotakin asian eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostu käyttämään. (Eipä ole kyllä ollut virtsatieinfektioitakaan.) Hormonivalmisteet erittyvät virtsaan ja p
+ paikallisestrogeeni ei erity virtsaan, koska se ei edes imeydy elimistöön. Mitä aiemmin aloittaa paikallisestrogeenin käytön, sitä parempi vaste kun limakalvoilla on vielä estrogeenireseptoreita. Voi sen aloittaa myöhemminkin, mutta vaste hoitoon ei ole enää ihan yhtä hyvä.
Rakastuin, ja menin naimisiin 52- vuotiaana. Liekö vilkas seksielämä aiheuttanut huomaamattomat vaihdevuodet. Ainoa oire oli migreeni, joka meni lepäämällä ohi. Niihin yritettiin migreenilääkkeitä, hormooneja ei tullut mieleen kokeilla. Nyt olen 64 ja hyvä seksielämä jatkuu.
Vaihdevuodet eivät todellakaan ole ohi silloin, kun menkat loppuu. Itselläni 56 vuotiaana. Gynekologini mukaan kuulun sukuni naisten tavoin siihen joukkoon, joilka vaihdevuodet voivat kestää kaksikymmentä vuotta. Käytän edelleen, 70 vuotiaana korvaushoitoa estrogeeni + keltarauhashormoni+ puikot. Nukun hyvin, sydän ei muljahtele, luut pysyvät kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käyttänyt mitään, ehkä en koe sellaisia asioita ongelmaksi kuin jotkut. En ole tehnyt isoa numeroa myöskään esim menkoista, raskauksista jne. Otan ihan kiinnostuneena vastaan tuollaisetmuutokset kehossa.
Juuri näin. Mitä enemmän asiaa hysterisoi, sitä enemmän aiheuttaa itselleen psykosomaattisia ongelmia. Raskaudenkin aikana oli itselläni viimeiset pari viikkoa sellaista, että kipu oli elämää rajoittavaa. Sitä ennen ei mitään ongelmia.
Liikkukaa ja pitäkää elämässänne muutakin sisältöä kun jotkut menkat. Niin kauan kun ne ovat elämänne pääsisältö niin sieltä eskaloituu kaikenlaista paskaa, kun niihin kiinnittää enemmän kuin normaalisti huomiota.
Ihminen on miljoona vuotta vanha laji. Ette olisi täällä nyt jos esiäidit olisivat kaatuilleet menkkakivuissaan puolukkametsiin. Mitä enemmän kipua sietää ja pystyy keskittämää
Tiedoksi, ennen ihminen ei elänyt läheskään näin vanhaksi. Kuuskymppinen oli jo auttamatta vanhus ja oman elämänsä päätepysäkillä. En käsitä mitä tarkoitat hysterisoinnilla, kun kyse joillakin on todellisesta elämänlaadun merkittävästä muutoksesta vaihdevuosioireiden myötä. Mielestäni kommenttisi oli vähättelevä ja asiaton.