Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?

Vierailija
07.04.2025 |

Miten pärjäätte? Millaisia oireita?

Kommentit (1013)

Vierailija
961/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on sujunut tähän asti. En ole tarvinnut mitään hoitoja enkä lääkkeitä. Yritän syödä terveellisesti ja nappaan välillä vähän monivitamiineja ja sitten harrastan liikuntaa. 

Juu. Helppoa on ollut. On kiva saada vähän tasoitusta nyt kun kuukautiset oli niin hirveät eikä kukaan koskaan tukenut eikä ymmärtänyt. 

Vierailija
962/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te muut joilla oli vielä säännölliset kuukautiset kun aloititte hormonit niin miten olette kokekeet olonne?

Minä koin kyllä helpotusta mielialaan ja uniin. Sitten myöhemmin kun säännöllinen progestiini ensin aiheutti tiputtelun ja myöhemmin lopetti kuukautiset niin jonkinlainen vauhdikkuus hävisi minussa ja halut väheni. Vaikea tasapainoilla sen kanssa että olo ei mene liian laimeaksi. En ole ikinä kokenut kuukautisiani ongelmaksi ja olen pitänyt siitä detox vaikutuksesta mikä niillä on. Pitääkö kaikkien syödä keltarauhashormonia joka päivä ja tarvitaanko sitä edes yhtä paljon kaikilla naisilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniinia ei sit muuten kannata syödä. Voi tulla rytmihäiriöitä. Googlatkaa jos ette usko.

Vierailija
964/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet olleet tosi helpot. Limakalvot vähän kuivuneet, helposti autettavissa. Mitään muita oireita ei ole ollut vaikka ikää 55 vuotta. Halutkaan eivät ole menneet. En ole ottanut mitään estrogeenihoitoja. 

Vierailija
965/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta.... jos sinulla on eläimiä jotka ehkä nuolevat käsiäsi tai nukutte samassa sängyssä niin ne hormonit siirtyvät eläimeen.

Vierailija
966/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei tule vaikeita vaihdevuosioireita.

Kuten kaikilla ei ole myöskään vaikeita kuukautiskipuja, vaikka osalla ne ovat lähinnä kipuhelvetti. 

Enemmistölle ei tule. Vaikeita kuukautiskipujakin on vain murto-osalla.

Vierailija
967/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohi aiheen, mutta kysymyksiä teille, joilla  n. 55-vuotiaana on vasta esivaihdevuodet: Minkä ikäisenä teillä alkoivat kuukautiset? Oliko monta raskautta? Söittekö e-pillereitä? 

Tuntuu jännältä, että tässä on niin kova vaihtelu, että milloin menopaussi iskee. Olen  tavallaanehkä vähän kade niille, joilla kierto pyörii kuusikymppiseksi.

Rintasyöpäriski pienenee jos vaihdevuodet tulee varhain, vaikka kyllähän siinä hyvät puolensa on, jos vaihdevuodet tulee myöhään 

Vierailija
968/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

54-vuotias, kuukautiset alkoivat 13-vuotiaana, tulevat edelleen säännöllisesti. Annoin tyhmä ottaa kierukan pois gynen suosituksesta ja nyt kärsinyt sitten vuodosta uudelleen.

Hyvin vähän mitään oireita, paitsi kuivuutta.

Vierailija
969/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitään mistään vaihdevuosista, olen 80-vuotias eli 80 vuotta vanha. Muutenkaan en juokse minkään muodin perässä enkä kenenkään mielipiteen.

Vierailija
970/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, voi, kun lääketehtaiden ja "lääkärien" täytyy nyt elää ilman minun sponsorointia eli ei mitään myrkkyjä minulle. Hyvin pärjännyt melkein 90 v.

Vierailija
971/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kysymys on ollut lähinnä se, että kärsinkö enemmän oireista vai hoidon sivuoireista? En tiedä vieläkään. Eniten mietityttää vaikutus lihasmassaan ja luustoon.

Luustoon ja lihaksiin pelkästään positiivisesti.

Joo, siis hoito vaikuttaakin niihin positiivisesti, mutta hoidon sivuoireet pistävät miettimään, että onko tämä hyöty suhteessa merkitsevä.

Mikä sivuoireista huolestuttaa?

Lihominen

Vierailija
972/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te muut joilla oli vielä säännölliset kuukautiset kun aloititte hormonit niin miten olette kokekeet olonne?

Minä koin kyllä helpotusta mielialaan ja uniin. Sitten myöhemmin kun säännöllinen progestiini ensin aiheutti tiputtelun ja myöhemmin lopetti kuukautiset niin jonkinlainen vauhdikkuus hävisi minussa ja halut väheni. Vaikea tasapainoilla sen kanssa että olo ei mene liian laimeaksi. En ole ikinä kokenut kuukautisiani ongelmaksi ja olen pitänyt siitä detox vaikutuksesta mikä niillä on. Pitääkö kaikkien syödä keltarauhashormonia joka päivä ja tarvitaanko sitä edes yhtä paljon kaikilla naisilla?

Keltarauhashormoni tarvitaan kphdun limakalvon suojaksi estrogeenia käyttäessä.

Vierailija
973/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitään mistään vaihdevuosista, olen 80-vuotias eli 80 vuotta vanha. Muutenkaan en juokse minkään muodin perässä enkä kenenkään mielipiteen.

Olihan tämä trolli, olihan?

Vierailija
974/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä yksi suihkaus estrogenia käsivarteen aamuisin lopetti kuumat aallot, palautti unet ja mielialan. Hiukset ja kynnet vahvemmat.

Syövästä tiedetään gynen mukaan että estrogenia käyttävillä rintasyöpää 34 / 1000:sta, ilman estrogenia 28 /1000:sta. Tämä tuli esiin vasta toisella viisivuotiskaudella, eli jos syöt hkhoitoja lähemmäs kymmenen vuotta. 

Sen sijaan vähemmän sydän- ja verisuonisairauksia, osteoporoosia jne. Eli jäät plussalle siinäkin.

Vierailija
975/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja riski paksusuolensyöpään vastaavasti pienentyy. Jos hoito aloitetaan ajoissa, vähentää rasvan muodostumista! Uusin tieto!

Tuo suihke on kyllä kuin onnen suihke, vaikka en edes e-pillereitä nuorempana halunnut käyttää. Nyt hormonikierukka ja tuo e-suihke siis.

Vierailija
976/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viitisen vuotta sitten alkoi aamuyön heräily, mutta sen sain kuriin joogalla ja ahwagandhalla. Nyt ei enää joka kuukausi ole menkkoja. Muita oireita ei ole ollut, joten vähällä olen päässyt, jos näin jatkuu.

Tuskin jatkuu niin, jos menkkojakin vielä satunnaisesti on 

Valitan !

Kas,  menkat ovat nyt loppuneet, jooga ja ashwaganha tepsii edelleen.

Tämän ketjun lannistava ilmapiirikään ei ole muuttunut miksikään.

Vierailija
977/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä hikoilua kuumissa aalloissa öisin, joskus päivälläkin. Nukun kuitenkin suht hyvin. Aivosumu ja muistamattomuus kyllä väivaa.  Ei oikeastaan muuta. Liikun ja syön terveellisesti. Eikä mitään eroa noissa oireissa, vaikka söisin epäterveellisti tai joisin alkoholia. Mutta näillä mennään. 

Vierailija
978/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa tukostaipumuksen vuoksi käyttää estrogeenia. Yllättäen ei ole ollut juuri mitään ongelmia (tai sitten olen unohtanut, olen jo 65). Paikallisvoidettahan voi tarvittaessa käyttää.

Vierailija
979/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä toimii limakalvojen kuivuuteen? Ilman reseptiä siis.

Vierailija
980/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melatoniinia ei sit muuten kannata syödä. Voi tulla rytmihäiriöitä. Googlatkaa jos ette usko.

Tuli ilman sitä. Nyt on lääke.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän