Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?

Vierailija
07.04.2025 |

Miten pärjäätte? Millaisia oireita?

Kommentit (1013)

Vierailija
1001/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te muut joilla oli vielä säännölliset kuukautiset kun aloititte hormonit niin miten olette kokekeet olonne?

Minä koin kyllä helpotusta mielialaan ja uniin. Sitten myöhemmin kun säännöllinen progestiini ensin aiheutti tiputtelun ja myöhemmin lopetti kuukautiset niin jonkinlainen vauhdikkuus hävisi minussa ja halut väheni. Vaikea tasapainoilla sen kanssa että olo ei mene liian laimeaksi. En ole ikinä kokenut kuukautisiani ongelmaksi ja olen pitänyt siitä detox vaikutuksesta mikä niillä on. Pitääkö kaikkien syödä keltarauhashormonia joka päivä ja tarvitaanko sitä edes yhtä paljon kaikilla naisilla?

Keltarauhashormoni tarvitaan kphdun limakalvon suojaksi estrogeenia käyttäessä.

Kyllä minä sen tiedän. Jotkut ovat herkempiä keltarauhashormonille eikä ole selvyyttä tarvitaanko sitä ihan joka kuukausi jos kohtu muutenkin vuotaa kuukautisten muodissa poistaen limakalvoa.

Eipä niin, en itsekään käytä joka kk. Ihan h-ttiä se silti aina on.

Vierailija
1002/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jo 1kk käyttö Vagifemia, toi niin paljon ongelmia, joten oli pakko lopettaa.

Nyt sain reseptin toiseen vastaavaan, mutta en ole vielä uskaltanut aloittaa.

Minä olen käyttänyt Vagifemia 25 vuotta 2xvko. Ei mitään sivuoireita. Mutta me olemme niin erilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok pärjäsin. Ei mulla olis ollu taloudellista mahd. ostaa niin kalliita lääkkeitä. Hikoilin ehkä vuoden öisin, sitten ne oli ohi. Kaikki hyvin.

Eivät ole lainkaan kalliita. Ei ole montaa euroa/kk ja olo on kuin tyttönä varrattuna aikaan ennen laastareitani. Sitä kipua ja kärvistelyä en enää halua itselleni. Sen verran itsestäni tykkään, että haluan voida hyvin. 

Vierailija
1004/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä toimii limakalvojen kuivuuteen? Ilman reseptiä siis.

Femisan. Parempi kuin vagisan.

Miksi ei saa olla reseptilääke? 

Jos ei viitsi mennä lääkärille? Olen testannut noita molempia ja femisan oli parempi. Luonnollisen tuntuinen ja imeytyi hyvin.

Vierailija
1005/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideaalitilanteessa pääsisi testaamaan omat progesteroni, estrogeeni ja testosteronitasot ja niiden toiminnan aineenvaihdunnassa. 

Sitten säännöllisesti gynelle tarkastamaan miten paksu tai ohut kohdun limakalvo on.

Joskus miettii että kai jotain oireita oli jo vuosia sitten ja toisaalta toteaa että oli kai hyvä ettei sekoitettu omaa kehoa liian aikaisin.

Vierailija
1006/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kysymys on ollut lähinnä se, että kärsinkö enemmän oireista vai hoidon sivuoireista? En tiedä vieläkään. Eniten mietityttää vaikutus lihasmassaan ja luustoon.

Luustoon ja lihaksiin pelkästään positiivisesti.

Joo, siis hoito vaikuttaakin niihin positiivisesti, mutta hoidon sivuoireet pistävät miettimään, että onko tämä hyöty suhteessa merkitsevä.

Mikä sivuoireista huolestuttaa?

Lihominen

Jotenkin tämä minua aina huvittaa. Kun kyse on ihmisen elämästä ja lääkityksestä, joka voi esimerkiksi viedä tunne-elämän, ihmisiä pelottaa kuitenkin kaikkein eniten lihominen.. 

Lihomiseen voi vaikuttaa sulkemalla suun. Tunne-elämä ja seksuaalisuus ei välttämättä palaudu koskaan. Hormonien kohdalla erittäin harvinaista, mutta mahdollista sekin. 

Miten hormonikorvaushoito voisi viedä tunne-elämän?

Suuta ei voi sulkea - vähän pakko syödä pysyäkseen hengissä...

Moni on sanonut, että progesteroni ainakin latistaa tunteita ja itseltänikin se vei joskus kaikki seksihalut, kun ehkäisyksi kokeilin. 

Vierailija
1007/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon niin väsyny tähän, etten jaksa välittää.

Vierailija
1008/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei viitsi mennä lääkärille? Olen testannut noita molempia ja femisan oli parempi. Luonnollisen tuntuinen ja imeytyi hyvin.

Hormonipitoisiakin saa ilman reseptiä nykyään. Maksaa hitusen enemmän.

Vierailija
1009/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonipitoisiakin saa ilman reseptiä nykyään. Maksaa hitusen enemmän.

En halua hormoneja kun ilmankin pärjää. 

Vierailija
1010/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon niin väsyny tähän, etten jaksa välittää.

Ymmärrän.

Mä haluaisin voida hyvin. Oon vähän sekaisin tästä kaikesta. Ilman hormoneja lähes koko elämäni ja nyt tämä on sekä onnistumista että pettymystä. 

Suo siellä vetelä täällä.

Vierailija
1011/1013 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kysymys on ollut lähinnä se, että kärsinkö enemmän oireista vai hoidon sivuoireista? En tiedä vieläkään. Eniten mietityttää vaikutus lihasmassaan ja luustoon.

Luustoon ja lihaksiin pelkästään positiivisesti.

Joo, siis hoito vaikuttaakin niihin positiivisesti, mutta hoidon sivuoireet pistävät miettimään, että onko tämä hyöty suhteessa merkitsevä.

Mikä sivuoireista huolestuttaa?

Lihominen

Jotenkin tämä minua aina huvittaa. Kun kyse on ihmisen elämästä ja lääkityksestä, joka voi esimerkiksi viedä tunne-elämän, ihmisiä pelottaa kuitenkin kaikkein eniten lihominen.. 

Lihomiseen voi vaikuttaa sulkemalla suun. Tunne-elämä ja seksuaalisuus ei välttämättä palaudu koskaan. Hormonien kohdalla erittäin harvinaista, mutta mahdollista sekin. 

Miten hormonikorvaushoito voisi viedä tunne-elämän?

Suuta ei voi sulkea - vähän pakko syödä pysyäkseen hengissä...

Moni on sanonut, että progesteroni ainakin latistaa tunteita ja itseltänikin se vei joskus kaikki seksihalut, kun ehkäisyksi kokeilin. 

Joo, no eivätpä e-pillerit itsellenikään sopineet. Nyt hkh:n yhteydessä se voimistaa kaikkia negatiivisia tunteita rajusti - voi kunpa latistaisikin niitä.

Vierailija
1012/1013 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.

Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.

Kiva juttu. 

Mutta miten liittyy tähän ketjuun? :D

Vierailija
1013/1013 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään, että hkh kroonistaa migreenin. Näin kävi ehkäisypilleireiden kanssa, myös pelkkää keltarauhashormonia sisältävien. Ilman "ylimääräisiä" hormoneja migreeni on aina pysynyt parhaiten hallinnassa. Tämä on suurin syy itsellä, miksen uskalla kokeilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan