Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?
Kommentit (1013)
Yhtä helvettiähän tämä on ollut, mutta tämähän käydään läpi kuin nainen. Hammasta purren ja ihanasti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä toimii limakalvojen kuivuuteen? Ilman reseptiä siis.
Vagifem ja Vagisan.
Jotkut kehuvat myös Omega7 tyrniöljykapseleita, jotka otetaan suun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kysymys on ollut lähinnä se, että kärsinkö enemmän oireista vai hoidon sivuoireista? En tiedä vieläkään. Eniten mietityttää vaikutus lihasmassaan ja luustoon.
Luustoon ja lihaksiin pelkästään positiivisesti.
Joo, siis hoito vaikuttaakin niihin positiivisesti, mutta hoidon sivuoireet pistävät miettimään, että onko tämä hyöty suhteessa merkitsevä.
Mikä sivuoireista huolestuttaa?
Lihominen
Jotenkin tämä minua aina huvittaa. Kun kyse on ihmisen elämästä ja lääkityksestä, joka voi esimerkiksi viedä tunne-elämän, ihmisiä pelottaa kuitenkin kaikkein eniten lihominen..
Lihomiseen voi vaikuttaa sulkemalla suun. Tunne-elämä ja seksuaalisuus ei välttämättä palaudu koskaan. Hormonien kohdalla erittäin harvinaista, mutta mahdollista sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vagifem ja Vagisan.
Jotkut kehuvat myös Omega7 tyrniöljykapseleita, jotka otetaan suun kautta.
Syön tyrniä. En tiedä limakalvoista, mutta ei niissä ainakaan mitään vikaa ole. Syön lähinnä kuivaan ihoon.
Hyvin pärjään. Ei ole kuumia aaltoja, korkeintaan lämpimiä. Nukkumiseen auttoi CPAP-laite, ei ollutkaan vv-oire vaan uniapneaa 😂 Luulen, että on ihan yksilöllistä. Jos sinulla on oireita, ei se johdu siitä, että olisit tehnyt mitään väärin, urheillut liian vähän tms. Ihan sattumaa, geneettistä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä yksi suihkaus estrogenia käsivarteen aamuisin lopetti kuumat aallot, palautti unet ja mielialan. Hiukset ja kynnet vahvemmat.
Syövästä tiedetään gynen mukaan että estrogenia käyttävillä rintasyöpää 34 / 1000:sta, ilman estrogenia 28 /1000:sta. Tämä tuli esiin vasta toisella viisivuotiskaudella, eli jos syöt hkhoitoja lähemmäs kymmenen vuotta.
Sen sijaan vähemmän sydän- ja verisuonisairauksia, osteoporoosia jne. Eli jäät plussalle siinäkin.
Niin no, jos olet sairastanut hormonireseptiivisen rintasyövän niin kuin minä niin sitten hormoneja ei kyllä voi ottaa.
Olishan se mukavaa nukkua hyvin, mutta ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole korvaushoitoa. Olen 55 vuotias. Lääkäri totesi jo vuosi sitten estrogeenin loppuneen. Silti minulla on tullut kahdet kuukautiset.
Minulla on ollut selittämättömiä nivelkipuja kymmenisen vuotta. Niitä on tutkittu ja on kuvattu ja sitten aina lopulta fysioterapeutille, joka syyttää liikkumattomuudesta, joka ei pidä paikkaansa. Hirveä harmitus syyllistävien fysioterapeuttikäyntien jälkeen. Mikään jumppa ei auta yhtään mitään. Olen laittanut vaihdevuosien piikkiin.
Kolotukset siis olleet toistaiseksi pahin ongelma, mutta nyt on uutena kuumat aallot. Tänään tuli töissä ihan kauhea kuuma aalto, se kesti varmaan puoli tuntia. Olin sen jälkeen aivan voipunut. Teki mieli mennä pöydän alle nukkumaan.
Otin nivelkipujen takia estrogeenihoidon. Hyvä niin, nimittäin jouduin muusta syystä röntgenkuvaan ja siinä näkyi jo lievää nivelrikkoa kahdessa oireilleessa nivelessä. Aika äkkiä olisin päätynyt tekonivelleikkausjonoon jos ei olisi mitään tehty asialle. Nyt nivelet kipuilevat paljon vähemmän, toivottavasti jonaiheutunut vahinko ei ole liian suurta.
Olin tänään taas metsässä, koska siellä olen rauhallinen. Olen muutenkin alkanut miettimään niitä hetkiä, kun pinna palaa ja miksi se edes palaa. Teenkö jotain asioita vain siksi, että olen ennenkin tehnyt niitä. Ei kai tarvitse tehdä vaan keskittyä niihin asioihin, joita jaksaa tehdä.
Mä en luota noihin ihmisen kehon ulkoa tuleviin hormoneihin. Luoja tai luonto (miten kukakin asian ajattelee) on luonut naisen kehon vanhenemaan ja valitettavasti siitä tulee erinäisiä ikäviä oireita, ei tosin kaikille. Keinotekoinen kehon toiminnan muutos on mun mielestäni nuo hormonit. Olisi kiva nähdä jotain tutkimuksia, joitta on selvitetty esim. rintasyövän ja gynekologisten syöpien yhteyttä hormonikorvaushoitoihin. Onko niillä yhteyttä vaiko ei? Itse olen nyt 60v, enkä ole tuollaisia käyttänyt aikoinani ja olen edelleen mukavasti olemassa. Myönnettäköön, että mulla ei ongelmia juurikaan ollut. Korkea kynnys olisi tuollaisia käyttää.
Mun vaihdevuodet alkoivat verrattain aikaisin jo nelikymppisenä. Nyt viisikymppisenä ei ole enää kuukautisia ja meininki on rauhoittunut muutenkin. Yöhikoilu oli aikoinaan järkyttävää ja kauheat niagaratyyppiset kuukautiset, jotka tulivat miten sattuu. Mielialanvaihteluja oli myös. Elämässä tapahtui kuitenkin vaihdevuosien aikana niin paljon kaikkea muuta, että en ehtinyt itseeni keskitrymään ja nyt ei enää oireita ole, joten ilman mitään korvaushoitoja selviydyin. Ihanaa, kun ei tarvitse enää miettiä kuukautisia tai ehkäisyä, uutuutena kuitenkin parran ajaminen.
Epäilen että mulla on uniapnea, mutta ei tutkita kun on kuulemma vaan psyykkinen juttu. Vaihdevuosioireista pahimmat on kuumat aallot ja mielialojen heittely. Välillä on oma itseni eli rauhallinen, mutta välillä vtuttaa kaikki niin paljon että jos joku alkais esim. kaupassa urputtaa, saattaisin tirvaista kuonoon.
Hormonihoidosta lääkäri sanoi naureskellen, että et tule saamaan hormonikorvaushoitoa korkean verenpaineen takia. Olen kärvistellyt näissä oireissa kohta 8 vuotta. Vtuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että mulla on uniapnea, mutta ei tutkita kun on kuulemma vaan psyykkinen juttu. Vaihdevuosioireista pahimmat on kuumat aallot ja mielialojen heittely. Välillä on oma itseni eli rauhallinen, mutta välillä vtuttaa kaikki niin paljon että jos joku alkais esim. kaupassa urputtaa, saattaisin tirvaista kuonoon.
Hormonihoidosta lääkäri sanoi naureskellen, että et tule saamaan hormonikorvaushoitoa korkean verenpaineen takia. Olen kärvistellyt näissä oireissa kohta 8 vuotta. Vtuttaa!
No luultavasti pian helpottaa, tsemppiä! Uniapnea tutkimuksiin vaatisin kyllä pääsyä tiukasti, kun on sitä verenpainettakin.
Vierailija kirjoitti:
Femisan. Parempi kuin vagisan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en luota noihin ihmisen kehon ulkoa tuleviin hormoneihin. Luoja tai luonto (miten kukakin asian ajattelee) on luonut naisen kehon vanhenemaan ja valitettavasti siitä tulee erinäisiä ikäviä oireita, ei tosin kaikille. Keinotekoinen kehon toiminnan muutos on mun mielestäni nuo hormonit. Olisi kiva nähdä jotain tutkimuksia, joitta on selvitetty esim. rintasyövän ja gynekologisten syöpien yhteyttä hormonikorvaushoitoihin. Onko niillä yhteyttä vaiko ei? Itse olen nyt 60v, enkä ole tuollaisia käyttänyt aikoinani ja olen edelleen mukavasti olemassa. Myönnettäköön, että mulla ei ongelmia juurikaan ollut. Korkea kynnys olisi tuollaisia käyttää.
Samaa mieltä. Olen selvinnyt tähän asti ilman hormoneja ja kuvittelisin olevani jo loppusuoralla enkä aio enää niitä ottaa. Kyllä naisen elimistön on pakko kestää ja sopeutua vanhenemiseen ilman mitään lääkkeitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanoi lääkäri? Verenpaine voi jopa laskea oikeantyyppisillä hormoneilla. Ulkoinen estrogeeni geelillä tai laastarilla ja antiandrogeeninen progestiini ainakin pitäis vaikuttaa siihen suuntaan.
Ihan ok pärjäsin. Ei mulla olis ollu taloudellista mahd. ostaa niin kalliita lääkkeitä. Hikoilin ehkä vuoden öisin, sitten ne oli ohi. Kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni kysymys on ollut lähinnä se, että kärsinkö enemmän oireista vai hoidon sivuoireista? En tiedä vieläkään. Eniten mietityttää vaikutus lihasmassaan ja luustoon.
Luustoon ja lihaksiin pelkästään positiivisesti.
Joo, siis hoito vaikuttaakin niihin positiivisesti, mutta hoidon sivuoireet pistävät miettimään, että onko tämä hyöty suhteessa merkitsevä.
Mikä sivuoireista huolestuttaa?
Lihominen
Jotenkin tämä minua aina huvittaa. Kun kyse on ihmisen elämästä ja lääkityksestä, joka voi esimerkiksi viedä tunne-elämän, ihmisiä pelottaa kuitenkin kaikkein eniten lihominen..
Lihomiseen voi vaikuttaa sulkemalla suun. Tunne-elämä ja seksuaalisuus ei välttämättä palaudu koskaan. Hormonien kohdalla erittäin harvinaista, mutta mahdollista sekin.
Miten hormonikorvaushoito voisi viedä tunne-elämän?
Suuta ei voi sulkea - vähän pakko syödä pysyäkseen hengissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te muut joilla oli vielä säännölliset kuukautiset kun aloititte hormonit niin miten olette kokekeet olonne?
Minä koin kyllä helpotusta mielialaan ja uniin. Sitten myöhemmin kun säännöllinen progestiini ensin aiheutti tiputtelun ja myöhemmin lopetti kuukautiset niin jonkinlainen vauhdikkuus hävisi minussa ja halut väheni. Vaikea tasapainoilla sen kanssa että olo ei mene liian laimeaksi. En ole ikinä kokenut kuukautisiani ongelmaksi ja olen pitänyt siitä detox vaikutuksesta mikä niillä on. Pitääkö kaikkien syödä keltarauhashormonia joka päivä ja tarvitaanko sitä edes yhtä paljon kaikilla naisilla?
Keltarauhashormoni tarvitaan kphdun limakalvon suojaksi estrogeenia käyttäessä.
Kyllä minä sen tiedän. Jotkut ovat herkempiä keltarauhashormonille eikä ole selvyyttä tarvitaanko sitä ihan joka kuukausi jos kohtu muutenkin vuotaa kuukautisten muodissa poistaen limakalvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Femisan. Parempi kuin vagisan.
Miksi ei saa olla reseptilääke?
Joo kovin kiinnostavaa kun ei esim. pääse kävelemään.