Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?

Vierailija
07.04.2025 |

Miten pärjäätte? Millaisia oireita?

Kommentit (911)

Vierailija
901/911 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin jonkin aikaa estrogeenigeeliä paikallishoitona, mutta muuten ei ole ollut sellaisia oireita, jotka olisivat vaatineet enempiä hoitoja. Mutta jos niitä oireita on, niin kannattaa varmaan hoitaa.

Vierailija
902/911 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En huomannut vaihdevuosista mitään muuta kuin että kuukautiset harvenivat ja sitten loppuivat.

Voit olla onnelinen. Mä en koskaan uskonut, että ne voi olla niin pahoja. En koskaan pienistä valittanut. Olen sellainen sinnittelijä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/911 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitto geenilotossa tai jotain. Ei ole korvaushoitoa eikä mitään oireita. 

Vierailija
904/911 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole korvaushoitoa. Olen 55 vuotias. Lääkäri totesi jo vuosi sitten estrogeenin loppuneen. Silti minulla on tullut kahdet kuukautiset. 

Minulla on ollut selittämättömiä nivelkipuja kymmenisen vuotta.  Niitä on tutkittu ja on kuvattu ja sitten aina lopulta fysioterapeutille, joka syyttää liikkumattomuudesta, joka ei pidä paikkaansa.  Hirveä harmitus syyllistävien fysioterapeuttikäyntien jälkeen. Mikään jumppa ei auta yhtään mitään.  Olen laittanut vaihdevuosien piikkiin. 

Kolotukset siis olleet toistaiseksi pahin ongelma, mutta nyt on uutena kuumat aallot. Tänään tuli töissä ihan kauhea kuuma aalto, se kesti varmaan puoli tuntia. Olin sen jälkeen aivan voipunut. Teki mieli mennä pöydän alle nukkumaan. 

Vierailija
905/911 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä naiset on ennen pärjänny?

Ehkä paremmin kuin nykyään. Moni oli kotirouva. Omalla maatilalla puuhastelu oli muutenkin vähemmän stressaavaa kuin nykyajan työelämä ja kellon perässä juokseminen. Itsekin pärjäisin hyvin, jos saisin vetää vaikka päivätorkut, kun yöuni on jäänyt lyhyeksi. Mökillä jaksan pihatöitä aamusta iltaan omassa tahdissani. Ainoastaan työpaikka saa vaihdevuodet minulla oireilemaan. 

Ennen ruoka oli myös terveellisempää. Kemikaaleja eikä hormonihäirikköjä ympäristössä ei ollut. Ihmiset liikkuivat koko elämänsä ajan enemmän ja olivat paremmassa kunnossa. Hormoniehkäisyä ei ollut keksitty ja munasarjat toimivat loppuun asti, kunnes hiljaa hiipuivat. 8-tuntinen katkeamaton yöuni ei ollut normi. Yleensä nukuttiin pätkissä. Talvisin pääasiassa levättiin torpassa. 

No, kyllä maatilalla puuhastelu oli kovaa työtä aamusta iltaan. Ruoka oli ehkä terveellisempää, mutta hyvin yksipuolista verrattuna nykyiseen. Savuiset, pimeät torpat. Rankkaa oli elämä.

Vierailija
906/911 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oikein ole muita oireita kuin kuumat aallot, mutta niitä onkin ihan jatkuvasti. Liikun paljon ja mulla on muutenkin varsin terveelliset elintavat mutta tähän sisäiseen laavaan se ei auta.  En voi veritulppariskin taki käyttää hormonivalmisteita. 

Vierailija
907/911 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te, joilla on vaativa kokopäivätyö pärjäätte? Mulla on niin pahat oireet, että näiden kanssa ei mitenkään onnistuisi. 

Vierailija
908/911 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käyttänyt mitään, ehkä en koe sellaisia asioita ongelmaksi kuin jotkut. En ole tehnyt isoa numeroa myöskään esim menkoista, raskauksista jne. Otan ihan kiinnostuneena vastaan tuollaisetmuutokset kehossa.

Minäkin olen pärjäillyt ilman mitään hoitoja. Enkä myöskään ole mekastanut synnytyksistä jna. Asioita tulee ja menee, mitäs noista. 

Vierailija
909/911 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole käyttänyt mitään, ehkä en koe sellaisia asioita ongelmaksi kuin jotkut. En ole tehnyt isoa numeroa myöskään esim menkoista, raskauksista jne. Otan ihan kiinnostuneena vastaan tuollaisetmuutokset kehossa.

Minäkin olen pärjäillyt ilman mitään hoitoja. Enkä myöskään ole mekastanut synnytyksistä jna. Asioita tulee ja menee, mitäs noista. 

Te jotka pääsette helpolla, pidätte heitä joille tuleekin vaikeita oireita. Turhasta valittajina. Mäkin ajattelin ensin, ettei nyt jotkut kuumat aallot ynm. kivut nyt niin kamalia ole. Nyt, kun kaikki pärähti tuhatkertaisesti päälle, olen aivan loppu. Vaikka kuinka yritän ajatella, että asioita tulee ja menee otsa hiessä.

Vierailija
910/911 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi pitäisi edes yrittää ilman hormooikorvausta tai varsinkaan sinnitellä? 

Itselleni hormooonikorvaus oli lottovoitto. Palauduin omaksi itsekseni. Ahdistus toivottomuus ja uniongelmat joista en ole koskaan kärsinyt hävisivät ja olen taas positiivinen oma itseni. 

Vierailija
911/911 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä naiset on ennen pärjänny?

Olleet hiljaa ja kärsineet.

Naisten vaivoille naureskeltiin ennen vielä enemmän kuin nykyään.

Eikä tarvinnut pärjätä, kun kuolo korjasi ennen vaihdevuosia. Esim. synnytyksissä kuoltiin, rintasyöpiin, infektioihin, flunssiin. Anemioihinkin kuoltiin, eli joissain tapauksissa suoraan vaihdevuosioireisiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän