Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?
Kommentit (912)
Vierailija kirjoitti:
Eikö raskas liikunta estä nimenomaan tuota luukatoa. Itselläni raskas liikunta estää kuumia aaltoja, kyllä niitä tulee mutta sellaisena aavemaisina eli tunnen että yrittää mutta ei siltikään tule. Kun en liiku niin ne tulee sitten voimakkaampana. Käytän kyllä kaikenlaisia niveliin tarkoitettuja luontaistuotteita ja lisään ruokiin öljyjä. En tiedä onko näillä vaikutusta vai ei mutta tällä jatkan koska se selkeästi vaikuttaa ja lisää dopamiinieritystä.
Tärähdykset estävät luukatoa, mutta kuormittavat nivelrustoa. Kauhun tasapaino siis.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on vielä lääketieteen kehittyminen. Naisiin liittyvä tieto ja osaaminen on nyt kiivaassa kehittymisen vaiheessa. Jo 1990-luvulla löydettiin klitoris, mikä muutti olennaisesti tietoa naisen anatomiasta (sarkasmia tuo jo-sana, miesten anatomia taidettiin tuntea jo keskiajalla). Nyt ihan viime vuonna on saatu uutta tietoa, että kierukan asennus voi sattua, ja joskus voi olla aiheellista käyttää siinä puudutusta. Vähän aikaisemmin on saatu selville, että synnytyskipua on syytä hoitaa ihan kunnolla, ja nainen tuntee kipua, jos ommellaan alapäähän tikkejä puuduttamatta. Hienoa, eikö? Nyt ei siis puhuta koirista, jotka eivät osaa puhua, vaan naisista, jotka sinänsä osaavat kysyttäessä tai kysymättäkin kertoa, että nyt sattuu.
Noh, nyt on siis saatu myös jotain viitteitä siitä, että nivelrikko on yleisempi naisilla kuin miehillä sellaisesta syystä, jota voidaankin hoitaa estrogeenilisällä. Ihan varmaa tämä ei vielä ole, mutta on
Mielenkiintoista olisi tutkia myös nivelrikkomiesten estrogeenitasot. Kyllähän miehelläkin kuuluu olla sopiva määrä estrogeenia.
Alhainen estrogeeni nostaa myös kolesterolia.
Joo totta kai mielenkiintoista olisi heti ensin tutkia, voiko uusi tieto auttaa miehiä. Tämä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toistaiseksi olen selvinnyt ilman hormonikorvaushoitoa ja luulen, että alan olla jo voiton puolella. Kuumat aallot eivät ole olleet mitenkään erityisen suuri ongelma, pahinta on ollut nivelkivut ja uniongelmat, mutta niidenkin kanssa olen pärjännyt.
Nuorena söin jonkun vuoden ehkäisypillereitä, mutta niiden lopettamisen jälkeen tajusin, että kuinka huonosti voin pillereitä syöden. Sen jälkeen en ole halunnut käyttää hormonaalista ehkäisyä ja tavoitteena on ollut myös selvitä vaihdevuosista ilman lääkitystä.
En ole lääkäri, joten voin olla täysin väärässä.
Minua häiritsee, kun jotkut puhuvat voiton puolella olemisesta. Joo, ilmeisesti elimistö reagoi rankasti estrogeenitason laskuun (kuumat aallot jne.) Mutta millä logiikalla niverikosta, astmasta, osteoporoosista, uniapneasta tms pääsisi eroon, koska eihän se estrogeeni enää vaihdevuosien jä
Nyt täällä alkaa olla jo aika villit jutut, kun niitä hormoneita tyrkytetään jo oireettomillekin erilaisten terveysongelmien ehkäisyn nimissä. Mikään hoitosuositus EI tue tällaista käyttöä, eikä se estrogeeni ole mikään sellainen ihmeaine kuin mitä yrität maalailla.
Eikö luontaistitteissakin ole omat riskinsä, mm. maksalle.
JOKU yrittää mainostaa hormoneja. Tyhmää. Ja Lapsellista. Lopetta.
Ne jotka käytätte lukekaa ne ohjeet siitä,mukana tulleesta reseptistä ja puhukaa gynelogille jos on ongelmia. Täälä huudellaan höpöjä. Keskustella voi mutta ajatella itse mitä teette. Jokainen on yksilö. Pitää oppia tutkimaan ja etsimään itse vastaukset.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on oireita lähinnä yöhikoilu, sekin tulee ainoastaan silloin kun syön epäterveellisesti. Terveellinen ruokavalio auttaa moneen asiaan.
Iho on myös kuivempi kuin ennen ja muuttunut "vanhemman näköiseksi", sellaiseksi paperiseksi muualta kuin kasvoista.
Minulla on tullut ensimmäistä kertaa elämässäni tarve syödä säännöllisesti pieniä annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Joo totta kai mielenkiintoista olisi heti ensin tutkia, voiko uusi tieto auttaa miehiä. Tämä selvä.
Ihan vaan tutkijan mieleni heräsi. Samaten mietin vaihdevuosien ohittaneita naisia, joiden estrogeenitaso on laskenut alle x verrattuna niihin, joilla se on pysynyt y.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonihoito aloitetaan vain, jos naisella on elämää haittaavia oireita. Ei muuten, koska hormoneissa on haittansa ja kyllä lääkärit tämän ymmärtävät.
Mutta sitä ennen on kuitenkin ihan ok vetää teini-ikäisestä lähtien e-pillereitä, jotka ovat käytännössä sitä ihan samaa kamaa (eli estrogeenia ja keltarauhashormonia) ja vieläpä suuremmilla pitoisuuksilla.
No, ne on tarkoitettu ehkäisyyn, joten niillä on tarkoituksensa.
Ja hormonikorvaushoito on tarkoitettu oireiden vähentämiseen. On niin helppoa huudella sivusta jos ei ole kokenut miten hirveitä oireet voi olla, ja miten ne voi haitata merkittävästi työntekoa ja elämänlaatua yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia oireita on tyypillisesti tai tavallisesti niillä, joilla kuukautiset loppuvat todella myöhään? Onko siis menopaussin jälkeen odotettavissa jotakin erikoista?
Tämä kiinnostaisi minuakin. Täytän tänä vuonna 50, mutta jo 2022 menkat muuttuivat epäsäännöllisiksi. Kaksi kertaa oon jo uskaltanut hiukkasen iloita sitä, että kuukautiset olivat viimein loppuneet, vaan ei. Muita oireita ei toistaiseksi ole ollut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia oireita on tyypillisesti tai tavallisesti niillä, joilla kuukautiset loppuvat todella myöhään? Onko siis menopaussin jälkeen odotettavissa jotakin erikoista?
Tämä kiinnostaisi minuakin. Täytän tänä vuonna 50, mutta jo 2022 menkat muuttuivat epäsäännöllisiksi. Kaksi kertaa oon jo uskaltanut hiukkasen iloita sitä, että kuukautiset olivat viimein loppuneet, vaan ei. Muita oireita ei toistaiseksi ole ollut...
Kuukautiset loppuvat keskimäärin 51 vuoden iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut vuoden ajan lääkityksenä Veozah, ei sisällä hormoneja mutta auttaa kuumiin aaltoihin. Hikoilu ei ole kokonaan kadonnut mutta pystyn olemaan töissä ihan normaalisti kun otan aamulla pillerin. Hormonikorvaushoito ei sovi sairastetun veritulpan takia. Lisänä B, D vitamiinit. Olen joutunut luopumaan täysin suklaasta, alkoholista ja kahvista. Ne tuovat kuumat aallot heti takaisin.
Oletko kokeillut nukkua viileässä huoneessa? Alle 18 astetta niin kuuma aallot pysyvät öisin poissa.
Jaa, ei toiminut mulla - talvellakin joskus ikkuna auki ja ihan kuin sisuksissa olis ollut kiuas. Höyry vaan nous 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tutkijan mieleni heräsi. Samaten mietin vaihdevuosien ohittaneita naisia, joiden estrogeenitaso on laskenut alle x verrattuna niihin, joilla se on pysynyt y.
Niin, sepä se. Koulutettu tutkijan mieli kun herää, niin heti on ensimmäisenä miesten tilanne kiinnostuksen kohteena. Ilman, että sitä edes osaa itse kyseenalaistaa. Huomautettaessa tulee sitten se pakollinen tai kyllä naisetkin -lisäys. Niin sitten on tasapuolista.
Minulla on samat refleksit ja niitä yritän näillä kommenteilla muuttaa.
Lopetin puikkojen käyttämisen koska ne aiheuttivat kauhean päänsäryn. Ihan samalla tavalla, kun aikoinaan e-pillerit.
Ei täällä kyllä kukaan ole oikeasti oireettomia kehottanut ottamaan lääkitystä. Niitä kyllä, jotka kertovat jotenkin kestäneensä nivelkipujansa ilmankin. Heidän sankarillisuuttaan on kyseenalaistettu siltä kannalta, että siitä voi aiheutua vahinkoa, jos liikaa sinnittelee. Sehän siinä on, että lääkitsemättömyys samastetaan oireettomuuteen eikä toisin päin. Sama juttu kuin siinä, ettei kierukan asennukseen tarvitse puuduttaa, niin se on siis lääketieteen kannalta kivutonta, koska ei kipulääkitä.
En pystynyt selviämään vaihdevuosioireista ilman hormonikorvaushoitoa. Homma alkoi siitä, että kävin papa-kokeessa ja kun tökittiin useamman kerran (pakko mahtua ja näyte on pakko saada) ja en käyttänyt tuolloin mitään hormonihoitoa, vuosivat limakalvot verta kolme päivää. Sitten aloitettiin korvaushoito emätintableteilla, mutta en pystynyt käyttämään (kuivat limakalvot kutisivat edelleen ja jotenkin tuntui että sulavien tablettien jäänteetkin kutisivat). Tablettien lisäksi vaikka mitä geelejä yritin käyttää yms - ei riittänyt. Nyt Evorel-laastareilla on rauhoittunut kamala kutina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi tulla oireita vasta pari vuotta ennen menkkojen loppumista eli 56 vuotiaana. Ensin tuli kuumia aaltoja, jotka kesti kuukauden. Sen jälkeen alkoi unenlaatu heikentyä ja tuli nivelkipuja. Tosin silloin näitä ei osannut yhdistää estrogeeniin. Kun menkat sitten loppui alkoi yöhikoilu ja unettomuus. Ja kuumat aallot. Nivelkipuja on silloin tällöin.
Sain hormoneista loppuelämän haitat. Oireet joihin hormonit määrättiin olivat lieviä ja olisin niiden kanssa selvinnyt luomunakin, mutta gyne tuputti ja tuputti. Mitään haittoja ei kuulemma pitänyt olla.
Olen hyvin katkera. Elämä tuhottiin.
Vierailija kirjoitti:
Sain hormoneista loppuelämän haitat. Oireet joihin hormonit määrättiin olivat lieviä ja olisin niiden kanssa selvinnyt luomunakin, mutta gyne tuputti ja tuputti. Mitään haittoja ei kuulemma pitänyt olla.
Olen hyvin katkera. Elämä tuhottiin.
Millaiset haitat sait, ja millaisella lääkityksellä?
Sitten on vielä lääketieteen kehittyminen. Naisiin liittyvä tieto ja osaaminen on nyt kiivaassa kehittymisen vaiheessa. Jo 1990-luvulla löydettiin klitoris, mikä muutti olennaisesti tietoa naisen anatomiasta (sarkasmia tuo jo-sana, miesten anatomia taidettiin tuntea jo keskiajalla). Nyt ihan viime vuonna on saatu uutta tietoa, että kierukan asennus voi sattua, ja joskus voi olla aiheellista käyttää siinä puudutusta. Vähän aikaisemmin on saatu selville, että synnytyskipua on syytä hoitaa ihan kunnolla, ja nainen tuntee kipua, jos ommellaan alapäähän tikkejä puuduttamatta. Hienoa, eikö? Nyt ei siis puhuta koirista, jotka eivät osaa puhua, vaan naisista, jotka sinänsä osaavat kysyttäessä tai kysymättäkin kertoa, että nyt sattuu.
Noh, nyt on siis saatu myös jotain viitteitä siitä, että nivelrikko on yleisempi naisilla kuin miehillä sellaisesta syystä, jota voidaankin hoitaa estrogeenilisällä. Ihan varmaa tämä ei vielä ole, mutta on alettu tutkia. Sama koskee naisilla yleistä osteoporoosia.
On huomattu myös, että vanhoina naiset kuolevat miehiä useammin sydäninfarktiin. Tämä johtuu tällä tietoa siitä, että naisten infarktit aiheuttavat epätyypillisiä oireita, niin niitä ei tunnisteta. Minun on tosin vähän vaikea ymmärtää, miten enemmistön oireet ovat epätyypillisiä, mutta minä en ole lääkäri niin ehkä se johtuu siitä. Kumminkin, ihan uusin alustava tieto antaisi ymmärtää, että infaktejakin voi estää sillä korvaushoidolla.
Ihan niin pitkälle ei ole menty, että suositeltaisiin korvaushoidon käyttämistä yleisemmin. Jotkut opportunistiset gynet siitä puhuvat, mutta sen voi dissata myyntipuheena, eikö vain!
Mitenköhän asia on 20 vuoden kuluttua?