Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?

Vierailija
07.04.2025 |

Miten pärjäätte? Millaisia oireita?

Kommentit (912)

Vierailija
641/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonihoito aloitetaan vain, jos naisella on elämää haittaavia oireita. Ei muuten, koska hormoneissa on haittansa ja kyllä lääkärit tämän ymmärtävät. 

Mutta sitä ennen on kuitenkin ihan ok vetää teini-ikäisestä lähtien e-pillereitä, jotka ovat käytännössä sitä ihan samaa kamaa (eli estrogeenia ja keltarauhashormonia) ja vieläpä suuremmilla pitoisuuksilla.

No, ne on tarkoitettu ehkäisyyn, joten niillä on tarkoituksensa.

Vierailija
642/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me, jotka käytämme korvaushoitoa, olemme tässä ketjussa kuvanneet, mihin asti ja millä keinoin pärjäsimme ilman ja mistä syystä kuitenkin sitten päädyimme ottamaan lääkkeen. Toki siitä on sitten tullut vänkkäämistä, kun toiset ovat tulleet opettamaan, että ne oireet olisi kuulunut kestää, luonnollisia kun ovat. Mutta kyllä sekin liittyy ketjuun, tässä kun kysyttiin, miten olette pärjänneet (ilman hoitoa). Osa vastaa, että tietyn rajan jälkeen ei mitenkään, ja kokemus se on sekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me, jotka käytämme korvaushoitoa, olemme tässä ketjussa kuvanneet, mihin asti ja millä keinoin pärjäsimme ilman ja mistä syystä kuitenkin sitten päädyimme ottamaan lääkkeen. Toki siitä on sitten tullut vänkkäämistä, kun toiset ovat tulleet opettamaan, että ne oireet olisi kuulunut kestää, luonnollisia kun ovat. Mutta kyllä sekin liittyy ketjuun, tässä kun kysyttiin, miten olette pärjänneet (ilman hoitoa). Osa vastaa, että tietyn rajan jälkeen ei mitenkään, ja kokemus se on sekin.

Kuulun siihen onnekkaaseen vähemmistöön, jolle vaihdevuodet merkitsivät pelkästään kuukautisten loppumista. Se oli puolestaan asia, johon oli valtavan helppo tottua. Etukäteen pelkäsin mahdollisia oireita kuin kuolemaa. Luettuani toinen toistaan kamalammista kokemuksista tein jo etukäteen päätöksen, että mikäli vaihdevuosioireita ilmenisi, en alkaisi kärsiä niiden takia. Jokaisella naisella kun on oikeus ihmisarvoiseen elämään. Kenelläkään ei ole oikeutta tulla viisastelemaan, että "Sinä toimit väärin hakiessasi apua kärsimyksiisi". 

Vierailija
644/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravinto, lepo, liikunta. Kasviestrogeeneja kannattaa suosia. Puolukkaa ja pellavansiementä aamupuuroon tai jogurtin sekaan. Tyrniä voi vedellä myös joka päivä. Auttaa kuivuuteen ja palautumiseen. Soijaruokia kannattaa myös syödä. Liikunta kannattaa pitää rauhallisena eikä rääkätä itseään liikaa. Kalenteri kannattaa karsia eikä suorittaa elämää. Tekee niitä asioita, joista nauttii. Venyttely, jooga, rentoutusharjoitukset, kuka mistäkin tykkää. Kahvin voi vaihtaa teehen. Säännöllinen seksi, jos siitä tykkää. Alkoholi kannattaa unohtaa oikeastaan kokonaan. 

Näillä olen itse mennyt. 

Vierailija
645/912 |
13.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vuoden ajan lääkityksenä Veozah, ei sisällä hormoneja mutta auttaa kuumiin aaltoihin. Hikoilu ei ole kokonaan kadonnut mutta pystyn olemaan töissä ihan normaalisti kun otan aamulla pillerin. Hormonikorvaushoito ei sovi sairastetun veritulpan takia. Lisänä B, D vitamiinit. Olen joutunut luopumaan täysin suklaasta, alkoholista ja kahvista. Ne tuovat kuumat aallot heti takaisin.

Vierailija
646/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonihoito aloitetaan vain, jos naisella on elämää haittaavia oireita. Ei muuten, koska hormoneissa on haittansa ja kyllä lääkärit tämän ymmärtävät. 

Mutta sitä ennen on kuitenkin ihan ok vetää teini-ikäisestä lähtien e-pillereitä, jotka ovat käytännössä sitä ihan samaa kamaa (eli estrogeenia ja keltarauhashormonia) ja vieläpä suuremmilla pitoisuuksilla.

Nivelrikon, osteoporoosin ja sydän- ja verisuonitautien ehkäisyhän ei tietenkään ole tarkoituksenmukaista?

Jos elimistössä sattuu ja kolottaa, siellä on jotain vialla, ei se oöe pelkästään tunne, joka syntyy tyhjästä.

Vierailija
647/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nivelrikon, osteoporoosin ja sydän- ja verisuonitautien ehkäisyhän ei tietenkään ole tarkoituksenmukaista?

Jos elimistössä sattuu ja kolottaa, siellä on jotain vialla, ei se oöe pelkästään tunne, joka syntyy tyhjästä.

Niin, jos vertaa tuohon ehkäisytarkoitukseen, niin senhän voi saavuttaa myös kondomin avulla. Lyhyissä suhteissa kondomi suojaisi myös taudeilta, pitkässä suhteessa luulisi, että naiselle pillereistä aiheutuvia haittoja verrattaisiin tarkastikin kondominkäytön hankaluuteen, että kumpi on kohtuullista. Mutta eihän oikeasti toimita niin. Pillereitä pidetään itsestäänselvyytenä ja verrataan korkeintaan kierukkaan. Joka siis sekin asennetaan tietysti ilman puudutusta, koska naisten kipu ei haittaa.

Sitten, kun hormoneilla olisikin tarkoituksena parantaa naisen elämänlaatua, ei miehen, se ei ole mikään kunnon syy. Naisten kipuhan ei haittaa, miksi turhaan lääkitä, pelkkää naisihmistä?

Vierailija
648/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut vuoden ajan lääkityksenä Veozah, ei sisällä hormoneja mutta auttaa kuumiin aaltoihin. Hikoilu ei ole kokonaan kadonnut mutta pystyn olemaan töissä ihan normaalisti kun otan aamulla pillerin. Hormonikorvaushoito ei sovi sairastetun veritulpan takia. Lisänä B, D vitamiinit. Olen joutunut luopumaan täysin suklaasta, alkoholista ja kahvista. Ne tuovat kuumat aallot heti takaisin.

Oletko kokeillut nukkua viileässä huoneessa? Alle 18 astetta niin kuuma aallot pysyvät öisin poissa.

Vierailija
649/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole tarvinnut korvaushoitoa, koska ei ole ollut vaihdevuosioireita. Kuukautisten loppumisesta on jo kymmenen vuotta, joten siinäkään mielessä hoitoa ei olisi enää edes turvallista aloittaa, vaikka niveloireitakin olisi. Ja määrättäisiinkö hoitoja edes pelkkien niveloireiden takia? 

Vierailija
650/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole tarvinnut korvaushoitoa, koska ei ole ollut vaihdevuosioireita. Kuukautisten loppumisesta on jo kymmenen vuotta, joten siinäkään mielessä hoitoa ei olisi enää edes turvallista aloittaa, vaikka niveloireitakin olisi. Ja määrättäisiinkö hoitoja edes pelkkien niveloireiden takia? 

Minulle määrättiin, kun kerroin, että muiden oireiden kanssa pärjään, mutta nivelkivut ovat nyt liikaa, haittaavat liikuntaa ja painonhallintaa, ja pelkään että nivelille tulee pysyvää vahinkoa, jos ei hoideta kipujen syytä. Kuukautiset eivät olleet vielä välttämättä loppuneet kokonaan, mutta edellisistä oli jo 6kk aikaa kumminkin. 

Toisten ihmisten tilannettahan en voi tietää, mutta omalla kohdalla tuo sanamuoto _pelkkien_ niveloireiden takia on ongelmallinen. Muitakin oireita oli, mutta kun niiden kanssa pärjäilin, niin on helppo sanoa, että olivat niinku ei-mitään-oireita. Se ei ole totta, koska lääke paransi elämänlaatua muutenkin kuin nivelten osalta, mutta jotenkin olen selvästikin sisäistänyt semmoisen asenteen, että pikkukiusoja ei lasketa eikä hormoniasioista kuulu valittaa. Se tuntuu jotenkin heikkouden merkiltä ja vähän nololta, on helppo kieltää kärsivänsä yhtään mistään. Reipas hyvä ihminen porskuttaa menemään ja kokee vaihdevuodetkin oikein, siis ihan huomaamatta ja vaivaamatta ketään millään itse kuvitelluilla tuntemuksilla, jotka ovat vain merkki hysteerisestä nolosta naisluonteesta! Tai jotain.

Epäilen, että osa noista oireettomista vaihdevuosista on muillakin ihmisillä enemmän tätä opittua reippautta kuin aitoa hyvinvointia. 

Vierailija
651/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että opittu reippaus on myös miesten ongelma, se ilmenee heillä vain eri kohdassa. Miehellä voi esimerkiksi olla kohtuuttoman korkea kynnys hakea erektiolääkettä, on helpompaa vain uskotella itselleen, ettei mitään ongelmaa ole.

Vierailija
652/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin sinnitellä ilman hormonikorvaushoitoa, ei onnistunut. Työkyvyn säilyttämisen kannalta oli pakko nöyrtyä ja hakeutua gynekologille.

Miksi se olisi nöyrtymistä? Kannattaahan se oireita hoitaa, jos voi. Valitettavasti on myös sitten meitä, jotka ei voida käyttää korvaushoitoa, vaikka mikä tulisi. Itse ainakin ilomielin käyttäisin, jos voisin (vaikea endometrioosi estää).

Vierailija
653/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi olen selvinnyt ilman hormonikorvaushoitoa ja luulen, että alan olla jo voiton puolella. Kuumat aallot eivät ole olleet mitenkään erityisen suuri ongelma, pahinta on ollut nivelkivut ja uniongelmat, mutta niidenkin kanssa olen pärjännyt.

Nuorena söin jonkun vuoden ehkäisypillereitä, mutta niiden lopettamisen jälkeen tajusin, että kuinka huonosti voin pillereitä syöden. Sen jälkeen en ole halunnut käyttää hormonaalista ehkäisyä ja tavoitteena on ollut myös selvitä vaihdevuosista ilman lääkitystä.

Vierailija
654/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut nukkua viileässä huoneessa? Alle 18 astetta niin kuuma aallot pysyvät öisin poissa.

Eivät tosiaankaan pysy poissa. Kuumat aallot tulevat vaikka pakkasessa. Viileä ilma vähän helpottaa aallon aikana, mutta sen jälkeen voi sitten tulla entistä pahempi horkka. Kuumiin aaltoihin usein kuuluu palelukohtaus aallon loputtua. Jonkun lääkärin mukaan kaikki naiset eivät edes tiedä saavansa kuumia aaltoja öisin, kun heräävät vasta paleluun.

Vierailija
655/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistaiseksi olen selvinnyt ilman hormonikorvaushoitoa ja luulen, että alan olla jo voiton puolella. Kuumat aallot eivät ole olleet mitenkään erityisen suuri ongelma, pahinta on ollut nivelkivut ja uniongelmat, mutta niidenkin kanssa olen pärjännyt.

Nuorena söin jonkun vuoden ehkäisypillereitä, mutta niiden lopettamisen jälkeen tajusin, että kuinka huonosti voin pillereitä syöden. Sen jälkeen en ole halunnut käyttää hormonaalista ehkäisyä ja tavoitteena on ollut myös selvitä vaihdevuosista ilman lääkitystä.

En ole lääkäri, joten voin olla täysin väärässä. 

Minua häiritsee, kun jotkut puhuvat voiton puolella olemisesta. Joo, ilmeisesti elimistö reagoi rankasti estrogeenitason laskuun (kuumat aallot jne.) Mutta millä logiikalla niverikosta, astmasta, osteoporoosista, uniapneasta tms pääsisi eroon, koska eihän se estrogeeni enää vaihdevuosien jälkeen nouse takaisin ylemmäs vaan jää sinne alemmalle tasolle. Ja jos se taso luonnostaan jollakin on sellainen, että kuivattaa kehon niin pahasti, että kaikki hajoaa niin eivät nyt varmaan ala suoranaisesti parantua sen aktiivisen vaihdevuosihetken jälkeenkään. Sellainen, jolla taso jää luonnostaan riittävälle tasolle (ei kuivu, aivot ja mieliala toimii, nivelet ja luut eivät kulu ja liikkuu riittävän ketterästi) niin sellainen pärjääkin ilman. 

Muistelen muuten, että omalla äidillä alkoi viisikymmpisenä lohjeta hampaat, en tiedä, voiko vaikuttaa hammasluustoonkin. 

Vierailija
656/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee, kun jotkut puhuvat voiton puolella olemisesta. Joo, ilmeisesti elimistö reagoi rankasti estrogeenitason laskuun (kuumat aallot jne.) Mutta millä logiikalla niverikosta, astmasta, osteoporoosista, uniapneasta tms pääsisi eroon, koska eihän se estrogeeni enää vaihdevuosien jä

Juuri jostain luin, että ihan normaalisti luustosta lähtee 15% pois aktiivisimman vaihdevuosiajan kohdalla, jos ei ole korvaushoitoa. Siis parissa tai muutamassa vuodessa. Se on aika paljon. 

Vierailija
657/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee, kun jotkut puhuvat voiton puolella olemisesta. Joo, ilmeisesti elimistö reagoi rankasti estrogeenitason laskuun (kuumat aallot jne.) Mutta millä logiikalla niverikosta, astmasta, osteoporoosista, uniapneasta tms pääsisi eroon, koska eihän se estrogeeni enää vaihdevuosien jä

Voin kertoa vain omasta kokemuksestani. Minulla olin pahat oireet ml. pahat nivelkivut. Otin lopulta hormonihoidon, kun en enää pärjännyt. Nyt yli kuusikymppisenä, vuosia korvaushoidon loppumisen jälkeen, muita ongelmia ei ole kuin jonkun verran kuumia aaltoja. Nivelkivut ovat pysyneet poissa, kuten gynekologi ennustikin minulle. Olisiko niin, että kyse on estrogeenitason liian nopeasta putoamisesta ja se aiheuttaa osalle ne oireet. Astma minulla on ollut paljon ennen vaihtareita, sen pahenemista niiden aikana en huomannut.

Onkohan muuten tehty tutkimuksia siitä, mitä raskas liikunta aiheuttaa nivelille silloin, kun nivelet ovat kipeimmillään. Jos nivelpinnat ovat kuivat ja tehdään paljon niveliä rasittavaa liikuntaa, niin jääkö nivelkivut pysyviksi.

Vierailija
658/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä jos vaan periaatteen vuoksi ei käytä korvaushoitoa, eri asia on jos ei voi käyttää. Sen sijaan sitten otetaan unilääkettä, kolesterolilääkettä, verenpainelääkettä, mielialalääkettä jne ilman mitään kyseenalaistamista. Ne kuitenkin ovat vieraita aineita elimistölle, toisin kuin esim estrogen. Jotenkin niin suomalaista tämä asenne , että kyllä minä kärsin. Omalla kohdallani unettemuus oli aivan järkyttävää, samoin nivelsäryt. Kaikki poistuivat n 2-3 vko korvaushoidon aloittamisen jälkeen. 

Vierailija
659/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on oireita lähinnä yöhikoilu, sekin tulee ainoastaan silloin kun syön epäterveellisesti. Terveellinen ruokavalio auttaa moneen asiaan. 

Iho on myös kuivempi kuin ennen ja muuttunut "vanhemman näköiseksi", sellaiseksi paperiseksi muualta kuin kasvoista.

Vierailija
660/912 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö raskas liikunta estä nimenomaan tuota luukatoa. Itselläni raskas liikunta estää kuumia aaltoja, kyllä niitä tulee mutta sellaisena aavemaisina eli tunnen että yrittää mutta ei siltikään tule. Kun en liiku niin ne tulee sitten voimakkaampana. Käytän kyllä kaikenlaisia niveliin tarkoitettuja luontaistuotteita ja lisään ruokiin öljyjä. En tiedä onko näillä vaikutusta vai ei mutta tällä jatkan koska se selkeästi vaikuttaa ja lisää dopamiinieritystä.