Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?
Kommentit (912)
Missä iässä ne nivelkivut yleensä tulevat?
Yritin pärjätä ensin ilman, mutta kuumat aallot ja univaikeudet olivat liian isoja. Kokeilin ensin geeliä, ei sopinnut. Nyt laastari käytössä ja kokoajan haluttaa. Onneksi on puoliso (5v. vanhempi) joka antaa sen mitä tarvitsen
Vierailija kirjoitti:
Kait se on yksilöllistä.
Olen 58v, eikä vielä nivelkipuja. Kuumia aaltoja silloin tällöin.
Minulla on resepti hormonikorvaushoitoon, mutta läkkeitä en ole hakenut. Pelkään niiden sivuvaikutuksia. Kun munasarjat poistettiin, tulivat oikeastaan kaikki oireet rytinällä päälle. Pahinta on hikoilupuuskat. Liikun päivittäin ja katson mitä syön ja minkä verran.Ikää on 57.
Selittämätön, kokonaisvaltaisen huono olo.
Mulla ei koskaan ollut menkkojen kanssa mitään ongelmia ja kivuttomana sain olla.
Sen sijaan tämä vaihdevuosioireilu tarjoaa lähes kaikkea mitä listalta löytyy. Ainostaan kuumat aallot puuttuvat, vain pientä hikoilua öisin. Pahin on yöllä hereillä kukkuminen. Kun 3-4 tunnin unien jälkeen ei vain nukuta tai sitten yö menee jatkuvana heräilynä. Ei ole terveellistä semmoinen. Hormonilaastari ollut käytössä nyt vasta 4 viikkoa joten en osaa sanoa onko siitä apua vai ei. Toivottavasti alkavat kohta auttamaan.
Viimeisimpänä oireena ollut nyt pari kuukautta kuiva suu. Kun nivelkivut, hiustenlähdöt, alapään limakalvojen kuivuminen ja kaikki muu ei riittäisi niin ei tämä suun kuivuminenkaan kivaa ole. Haittaa sekin nukkumista.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli alle viisikymppisenä. Ensin tuli unettomuus, sitten pikku hiljaa alkoivat nivelkivut, kuumat aallot tulivat vasta useamman vuoden päästä varsinaisten vaihdevuosien ollessa päällä. Unettomuus ja nivelkivut poistuivat hkh:n aikana ja ovat pysyneet poissa sen jälkeen.
Kauan teillä on kestänyt unettomuus? Onko se ollut jatkuvaa vai välillä poissa? Itselläni ei ole muita oireita ja viitsisi pelkkään huonounisuuteen hormoneja syödä, koska aiheuttavat masennusta ja seksihaluttomuutta. Toisaalta unettomuuskaan ei kivaa ole, mutta sitten taas kun välillä nukkuu hyvin, niin mielikin on pirteä. Hormonien kanssa aina tasaisen harmaa.
Mistä tietää kärsiikö hormoniehkäisyn lopetusoireista vai vaihdevuosista? Moni nainenhan lopettaa ehkäisyn, kun kuukautiset loppuvat.
Itselläni oli hormonitoiminta sekaisin ehkäisyn lopetuksen jälkeen noin vuoden ja oireet olivat aivan samoja kuin vaihdevuosissa.
Jos keski-ikäinen hormoneja popsiva nainen saa aivoinfarktin, niin mistä tiedetään johtuuko veritulppaa hormoneista? Vai tutkitaanko sitä edes. Vai todetaanko vaan, että nainen eli todennäköisesti "huonoa elämää".
49 v alkoi ajoittain kuumia aaltoja, mutta olivat kuukausia välillä poissa. 51 v alkoivat nivelkivut ja jalkojen leposäryt yllättäen eli suoraan pahoina ei mitään pikkuhiljaa kehittyvää.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tietää kärsiikö hormoniehkäisyn lopetusoireista vai vaihdevuosista? Moni nainenhan lopettaa ehkäisyn, kun kuukautiset loppuvat.
Itselläni oli hormonitoiminta sekaisin ehkäisyn lopetuksen jälkeen noin vuoden ja oireet olivat aivan samoja kuin vaihdevuosissa.
Vaihdevuosi-ikäisellä naisella ehkäisynä on yleensä hormonikierukka, eikä sitä poisteta vaihdevuosien aikana vaan käytetään osana hormonikorvaushoitoa. Hormonikierukasta huolimatta vaihdevuosioireet tulevat, vaikka esivaihdevuosissa se hävittää ongelmalliset sekoilevat kuukautisvuodot.
Vierailija kirjoitti:
Jos keski-ikäinen hormoneja popsiva nainen saa aivoinfarktin, niin mistä tiedetään johtuuko veritulppaa hormoneista? Vai tutkitaanko sitä edes. Vai todetaanko vaan, että nainen eli todennäköisesti "huonoa elämää".
Hormonikorvaushoidossa hormoneja ei yleensä popsita suun kautta, koska se lisää veritulppia, vaan hormoniannos otetaan ihon kautta, jolloin lisäriskiä ei synny, koska hormoni ei kulje maksan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille koskaan. Ei mulla ole mitään nivelkipuja ollut, ikää 53 ja menopaussi oli pari vuotta sitten. Ei mulla kyllä ole ollut vaihdevuosista mitään ongelmia, ei unettomuutta, kuumia aaltoja, aivosumua. Toki menkat tuli viimeiset muutaman vuoden vain harvoin, joskus oli 6-8 kk taukokin ja sitten jättivuoto. Se oli ainoa vaiva vaihdevuosista, ja sekin sen verran lievä etten mitään hormonikorvaushoitoja edes harkinnut.
En vaan ymmärrä tätä: kun naisella on estrogeeni-hormonia koko elämänsä ja sitten se vaihdevuosissa loppuu niin miksi se pitäisi jättää korvaamatta? Eihän sen määrä silloin mitenkään lisäänny vaan pysyy vain entisellään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kait se on yksilöllistä.
Olen 58v, eikä vielä nivelkipuja. Kuumia aaltoja silloin tällöin.
Minä 48 v, eikä nivelkipuja ollu ikinä elämässäni. Kuumia aaltojakaan ei ole ollut. Mutta liuta muita oireita on: unihäiriö, uniapnean oireita, ärtyneisyys, kaikki vituttaa, räjähdysherkkyys, silmät kuivuu, emättimen atrofia eli kuivuus todettu papa-kokeessa, menkat epäsäännölliset, rytmihäiriöt, alavireisyys, itkuherkkyys, tiheävirtsaisuus, virtsankarkailu, mielialavaihtelut.
Eli toisin sanoen, mulla on kaikki oireet paitsi kuumat aallot ja nivelkivut.
Vierailija kirjoitti:
En vaan ymmärrä tätä: kun naisella on estrogeeni-hormonia koko elämänsä ja sitten se vaihdevuosissa loppuu niin miksi se pitäisi jättää korvaamatta? Eihän sen määrä silloin mitenkään lisäänny vaan pysyy vain entisellään?
Hormonikorvaushoidon avulla estrogeenitasoja ei nosteta samalle tasolle kuin ennen vaihdevuosia vaan käytetään pienintä oireet poistavaa annosta.
Up