Vaihdevuodet ilman estrogeenikorvaushoitoa?
Kommentit (876)
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ollut mitään vaihdevuosioireita. Ei tosin ole koskaan ollut mitään naistenvaivojakaan, joten ehkä joillain kroppa ei vaan pelaa eli ei ole terve.
Älä vähättele muita.
Joillain ei ole mitään oireita, joillain varsin vähän, osalla kohtalaisesti ja osalla vaikeat oireet. Ei ole verrattavissa toisiinsa, niin yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse joudun käyttämään vagifem-emätinpuikkoja. Nyt sain hormonisalvaakin.
On kovin kuivaa ja tulee virtsiksiä.
Käytättekö te muut emätinpuikkoja?
En ole ap
Joo. Jouduin lopettamaan hormonikorvaushoidon kun sairastuin syöpään, mutta Vagifem on käytössä. Gynekologi sanoi että se hoitaa paikallisesti emättimen limakalvoja jotka muuten ohentuisivat liikaa.
On olemassa myös hormonittomia kosteuttavia emätinpuikkoja. Limakalvojen oheneminen ei haittaa muuten kuin seksissä. Seksin yhteydessä voi ennen ja jälkeen käyttää puikkoja. Ei niitä muuten tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ollut mitään vaihdevuosioireita. Ei tosin ole koskaan ollut mitään naistenvaivojakaan, joten ehkä joillain kroppa ei vaan pelaa eli ei ole terve.
Höpö höpö. Ei vaihdevuodet ole sairaus, eikä merkki siitä. Jotkut vaan reagoivat hormonitasojen laskuun voimakkaammin.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap
Minkä ikäinen olet. Kiinnostaa tietää. Ite vm. 1975. Onko kirvely oire? Siis limakalvojen kuivuudesta? Tulehdusta ei ole.
järkyttävä ärtyneisyys ja ketutus, mutta näihin on kyllä ihan selkeät syyt (työstressi ym.), ja olen aina ollut temperamentiltani hieman reaktiivisempi. Yöhikoilu aika vähäistä, olen aina hikoillut herkästi päivällä ja rasituksen yhteydessä. Suvussa rintasyöpää, joten yritän pärjäillä näin.
Minulla ei ole paljon oireita tai sitten en tunnista niitä vaihdevuosista johtuviksi. Mietin pitäisikö jotain korvausta kumminkin ottaa, olisiko sillä anti aging vaikutus tai notkistaisiko niveliä...
Vierailija kirjoitti:
En ole ap
Kuukauden vagifemin jälkeen oli pakko lopettaa... niin kauhee päänsäryt ja migreeni siitä.
En ole koskaan pystynyt käyttämään e-pillereitä samasta syystä.
Ikää 54 ja toivottavasti pääsen vähillä oireilla.
Minulla oli hormonikierukka. En huomannut mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap
Joo. Jouduin lopettamaan hormonikorvaushoidon kun sairastuin syöpään, mutta Vagifem on käytössä. Gynekologi sanoi että se hoitaa paikallisesti emättimen limakalvoja jotka muuten ohentuisivat liikaa.
On olemassa myös hormonittomia kosteuttavia emätinpuikkoja. Limakalvojen oheneminen ei haittaa muuten kuin seksissä. Seksin yhteydessä voi ennen ja jälkeen käyttää puikkoja. Ei niitä muuten tarvitse.
En kysynyt neuvoa sinulta. Oletko sinä minun gynekologini ja olenko minä sinun potilaasi?
Mitä esteitä hkh:lle on? Onko suvussa esiintyvät aivoinfarktit esim vai mitä?
Kaikille ei tule mitään. Riippuu myös oletko käyttänyt esim hormoniehkäisyä, mihin elimistösi on tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap
Minkä ikäinen olet. Kiinnostaa tietää. Ite vm. 1975. Onko kirvely oire? Siis limakalvojen kuivuudesta? Tulehdusta ei ole.
Kirvely on oire. Itselläni ei ole ollut kuumia aaltoja tms., mutta limakalvojen kuivumista, virtsatietulehduksia, nivelkipuja, unettomuutta ja mielialan laskua. Niinpä hain hormonikorvaushoitoa. Hormonikierukka, estrogeenipuikot ja -geeli. Tabletteja en halua. Oireet ovat pysyneet hyvin kurissa ja seksi sujuu yhtä hyvin kuin nuorena. Se on suhteessamme tärkeä ja iso asia, en ole valmis luopumaan. Eikä mieskään.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitkä ovat niitä vaihtarioireita. Olen aina nukkunut huonosti; muutaman tunnin yössä pätkittäin, hikoilen yhden lääkityksen takia, tukka ollut aina huono, mieliala masentunut. Voiko tämä tästä huonontua? Ikää 54.
Lisäksi voi tulla lihas- ja nivelsäryt ja rytmihäiriöt.
Vierailija kirjoitti:
Rintasyöpä
Vaihdevuodet eivät aiheuttaneet minulle muita oireita kuin sen, että kuukautiset loppuivat kuin seinään. En liioittele tippaakaan, jos sanon eläväni elämäni parasta aikaa:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap
En kysynyt neuvoa sinulta. Oletko sinä minun gynekologini ja olenko minä sinun potilaasi?
??? Tämä on keskustelupalsta. Jos haluat vain gynekologin keskustelua, silloin pitää mennä gynekologille. Mikä intressi keskustella täällä, jos ei keskustelua siedä?
Vierailija kirjoitti:
Minun suvussa gynekologisia syöpiä joten välttelen sitä kun ruttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap
Kyllä haittaa. Minulla meni pitkälti yli varsinaisten vaihdevuosien ennen kuin kutina alkoi. Siihen auttaa hormonipuikot, joita käytän vain satunnaisesti silloin, kun tunnen kutinan alkavan.
Kuukautisista pääsin eroon 45-46 vuotiaana. Ja se oli suurin ilon päivä minulle. Siinä oli kärsimystä vuosikymmenen ja vuotoa liikaa. Vaihdevuodet menivät itsestään. Siis normaalilla etenemisellä ja 46-vuotiaana oli kaikki ohi. Olen niin onnellinen siitä. En halunnut mitään korvaushoitoa, eikä minulla ollut ehkäisypillereitäkään koskaan. Kun ei raskauksia tullut. Normaali vaihdevuosiaika, kun tiesin, että se loppuu aikanaan. Joskus oli kuumempi ja huonot unet, sitten taas helpotti.