Voi kun alettais taas rakentaa asuntoja, joissa on keittiöt! Vihaan avokeittiöitä!
Todella vaikea löytää asuntoa, jossa olis kunnon keittiö. En voi sietää sitä, että keittön kalusteet on vaan lämäisty olohuoneessa yhdelle seinälle. Halpaa, rumaa ja epäkäytännöllistä rakentamista, joka ei palvele kuin rakennusyhtiöiden etua, mutta on saatu markkinoitua kansalle trendikkäänä.
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Keittiö tipautettiin pois ja läjitettiin keittiökaapit olohuoneen seinälle ihan rahasyistä. Nyt siitä olohuone-makuuhuone systeemistä saadaan myydessä sama raha kuin vanhasta 2H+K, mutta ei tarvitse rakentaa siihen sitä keittiötä, vaan voidaan myydä nekin neliöt toiselle ostajalle.
Ilmeisesti myös säästetään rahaa kun asennetaan myös vessaan lasiseinä ja muut voivat katsella toimitustasi. Jospa pelkkä lasiseinän pystytys on halvempaa,kun asentaa seinä ja maalata/kaakeloida se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyasuntojen avokeittiö on riisuttu malli, saareke puuttuu, koska neliöitä ei ole tarpeeksi. Avokeittiö vaatisi ehdottomasti saarekkeen, koska ruuanlaitto tasoja ei muuten ole tarpeeksi noissa yhdelle olkkarin seinälle lätkäistyssä muka keittiöissä.
Saarekkeen lisäksi tarvittaisiin kunnollinen tila ruokapöydälle ja sitten olohuoneen kalustukselle. Pitäisi olla parikymmentä neliötä vähintään, jotta kaikki tämä mahtuisi.
Tämä, mä rakastan sua jo tämän vastauksen perusteella.
🤪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isosta keittiöstä täälläkin haaveillaan. Kunnon keittiö on kodin sydän.
Meillä on ollut jokaisessa talossamme (3) iso AVOkeittiö 20-30m2.
Ehdottomasti koko kodin ja kaikkien juhlien sydän!
Kaapistot 3 seinällä, iso saareke jota rakastan. Erillinen ruokailutila muutaman askeleen päässä.
En viihtyisi erillisessä keittiössä
Ihan sama juttu. En haluaisi roudata ruokasaliin keittiöstä ruokaa, puuttuvia astioita jne. Sitten kun tehdään isolla porukalla ruokaa, niin osa voi siinä vaiheessa vain olla seurustelemassa ruokasalin pöydän äärellä tai nysväämässä jotain ruokalajia. Ja kun sitten ruokasalista tila jatkuu olohuoneeseen, niin ihan seurustelu vaikka kaiken kolmen eri tilan porukan kanssa onnistuu.
Erillinen keittiö tarkottaisia juhl
Mulla on talo jossa on aivan oma laitoskeittiö ja ruokailutila pitkillä pöydillä! Revi siitä!
Vähän vanhempia asuntoja kun katsoo, niin johan alkaa löytyä erillisiä keittiöitä, kunhan ei mene liian vanhoihin taloihin, jolloin suosittiin tupakeittiötä. Toki niitäkin on monia ehditty rempata avokeittiömalliin, mutta erillisiäkin löytyy edelleen paljon ja voi sitten itse rempata mieleisekseen.
Meidän rintamamiestalossa keittiö on koko talon isoin huone. Viereinen huone muutettiin ruokailuhuoneeksi, niin on vieläkin isompi kun ruokapöydän tilalle tuli saareke.
Vierailija kirjoitti:
Pidän kovasti avokeittiöstäni. Olohuoneen nojatuolissa istuessani näen esim. milloin uunin valonappi syttyy tai liedellä oleva vesi alkaa kiehumaan. Asun yksin ja pidän keittiöni aina niin siistinä, ettei sieltä näy mitään 'sotkuja' ym. vastaavaa. Keittiön avohyllyillä on kauniita astioita, mukeja ja värillisiä maustepurkkeja. Sekin tekee kotoisan, kivan vaikutelman. Ruokapöytä on olohuoneessa ikkunan edessä. Sen äärellä istuessa on kiva seurata auringon ja pilvien kulkua sekä lintujen lentoa. Syötyäni en jätä pöydälle mitään ruokailuastioita tai välineitä. Kangasliina ja kukkamaljakko riittää.
Meillä sama. 100-vuotias talo jossa on vain tupa ja kamari. 20-neliöisessä tuvassa keittiön kaapit yhdellä seinällä. Ruokapöydästä 2 metriä alkaa sohva. Ei haittaa yhtään, päinvastoin. Mukava kokkailla vaikka lempisarjaa samalla katsoen. Eikä tarvitse lähteä toiseen huoneeseen laittamaan kahvia jos tulee vieraita tms.
Käytännössä vietämme kaiken vapaa-ajan kotona ollessa tässä tuvassa. Kamarissa vaan nukutaan. Ei mitäön ongelmaa.
Asun aika suuressa talossa, jossa keittiö ja olohuone on yhtä suurta avaraa tilaa. Erittäin helposti tuohon saisi kevyen väliseinän väliin, mutta en tietenkään sellaista laita. Aivan helvetin perseestähän se olisi ja pilaisi niin käytännöllisyyden kuin avaruudenkin.
Avokeittiöllä saadaan kolmion hinta kaksiosta,samoilla neliöillä ja rakennuskustannuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaapistot 3 seinällä, iso saareke jota rakastan. Erillinen ruokailutila muutaman askeleen päässä.
Ihan sama juttu. En haluaisi roudata ruokasaliin keittiöstä ruokaa, puuttuvia astioita jne. Sitten kun tehdään isolla porukalla ruokaa, niin osa voi siinä vaiheessa vain olla seurustelemassa ruokasalin pöydän äärellä tai nysväämässä jotain ruokalajia. Ja kun sitten ruokasalista tila jatkuu olohuoneeseen, niin ihan seurustelu vaikka kaiken kolmen eri tilan porukan kanssa onnistuu.
Erillinen keittiö tarkottaisia juhl
Vierailija kirjoitti:
Vähän vanhempia asuntoja kun katsoo, niin johan alkaa löytyä erillisiä keittiöitä, kunhan ei mene liian vanhoihin taloihin, jolloin suosittiin tupakeittiötä. Toki niitäkin on monia ehditty rempata avokeittiömalliin, mutta erillisiäkin löytyy edelleen paljon ja voi sitten itse rempata mieleisekseen.
Meidän rintamamiestalossa keittiö on koko talon isoin huone. Viereinen huone muutettiin ruokailuhuoneeksi, niin on vieläkin isompi kun ruokapöydän tilalle tuli saareke.
Joo, ei noita vanhoja röttelöitä kovin monet enää halua, eikä myöskään niiden vanhojen röttelöiden ummehtuneita ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiöllä saadaan kolmion hinta kaksiosta,samoilla neliöillä ja rakennuskustannuksilla.
Ei saada, hölmöläinen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Alat vain kutsua sitä tuvaksi ja asia on ratkaistu. Minulle yhden hengen talouteen tuvallinen kolmio on oikein passeli ratkaisu. Isossa perheessä ehkä halutaan erillinen sali tuvan lisäksi.
Kyllähän niitä tehdään kun laitat rahaa tiskiin. Avokeittiö tehdään yleensä siksi kun kustannuksia tingitään
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän niitä tehdään kun laitat rahaa tiskiin. Avokeittiö tehdään yleensä siksi kun kustannuksia tingitään
Rakennusliikkeiden katteet on ollut koko 2000 ja 2010-luvun paremmat kuin koskaan ennen, gryndereiden taskuun suurimpien osan rahat kuluu...
Tolla aiemmalla 33m2 yksiö esimerkillä halusin tuoda esiin myös tämän:
Pienissä neliöissä ei erillinen keittiö vaan toimi. Siitä tulee vessaa pienempi koppi. Pahimmassa tapauksessa ilman ikkunaa. Sen vuoksi avokeittiöt ovat vallitseva käytäntö. Sen lisäksi tietenkin, että moni ihan pitää niistä. Kyse on siis lähinnä siitä, että ostajien maksukykyyn mahtuviin neliöihin ei ole järkevästi saatu toteutettua sitä erillistä keittiötä.
Eli suomalaisten köyhyydestä tässä on pohjimmillaan kyse.
Maakunnista toki löytyy valikoimaa isommillakkin erilliskeittiöillä ja neliöillä. Mutta eivät tahdo kelvata?
Vierailija kirjoitti:
Tolla aiemmalla 33m2 yksiö esimerkillä halusin tuoda esiin myös tämän:
Pienissä neliöissä ei erillinen keittiö vaan toimi. Siitä tulee vessaa pienempi koppi. Pahimmassa tapauksessa ilman ikkunaa. Sen vuoksi avokeittiöt ovat vallitseva käytäntö. Sen lisäksi tietenkin, että moni ihan pitää niistä. Kyse on siis lähinnä siitä, että ostajien maksukykyyn mahtuviin neliöihin ei ole järkevästi saatu toteutettua sitä erillistä keittiötä.
Eli suomalaisten köyhyydestä tässä on pohjimmillaan kyse.
Maakunnista toki löytyy valikoimaa isommillakkin erilliskeittiöillä ja neliöillä. Mutta eivät tahdo kelvata?
tai gryndereiden ahneudesta ja lampaista
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiö ja eteisestä alkava keittiöseinä on minun maailmassa eri asioita. Kummastakaan en pidä.
Minulla on uudehko avokeittiöllinen asunto, mutta eteisestä johtaa sinne käytävä ja vessa on ulko-ovea vastapäätä. Olen tykännyt tosi paljon, mukavaa, kun voi olla vieraiden kanssa samassa tilassa kun valmistelee tarjottavia. On myös hyvin istumapaikkoja, kun on ruokapöytä ja sohva. Asensin itse lisäksi ylimääräisen työtason ja kaapin niin on myös tilaa kokkailla. En ole kokenut sotkea häiritseväksi, laitan kaiken suoraan koneeseen ja joku paistinpannu tulee joka tapauksessa yleensä pestyä heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiö ja eteisestä alkava keittiöseinä on minun maailmassa eri asioita. Kummastakaan en pidä.
Minulla on uudehko avokeittiöllinen asunto, mutta eteisestä johtaa sinne käytävä ja vessa on ulko-ovea vastapäätä. Olen tykännyt tosi paljon, mukavaa, kun voi olla vieraiden kanssa samassa tilassa kun valmistelee tarjottavia. On myös hyvin istumapaikkoja, kun on ruokapöytä ja sohva. Asensin itse lisäksi ylimääräisen työtason ja kaapin niin on myös tilaa kokkailla. En ole kokenut sotkea häiritseväksi, laitan kaiken suoraan koneeseen ja joku paistinpannu tulee joka tapauksessa yleensä pestyä heti.
lapsettoman kommentti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20-30 m2 on sinusta iso tila tuohon tarkoitukseen? Just...
Meillä on keittiö+ruokailutila himpun alle 30 neliötä, eikä tähän saisi mitenkään enää olohuoneen toimintoja tungettua. Olohuone on 20 neliötä ja jos sinne pitäisi runtata keittiö sekä ruokapöytä, itku tulisi ja sohva ym. olohuoneasiat lähtisivät.
Ihmiset asuvat niin ahtaasti nykyään, että säälittää. Ja samalla huvittaa, kun kohtuullisen varakas kansa tieten tahtoen asuu kuin 1800-luvun köyhälistö, hellahuoneissa.
Jep, ihan ehtaa 60-lukuahan ne erilliskeittiöt on, kuten avokeittiöistä marmattavat höyrypäätkin.