Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi kun alettais taas rakentaa asuntoja, joissa on keittiöt! Vihaan avokeittiöitä!

Vierailija
07.04.2025 |

Todella vaikea löytää asuntoa, jossa olis kunnon keittiö. En voi sietää sitä, että keittön kalusteet on vaan lämäisty olohuoneessa yhdelle seinälle. Halpaa, rumaa ja epäkäytännöllistä rakentamista, joka ei palvele kuin rakennusyhtiöiden etua, mutta on saatu markkinoitua kansalle trendikkäänä.

Kommentit (242)

Vierailija
81/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tolla aiemmalla 33m2 yksiö esimerkillä halusin tuoda esiin myös tämän: 

Pienissä neliöissä ei erillinen keittiö vaan toimi. Siitä tulee vessaa pienempi koppi. Pahimmassa tapauksessa ilman ikkunaa. Sen vuoksi avokeittiöt ovat vallitseva käytäntö. Sen lisäksi tietenkin, että moni ihan pitää niistä. Kyse on siis lähinnä siitä, että ostajien maksukykyyn mahtuviin neliöihin ei ole järkevästi saatu toteutettua sitä erillistä keittiötä.

Eli suomalaisten köyhyydestä tässä on pohjimmillaan kyse.

Maakunnista toki löytyy valikoimaa isommillakkin erilliskeittiöillä ja neliöillä. Mutta eivät tahdo kelvata? 

No ei pidä paikkaansa. Olen asunut sekä yksiössä että kaksioissa, joissa on ollut pieni erillinen keittiö. Ihan hirvittävän paljon enemmän lasku- ja säilytystilaa oli kaikissa, verrattuna näihin keittiöseinäkammotuksiin. Avokeittiö sinänsä voi olla toimiva, mutta nämä yhden seinän viritykset on poikkeuksetta surkeita.

Vierailija
82/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun lähiössä 70-luvun kerrostalossa jossa on iso, erillinen keittiö. Ja sinne paistaa aurinko aamusta asti. Ihanaa!

70-90 -lukujen asunnoissa on keittiöitä. Pakko hankkiutua sellaiseen seuraavaksi.

Yök, ja kauhean huono äänieristyskin sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokeittiö on parempi. Avokeittiöitä rakennetaan, koska niitä halutaan ostaa. Itsellänikin on avokeittiö, enkä näe siinä mitään huonoa. 

Vierailija
84/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avokeittiö ja eteisestä alkava keittiöseinä on minun maailmassa eri asioita. Kummastakaan en pidä.

Minulla on uudehko avokeittiöllinen asunto, mutta eteisestä johtaa sinne käytävä ja vessa on ulko-ovea vastapäätä. Olen tykännyt tosi paljon, mukavaa, kun voi olla vieraiden kanssa samassa tilassa kun valmistelee tarjottavia. On myös hyvin istumapaikkoja, kun on ruokapöytä ja sohva. Asensin itse lisäksi ylimääräisen työtason ja kaapin niin on myös tilaa kokkailla. En ole kokenut sotkea häiritseväksi, laitan kaiken suoraan koneeseen ja joku paistinpannu tulee joka tapauksessa yleensä pestyä heti.

lapsettoman kommentti

Lapsettomaksiko sitä muuttuu, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa? Lapsiin vetoaminen sotkun aiheuttajana on aina yhtä huvittavaa, meillä siivottiin jo lapsuudenkodissa omat sotkut pois itsestäänselvyytenä, vaikka oli erillinen keittiö.

Vierailija
85/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu siksi mäkin säilytin yläkaapit ja seinän makkarin välissä. Mutta se käytävän seinä ja jopa ovi siinä oli aikas tarpeeton. Jonkun pyyhekoukun / hyllyn siihen oisi saanut. Mutta eri asia kuin toteuttaa tuo järkevästi näihin neliöoptimoituihin 40m2 kaksioihin joita uusiin taloihin on tehty 

Vierailija
86/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vanhempi asunto, pintaremppaamattoman saa halvalla ja siitä voi laittaa just tyylisensä. Yleensä vanhoissa on huoneiden välillä parempi äänieristyskin. Majoitun paljon airbnb-asunnoissa, ja uusissa asunnoissa on todella yleistä se, että jos kanssamajoittuja avaa leipäpussin keittiössä, makkarissa kuulostaa kuin joku rapistelisi pussia korvan vieressä, eli ne olemassa olevatkin seinät on lähinnä näköesteenä.

Vierailija
87/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avokeittiö on parempi. Avokeittiöitä rakennetaan, koska niitä halutaan ostaa. Itsellänikin on avokeittiö, enkä näe siinä mitään huonoa. 

Raha ratkaisee. Ovat halvempia. Ja kun jotain asiaa tyrkytetäön paljon, siitä tulee trendi. Kuten mustista keittiöistä tai aamiaiskaapeista. Luulen, että erilliset keittiöt tulevat taas muotiin.

Vierailija
88/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeksi isoon olohuone-avokeittiöön voi rakentaa helposti väliseinän jälkikäteen, jos asia jotain tissitelinettä ahdistaa.

sivusta

mua kokkailevana miehenä ärsyttää siivota keittiötä koko ajan, kun olohuone vieressä

Minä siivoan samalla kun esim kuullotan sipulia tai ruskistan lihaa. Kun ruoka on hautumista vaille valmis keittiö on täysin siisti - vain se pannu/pata hellalla. 

Helppoa kun sen osaa...

Vierailija
89/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on avokeittiö, mutta haaveilen erillisestä ovella suljettavasta keittiöstä. Vihaan sitä, kun joku häärää keittiössä ja itse haluaisi keskittyä vaikka katselemaan televiosiota. Tai jos haluaa lukea lehteä hiljaisuudessa keittiössä, ja olohuoneessa joku haluaa katsoa telkkaria. Avokeittiö ehkä toimii, jos aina luetaan yhtä aikaa, katsotaan telkkaria yhtä aikaa, siivotaan keittiö yhdessä yhtä aikaa... Makuuhuoneeseenkaan ei huvita sulkeutua keskellä päivää. Erillisessä keittiössä olisi myös rennompaa kokkailla, kun voisi jättää asioita vähän enemmän levälleen. Erillinen keittiö saisi näyttää keittiöltä, jossa tehdään ruokaa. Tykkään esim. reelinkitangoista, joihin voi ripustaa keittiötarvikkeita, mutta jostain syystä en haluaisi nähdä paistinpannuja ja kattiloita sohvalla istuessani. Erilliseen keittiöön on myös kiva mennä kahdestaan jonkun kanssa juttelemaan, jos vaikka ei halua jutella kaverin kanssa siten että koko perhe pyörii ja häärää koko ajan ympärillä.

Toiminnallisuuden lisäksi tykkään väliseinistä ja -ovista myös ulkonäöllisesti. Saisi aseteltua huonekalut jotenkin kodikkaammin, seinät toisi väriä ja niihin voisi ripustaa tauluja... Ymmärrän kyllä avokeittiöiden paremmuuden kestitsemisessä ja ehkä pikkulasten leikkien seuraamisessa kokkailujen lomassa. Mielestäni paras ratkaisu olisi vaikka ikkunallinen ovi (tai isommassa tilassa pariovet) keittiön ja olkkarin välillä. Silloin saisi rauhaa tai sosiaalisuutta tarpeen mukaan. Ikkunallinen ovi mahdollistaisi valoisuuden, eikä tulisi niin koppiin sulkeutunut olo vaikka lukisi lehteä rauhassa keittiössä.

Vierailija
90/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No rahalla irtoaa ihan erillinen huone keittiöksi. Tai itse vaan rakentamaan. 

Vierailija
91/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-- Avokeittiöitä rakennetaan, koska niitä halutaan ostaa. --

Väitätkö tosiaan, että rakennusfirmat rakentaa sitä mitä asiakkaat oikeasti haluaisivat ja tarvitsisivat? Ei. Ne tekee mitä itse haluavat, ja ostajan on sitten valittava, mikä on pakko saada ja mistä voi luopua. Esimerkiksi itse haen tosissani tällä hetkellä uudisasuntoa, jossa olisi erillinen keittiö. Niitä ei yksinkertaisesti vaan rakenneta.

Vierailija
92/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on avokeittiö, mutta haaveilen erillisestä ovella suljettavasta keittiöstä. Vihaan sitä, kun joku häärää keittiössä ja itse haluaisi keskittyä vaikka katselemaan televiosiota. Tai jos haluaa lukea lehteä hiljaisuudessa keittiössä, ja olohuoneessa joku haluaa katsoa telkkaria. Avokeittiö ehkä toimii, jos aina luetaan yhtä aikaa, katsotaan telkkaria yhtä aikaa, siivotaan keittiö yhdessä yhtä aikaa... Makuuhuoneeseenkaan ei huvita sulkeutua keskellä päivää. Erillisessä keittiössä olisi myös rennompaa kokkailla, kun voisi jättää asioita vähän enemmän levälleen. Erillinen keittiö saisi näyttää keittiöltä, jossa tehdään ruokaa. Tykkään esim. reelinkitangoista, joihin voi ripustaa keittiötarvikkeita, mutta jostain syystä en haluaisi nähdä paistinpannuja ja kattiloita sohvalla istuessani. Erilliseen keittiöön on myös kiva mennä kahdestaan jonkun kanssa juttelemaan, jos vaikka ei halua jutella kaverin kanssa siten että koko perh

Miten olisi ihan erillinen rakennus keittiölle? Saisi olla vielä enemmän rauhassa, jos haluaa vaikka lukea tai katsoa telkkaria. Ja jos haluaa olla kaverin kanssa ihan kahdestaan, ei tarvitse pelätä, että joku yllättäen kävelee ovesta sisään.... 

Vierailija
93/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää koppi, johon sopii jääkaappi ja mikroaaltouuni.

Vierailija
94/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua haittaa enemmän se, että kahden tai useamman asunnossa 1 vessa- monesti niin että pönttö pesuhuoneessa. 

Vierailija
95/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-- Avokeittiöitä rakennetaan, koska niitä halutaan ostaa. --

Väitätkö tosiaan, että rakennusfirmat rakentaa sitä mitä asiakkaat oikeasti haluaisivat ja tarvitsisivat? Ei. Ne tekee mitä itse haluavat, ja ostajan on sitten valittava, mikä on pakko saada ja mistä voi luopua. Esimerkiksi itse haen tosissani tällä hetkellä uudisasuntoa, jossa olisi erillinen keittiö. Niitä ei yksinkertaisesti vaan rakenneta.

Osta kaksi asuntoa ja käytä toista keittiönä. 

Vierailija
96/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No rahalla irtoaa ihan erillinen huone keittiöksi. Tai itse vaan rakentamaan. 

Ei irtoa urbaaneista uudiskohteista edes rahalla. Niitä ei rakenneta.

Vierailija
97/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi ihan erillinen rakennus keittiölle? Saisi olla vielä enemmän rauhassa, jos haluaa vaikka lukea tai katsoa telkkaria. Ja jos haluaa olla kaverin kanssa ihan kahdestaan, ei tarvitse pelätä, että joku yllättäen kävelee ovesta sisään.... 

Huomaan, että loukkaannuit perustellusta erillisiä keittiöitä puolustavasta viestistä. Erillinen keittiö on hyvä välimuoto yhdessä asumisen ja oman rauhan välillä. Jos haluaa täydellisen rauhan, voi muuttaa omaan asuntoon tai vaikka piharakennukseen. Jos taas ei kaipaa juurikaan omaa rauhaa keittiössä eikä olohuoneessa, on varmaan onnellinen avokeittiö-olohuoneessaan.

Vierailija
98/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri löysi just täydellisen 58 neliön kaksion: pieni olohuone johon mahtuu kuitenkin iso sohva ja telkkari, pieni makuuhuone mihin saa kuitenkin leveän sängyn ja todella iso keittiö johon mahtuu pitkä ruokapöytä tuoleineen

Vierailija
99/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan, että loukkaannuit perustellusta erillisiä keittiöitä puolustavasta viestistä. Erillinen keittiö on hyvä välimuoto yhdessä asumisen ja oman rauhan välillä. Jos haluaa täydellisen rauhan, voi muuttaa omaan asuntoon tai vaikka piharakennukseen. Jos taas ei kaipaa juurikaan omaa rauhaa keittiössä eikä olohuoneessa, on varmaan onnellinen avokeittiö-olohuoneessaan.

Olen eri. Mutta meillä 20 neliön tupakeittiö, se jossa sohva on parin metrin päässä ruokapöydästä. Meitä asuu tässä kaksi aikuista eikä ole häirinnyt jos toinen tekee ruokaa kun toinen katsoo telkkaria. Tai toisinpäin. Ei asiat ole niin vakavia. Telkkaria voi laittaa vaikka isommalle. Tai kuunnella kuulokkeilla jos katsoo tarpeelliseksi (meillä ei). Ei se toisen ruuanlaittokaan niin kauaa kestä.

Tykkään just nykyisestä, en muuksi vaihtaisi.

Vierailija
100/242 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyasuntojen avokeittiö on riisuttu malli, saareke puuttuu, koska neliöitä ei ole tarpeeksi. Avokeittiö vaatisi ehdottomasti saarekkeen, koska ruuanlaitto tasoja ei muuten ole tarpeeksi noissa yhdelle olkkarin seinälle lätkäistyssä muka keittiöissä.

Saarekkeen lisäksi tarvittaisiin kunnollinen tila ruokapöydälle ja sitten olohuoneen kalustukselle. Pitäisi olla parikymmentä neliötä vähintään, jotta kaikki tämä mahtuisi. 

Meillä avokeittiö, olohuone ja ruokailutila on yhteensä 54m2. Edellisessä talossa 70m2