Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: 15-vuotias Emmi ei pysty menemään kouluun lainkaan

Vierailija
07.04.2025 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011151196.html

Emmin kaltaisia kouluakäymättömiä nuoria on Suomessa tuhansia.

Keksiikö joku yhdistävän tekijän näille?

Kommentit (227)

Vierailija
61/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko katsonut MOT:n? Hän on jäänyt ilman apua lukihäiriöönsä, koska korona tuli juuri nivelvaiheessa. Moni lapsi pärjää ensimmäiset luokat hyvän muistinsa ansiosta. Sen jälkeen pitäisi jo osata lukea ja hallita sisälukutaitokin. Jos sisälukutaito jää puutteelliseksi, on koulun oppisisältöjen ymmärtäminen aika lailla mahdotonta. Ei mikään ihme, ettei hän saa tehtyä kahta aukeamaa enempää päivässä koulutehtäviä.

Ihan höpöhöpöä, muutaman viikon siirto etäopetukseen ei tuota selitä alkuunkaan. On aika jo lopettaa tuo koronalla kaikenlaisten mielenterveysongelmien kuittaaminen. 

Jotkut ovat sairauden takia kuukausia eristyksissä, jopa yli vuoden, ja pärjäävät ihan hyvin sen jälkeen. 

Erityistä tukea tarvinneet saivat sitä paitsi mennä kouluun myös koronasulkujen aikana.

Vierailija
62/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitten vanhemmat on yleensä mieli sairaita ja narkomaaneja

Ei se noinkaan aina mene, monesti vanhempien suhde omaan lapseen voi olla muutenkin kylmä, etäinen ja olematon, välinpitämätön tai muuten vain täysin neuvoton ja avuton. Kuvitellaan että se skidi vain jotenkin itsekseen handlaa kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltatähteni tykkää niin tabletilla pelaamisesta, että saa usein raivarit aamulla, kun pitäisi päikkyyn mennä. Joinain päivinä iltatähti on heittäytynyt niin vaikeaksi, että äippä on suosiolla saikuttanut ja jäänyt hänen kanssaan kotiin. Voi kunpa päikkyyn saisi tuoda tabletin!

Vierailija
64/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopukseni taas pinnaa koulusta joka viikko, usein torstaina ja perjantaina. Kun kysyn syytä, sanoo, että koulussa on tylsää. No, kuopukseni on kieltämättä fiksu (perinyt sen isältään), niin ymmärtäähän sen, että koulussa saattaa ikävystyttää! Toisaalta olen antanut lintsata kohtuudella. Onhan se tärkeää, että lapset saavat riittävästi lepoa!

Vierailija
65/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikäs esittää häntä menemästä kouluun ? Ei niin mikään. Kyllä se o nii, et sinne o mentävä, ku o viel koululainen ja oppivelvollinen henkilö ! Etäkoulut yms hullutkuset ovat huuhaata ja laittomia. Ja kotikuolut........ei missään nimessä !!!!! Eihän niissä opi mitään. Ja tuskin NS opeilla on oikea pätevyys siihen...... 

Vierailija
66/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikäs esittää häntä menemästä kouluun ? Ei niin mikään. Kyllä se o nii, et sinne o mentävä, ku o viel koululainen ja oppivelvollinen henkilö ! Etäkoulut yms hullutkuset ovat huuhaata ja laittomia. Ja kotikuolut........ei missään nimessä !!!!! Eihän niissä opi mitään. Ja tuskin NS opeilla on oikea pätevyys siihen...... 

Ei kotikoulussa ole mitään ns.opettajia, vaan vanhemmat ovat lapsiaan itse.

Vierailija
67/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin käy kun koulun kuri-ja kiusaamisongelmiin ei mikään puolue uskalla puuttua!! 

Niihin ei haluta puuttua, koska poliitikot ovat usein itse olleet niitä kiusaajia koukuaikoinaan. Kahta viimeistä opetusministeriä on kiinnostanut vain ruotsinkielisten asiat. Nykyistä edellinen kiisti täydellisesti, että kouluissa edes olisi kiusaamista, toisin kuin äitiysloman sijaisensa.

Vierailija
68/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ykkösluokan aloittanut poikamme haluaisi mieluummin olla puhelimella kuin leikkiä pihaleikkejä välituntisin. Häntä on aina kiehtonut syvästi influensserin ura ja mediatuotanto. Äipän sydäntä niin lämmittää, että poika on löytänyt jo ykkösluokalla oman kutsumuksensa ja elämänjanonsa!

Vierailija
69/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kotikoulussa ole mitään ns.opettajia, vaan vanhemmat ovat lapsiaan itse.

Hups, eivät ole lapsia, vaan OPETTAVAT lapsiaan itse.

Vierailija
70/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoin tota tänään kaikista eniten ärsytti että ei haluaisi kerrata 9 luokkaa vaan mennä amikseen ja seuraavaksi kysytään että onko sitten kotona tehnyt läksyjä ja opiskellut niin en ole. Niinkuin??? Joo, ymmärrän että paniikkihäiriön ja lukivaikeuden kanssa koulu on hankala paikka keskittyä mutta sitten kotona motivaatio edelleen 0. Kyllä siinä kohtaa mulla loppu ymmärrys. Jos se Amis kiinnostaa luulisi kotona tekevän sen eteen asioita kun siellä pystyy järjestämään itselleen sellaiset puitteet että kykenee opiskelemaan eikä ahdistu muista.

Pitäisi olla paremmat resurssit että lukihäiriön saisi nopeammin kiinni ettei opiskelut mene pilalle heti kättelyssä. Mielenterveys palvelut saisi olla paremmat. Täällä palstalla on huuhaa tyyppejä että masennus kuuluu murrosikään ja täytyy vaan jaksaa vaikka ei jaksaisi - mentaliteetti, mutta mun mielestä kukaan ei jaksa määräänsä enempää ja pettymyksiä, paineita, toivottomuutta yms kuuluisi saada purkaa. 

Vierailija
71/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lukivaikeus kitinä alkaa ärsyttämään pikkuhiljaa. Kun lukemaan oppii lukemalla. Vanhemmat kuvittelee, että on olemassa joku "hoito", jolla lukivaikeus parannetaan. Ei ole olemassa parannusta. Voidaan antaa vinkkejä ja hiukan opetusta, mutta niiden hyöty jää vähäiseksi, jos ei itse opettele toimimaan oikein ja ennen kaikkea harjoittele. Harjoittelua tarvitaan ja paljon. 

Lisäksi yhä useamman teinin lukivaikeus on täysin itseaiheutettua. Kraaveimmat tapaukset kyllä kärähtää testeissä jo alkuopetuksessa, mutta sitten on näitä, jotka on klaaranneet tuonne vitoseen-kutoseen saakka ihan hyvin kaikki testit ja yläkoulussa sitten ollaan lukivaikeuksisia. Tottakai siellä voi olla taipumusta takana, mutta ennen kaikkea kyse on harjoituksen puutteesta. Ei ole mitään tehtävissä, jos ei itse ole valmis tekemään sitä työtä. 

Ärsyttää tämä lukivaikeus kitinä nykyään. Joka toisella on lukivaikeus. Toinen hitti on autismi. Autismin kirjo siellä ja täällä. Pääosin rajattomia ja änkyröitä teinejä, joiden käytöksessä on autistisia piirteitä, koska ovat niin omaehtoisia. Lähtökohtaisesti vain hankalia luonteita, mutta huonolla kasvatuksella saadaan niin pitkälle käytös, että se alkaa olemaan jo autismin rajan yli menevää. Erikseen sitten "oikeat" autistit. 

Vierailija
72/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lukivaikeus kitinä alkaa ärsyttämään pikkuhiljaa. Kun lukemaan oppii lukemalla. Vanhemmat kuvittelee, että on olemassa joku "hoito", jolla lukivaikeus parannetaan. Ei ole olemassa parannusta. Voidaan antaa vinkkejä ja hiukan opetusta, mutta niiden hyöty jää vähäiseksi, jos ei itse opettele toimimaan oikein ja ennen kaikkea harjoittele. Harjoittelua tarvitaan ja paljon. 

Lisäksi yhä useamman teinin lukivaikeus on täysin itseaiheutettua. Kraaveimmat tapaukset kyllä kärähtää testeissä jo alkuopetuksessa, mutta sitten on näitä, jotka on klaaranneet tuonne vitoseen-kutoseen saakka ihan hyvin kaikki testit ja yläkoulussa sitten ollaan lukivaikeuksisia. Tottakai siellä voi olla taipumusta takana, mutta ennen kaikkea kyse on harjoituksen puutteesta. Ei ole mitään tehtävissä, jos ei itse ole valmis tekemään sitä työtä. 

Ärsyttää tämä lukivaikeus kitinä nykyään. Joka toisella on lukivaikeus. Toinen hitti on autismi. A

en lukenut kosk mul on lukihöiriä mut oot väärsä

Vierailija
73/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, kun nämä Emmit ovat työikäisiä.

Ei voi millään mennä kun ahdistaa ja pitää saada saikkua, kun ei pysty jaksa kykene, kun joku voi vahingossa sanoa ei.

Vierailija
74/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on sairaita juttuja palstalla. Ei ihme, että nuoret voivat huonosti, kun näin rumaa porukkaa ympärillä. Samoin vanhempia aina kaikesta syyllistetään, vaikka syy voi olla myös koulussa. Osalla opettajista ei ole ihmissuhdetaitoja tai normaalia empatiakykyä. Jotkut varsinkin yläkoulut on tosi huonohenkisiä. Saattaa olla tosi vaativia kouluja ja toisaalta liian lepsuja. Varsinkin yläkouluissa voi olla paljon kokeita, esitelmiä ja erilaisis näyttöjä, mitä vanhemmilla sukupolvilla ei ollut lainkaan. Joka päivä on oltava arvioitavana jostakin. Se on monelle rankkaa. Koulussa voi olla paljon kiusaamista. Nuori ei kelpaa omana itsenään. Voi olla oppimisvaikeuksia. Osa kokee oppivansa paremmin ilman koulua. Massamuotoinen kouluopetus ei ole kaikille ollenkaan hyvä tapa oppia. Oppia voi myös paljon koulun ulkopuolella. Osa niistä, jotka on paljon poissa,  menestyy hyvin koulussa ja hoitaa koulutyöt parhaansa mukaan. Heillä on koulun ohella paljon muutakin kuten harrastuksia, töitä, yritystoimintaa jne. Monenlaisia syitä olen havainnut poissaoloihin. Usein etsitään yksinkertaisia js nuoria rumasti leimaavia syitä. Se kertoo siitä, että kaikki ei ole kunnossa ympäristössä eikä tosiaan välttämättä oppimisympäristössäkään. 

Vierailija
75/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tämä lukivaikeus kitinä nykyään. Joka toisella on lukivaikeus. Toinen hitti on autismi. Autismin kirjo siellä ja täällä. Pääosin rajattomia ja änkyröitä teinejä, joiden käytöksessä on autistisia piirteitä, koska ovat niin omaehtoisia. Lähtökohtaisesti vain hankalia luonteita, mutta huonolla kasvatuksella saadaan niin pitkälle käytös, että se alkaa olemaan jo autismin rajan yli menevää. Erikseen sitten "oikeat" autistit. 

Kun et tiedä lukuvaikeuksista mitään, ei kannata kirjoittaa asiasta sivutolkulla.

Vierailija
76/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuopukseni taas pinnaa koulusta joka viikko, usein torstaina ja perjantaina. Kun kysyn syytä, sanoo, että koulussa on tylsää. No, kuopukseni on kieltämättä fiksu (perinyt sen isältään), niin ymmärtäähän sen, että koulussa saattaa ikävystyttää! Toisaalta olen antanut lintsata kohtuudella. Onhan se tärkeää, että lapset saavat riittävästi lepoa!

En tiedä oliko tämä provoksi tarkoitettu, mutta olen kyllä aidosti sitä mitä, että lepopäivä koulustakin voi olla joskus paikallaan. Nuoruus kaikkine vaatimuksineen, kasvuineen, uuden oppimisineen on rankkaa. Hyvinvoiva nuori jaksaa ponnistaa aikuisuuteen ja hyvään elämään. Minä olen sallinut lapsilleni joskus poissaoloja. Lapset menestyvät koulussa todella hyvin. Samoin monessa muussa asiassa. Ovat rohkeita, mukavia ja reippaita ihmisiä. 

Vierailija
77/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään olisi halunnut tuon ikäisenä kouluun mennä mutta oli pakko kun vanhemmat eivät olisi ikinä antaneet maata kotona vetelänä. Ja kyllä minulla oli vaikeuksia keskittymisen kanssa yms mutta ei kelvannut tekosyyksi. Nykyään hiutaleet saa tehdä mitä lystää.

m40

Kateus paistaa tänne asti. 

Kateus mistä?

Vierailija
78/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitten vanhemmat on yleensä mieli sairaita ja narkomaaneja

Ei se noinkaan aina mene, monesti vanhempien suhde omaan lapseen voi olla muutenkin kylmä, etäinen ja olematon, välinpitämätön tai muuten vain täysin neuvoton ja avuton. Kuvitellaan että se skidi vain jotenkin itsekseen handlaa kaiken.

Yleensä. Et sitten osaa lukea

Vierailija
79/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti näihin puututtaisiin ajoissa eikä kävisi kuten veljelleni.

Sinänsä älykäs ihminen ja pärjää hyvin makefy-aineissa, mutta lukioikäisenä sairastui niin vakavasti psyykkisesti, että on käytännössä koko elämänsä työkyvyttömyyseläkkeellä. Joko virallisesti tai epävirallisesti.

Ilmeisesti vähän samanlaisia oireita. Paniikkikohtauksia ja erittäin voimakasta sosiaalisten tilanteiden pelkoa, johon yksikään lääkäri ei osannut auttaa. Isäni elämässä yksi suurimpia suruja tämä, kun ei osannut auttaa.

Vierailija
80/227 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää, kun nämä Emmit ovat työikäisiä.

Ei voi millään mennä kun ahdistaa ja pitää saada saikkua, kun ei pysty jaksa kykene, kun joku voi vahingossa sanoa ei.

niitä on jo nyt työelämässä "pari päivää vähän ahdistanut, parempi että jään nyt kotiin lepäilemään muutamaksi päiväksi"..no niin ahdistaa muitakin..ja se ahdistus ei himassa seiniä tuijottelemalla parane, päinvastoin. Siinä opettaa äkkiä itsensä siihen että ohoh, nyt taitaa taas vähän ahdistusta pukata..saikun paikka. Jännästi ahdistus häipyy kun on jotakin kivaa luvassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän