Yle: 15-vuotias Emmi ei pysty menemään kouluun lainkaan
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011151196.html
Emmin kaltaisia kouluakäymättömiä nuoria on Suomessa tuhansia.
Keksiikö joku yhdistävän tekijän näille?
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on paniikkihäiriö 🙄 kuten myös minulla. Yritin moneen kertaan kertoa siitä kotona, mutta kukaan ei tehnyt asialle mitään. Nykyään olen lääkityksellä, jonka jouduin ihan itse hankkimaan aikuisena, kun en lapsena ja teininä saanut mitään apua.
No UUuuuUuuUuu 🤧
tämän takia mua ahistaa -_-' aikuisten
Edessä hieno elämä kun ei pääse ulos kodistaan. Luultavasti tekee suisidin ennen kuin on täysi ikäinen.
Näitten vanhemmat on yleensä mieli sairaita ja narkomaaneja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmi on luuseri.
Oletko katsonut MOT:n? Hän on jäänyt ilman apua lukihäiriöönsä, koska korona tuli juuri nivelvaiheessa. Moni lapsi pärjää ensimmäiset luokat hyvän muistinsa ansiosta. Sen jälkeen pitäisi jo osata lukea ja hallita sisälukutaitokin. Jos sisälukutaito jää puutteelliseksi, on koulun oppisisältöjen ymmärtäminen aika lailla mahdotonta. Ei mikään ihme, ettei hän saa tehtyä kahta aukeamaa enempää päivässä koulutehtäviä.
Peruskoulut olivat kiinni 2 kk ja silloinkin eka- ja tokaluokkalaiset kävivät koulua. Erityisopetusta oli tarjolla koko ajan. Ontuva selitys.
Vierailija kirjoitti:
Edessä hieno elämä kun ei pääse ulos kodistaan. Luultavasti tekee suisidin ennen kuin on täysi ikäinen.
suiside 🤣🤣🤣👏🏻👏🏻👏🏻
anxsiety 😂😂😂👌🏻👌🏻👌🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian suuret koulut
Ei se kouluista johdu, vaan siitä, että osalle vanhemmista on ok, että lapsi jää kotiin.
tohonkin tullaan sitten tuhlaamaan seuraavan 10v aikana ties mitä tukitoimia, terapioita, sopeutumisvalmennuksia, kunnes todetaan että eipä siitä tulee koskaan töihin olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Emmi on luuseri.
Olette HÄIJYJÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian suuret koulut
Ei se kouluista johdu, vaan siitä, että osalle vanhemmista on ok, että lapsi jää kotiin.
tohonkin tullaan sitten tuhlaamaan seuraavan 10v aikana ties mitä tukitoimia, terapioita, sopeutumisvalmennuksia, kunnes todetaan että eipä siitä tulee koskaan töihin olemaan.
isäs oli ouuuu
Emmi! Sä voit olla mitä ikinä haluatkaan! Älä kuuntele ilkeitä kommentteja! =)
Oot riittävä, hyvä ja ihana just tuollaisena <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on paniikkihäiriö 🙄 kuten myös minulla. Yritin moneen kertaan kertoa siitä kotona, mutta kukaan ei tehnyt asialle mitään. Nykyään olen lääkityksellä, jonka jouduin ihan itse hankkimaan aikuisena, kun en lapsena ja teininä saanut mitään apua.
Yksi syy on sosiaalisten tilanteiden pelko, joka puhkeaa monesti jo varhaisnuoruudessa.
Ja sekö helpottuu, kun eristäytyy kotiin???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on sosiaalisten tilanteiden pelko, joka puhkeaa monesti jo varhaisnuoruudessa.
Älä puhu asioista josta et ymmärrä mitään 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmuus hukassa, se on yhdistävä tekijä. Vanhemmat ei osaa, jaksa tai heitä ei kiinnosta (usein on omia ongelmia). T. Lastensuojelun sossu
Ton kaiken näkee leikkipuistoissa. 2-4v itkee kurkku suorana ja äiti pyörii facebookissa välittämättä yhtään. Lapsi menee kouluun, niin kukaan ei kotona kysele mitään. Lapset on vaan tiellä noille vanhemmille.
Tässä naapurustossa nähnyt, kun muutama lapsi kasvanut teini-ikään. Facebook äitien lapset kulkee rööki suussa ja sekoilee päihteiden kanssa ja sitten ne toiset teinit kenellä on vanhemmat osallistunut ja varsinkin noi kenellä isät, niin ne urheilee ja pyöriii kirjastoissa ja lätkämatseissa. Osa niistä menee kesätöihin. Niiden lapsia ei näe tossa ostarin käytävillä notkumassa. On kotiintuloajat jne
Nää toiset pennut notkuu keskellä viikkoa öisin koulunpihalla. Mua on huvittanut se, että miksi ne pyörii yöllä, kun vois opiskella päivisin siellä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmi on luuseri.
Oletko katsonut MOT:n? Hän on jäänyt ilman apua lukihäiriöönsä, koska korona tuli juuri nivelvaiheessa. Moni lapsi pärjää ensimmäiset luokat hyvän muistinsa ansiosta. Sen jälkeen pitäisi jo osata lukea ja hallita sisälukutaitokin. Jos sisälukutaito jää puutteelliseksi, on koulun oppisisältöjen ymmärtäminen aika lailla mahdotonta. Ei mikään ihme, ettei hän saa tehtyä kahta aukeamaa enempää päivässä koulutehtäviä.Peruskoulut olivat kiinni 2 kk ja silloinkin eka- ja tokaluokkalaiset kävivät koulua. Erityisopetusta oli tarjolla koko ajan. Ontuva selitys.
Vaan ei päässyt tutkimuksiin eikä päässyt erityisopetukseen, koska lukihäiriö ei ollut ensimmäisillä luokilla niin selvästi erottuva, että oltaisiin herätty selvityksen tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kiitos ihan viusti tästkin! enpä eää ikinä tänne mitään kirjoita onko yyvä mieli???
Ei kouluun ole pakko mennaä. Voi opiskella myös yksityisopettajan avustuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni huolestuttaa nuorten tulevaisuus, kun aiemmat sukupolvet ovat tärvelleet sen heidän hoidettavaksi. Nykymaailmantilanteen takia en ole lainkaan yllättynyt.
Miten niin tärvelleet? Nykynuoret ovat syntyneet yltäkylläisyyteen ja siksi juuri sinnikkyys ja yhteys työn ja elintason välillä on hämärtynyt. Kun näiden nykyisten pilttien vanhemmat oli lapsia, niin elimme jo vaurasta Suomea, mutta heidän vanhempansa olivat monet eläneet pula-aikaa ja isovanhemmat suoranaista köyhyyttä. Vaikka asiat oli hyvin, oli se köyhyys vielä hyvin lähellä. Nykyisillä köyhyys ja pula on jotain "esihistoriaa" ja siksi alkaa kadota se perusasia, että elintaso ja vauraus syntyy vain kovasta työstä ja sitkeydestä. Ei siinä, jos haluavat elää matalampaa elintasoa, mutta kun ei siltä näytä. Ahdistuvat, kun pitäisi mennnä "läpi harmaan kiven" ja olla sinnikäs. Kestää ikäviä asioita, olla va
Ihan paskaa. Ei sitä sinnikkyyttä tai muita työväensankarin korkeita kärsimyksellisiä menestymisen ihanteita, tai edes niitä realiteetteja, missään peruskoulussa tosiaankaan oppinut. Toiset oppivat sen kotoa ja toiset olivat varmaan niin fiksuja että hiffasivat homman ihan itse. Muut vain menivät virran mukana ja nämä nykypäivän alkusävelet pystyi näkemään jo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Emmi! Sä voit olla mitä ikinä haluatkaan! Älä kuuntele ilkeitä kommentteja! =)
Oot riittävä, hyvä ja ihana just tuollaisena <3
cap 🧢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emmi on luuseri.
Oletko katsonut MOT:n? Hän on jäänyt ilman apua lukihäiriöönsä, koska korona tuli juuri nivelvaiheessa. Moni lapsi pärjää ensimmäiset luokat hyvän muistinsa ansiosta. Sen jälkeen pitäisi jo osata lukea ja hallita sisälukutaitokin. Jos sisälukutaito jää puutteelliseksi, on koulun oppisisältöjen ymmärtäminen aika lailla mahdotonta. Ei mikään ihme, ettei hän saa tehtyä kahta aukeamaa enempää päivässä koulutehtäviä.
Miten vanhemmat eivät muka huomaa lukihäiriötä? Eikö kotona lueta mitään? Turha kaataa taas kaikkea koulun päälle...
sigma sigma boi sigma boi sigma boi