Synnytys ilman kivunlievitystä
Kommentit (263)
Joo-o. Ei edes liity aiheeseen mitenkään, etkä vaikuta luotettavalta kertojalta. Kokeile terapiaa seuraavaksi.
Naisen huono kohtelu ja lasten huono kohtelu ovat samaa äitiysväkivaltanivaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Synnytitkö Afrikassa siellä kuuluisassa savimajassa joka täällä mainittiin?
Mieluummin synnyttäisin savimajassa kuin sairaalassa. On turvallisempaa.
:D
Kolmas synnytys oli täysin lääkkeetön. Siinä tunsin kuinka kohtu työnsi itsestään lapsen ulos. Kaksi ensimmäistä kohdunkaulan puudutus, kummassakaan en tuntenut että keho toimii tuolla tavalla, ja ponnistaminen oli vaikeaa.
Luomusynnytys oli helpoin juuri tuosta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Joo-o. Ei edes liity aiheeseen mitenkään, etkä vaikuta luotettavalta kertojalta. Kokeile terapiaa seuraavaksi.
Naisen huono kohtelu ja lasten huono kohtelu ovat samaa äitiysväkivaltanivaskaa.
Kohtele omaa lasta huonosti hylkäämällä tämän huonolle(?) isälle
Julista puolustavasi lasten ja naisten oikeuksia
Voit valita vain yhden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtele omaa lasta huonosti hylkäämällä tämän huonolle(?) isälle
Julista puolustavasi lasten ja naisten oikeuksia
Voit valita vain yhden.
Kokonaisarvion mukaan oli turvallisinta jättää lapsi isälle sillä mies sekoili pahasti kun lapsi oli minun kanssani ja hänellä oli aikaa sekoilla. Toinen juttu että lapsi ei ollut toivottu tai siis syntynyt minun toiveestani. Valitettava tosiasia että suurin osa maailman lapsista ei synny.
Siinä olet oikeassa, että katson tänä päivänä oman hyvinvointini tärkeämmäksi, kuin tämän lapsen. Naista ei oikein voi r aiskata äidiksi ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kolmas synnytys oli täysin lääkkeetön. Siinä tunsin kuinka kohtu työnsi itsestään lapsen ulos. Kaksi ensimmäistä kohdunkaulan puudutus, kummassakaan en tuntenut että keho toimii tuolla tavalla, ja ponnistaminen oli vaikeaa.
Luomusynnytys oli helpoin juuri tuosta syystä.
Mä en tuntenut luomusynnytyksessä yhtään mitään navan alapuolelta. En oikeastaan pystynyt liikuttamaan jalkoja, saati ohjaamaan synnytyksen etenemistä mitenkään. Se mikä sattu oli se että veri kulki niin nopeaa suonissa että kädet kramppas. Kuvitelkaa suonenveto mutta molemmissa käsissä eikä loppua näy.
Vierailija kirjoitti:
Semmoset voimafantasiat.
Ai pidät voimafantasiana sitä että nainen eikä lääkäri synnyttää? Hah hah. Aikamoista
Sitä että luulet itse maksavasi pershedelmäsi. Loinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme synnytystä ilman kivun lievitystä. Helpot ja nopeat olivat synnytykset.
Tasan eivät käy onnen lahjat tässäkään asiassa.
Sama juttu minulla.
Vaikuttaako synnytysasento kivuliaisuuteen?
Kiinnostaisi tietää että kuinka suuri osa niistä jotka ovat synnyttäneet ihan perinteisessä lähetyssaarnaaja-asennossa ovat pärjänneet ilman kivunlievitystä?
(Mitä te nauratte? Onhan se rouvan osalta periaatteessa sama asento.)
Yksikään synnyttäjä ei synnytä selällään maaten, se on puoli-istuva asento.
Selällään se on, kyseessä ei ole luonnollinen synnytysasento.
Ei ole selällään, törppö. Käy synnyttämässä ja jutellaan sitten.
Kyllä se on selällään kun tissit ja vatsakumpu osoittavat ylöspäin. Ei muuten mikään eläin synnytä tällaisessa asennossa, paitsi sellainen jota lääkärit ja kätilöt r aiskaavat.
Käy nyt ensin synnyttämässä niin tiedät sitten sen asennonkin.
Miksi täällä väännetään selällään synnyttämisen kulmasta, kun pointti on se että selällään synnytys on kulmastu huolimatta huono suurimmalle osalle ja pitäisi ennemmin olla vaikka ihan toistepäin. Se on selvä asia mikä pitäisi muuttaa synnytyskäytännöissä, ei se ole mikään pelkän sairaalan ongelma vaan samaa tyrkyttää se kotikätilökin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme synnytystä ilman kivun lievitystä. Helpot ja nopeat olivat synnytykset.
Tasan eivät käy onnen lahjat tässäkään asiassa.
Sama juttu minulla.
Vaikuttaako synnytysasento kivuliaisuuteen?
Kiinnostaisi tietää että kuinka suuri osa niistä jotka ovat synnyttäneet ihan perinteisessä lähetyssaarnaaja-asennossa ovat pärjänneet ilman kivunlievitystä?
(Mitä te nauratte? Onhan se rouvan osalta periaatteessa sama asento.)
Onhan se rouvan osalta periaatteessa sama asento.
Siinä se onkin, että ei sisäänlaitettua tuoda ulos samassa asennossa kuin laitetaan sisään, eli useimmiten selällään.
Puoli-istuva asento on surkea monelta kannalta, itse synnytin ekani siinä, joten kokemusta on siitäkin.
Toisen lapseni synnytin nelinkontin (vahva asento!) ja kaksi seuraavaa seisaaltaan. Se oli ehkä helpoin asento.
Neljännellä vauvalla oli vielä napanuora kaulan ympäri useita kierroksia. Kun kätilö huomasi sen työntövaiheessa, hän keskeytti työntämiseni, siinä seisosessani nostin toisen jalkani sivulle ylös ja hän pääsi irrottamaan nalpanuoran vauvan kaulan ympäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset aina vertaa synnyttämistä ulostamiseen mutta kyllä minä ainakin kävin aamulla laskemassa kaapelia ilman kivunlievitystä, muita?
Sulla menee nyt puurot ja vellit sekasin. Naisilta voi tulla synnytyksen aikana ulostetta, kyllä. Eläimetkin ulostaa jos niitä pelottaa tai niitä sattuu tarpeeksi, se on ihan luonnollista. Mutta se keskustelu mitä sä nyt kelaat oli sun ja Jorman välinen, aiheena krapularipuli.
Tuli tästä mieleen kun lapsen isä hoiti vauvaa niin vauva laski hätäkakat alleen. Suomen laki kuitenkin pakottaa pienenkin vauvan miehen huoltoon.
Miksi pidät itsesi ja varsinkin lapsesi lähellä miestä joka on selvästi väkivaltainen? Ei tuo ole normaalia. Siellä laissa on myös pykälä teidän tapausta varten ettei lapsen tarvitse ottaa vastaan hoitoa vanhemmalta joka on vaarallinen.
En pidä itseäni. Vauva jäi miehelle koska suomen laki ja miehen väkivaltaisuus (priorisoin oman turvallisuuteni ja mies käyttäytyi erittäin aggressiivisesti nimenomaan vauvan vuoksi). Lapset pakotetaan tapaamaan jopa tuomittuja rikollis-isejään, joten ei siinä ole naisella paljon tehtävää muuta kuin pelastaa oma nahkansa.
Siis jätit vauvan isälle vaikka tämä käyttää väkivaltaa lasta kohtaan ja viranomaiset oletettavasti tietää siitä mutta silti sallii tämän? Meniköhän ihan noin.. Lapsi ei nimittäin joudu tapaamaan isäänsä jos tämä on kohdistanut lapseen väkivaltaa.
En sanonut että kohdisti lapseen väkivaltaa. Lapsen kärsimys on normalisoitu kaiken maailman itkuisuutena ja tuollainen alleen paskominenkin katsotaan ihan normaaliksi. En tiedä mitä viranomaiset tietävät, eikä sinänsä kiinnosta enää. Hoitakoot itse työnsä
Siis vauvat paskovat alleen aina.
3 lasta tehnyt ilman kivunlievitystä. Ei tarjottu enkä pyytänyt. Olihan se ihan kamalaa ja tunsin että kuolen mutta hengissäpä selvisin eikä mitään traumoja jäänyt, luonnollisesta tapahtumasta. 2 ekaa kesti kumpikin vajaa 11 tuntia ja kolmas vaan 2h.
Olen synnyttänyt toisen lapseni kokonaan ilman lääkkeellisiä kivunlievityksiä. Mietin siinä avautumisvaiheen loppupuolella, että järjettömään tilanteeseen olen itseni laittanut, kun apua tuskaani olisi kuitenkin ollut saatavilla. Ponnistusvaihe seisaaltaan oli kuitenkin helppo ja tosi hyvä kokemus. Siinä painovoima teki tehtävänsä.
Ekassa tuli otettua kaikkea mitä tarjottiin. Synnytys vaan venyi ja vanui, kesti.. Oli ongelmia ja sitten synnytys pysähtyi täysin. Tuli imukuppia ja sitten kärräsivät akkaa leikkuriin jne. Loppu hyvin, kaikki hyvin!
Päätin että seuraavalla kerralla ei mitään lievitystä. Olin haluni kertonut ja moneen kertaan kyselivät,että oletko varma. Kipulääkebuffet oli auki. Pidin pääni, vaikka supistusten lähestyessä ponnahdusvaihetta, kävi mielessä, että nyt vois jotain ottaa, joka vie pahimman kärjen kivuista.
Rentoutus ja erilaiset hengitystekniikat kuitenkin auttoi pysymään rauhallisena ja rentona. Toki olin perehtyneempi asioihin ja valmistautunut aivan eri tavalla kuin ekalla kerralla. Sen verran jäi hampaankoloon, että luin ja tutkin synnytyksiä paljon.
Oli jo viikko 42 alkamassa, kun lähdin synnärille käynnistelemään synnytystä. Kalvot puhkaistiin n. kympin aikaan aamusta ja lapsi oli maailmassa 12 pintaan. Se oli nopea ja hyvä synnytys. Olin itse koko ajan tietoinen missä mennään ja pystyin sen mukaan helpottamaan oloani. Ponnistus sattui, mutta siitä jäi kirjoihin merkintä "ponnistusvaihe n. 1 minuutti". Kun kerran kaikki oli auki, niin päätin, että tätä vaihetta ei tällä kertaa jatku tunteja. Nappasin ponnarista kiinni ja puskin muksun ulos.
Kamalin kipu oli jälkisupistukset. Se yllätti kuinka viiltävä ja raivokas se voi olla. Siinä vaiheessa pieni neuvottelu kätilön kanssa. Lapsi on ulkona ja oli rinnallakin jo, joten kyllä jotan kiitos, että vie ainakin sen pahimman terän pois. Mä kestän paljon, mutta tuo oli aivan turhaa kipua. Sain torkahdettua.
Synnytin kaikki kolme lasta ilman kivunlievitystä. Kipu oli todella kova jossain kohtaa avautumisvaiheessa, mutta kun tiesin, että kipu johtaa myönteiseen lopputulokseen ja on ohimenevää, päätin jo ennalta, että kestän sen. Ponnistaminen oli todella helpottava, voimauttava ja eläimellinen kokemus ja se, kun tunsin lapsen tulevan ulos. Synnytin jakkaralla istuen ensimmäisen ja toisen lapsen, kolmatta en saanut jakkaralla synnyttää, koska verenhukka toisessa synnytyksessä oli niin iso, ehkä osittain istuvan synnytysasennon vuoksi. Arvostan kaikkia synnyttäjiä ja jokainen saa mielestäni synnyttää, kuten tahtoo, kunhan ajatellaan äidin ja lapsen parasta. Minulla on ehkä korkeampi kipukynnys kuin jollakulla muulla. En halua olla mikään sankarisynnyttäjä, mutta nämä valinnat tein itse omasta päätöksestäni. Ja on tärkeää, että jokainen saa päättää itse, ottaako ja millaista kivunlievitystä vai tahtooko kenties sektion. Naisilla pitää olla oikeus omaan kehoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä väännetään selällään synnyttämisen kulmasta, kun pointti on se että selällään synnytys on kulmastu huolimatta huono suurimmalle osalle ja pitäisi ennemmin olla vaikka ihan toistepäin. Se on selvä asia mikä pitäisi muuttaa synnytyskäytännöissä, ei se ole mikään pelkän sairaalan ongelma vaan samaa tyrkyttää se kotikätilökin.
Kätilöt usein tekee noita "päätöksiä" synnytysasennoista omasta vinkkelistään. Synnyttäjä synnyttää siinä asennossa, josta kätilön on helpoin avustaa.
Mulle ennustettiin sokerivauvaa, siten yli visi kiloista jötkälettä. Oltiin sovittu allas synnytyksestä. Se kiellettiin vauvan koon takia. Samoin jakkarat jne. kaikki missä kätilön olisi pitänyt olla hankalassa asennossa. joten mä synnyttäjä sitten olin puoli-istuvassa hankalassa asennossa ja revin sukkiani hulluna. Itse en voinut olla nelinkontin, kun polvet on rikki.
Onneksi kaikki sujui ja lapsikin oli reilu kilon pienempi kuin ennuste. Tuo typerä sukkasynnytyskin sitten onnistui malliikkaasti ilman kivunlievennyksiä.
Silloin vaan tajusin sen, että se ja sama mitä mä haluan, niin kätilön käsky on laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset aina vertaa synnyttämistä ulostamiseen mutta kyllä minä ainakin kävin aamulla laskemassa kaapelia ilman kivunlievitystä, muita?
Sulla menee nyt puurot ja vellit sekasin. Naisilta voi tulla synnytyksen aikana ulostetta, kyllä. Eläimetkin ulostaa jos niitä pelottaa tai niitä sattuu tarpeeksi, se on ihan luonnollista. Mutta se keskustelu mitä sä nyt kelaat oli sun ja Jorman välinen, aiheena krapularipuli.
Tuli tästä mieleen kun lapsen isä hoiti vauvaa niin vauva laski hätäkakat alleen. Suomen laki kuitenkin pakottaa pienenkin vauvan miehen huoltoon.
Miksi pidät itsesi ja varsinkin lapsesi lähellä miestä joka on selvästi väkivaltainen? Ei tuo ole normaalia. Siellä laissa on myös pykälä teidän tapausta varten ettei lapsen tarvitse ottaa vastaan hoitoa vanhemmalta joka on vaarallinen.
En pidä itseäni. Vauva jäi miehelle koska suomen laki ja miehen väkivaltaisuus (priorisoin oman turvallisuuteni ja mies käyttäytyi erittäin aggressiivisesti nimenomaan vauvan vuoksi). Lapset pakotetaan tapaamaan jopa tuomittuja rikollis-isejään, joten ei siinä ole naisella paljon tehtävää muuta kuin pelastaa oma nahkansa.
Siis jätit vauvan isälle vaikka tämä käyttää väkivaltaa lasta kohtaan ja viranomaiset oletettavasti tietää siitä mutta silti sallii tämän? Meniköhän ihan noin.. Lapsi ei nimittäin joudu tapaamaan isäänsä jos tämä on kohdistanut lapseen väkivaltaa.
En sanonut että kohdisti lapseen väkivaltaa. Lapsen kärsimys on normalisoitu kaiken maailman itkuisuutena ja tuollainen alleen paskominenkin katsotaan ihan normaaliksi. En tiedä mitä viranomaiset tietävät, eikä sinänsä kiinnosta enää. Hoitakoot itse työnsä
Hirveän rumasti puhutte. Vauva kakkaa lähtökohtaisesti vaipan ulkopuolelle, jos se mahdollisuus annetaan. Toki vauva oppii myös kakkaamaan vaippaan, jos se on ainoa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveän rumasti puhutte. Vauva kakkaa lähtökohtaisesti vaipan ulkopuolelle, jos se mahdollisuus annetaan. Toki vauva oppii myös kakkaamaan vaippaan, jos se on ainoa vaihtoehto.
Samaa mieltä, että rumaa kieltä vauvoista. Kaikki me ollaan oltu yhtä avuttomia vauvoja, jotka ilman muuta kakkaavat vaippaan tai mihin vaan, kun tarve tulee. Siinä ei mitään ihmeellistä pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoset voimafantasiat.
Ai pidät voimafantasiana sitä että nainen eikä lääkäri synnyttää? Hah hah. Aikamoista
Sitä että luulet itse maksavasi pershedelmäsi. Loinen.
Kovaa puhetta joltain joka on itsekin ollut joskus pershedelmä.
Kyllä minuun kohdistettiin vammauttavaa väkivaltaa synnytyksessä.