Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostatteko hygieenikot, jos on "käsin leivottu" tuotteita?

Vierailija
06.04.2025 |

Taitaa tulla ikäviä mielleyhtymiä vai? 

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan, mutta pohdin pitkään, että onko leipojat käyttäneet kumihanskoja jne. Täytyy myöntää että jos vastaavanlainen tuote löytyy, jossa ei ole merkintää "käsin leivottu" niin ostan sen mieluummin. 

Vierailija
2/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne koneelliset leipomotkaan täysautomaatteja ole, jossain vaiheessa tuotteeseen kosketaan käsin. Viimeistään myyntiin vietäessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan, mutta pohdin pitkään, että onko leipojat käyttäneet kumihanskoja jne. Täytyy myöntää että jos vastaavanlainen tuote löytyy, jossa ei ole merkintää "käsin leivottu" niin ostan sen mieluummin. 

Entäs nämä rakennekynnet, ns. paskakynnet?!?! Miten niiden kanssa voi käyttää kumihanskoja? Eivätkö repeä? Esimerkkinä muuan entinen Miss Suomi. 

Vierailija
4/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mitään "käsin tehty/itse tehty" elintarviketuotteita esim. myyjäisissä tai torilta, koska en voi olla varma, miten niitä on käsitelty. Ja onko kylmäketju pysynyt katkeamattomana. 

Vierailija
5/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs nämä rakennekynnet, ns. paskakynnet?!?! Miten niiden kanssa voi käyttää kumihanskoja? Eivätkö repeä? Esimerkkinä muuan entinen Miss Suomi. 

Mihin ne hanskoja tarviisi, eivät koske mihinkään työhön viittaavaan.

Vierailija
6/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuule hyvin paljon siitä mikä paikka on kyseessä.

Vierailija
7/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osta mitään "käsin tehty/itse tehty" elintarviketuotteita esim. myyjäisissä tai torilta, koska en voi olla varma, miten niitä on käsitelty. Ja onko kylmäketju pysynyt katkeamattomana. 

Elintarvikkeiden torimyynti pitäisi kieltää hygieniasyihin vedoten.

Vierailija
8/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nähnyt, miten eräs leipäkauppias säilyttää taikina-astioita, minkälaisessa ympäristössä leipänsä leipoo. Se, että kissa pyörii pakarituvassa, on vielä pientä, mutta ei ainut syy, miksi olen hieman skeptinen, onko käsin tehty välttämättä takuu paremmuudesta. 

Vierailija
9/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän elintarvikkeita valmistaessa pestä kädet ensin. Joten ei haittaa. 

Vierailija
10/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Enkä etenkään mistään myyjäisistä kenenkään kotikyhäelmiä, kun en ole henkilön keittiötä nähnyt. En myöskään töissä koske kenenkään omiin leipomuksiin.

Vierailija
11/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne hanskoja tarviisi, eivät koske mihinkään työhön viittaavaan.

Hänellä firma, jonka nimissä tilauskakkuja tehtailee! Kerran kuukaudessa kotkankynnet uudistetaan! 

Vierailija
12/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hygienia on kohdillaan leipomoissa, mutta jossain myyjäisissä kun kotona leivottuja tuotteita niin ei välttämättä ole edes hygieniapassia suoritettu, en uskaltaisi näiltä ostaa jos ainakaan jos on jotain allergiaa ruoka-aineille... Meidän lasten koulu esimerkiksi on pähkinötön, koska osalla lapsilla on pahoja allergioita ja silti pidetään leivonta myyjäisiä, mikä mun mielestä on vastuutonta..

Vierailija
13/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vaaditaan myyjäisissäkin hygieniapassi järjestäjältä.

En muista nähneeni koskaan ruokamyrkytyksiä myyjäisten suhteen tai muutenkaan kotimaisten raaka-aineiden.

Vierailija
14/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linjastoilla taikinaan ja muihin voi ajautua mm. tuholaisia. Vastahan esim. Nallen kaura-ruishiutaleissa oli jotain kuoriaisia. Kannattaa varmaan viljellä ja valmistaa itse, jos nämä asiat huolestuttavat. Uuniinhan ne leivät menevät, joten eipä se paljoa merkkaa jos jonkun kynnenaluspaskat siellä taikinassa on, vaikka harvemmin näin ammattilaisilla jos on yhtään ammattiylpeyttä.  

Vierailija
15/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka paistettu uunissa voi huoletta ostaa, pöpöt kuolee paistossa. Uunin jälkeen jäähdytys ja sen jälkeen pakkaaminen joko koneellisesti tai käsin ja näissä työvaiheissa on hanskat kädessä.

Konditoriatuotteet on toinen juttu, toivon että kaikki käyttää kertakäyttökäsineitä niitä valmistaessaan.

Olen alan opettaja ja minulla on tiukat hygieniasäännöt miten toimitaan. Olen kiertänyt paljon eri leipomoita  ja konditorioita, joissa opiskelijat olleet työelämässä tapahtuvassa oppimisessa ja olen nähnyt kirjavia käytänteitä mitä tulee hygieeniseen työskentelyyn.

Kokemukseni mukaan isot tehdasmaiset leipomot ovat sellaisia joilla hygienia-asiat ovat kunnossa kaikissa työvaiheissa.

Monissa suurleipomoissa käsintehty on hanskat kädessä valmistettu, siihen tottuu ja kädet pysyy paremmassa kunnossa kun leivät riivataan hanskat kädessä. Ne määrät mitä leipiä valmistetaan on ihan jäätäviä. Hanskoja vaihdetaan asianmukaisesti. 

Pienleipomot voivat todennäköisemmin olla pihalla hygieniamääräyksistä tai ainakin toimia vähemmän hygieenisesti. Alalla on yksityisyrittäjiä joilla ei ole edes koulutusta, toki hygieniapassi pitää olla kaikilla. Jotkut yrittäjät säästää ja hanskoja ei käytetä.

Minulla on tiedossa muutama leipomo jonka tuotteita en todellakaan suuhuni laita. Pitipä evätä harjoittelupaikkoja ihan sen vuoksi koska leipomo oli niin saastaisessa kunnossa ettei sinne opiskelijaa voinut laittaa.

Vierailija
16/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve ihminen kyllä kestää vaikka ei olisi hygienia niin kunnossa, monet pystyy matkoilla syömään vaikka katukeittiön tuotteita...

Vierailija
17/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän elintarvikkeita valmistaessa pestä kädet ensin. Joten ei haittaa. 

Eiköhän juu, mutta mikä siinä on kun leipoessa tulee hiki, nenä valuu ja persettä kutittaa.😂

Vierailija
18/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vaaditaan myyjäisissäkin hygieniapassi järjestäjältä.

En muista nähneeni koskaan ruokamyrkytyksiä myyjäisten suhteen tai muutenkaan kotimaisten raaka-aineiden.

Järjestäjä ei kuitenkaan pysty tarkistamaan missä olosuhteissa ruokaa tehdään ja säilytetään niiden ihmisten osalta jotka myyjäisiin osallistuu..

Vierailija
19/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve ihminen kyllä kestää vaikka ei olisi hygienia niin kunnossa, monet pystyy matkoilla syömään vaikka katukeittiön tuotteita...

En mä sairastumista pelkää, menee vain ruokahalu kun ällöttää mahdollinen huono hygienia. En halua syödä sitä asiaa enää.

Vierailija
20/53 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia on perheenäidit jotka oikein ylpeydellä on omien nassikoiden kanssa leiponeet piparit ja joulutortut. Hyi saaaaaatana.