Välttelevä kiintymyssuhde, kokemuksia?
Oletteko olleet suhteessa välttelevän kanssa, kokemuksia?
Lähes puolivuotta jaksoin katsoa, nyt pikkuhiljaa irti hänestä.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. jos kertoi esim. tykkäävänsä minusta, niin heti kauhea selitys sen jälkeen että kun sitä ja tätä..
-piti ns tiukkaa kontrollia (?) viestittelyn muodossa
-todella kiinnostunut minusta, mustasukkainen jopa, mutta hyvin vähän yhteistä tapaamisaikaa
-testasi miten reagoin, esim. piikitteli jostain ulkonäköseikasta
En halua olla piikittelijöiden kanssa missään tekemisissä. He eivät opi käyttäytymään kuten normaalit ihmiset. Luulevat, että piikittely olisi jotenkin normaalia vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa. Heille ei mene jakeluun kun sanoo, että pidä ajatuksesi ominasi ja lähde lätkimään jos asia vaivaa kovasti. Maailmassa on ihan riittävästi negatiivisuutta ilman negatiivisia ihmisiäkin.
Sama. Sinänsä huomioitavaa on se, että olen itse henkilökohtaisesti tuntenut vain kolme aikuista piikittelijää ja heissä oli vahvat psykopaattiset piirteet. Jos haluat olla piikiteltävänä niin toki saa olla, minua ei kiinnosta olla itse piikiteltävänä tai piikittelyä todistamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. jos kertoi esim. tykkäävänsä minusta, niin heti kauhea selitys sen jälkeen että kun sitä ja tätä..
-piti ns tiukkaa kontrollia (?) viestittelyn muodossa
-todella kiinnostunut minusta, mustasukkainen jopa, mutta hyvin vähän yhteistä tapaamisaikaa
-testasi miten reagoin, esim. piikitteli jostain ulkonäköseikasta
En halua olla piikittelijöiden kanssa missään tekemisissä. He eivät opi käyttäytymään kuten normaalit ihmiset. Luulevat, että piikittely olisi jotenkin normaalia vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa. Heille ei mene jakeluun kun sanoo, että pidä ajatuksesi ominasi ja lähde lätkimään jos asia vaivaa kovasti. Maailmassa on ihan riittävästi negatiivisuutta ilman negatiivisia ihmisiäkin.
Tuollainen käytös opitaan jo lapsuudenkodissa ja siksi sitä pidetään normaalina. Olen nähnyt vanhempia, jotka pilkkaavat ja haukkuvat kirjaimellisesti vauvoja, jotka eivät edes ymmärrä vielä kieltä. Joillakin ihmisillä on todella häiriintynyt tapa käsitellä myös ihastusta, ks. "cute aggression". Eli söpön asian näkeminen aiheuttaisi heissä kirjaimellisesti vihaa. Voitte varmaan kuvitella miten pelottavaa, vaarallista ja hiveää on vaikkapa lapselle kasvaa tällaisessa ympäristössä, missä hoiva sekoittuu vihaan ja aggressioon.
Sitten asia erikseen vielä miehen biologia, joka on varsinkin nuorilla ja lihaksikkailla erittäin testosteroni- ja vähäestrogeenipitoinen. Estrogeeni on se hormoni, joka aiheuttaa hoivan, hellyyden, välittämisen, ym.
Kun puhutaan kiintymyssuhteista, se muodostuu emon ja poikasen välille tietysti raskauden ja synnytyksen hormonaalisten muutosten vuoksi, mutta myös imetyksen ja lähekkäin nukkumisen kautta. Imetys erittää naisessa oksitosiinia enemmän kuin mikään muu raskauden jälkeen. Poikanen eli lapsi tietysti on kiintynyt emoonsa laskevassa suhdanteessa, sillä tulee tämän sisältä ja syntymän jälkeen kiintymyksen sijaan kasvaa lapsen itsenäisyys ja etääntyminen.
Aikuisen miehen ja naisen välille kiintymyssuhteen pakottaminen on molemmille luonnotonta. Naiselle on luonnollista muodostaa se poikaseensa ja miehellä ei pitäisi olla sitä ollenkaan.
Kukaan ei pakota sinua luomaan kiintymyssuhdetta yhtään kehenkään, eikös olekin helpottavaa. Sinähän olet silloin ihan tyytyväinen ilman naarasta.
Kyse kuitenkin aikuisesta miehestä, niin mikä ollut syynä moiseen käytökseen, luonnevika kai.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta muutamistakin hulluista ja ainakin heidän kohdallaan kiintymyssuhde on huolista pienin eli se on vain sivujuonne jossain paljon toksisemmassa kuviossa.
Jos henkilöllä on VAIN välttelevä kiintymyssuhde eikä mitään muuta ongelmakäytöstä ja hän haluaa korjata asian, on täysin mahdollista oppia olemaan parisuhteessa molempia osapuolia tyydyttävästi.
Hyvin sanottu.
Epäilen, että mulla on ollut välttelevä kiintymyssuhdetyyli ainakin nuorempana. En osannut päästää lähelleni ketään. Ihastuin ns. mahdottomiin miehiin, kun heidän kanssaan pystyi luottamaan siihen, ettei hommasta kuitenkaan tule mitään. Varattuja miehiä ym.
Näistä kuvioista en ole ylpeä ja nyt ne hävettää ja sylettää. Olen myös roikottanut miehiä, minusta kiinnostuneita, itselle vain ajanvietettä. Niin väärin. Noh, olin aika nuori silloin.
Vasta päälle nelikymppisenä onnistuin solmimaan oikean parisuhteen, elämäni ensimmäisen, ja olen siinä edelleen. Uskon, että olen kehittynyt. Mutta hidasta se oli.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että minulla oli tuollainen. Sitoutumiskammo iski heti, kun flirttailun jälkeen pitäisi siirtyä tapailuun. Piti saada aikaa ja tilaa ja muuta sontaa. Lapikasta annoin
Oikein teit. Ei näille en tiedä mitä haluan -tyypeille pidä antaa siimaa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Oikea molemmanpuolinen kiintymys ei välttää toinentoista, vaan vetää puoleensa. Jos sitä ei ole, ei ole kiintymystäkään. Etsi rakastava osapuoli, kuka on läsnä, huolehtii, kunnioitaa, rakastaa.
Hirveän hyvin sanottu!
🇺🇦🇮🇱
Mielestäni sellaiset eivät kuulu ihmissuhteeseen.
On joo, mutta ajatukset olivat hänellä vielä entisessä kumppanissa. Tai sitten jossakin kumppanissa jota ei ole olemassakaan siis "unelmien naisessa". Mutta enpä itsekään ollut kybällä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla suomalaisista on välttelevä kiintymyssuhde kehittynyt kasvatuksen tuloksena. Että varmasti aika monella kokemusta, vaikka suurinosa ei sitä tajuakkaan.
Kyllä, koska se on luonnollinen. Koiraat eivät kiinny kumppaneihinsa nisäkkäistä kuin jollain peltohiirillä. Ja nämäkin pettävät "kännissä" eli alkoholille altistettuna, eli vahvat päihteet rikkovat luonnollisenkin kiintymyssuhteen.
Älkää uskoko kaikkea paskaa mitä psyko-tantat teille selittävät. Katsokaa vähän ympärillenne.
Missä puhuttiin pelkistä koiraista? Miksi luulet että koko maailma pyörii vain miesten ympärillä? Koko tilanteeseen tarvi liittyä yhtäkään koirasta
Tässähän on olennaisinta tunnistaa mikä se oma malli on. Itse olen nykyisellään turvallinen, mutta huomasin että riitatilanteissa saatan muuttua ristiriitaiseksi. Nolotti vähän kun tajusin että alan käyttäytyä sillä tavalla, eli se on minun vastuullani kiinnittää huomiota omaan toimintaan, reaktioihini ja ennen kaikkea viestintään etten tarpeettomasti aiheuta draamaa. Toisen osapuolen kuuluu ottaa vastuu omasta toiminnastaan vastaavalla tavalla. Sitten voidaan yhdessä harjoitella turvallista toimintatapaa. Mutta tämä toki toimii ainoastaan jos kummallakin on motivaatiota tällaiseen asiaan. Yksin ei pysty muuttamaan suhdetta turvalliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sellaiset eivät kuulu ihmissuhteeseen.
Jos eivät ole toksisia, esimerkiksi kaksi välttelevää voi sopia oikein hyvin keskenään yhteen.
Lisäksi on tutkimuksia, joissa terveellä persoonalla oleva välttelevästi kiintyvä nainen pystyy kehittymään turvalliseen kiintymyssuhteeseen, mikäli hänen kumppaninsa on turvallisesti kiintyvä. Sen sijaan miehillä ei ole tätä samaa kehitystä tutkimuksissa havaittu -> muistakaa tämä naiset, jotka aiotte rakastaa toisen ehjäksi! Vaikka teidät itsenne voisi rakastaa ehjäksi, miehen osalta todennäköisyys on erittäin, erittäin pieni, mihin ei kannata haaskata elämäänsä ja voimiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiintymyssuhde ei kuulu kahden aikuisen välille vaan emon ja poikasen. Lopettakaa tuo sekoilu, että mies ja nainen olisivat emo ja poikanen.
Kiintymyssuhde muovaa ihmisen persoonallisuutta ja käytöstä.??? Jos sinua potkaistaan päähän se muovaa persoonallisuutta ja käytöstäsi. Ei poista sitä, että ei ole luonnollista että siittäjä ja emo kiintyvät toisiinsa. Jopa "monogamisilla" nisäkkäillä emot ja siittävät koiraat eivät sylittele ja hellittele toisiaan kuin emo ja poikanen, vaan hengailevat lähinnä samalla reviirillä.
Mikä ihmeen pakkomielle teillä on muodostaa emo-poikas-suhde mieheen? Siittävään koiraaseen? Valoja päälle taliaivot.
Et vissiin ihan hirveästi tiedä eläimistä, kun väität, ettei urokset silittele ja sylittele naaraitaan ja poikasiaan. Ootko koskaan esim kotikissoja nähnyt nukkumassa kasassa tai pesemässä toisiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiintymyssuhde ei kuulu kahden aikuisen välille vaan emon ja poikasen. Lopettakaa tuo sekoilu, että mies ja nainen olisivat emo ja poikanen.
Kiintymyssuhde muovaa ihmisen persoonallisuutta ja käytöstä.??? Jos sinua potkaistaan päähän se muovaa persoonallisuutta ja käytöstäsi. Ei poista sitä, että ei ole luonnollista että siittäjä ja emo kiintyvät toisiinsa. Jopa "monogamisilla" nisäkkäillä emot ja siittävät koiraat eivät sylittele ja hellittele toisiaan kuin emo ja poikanen, vaan hengailevat lähinnä samalla reviirillä.
Mikä ihmeen pakkomielle teillä on muodostaa emo-poikas-suhde mieheen? Siittävään koiraaseen? Valoja päälle taliaivot.
Et vissiin ihan hirveästi tiedä eläimistä, kun väität, ettei urok
Youtubessa on ihana leijonapariskunta <3
On kokemusta, mutta luulen että taustalla oli muutakin ja olikin, hänellä erilaisia riippuvuuksia. Itse sanoisin olevani ristiriitaisesti kiintynyt. Välttelevä halusi lähelle, ei päästänyt kuitenkaan lähelle, ei oikein osannut ilmaista itseään, aika jos halusin puhua haastoin riitaa, katoili ja pakoili, tuli ja meni miten huvitti, lopulta kohteli huonosti ja petti. Kaikki asiat ja riidat jäi selvittämättä. On-off suhde oli meilläkin.
En tiedä mikä tapaus oli, mutta tapaillessa halusi hallita viestittelyn tiheyttä ja määrää, seksiä säännösteli ja ehdotteli tapaamisia, ei sitten viitsinyt vastata edes puhelimeen kun oli sovittu tapaaminen jne jne.. en vaan viitsinyt kauaa tuota enkä enää vastannut hänelle, koskaan.
Täällä puhutaan nyt kaikenlaisesta muusta sikailusta eikä niinkään välttelevyydestä. Välttelevyyttä on esim se, että mitä pidemmälle suhde etenee, sitä enemmän ihminen säikkyy suuria tunteita ja alkaa tarvita just sitä omaa aikaa tai taukoja. Erityisesti riitatilanteissa tekee sitten sitä, että eristäytyy omiin oloihinsa eikä reagoi mihinkään. Johtuu siis siitä että iso määrä erityisesti intiimejä tunteita alkaa ahdistaa ja sitten on pakko rauhoittua omissa oloissaan hetken aikaa. Kumppanin tärkeä ymmärtää ettei huomion mankuminen auta vaan yleensä vaan pahentaa tilannetta.
Jos on itse sopivan itsenäinen, vahva ja elämässä muutakin tekemistä kuin se parisuhde, niin välttelevä kumppani voi olla ihan hyvä valinta.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi on tutkimuksia, joissa terveellä persoonalla oleva välttelevästi kiintyvä nainen pystyy kehittymään turvalliseen kiintymyssuhteeseen, mikäli hänen kumppaninsa on turvallisesti kiintyvä. Sen sijaan miehillä ei ole tätä samaa kehitystä tutkimuksissa havaittu -> muistakaa tämä naiset, jotka aiotte rakastaa toisen ehjäksi! Vaikka teidät itsenne voisi rakastaa ehjäksi, miehen osalta todennäköisyys on erittäin, erittäin pieni, mihin ei kannata haaskata elämäänsä ja voimiaan.
Tämäpä mielenkiintoista! Mulle on varmaan käynyt juuri näin.
🇺🇦🇮🇱