Työterveyteni loppui, lääkäri kirjoitti siellä lausunnon joka ei mennyt läpi. Otanko yhteyttä tähän työterveyslääkäriin vai julkiselle?
Kysyn sillä että kumpi on kannattavampaa? Lausunto hylättiin ihan typerästä syystä, joka oli tavallaan lääkärin ja minun virheeni ettei tajuttu että sairasloman määrän on oltava x pituinen jotta koko lausuntoa voidaan edes käsitellä. Sairauslomasta jäi puuttumaan todella vähän eli ainoastaan tarvitsisi korjata se sairausloman pituus ja laittaa uusi lausunto menemään.
Jos nyt menen julkiselle, johon kyllä varasin jo ajan niin ilmeisesti joudun selittämään taas koko helvetin pitkän tilanteen lääkärin kanssa joka ei ole koskaan hoitanut minua versus se että ottaisin yhteyttä työterveydessä olevaan lääkäriin joka hoiti asioitani useita kuukausia. Joutuisin maksamaan tietenkin käynnistä itse nyt tässä tapauksessa.
Kommentit (30)
Kelan sairauspäivärahoille pääsee myös uudella todistuksella jos sama vaiva edelleen. Ei tarvitse olla sanalla todistuksella koko sairausloma. Pidät vain huolen, että jos varaat julkiselle ajan, laittavat saman koodin syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Kelan sairauspäivärahoille pääsee myös uudella todistuksella jos sama vaiva edelleen. Ei tarvitse olla sanalla todistuksella koko sairausloma. Pidät vain huolen, että jos varaat julkiselle ajan, laittavat saman koodin syyksi.
Kyse kuntoutustuesta kevalla.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkärit eivät ota mitään kantaa yksityisellä terveysasemalla tehtyihin toimenpiteisiin tai lausuntoihin. Tästä on väännetty kättä, koska ilmiö on lisääntynyt.
Kyllä ottavat. Itsellä työterveysestä lähettivät ortopedille. Sieltä sitten tarvitsivat jonkun tutkimuksen vielä ja yksityinen ei voinut sitä kirjoittaa koska se ei kuulut työterveyden piiriin. Riitti että selitin tilanteen ajanvarauksessa julkisella ja lääkäri kirjoitti lähetteen tarvittavaan tutkimiseen ja pääsin leikattavaksi.
Jos todistus on sähköinen, päivämäärän voi muokata kuka tahansa lääkäri. Menee 1 min, kun kopioi jo tehdyn lausunnon uuden pohjaksi ja vaihtaa vain päivämäärät. Näin siis voi toimia, jos Sairaus oikeasti on kestänyt eri ajan, kuin mitä todistuksensa nyt lukee.
Jos taas on jotain säätöä joka perustuu vain etuuteen mutta ei sairauteen/ haettavaan asiaan ei oikeasti ole perusteita, ei lääkäri korjaa lausuntoa. Esim. Ei ole järkeä olla toistuvalla sairauslomalla vaivan takia, jonka ei voi odottaa paranevan. Esim. Nivelrikko, johon potilas kieltäytyy käyttämästä kipulääkitystä, menemästä fysioterapiaan ja ottamasta injektioita polveen sekä pudottamasta painoa ja kirurgi on todennut ettei leikkaa, ei toistuva sairausloma ole oikea vaihtoehto(vaikka sairauspäivärahalla potilas "tienaisikin" enemmän). Silloin mennään ammatilliseen kuntoutukseen.
Tkl
Vierailija kirjoitti:
Jos todistus on sähköinen, päivämäärän voi muokata kuka tahansa lääkäri. Menee 1 min, kun kopioi jo tehdyn lausunnon uuden pohjaksi ja vaihtaa vain päivämäärät. Näin siis voi toimia, jos Sairaus oikeasti on kestänyt eri ajan, kuin mitä todistuksensa nyt lukee.
Jos taas on jotain säätöä joka perustuu vain etuuteen mutta ei sairauteen/ haettavaan asiaan ei oikeasti ole perusteita, ei lääkäri korjaa lausuntoa. Esim. Ei ole järkeä olla toistuvalla sairauslomalla vaivan takia, jonka ei voi odottaa paranevan. Esim. Nivelrikko, johon potilas kieltäytyy käyttämästä kipulääkitystä, menemästä fysioterapiaan ja ottamasta injektioita polveen sekä pudottamasta painoa ja kirurgi on todennut ettei leikkaa, ei toistuva sairausloma ole oikea vaihtoehto(vaikka sairauspäivärahalla potilas "tienaisikin" enemmän). Silloin mennään ammatilliseen kuntoutukseen.
Tkl
Ok eli uuden lääkärin ei tarvitse tehdä koko lausuntoa uudelleen? No, hyvä jos se menee niin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö työterveys siirrä potilastietosi seuraavalle hoitavalle taholle?
Hyvässä lykyssä tiedot saattaa siirtyä, mutta jos on eri käyttöjärjestelmät tietosi ei välttämättä siirry. Tämähän se hulluus on koko sotehommassa. Kymmeniä järjestelmiä, jotka ei synkkaa keskenään. Esim. kannassa ei näy kaikki lääkärien kirjaamat tiedot. Apottiin laitettu satojamiljoonia euroja ja pikkuhiljaa siitä erotaan sen toimimattomuuden takia. Mulla niin monta kokemusta, kun lääkärit ei saa tietojani koneelta ja yksi jopa alkoi mulle raivota tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö työterveys siirrä potilastietosi seuraavalle hoitavalle taholle?
Hyvässä lykyssä tiedot saattaa siirtyä, mutta jos on eri käyttöjärjestelmät tietosi ei välttämättä siirry. Tämähän se hulluus on koko sotehommassa. Kymmeniä järjestelmiä, jotka ei synkkaa keskenään. Esim. kannassa ei näy kaikki lääkärien kirjaamat tiedot. Apottiin laitettu satojamiljoonia euroja ja pikkuhiljaa siitä erotaan sen toimimattomuuden takia. Mulla niin monta kokemusta, kun lääkärit ei saa tietojani koneelta ja yksi jopa alkoi mulle raivota tästä.
Tämä on kyllä paskaa ihan jokaiselle osapuolelle. Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuslääkärit eivät ota mitään kantaa yksityisellä terveysasemalla tehtyihin toimenpiteisiin tai lausuntoihin. Tästä on väännetty kättä, koska ilmiö on lisääntynyt.
Kyllä ottavat. Itsellä työterveysestä lähettivät ortopedille. Sieltä sitten tarvitsivat jonkun tutkimuksen vielä ja yksityinen ei voinut sitä kirjoittaa koska se ei kuulut työterveyden piiriin. Riitti että selitin tilanteen ajanvarauksessa julkisella ja lääkäri kirjoitti lähetteen tarvittavaan tutkimiseen ja pääsin leikattavaksi.
Sun kokemus on sun kokemus, hyvä että asiasi hoitui. Mulla erilaiset kokemukset, ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tkl
Kiitos kun vastasit. Nyt kuitenkin tuli mieleen se että lääkärini puolsi täysin kuntoutustukeani ja tilanne on siltä osin selvä. Myös muiden ammattilaisten kanssa jotka hoitavat minua. Kuitenkin on outoa ettei laittanut sairauslomaa sinne asti kuin mitä hakemus vaatii. Eli onko tässä tapahtunut virhe sen vuoksi ettei tiennyt asiaa vai mitä on tapahtunut? Eli maksanko tästä virheestä jos aion varata ajan hoitaneelle lääkärille vai jätänkö vain suosiolla julkisen puolen hoidettavaksi? Hieman ärsyttää asia kuinka pieneen tämä tyssäsi ja taas täytyy tehdä uutta hakemusta.